Onko 940 hyvä ostos?

Volvomies 90-luvulta

Moni sanoo, että 940 on hyvä ostos jossa pääsee pienillä kustannuksilla. Mutta onko oikeesti näin? Kertokaatten.

18

2087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se on

      Kyllä on.

    • Volvomies 90-luvulta

      Onko tosiaan? Mulla oli 90-luvun puolivälin tienoilla vähän käytetty 940 SE 2,3 bensa automaattifarkku ja mielikuvani siitä ovat, että se kulutti pirusti,keskimäärin 13 litraa sadalla ja lisäksi muistan, että ratti hieman väpätti ja sitä korjattiin merkkiliikkeesssä jarrulevyt ja palat vaihtaen, mutta silti väpätys ei täysin poistunut. Enempää ei kuulemma ollut tehtävissä ja pieni väpätys piti hyväksyä ominaisuutena.Muuten auto oli kyllä hyvä ja tilava nuoren perheen auto, mutta tuo karmee kulutus ja outo väpätys jäi niin mieleen etten ole sen jälkeen edes harkinnut minkään Volvon hankkimista(paitsi yksi 850 oli vähän aikaa kun halvalla sain ja kalliilla möin)itselle. Silloin meni ikäänkuin maku koko merkkiin.

      Mutta nykyään tässä eläkeikää odotellessa ja työttömänä tietty on tullut mieleen, että josko möisi uuden karheen Japanin ihmeen pois ja siirtyisi halpaan autoon. Kun ei noita kilometrejäkään kerry kuin vajaa kymppi vuodessa, niin suurella kulutuksellakaan ei ole ihmeemmin merkitystä. Enemmän on merkitystä, sillä, että auton pääoma- ja korjauskulut laskettaisiin satasissa eikä tuhansissa vuositasolla. Nykyisessä Japsissani ei korjauskuluja ole, mutta arvonlasku ja huollot ovat vuodessa lähes 3000 euroa, joten halpa ja vanha Volvo olisi oiva vaihtoehto. Bensaa Volvo veisi toki 10000 kilometrin matkalla 1000 euroa enemmän kuin nykyinen, mutta jos laskee, että arvon lasku siinä olisi vain 500 euroa vuodessa ja huolto, rengas-ja korjauskulut hyvällä tuurilla vain 1000 euroa, niin siitä voi laskea, että vuodessa säästäisi jopa 500 euroa verrattuna uuden karheaa japanilaiseeni. Kyllä sille 500 eurolle löytyisi köyhällä muutakin tekemistä, joten taidan laittaa japsin myyntiin ja hommata Volvon ja unohtaa vanhat huonot muistot.

    • Sepe

      Moi, sulle on kyllä osunut huono yksilö, ei noissa yleensä ole mitään outoa, parantumatonta ratin väpätystä esiintynyt. Itse aikoinaan ostin 16 vuotta vanhan 740 sarjan Volvon. Ajelin sillä 6 vuotta (yh. n. 70 000 km). Ainoat asiat mitkä jouduin sinä aikana korjauttamaan, olivat käynnistysrele ja käsijarruvaijeri. Bensaa meni, mutta huoltokustannukset olivat tosi pienet. Lopulta ruoste voitti.

    • höyrypää

      noh... tämä kysymys on lähestulkoon turha, sillä kaikki vähääkään autoista tietävät, tietävät sen, että 900-sarjan volvot ja w124 mersut ovat niitä ikiliiikkujia... itselläni oli 940 2,3 bensa myyydessäni mittarissa karvaa vaille 500tkm (jotain 496tkm) ja täysin kunnossa... noh vähän ruma se on aluksi, mutta kyllä siihen silmä tottuu ja lopulta se jo miellyttääki.... takaveto (kestävä, talvella aikuinenkin tuntee itsensä amikseksi ja antaa perän heittää) joskin ilman lukkoa jäykällä taka-akselilla hieman huono liukkaalla lähtemään risteyksistä. vikoja ei eteen tule mitä ei itse tai kyläseppä pysty korjaamaan (jakohihnan vaihto tod helppo) varaosat halpoja (pohjautuu 700- ja jopa 200-sarjan volvoihin) bensaa vie kaiken mitä tankkiin laittaa, mutta itse en pidä bensankulutusta autoa ostaessa suurimpana kriteerinä. jos ostaa viimmeisiä classic mallia, niin varustelutaso on ylellinen, tosin ovat kylläkin hyvin hinnoteltuja, että kun lasekee 5 5)=11 niin 940 on täydellinen ostos. (ja tosiaan 5 5=11)

      • Sepe

        Terve,
        ja siten kun olet niin vanha, tai muuten vaan siinä kunnossa, että pääset istuskelemaan 940:n takapenkille, niin sielläkin kyyti maittaa.. On hiljaista, viihtyisää ja ulos näkee kurkottelematta. Nykyvehkeissä, myös esimerkiksi Volvo s60:ssa, on ikkunan alareuna niin korkealla, että ainakin meikällä on takapenkillä olo kuin poterossa.Eikä se ole yhtään mukavaa :)


    • Halpisautoilija

      Jos ei aja tosi paljon, niin on hyvä valinta. Bensankulutus on heikkous, mutta jos kilsat jää, sanotaan alle 15 tkm, niin erinomainen valinta.

      • Volvomies 90-luvulta

        Kiitos kommenteista.Kilsoja tulee alle 15tkm vuodessa, joten ehkä Volvon hankinta voisi olla järkeväää, jos löytää hyvin pidetyn yksilön halvalla. 2000 euroa lienee maksimi hinta mitä semmotteesta kannattaa maksaa.jos oikeen hyvän ja alle 300tkm ajteun löytää ja varmaankin manuaalina järkevämpi, sillä tuo automaatti vienee vielä pari litraa enemmän ja saattaa laueta hetkenä minä hyvänsä?


    • Sepe

      Automaattien toimivuus oli aikoinaan vähän niin ja näin - kuten kaikki tietää - mutta jo 850:n automaattivaihteisto oli erittäin hyvä ja kestävä. Vaihtoi siististi ja fiksusti eikä aiheuttanut merkittävää polttoaineen kulutuksen kasvua. Voisi sanoa, että ne toimivat yhtä hyvin kuin nämä nykyiset älylaatikot. En tiedä, minkälainen oli viimeisimpien vuosimallien 940 automaattivaihteisto, mutta jos oli yhtä hyvä kuin 850:n, niin osta pois, et varmaan pety.

      • lodju

        Vanhempien Volvojen laatikon toimivuudesta sen verran ettå itsellä oli 740 vm-86 sillä oli ajettu 390 tuh. mun myin pois, laatikossa ei koskaan ollut mitään vikaa. Sen sijaan kaveri osti v.2000 uuden v70 ,siitä hajosi laatikko alle1000tuh. Myös 850 samoja kokemuksia, tosin vasta250 tuhannen ajokilometrin paikkeilla. myös monet taksikuskit kertovat, että v70 ja s80 laatikot ovat meneet vaihtoon n. 250.300 tuh.


    • Halpisautoilija

      Itsellä ollut aina manuaaleja. Mutta käsitykseni on, että automaattilootatkin kestää hyvin näissä. Yhdellä tutulla on karvan verran alle 500 tuhatta ajettu automaatti ja hyvin on toiminut, tämä nyt on tietysti yksittäinen tapaus sinänsä. Mutta bensaa se automaatti haukkaa enemmän. Arvelisin, että litran tai puolentoista verran olisi keskikulutus manuaalia korkeampi

    • 940seturbo

      ostin vuonna 1995 matalapaineturboisen 940 bensavolvon uutena ja sen bensankulutus oli hämmästyttävän pieni. koneen koko oli 2,3 litraa teho muistaakseni 145 hp. hieman yli 7 litran keskikulutukseen pääsi helposti. autolla ajelin muistaakseni n 120000 km ja mitään vikoja ei ollut. ajettavuudeltaan oli parempi kuin tämänpäivän toyota avensis.
      näitä matalpaineturboisia 940 volvoja kai myytiin vain 2-3 vuotta ja sitten malli poistui myynnistä. kone muuten taisi olla viimeisiä volvon omaa tuotantoa. en tiedä oliko vitsi, mutta joku vanha volvomies väitti, että lohko perustui amatsonin koneeseen. vähän oli viilailtu ja viritelty vuosien varrella...

      • Näin se on

        Tuskin siinä sentään työntötankokone oli, niinkuin Amazonissa.


      • Halpisautoilija
        Näin se on kirjoitti:

        Tuskin siinä sentään työntötankokone oli, niinkuin Amazonissa.

        Matalapaineessa on 135 hp. Kone ei ole työntötankokone. Ja hieman yli 7 litran keskikulutus vaatii osan matkasta liikkumisen trailerilla.


      • 940Turbo

        Minulla on 940 turbo joka on korkeapaine turbo 165hp ja kyllä sen kone on ihan tuo volvo oma 2.3 litrainen. Ja tuo B230FT volvon 940 kone oli tehokain turbokone 940sissä. Ja ihan volvon omaa tuotantoa.


      • ifi

        PV- ja Amazonin lohkostahan ne B21 ja B23-moottorit on väsätty Skövdessä.


    • seppo195

      moi! mulla on ollut nyt 4v volvo 940 /95 /turbo ja olen ollut tyytyväinen 3 k katsastus ei mitään nyt sanöi että kesällä voisit vaihtaa j-letkut.
      Bensaa vie vähän enenmän kun japsi ntlvi 10,5-11l kesä 7,8-9,0l että en pidä pahana jo ajot on sitä luokkaa n10---15.000km/v
      oon kateellut japsia vaan tuntuu että se ei ehkä kannata pääoma/uusi jännitys mitä nyt onko jotain (en väitä japseja huonoiksi vaan on ne hyviä)

    • Volvotar

      Mikä on kun automaatti volvoni ei vaihda , niin kuin pitäis , vaihdetagon nupissa pieni nappi josta pitäis kai painaa että vaihteisto alkaa toimimaan . vai onko se luistonesto en tiedä volvo on 940 sarjan -95 . neuvokaa minua mikä vois olla että bensan kulutus pienenisi KIITOS jo etukäteen.

    • vovlo

      Se nappi estää vaan 4-vaihteen päällemenon ja kojelautaan tulee merkkivalo siitä Eli vaikka asuntovaunua vedettäessä suurin vaihde sillon on 3. Normiajossa nappiin ei tarvi koskea. Ylläoleva pätee ainakin AW:n 70/71/72 -vaihteistoihin.

      Bensankulutus Volvolla vähenee vain alamäessä, valitettavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe