Toukan koteloituminen

Janne

Minulla on kaksi herneyökkösen toukkaa ja ne ovat koteloituneet missä niitä kannattaisi säilyttää Kellarissa vai sisällä.

6

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilla

      lämpimässä ne kuoriutuvat luultavasti kuukauden sisään.

      Voit hoitaa talvehdittamisen sisätiloissa jääkaapissa, jos muiden ymmärrys antaa periksi.
      Hanki jostain muovirasia (riittävän iso/pieni), joitakin suklaita myydään sellaisissa 10x5x5 rasioissa, jotka ovat just passeleita tarkoitukseen. Laita kuivaa talouspaperia pohjaksi tasaisesti ja kotelot sen päälle. Sitten kerran parissa viikossa tiputat pari-kolme tippaa vettä talouspaprille ja kansi kiinni.
      Säilytys jääkaapissa mahdollisimman tasaisessa kylmässä (~ 3 - 4 astetta). Voit näin talvehdittaa koteloita vaikka ensi vuoden syksyyn.
      Tarkista välillä kuitenkin koteloiden kunto, etteivät homehdu tai kuivu.

      Kellari on ok, jos siellä on riittävän kylmä. Kosteutta on luultavasti siellä ainakin riittävästi.

      • Janne

        Kiitos vastauksesta.


    • Janne

      Kun minun toukat ovat koteloituneet ne ovat tehneet semmosen seitin ja sinne sisälle kotelon voiko seitin ottaa pois ja laittaa eri purkkiin ja koteloitumaan.

      • Nilla

        kiitäjät ja monet pikkuperhoset kaivautuvat maahan ja tekevät sinne pienen kammion itselleen, jonka vuoraavat seitillä vedenpitäväksi. Kehrääjät tekevät samantapaisen kotelokopan itselleen kasvillisuuden joukkoon tai puiden rungoille.

        Seitin tai tuon kehrääjien kotelokopan poistaminen ei välttämättä vaikuta kuoriutumiseen haitallisesti, kunhan et vahingoita koteloa.
        Se, että kotelo on paljaana suoraan vapaaseen ilmaan kosketuksissa, voi nopeuttaa kuivumista ja sen takia kehotinkin lisäämään niitä vesitippoja säilytysrasiaan aikaajoin.

        Kehrääjien osalta on kiikunkaakun ottaako ne pois kotelokopistaan vai talvehdituttaa ne niissä. Kopissaan ne ovat ehkä paremmin suojassa, mutta niiden kuivumista ei huomaa kuin vasta sitten kun on jo myöhäistä. Toisaalta osa kehrääjistä reagoi jo pienimpäänkin lämpötilan nousuun (riikinkukkokehrääjät) ja alkavat paljaaltaan säilytettynä kuoriutua siellä jääkaaapissa. Kotelokoppa toimii eräänlaisena lämpöpuskurina estämässä liian aikaisia kuoriutumisia.

        Muut kotelot voi sen sijaan hyvin talvehdituttaa paljaaltaan. Älä kuitenkaan ala siirtohommiin heti toukkien koteloiduttua vaan odota neljä-viisi päivää niin, että kotelo on ehtinyt kovettua. Liian aikaisin hommiin ryhdyttynä kotelo rutistuu tai se saattaa infektoitua siirtovälineissä olleista bakteereista sun muista pöpöistä.


    • perhosentoukka1

      minulla on joku en ole varma mikä toulla se on mutta siltä lähtee iho ja siltä tulee sen alta paljon karvoja mitä syötän sille? ja mitä minä teen olen vasta 12.v

      • joku

        Tee sille ruokaa näin mä oon kokeillu sitä ja se toimi ekaks ota pikku purkki ja siihen hunajaa ja vettä sit sekoitaja pistä sitä sormeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1919
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1440
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1333
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1317
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1134
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      470
      1034
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      928
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      862
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe