Olen nyt ajanut 9800 kilometriä uudella Leonilla. Se kävi huollossa eilen. Suotimet öljyt ja sellaista. Hintaa tuli 270 euroa.
Ensi töiksemme teimme Lapin matkan n. 3 400 kilsaa. Oli lunta, jäätä, kinosta ja pakkasta. Ei mitään moitittavaa. Talvirenkaat ovat nokialaiset.
Seuraava matka oli sukulointi Malmössä Etelä-Ruottissa n.4 000 km. Ei siinäkään muuta, mutta ne talvirenkaat piti vaihtaa kesään, kun ruåttin ämmät suojaa teitään kuulemma.
Sitten olen työasiat ajellut ja vähän tuossa kokeilumielessä muutakin. En pidä 27 000 euroa paljona autosta, josta edelleen tykkään. Aikaisemmat autot (Toyota, Volvo ja Kia) ovat yleensä alkaneet parin tuhannen kilsan jälkeen näyttää mallinsa ja kyvyttömyytensä. On tullut pikkuvikaa, kolinaa, haukottelevaan listaa yms.
Autoni on siis 1.8 TSI, 2013, ilman lisärahaherkkuja. Paitsi kauppaan tuli valmiiksi Defa-järjestelmä, matot, pari rengaskertaa ja koukku.
Tällä sujuu hetken kiihdytys ohituksessa. Leo ei ole juoppo, kun pitää 80 mittarissa. Lämmitä riitti liikaakin ja minä 120 kg 188 sm pujahdan sisään vaivattomasti. Volvossa ahtauduin Kiassa ja Toyotassa kumartelin itseni penkkiin.
Kuka haluaa 27 000 käyttöauton, jossa on periaatteessa kaikki, niin harkitkaa ensimmäiseksi Seat Leon 1.8.
ensimmäiseksi Seat Leon 1.8.
17
598
Vastaukset
- Miikkael
Joo, harkitsen vaihtavanii 6 Mazdamme tuohon, kunhan se alkaa muuttumaan Opeliksi iänmyötä. 2. autona uusi 1,4 Ttoledo ja tykkään todellakin!
- BMW
Ai ai. Tsi yhdistelmä ei lupaa hyvää. Jakoketju hyppii näissä koneissa.
- o8uik7mgrtf
Mikä jakoketju? Siinä on kehittynein kiristin, mitä autoissa on.
- iceman
tammikuun alussa saapuu 1.4t 140hp leon! Ei malttais odottaa enää. Muutenkin ollut ilo lukeja testeistä sekä lukuisista vertailuvoitoista.
- otanko lainaa?
En ole oikein päässyt jyvälle mikä kone on vedetty noin tiukaksi? Se on kuitenkin hevonen/10 kuutiosenttiä, joka oli vielä 1980-luvulla kilpamoottorin haamuraja.
Tüvin tilastossa Seat ei näyttänyt pärjäävän hyvin kestävyydessä. esim 2-4 vuotta vanhoissa väitettiin olevan "ohjauslaitevikoja ja ripustusvikoja" Suomalaisissa tilastoissa sellaista ei saada esille. Mikä siinä lienee.
Hulluinta oli 8-10 vuotta vanhoissa, että Seat ajokilometreiltään 250 - 330 tuhatta kilsaa ja listan kärjessä joitakin 170 -180 tuhatta ajettuja ranskiksia tai japseja.
Nyt ajan 2000 mallin Leolla, jossa ei ripustus, tai ohjausvikoja. Pohjakin on alkuajan massauksessa ja ajettu 250 000, mieli tekisi vaihtaa uuteen tuohon 1,8 mutta en viitsisi ottaa lainaa 12 000,jotta pääsisin makuun. - Toledo 2013 1,4T
otanko lainaa? kirjoitti:
En ole oikein päässyt jyvälle mikä kone on vedetty noin tiukaksi? Se on kuitenkin hevonen/10 kuutiosenttiä, joka oli vielä 1980-luvulla kilpamoottorin haamuraja.
Tüvin tilastossa Seat ei näyttänyt pärjäävän hyvin kestävyydessä. esim 2-4 vuotta vanhoissa väitettiin olevan "ohjauslaitevikoja ja ripustusvikoja" Suomalaisissa tilastoissa sellaista ei saada esille. Mikä siinä lienee.
Hulluinta oli 8-10 vuotta vanhoissa, että Seat ajokilometreiltään 250 - 330 tuhatta kilsaa ja listan kärjessä joitakin 170 -180 tuhatta ajettuja ranskiksia tai japseja.
Nyt ajan 2000 mallin Leolla, jossa ei ripustus, tai ohjausvikoja. Pohjakin on alkuajan massauksessa ja ajettu 250 000, mieli tekisi vaihtaa uuteen tuohon 1,8 mutta en viitsisi ottaa lainaa 12 000,jotta pääsisin makuun.Ajattele mikä vääntö ko. bensakoneessa 250Nm/ välillä 1500-4000rpm! Kaikissa dieseleissä ei päästä tuollaiseen väännökkyyteen esim1,9tdi 77kw 250Nm paras piikki mitä koneeseen saa.
- oilo9.ppöo.lopö
Toledo 2013 1,4T kirjoitti:
Ajattele mikä vääntö ko. bensakoneessa 250Nm/ välillä 1500-4000rpm! Kaikissa dieseleissä ei päästä tuollaiseen väännökkyyteen esim1,9tdi 77kw 250Nm paras piikki mitä koneeseen saa.
Sillä moottorilla ei ajeta 300 tuhatta, kuten 2000 mallin 1,6 lla.
- siitinn
otanko lainaa? kirjoitti:
En ole oikein päässyt jyvälle mikä kone on vedetty noin tiukaksi? Se on kuitenkin hevonen/10 kuutiosenttiä, joka oli vielä 1980-luvulla kilpamoottorin haamuraja.
Tüvin tilastossa Seat ei näyttänyt pärjäävän hyvin kestävyydessä. esim 2-4 vuotta vanhoissa väitettiin olevan "ohjauslaitevikoja ja ripustusvikoja" Suomalaisissa tilastoissa sellaista ei saada esille. Mikä siinä lienee.
Hulluinta oli 8-10 vuotta vanhoissa, että Seat ajokilometreiltään 250 - 330 tuhatta kilsaa ja listan kärjessä joitakin 170 -180 tuhatta ajettuja ranskiksia tai japseja.
Nyt ajan 2000 mallin Leolla, jossa ei ripustus, tai ohjausvikoja. Pohjakin on alkuajan massauksessa ja ajettu 250 000, mieli tekisi vaihtaa uuteen tuohon 1,8 mutta en viitsisi ottaa lainaa 12 000,jotta pääsisin makuun.Kyllä se väliraha olisi lähempänä 26000 euroa.
- ppopoö
siitinn kirjoitti:
Kyllä se väliraha olisi lähempänä 26000 euroa.
Toisilla saattaa olla rahaa 15 000 valmiina. Eikä pankkikaan sulle tyhjätaskulle mitään anna.
- Toledo 2013 1,4T
oilo9.ppöo.lopö kirjoitti:
Sillä moottorilla ei ajeta 300 tuhatta, kuten 2000 mallin 1,6 lla.
Sinäpä ennustaja olet. Mene ihmeessä VAG:lle töihin. Ansaitset omaisuuksia. Vaan tiedänpä miksi et jo ole siellä....
- Longlife
Onko näissä 1.8 tsi moottoreissa noin tiheä huoltoväli? Mulla on 122 heppainen 1.4 tsi ja siinä on longlife huolto-ohjelma. Olen nyt ajanut 12000 km eikä ole huollon merkkivalo vielä syttynyt. Ensimmäinen longlife autoni, joten kiinnostaa tietää missä kilsamäärissa huollon valo keskimäärin syttyy? Ajo en sekalaista ajoa.
- 645465645654
Älä usko niihin maahantuojan puheisiin. Minäkin otin ensimmäiseksi huolloksi sopien kauppahetkellä noin 10 000. On se niin, että uudesta moottorista irtoaa koneistusmetallia, hankausmetallia ja sen espanjalainen öljy on kaikkea muuta, kuin Mobil ykköstä! Pohjamangeetissa oi rautaa ottaa sormien väliin tuppo! Kun huoltovihkoon tulee huoltomerkintä jo 10 000 km, niin se seuraava saakin mennä sinne 35 000 km.
- teidän vuoro
täältä saa kyllä vastauksen kaikkiin kysymyksiin,on täällä melkoisia asiantuntijoita joka alalle.Ei kannata googlesta kattoa mitään ,sen kun tulee suomi24 keskusteluihin niin löydät hetkessä itseäsi viisaamman henkilön kommentoimaan asioita.
- otin lainaa
Kyselin tuossa joulukuun alussa että "otanko lainaa". Minä otin ja tilauksessa on Seat Leon 1.8 vm 2014, tummansininen. Seat- autoni siis nuortuu 14 vuotta. Uusi kaunotar tulee tällä tiedolla 18. - 22. päivä tammikuuta minulle luovutukseen. Kauppaa tehtiin pyhäpäivänä!
Hyvin pidetystä 2000 mallin Leonista (259 000 km) tuli vielä vaihtohyvitys paperilla 4 500 euroa ja muutama lisäsopimus pantiin ylös huollosta.
Loppuhinnaksi saatiin 29 900€ miinus tuo 4 500 ja alukesäkumikiekot näkymätön koukku, lämmitysjärjestelmä ja Seat- istuinsuojat.
Jos saan sen pidettyä kunnolla pois toisten kolareista niin ajan sillä 2028 täyttäessäni 70 vuotta!- mäsä mikä mäsä
Onnittelen uudesta! Itse haen huomenna 2009 mallisen Leon (46 000 km) käyttööni ja vien 2011 mallisen häirikkö-Rellun vaihtoon. Takkiin tulee 4000-4500 euroo, mutta saanen sitten mielenrauhan ja pysyn poissa korjaamolta. Rellussa 20 kuukauden aikana kuusi korjaamokäyntiä ja kolme huoltokäyntiä! Takuukorjaukset loppuu ensikuussa.
- mäsä mikä mäsä
Kolmen päivän Seat kokemuksesta sanottavaa.
1. kuskin istuimessa vähemmän säätöjä, kuin Rellussa.
2. lämpenee hitaammin -mitä tarkoittaakin 25 pakkasessa?
3. hiljaisempi ja enemmän "automainen" olo sisällä
4. ohittaa paremmin ja voi pitää isolla vaihteella kuuteen kymppiin.
5. kääntösäde suurempi, mutta ohjaus muuten tarkempi rellua
6. joi keskimäärin 7 litraa "näissä koeajoissa" satasella. joukossa mm. moottoritierääsäystä 170 km, maantietä 450 ja kaupunkia 150 km. se on pikkuisen rellua enemmän
Nyt oletan, että vasta syksyllä menen seuraavaksi huoltoon. Rellulla sellainen olisi ollut edessä jo ensi viikolla tihkuvasta lämmitinkennosta.
Kuten kirjoitin takkiin tuli rellusta 4500 ja kunnon kesärenkaat vielä pitänee hankkia. nyt on pellivanteilla Kumhot, joista tiedän tärinät ja pysymättömät tasapainot entuudestaan malliin kuuluvana. - mäsä mikä mäsä
Nyt on sitten parinkymmenen vuorokauden työmatka-ajot ajettu. Väliin pari viikonlopun sukuloimisreissua 28 asteen pakkasessakin. Toisessa paikassa piti kylmiltään 28 pätkästä aamulla käyntiin.
Kyllä Seatissa lämpöä riittää, vaikka se alku on hidasta kypsymistä. On jo tottumista ja pystyn määrittelemään mihin tämä kykenee. Rellun jälkeen on melkoinen muutos parempaan. Meno olisi varmaan vielä nautinnollisempaa, jos rinkulat olisivat muta, kun Kumhot. Ne tulee pakkasessa pyöreäksi vasta 20-25 km ajettua. Kulutusta näyttää olevan kuusi (km on tullut 4 700). Ei ollut huono vaihdos. Olisipa ollut ennen Rellua Seat koeajo, niin kolmelta riitaiselta korjausrähinältä olisi säästynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!4613059Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?3093046- 702098
Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3401588Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-1911464- 1051223
Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal751202Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks121107K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali81065Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.162993