Webasto ongelmia

Lämppäri

Veneessä on ollut 10 v Webaston 5 kw:n airtop lämmitin kiinni, joka on pelannut täydellisesti. Nyt lämmitimelle tuli tunnit täyteen ja vaihdoin sen tilalle samaan paikkaan uuden 5,5 kW AT Evo malliin. Tämä Evo malli pelaa
hyvin aina 2 viikonloppua, kolmantena viikoonloppuna lähtee käyntiin, menee täydelle teholle ja sammuu, tämä toistuu kunnes laite lukkiutuu. Mitään vikakoodeja ei tule, paitsi että on sammunut useasti. Laite irti ja Webaston huoltomiehen hoiviin, höyrystimeen on palanut kiinni mustaa karstaa, uusi höyrystin paikoilleen ja sama toistuu taas. Co:t on mitattu, säädöt ovat kohdallaan.
Lämmittimelle on oma polttoainesäiliö joka täyttyy moottorin paluu linjasta, tästä samasta säiliöstä ottaa polttoaineen myös vesilämmitin, joka on Eberi ja pelaa moitteetta.
Nyt alkaa konstit loppua, ja kysymys kuuluukin onko vastaavia ongelmia esiintynyt muilla Evon käyttäjillä ?

12

2570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heititkö vaan lämmittimen vanhalle paikalle, vai säädettiinkö lämmittimen co2 arvot kohdilleen asennuksen jälkeen. Webasto pitää aina säätää kohdilleen asennuspaikkakohtaisesti, jotta se toimii kunnolla. Niissä kun on paloilma ja pääpuhallin samalla akselilla, vaikuttaa paloprosessin toimivuuteen putkiston ja pakokaasuputken vastapaine. Puhaltimen nopeudesta ei ole takaisinkytkentää ohjaustekniikalle (Ellei tullut sitten EVO mallin tulemisen jälkeen, ainakaan ennen ei ollut)

      Noissa tapauksissa pitäisi homma mieluiten todentaa ihan paikan päällä, laittamalla lukulaite paikoilleen lämmittimeen ja katsoa mitä siellä tapahtuu ja toki mitata ne paloarvot.

      Uskon, että vika on noissa, joskin laitevikaa ei voida sulkea pois, vaikkakin todennäköisyys on pieni.

      Eberspächer on tähän hommaan tunnottomampi, siinä on ensinnäkin hieman erilainen palotekniikka ja toisekseen turbiinin nopeutta mitataan hal anturilla. Kierrosnopeus pidetään vakiona aina kulloisellakin tehoalueella, jolloin paloarvot pysyvät suunniteltuna.

      • Lämppäri

        Itse asiassa olen saannut yhden lämmitimen jo takuuseen, eli nyt on jo toinen uusi Evo
        kertaalleen palautunut korjaamolta takaisin veneeseen. Co2 arvot mitattiin veneessä kaikki putkistot paikoillaan, Webasto asentajan mukaan mitatut co2 arvot ovat kohdallaan. Kun lämmitin puhalsi täysillä oli co2 arvo 9,5.


    • No tuo oli mun paras arvaus näin etänä ja näköjään ne on siis jo katsottu, eli niiltä osin pitäisi kaiken olla kunnossa.

      Viimeisenä kommenttina kumminkin kannattaisi kokeilla ottaa tilapäisesti ihan puhdasta tuoretta polttoainetta erillisestä kannusta. Ongelmana voi olla venepolttoaineen levä.

      Minulla on tuosta isommasta Webastosta kokemusperäinen mielipide, mutta en sitä valaise tässä sen enempää. Ei sen siltikään noin kuuluisi toimia.

    • kuusamox

      Onko mahdollistä, että laite horasee jostain ilmaa polttoaineen sekaan?
      Vaikuttaisi polttoaine-ilmasuhdeongelmalta. Tuossa edellä esitettiinkin mahdollisuus siihen, että polttoaineessa on likaa, mutta yhtä hyvin siinä voi olla ilmaa. Letkun mitoitus ja mahdolliset suodattimetkin käy mielessä.

      Miten säiliö saa korvausilman, kun pinta laskee?

    • Vanhassa vara parempi

      Webastolle tuli "tunnit täyteen" venekäytössä kymmenessä vuodessa??? Jokin ei nyt tuossa täsmää... Noiden laitteiden käyttöikä tuhansia ja tuhansia tunteja, oikein huollettuna.

      • Kauppa kannattaa

        Näin on. Taisi olla lämppärikauppiaan diagnoosi, että tuli tunnit täyteen, ja hyllyssä kökötti sopivasti uusi.


      • +????

        Veikkaan vikaa polttoaineen saannissa. Ilmaa ei saisi olla polttoaineen seassa ollenkaan. Onko pa pumppu oikeassa asennossa? Webastoa ei huolleta vaan se toimii tuhansia tunteja. Vasta kun ei enää toimi se korjataan.


    • Lämppäri

      Lämmityslaitteen polttoainesäiliössä oleva polttoaine tulee moottorin paluulinjasta joten se on mennyt läpi jo vedenerottajasta ja 3:sta polttoainesuodattimesta.
      Moottorilta tuleva polttoaine tulee tähän lämmityslaitteen säiliöön ylänurkasta ja kun säiliö on täysi vuotaa se toisesta yläreunasta takaisin moottorin polttoainesäiliöön.
      Korvausilma tulee tämän ylivuotoletkun kautta mootorin säiliöstä.
      Tästä lämmityslaitteen säiliöstä lähtee alanurkasta 10 mm letku joka n. 1m päässä jakautuu T-haaralla näille lämmittimille niiden omiin muovisiin polttoaine putkiin.
      Itsekin olen alkanut epäilemään tuota polttoainetta, mutta on outoa kun se Eperi pelaa samalla polttoaineella moitteetta.

      • 3+7

        Minulla hiaceen jälkiasennettu webasto meni muutamaan kertaan huoltolukkoon. Asentaja muutti polttoaineensyötön T haarasta omaksi liitännäksi tankista. Sen jälkeen webasto on toiminut virheettä.


      • kuusamox

        Eri vehkeet on eri tavalla herkkiä. Polttoaineessa voi asua pöpöjä ja säiliössä voi olla sakkaa, joka on kertynyt vuosien varrella. Paluupuolella voi olla vaikkapa öljyä, joka saostuu säiliäön pohjaan. Ei paljoa, mutta vuosien aikana sitä kertyy...


    • Hhhfkkdutirow

      T-haaroja ei koskaan saa käyttää minkään laitteiden polttoaineputkistossa imupuolella. Vika on lähes 100% varmuudella väärin tehdyssä polttoainelinjassa ja itse lämmitin on ollut kunnossa alusta asti.

    • VPD6

      Aloitin näin talven kuluksi uudelleen miettiä veneeni Webasto Airtop 3500 ongelmaa. Lämmitin on ed. omistajan toimesta hankittu ja asennettu alkuperäisen Eberin tilalle 2008. Lämmitin käynnistyy ja toimii hyvin, jos käynnistettäessä en käännä käynnistys/termostaatti katkaisijasta lämpötilan asetusta yli puolen välin. Jos käännän, käynnistyy hyvin, mutta muutaman minuutin kuluttua alkaa pumppu naputtaa tiuhemmin ja hetken päästä lämmitin sammuu. Vikakoodina vilkkujen mukaan lämmitin sammunut. Ei ole paha riesa, mutta jos joku täällä olisi vastaavaan törmännyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      149
      8841
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2609
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2397
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2381
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1823
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1817
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      41
      1219
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe