Mikä pellettipoltin

jth

Antakaa mielipiteitä pellettipolttimen valintaan. Olen tässä ihmetellyt, että kannattaako hankkia monimutkaista tekniikkaa, jos yksinkertaisellakin pärjää. Yksinkertaisessa ei ole kalliita korjattavia osia.

Mulla veto on ehkä liiankin hyvä ja luulisin sammuvan puhallin polttimen olevan hehkuttavaa parempi -> Tarkoittanee: Pellx, Iwabo ja Janfire. Jälkimmäisessä on eniten liikkuvia osia - sopii pitkille ruuveille, kun on tasaisempi syöttö?? Ajattelin käyttää 1,5m ruuvia, että syöttö on helppo saada tasaiseksi, vai miten.

Hyötysuhde on hankala kysymys, jos tarvii tietää se koko vuoden mitalta. Siihen vaikuttaa varsin moni asia: säädöt, polttimesta otettu teho ja kattila. Osaako joku sanoa mitä todellisia eroja noissa on? Halvimmat polttimet käytännössä ei ole mitään 95% hyötysuhteella toimivia. Luulisin, että piipusta tulee enemmän ja vähemmän häkää = polttoainetta.

34

11259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Putkimies

      Käynnistin tänään oman polttimeni, Biomatic 20 kattilapoltinyhdistelmän. Uskon hankkineeni markkinoiden parhaan pellettipolttimen.

      Yhteistä kaikille markkinoilla oleville polttimille on että ne toimivat. Ainakin periaatteessa ;) Se, mietn paljon haluaa viettää aikaa pannuhuoneessa ratkaisee aika paljon. Putkipoltin on puhdistettava viikon kahden välein kun taas maljapoltin on itsepuhdistuva eli sille riittää noin kerran vuodessa.
      Liian kovan vedon voi kompensoida vedonsäätimellä (ei sama kuin sulkupelti) joka tarvittaessa "ohittaa" kattilan ja ottaa vedon vaatiman ilman pannuhuoneesta. Samalla piippu tuulettuu j akondenssiriski vähenee.
      Ruuvin pituudella ei ole mitään tekemistä syötön tasaisuuden kanssa.
      Hyötysuhteen kannalta ratkaisevaa on minkälainen kattila on käytössä. Moni poltinmyyjä väittää erheellisesti että poltin käy lähes mihin kattilaan tahansa. Teknisesti ehkä kyllä mutta toimivuus vaatii tiettyjä ominaispiirteitä. Puupolttoaine vaatii paljon isomman tulipesän kuin öljy, näin voidaan rajata pois valtaosa öljykattiloista. Tuhkaa tulee ja sille tulisi olla tarpeeksi iso ja helposti tyhjennettävä tuhkatila. Kattilassa tulisi olla pystykonvektio koska vaakakonvektio likaantuu hyvin nopeasti lentotuhkasta.
      Hyötysuhteen kannalta on myös tärkeää että pelletti palaa tasaisesti ja kuumasti, noin 900 astetta. Halvoissa polttimissa kylmä pelletti putoaa kuumaan hiillokseen aiheuttaen hiilidioksiiditason äkillisen nousun kunnes uusi polttoaine alkaa kuumeta. Maljapolttimissa pelletti "lähestyy" tulta hitaasti lämmeten samalla pikkuhiljaa palamislämpötilaan.
      Jos haluat tulla katsomaan niin laitteisto löytyy Espoosta. putkimies suomi24.fi

      • jth

        Toistaiseksi olen suunnitellut ostavani Termaxin Pellet 25:n (nettisivuilla vielä 20:n esite mutta melkein sama). Siinä voi polttaa öljyäkin tai klapeja, eli on mahdollisuus tulla katumapäälle... Toistaiseksi en ole nähnyt hyvää selitystä sille miksi Thermian pellettikattila on niin paljon Thermiaa kalliimpi. Kumpikin tehdään Suomessa, mutta Thermian kattila käy Ruotsissa viimeisteltävänä - kuljetus maksaa, mutta tuskin kaikkea tuosta erosta. Ohjehinnoissa on 1000e ero. Thermian asentaja ei juuri alennuksia luvannut, jotta hänelle jää jotain kun antaa takuun. Se kattilasta.

        Hyvä huomio tuo uuden pelletin jäähdyttävä vaikutus. Kattila tarvinnee puhdistaa kerran kuussa vaikka siinä olisikin pystyputket (Termaxin Pelletissä on). Näin olen tulkinnut Työtehoseuran kirjoituksia. Vaakatasoisissa kattiloissa se suositus on kaksi viikkoa -- olisiko tuplasti pidempi kun on pystytuubit.

        Halvoissa polttimissa kai se toisioilman saanti ei kai ole niin tarkkaa?


      • Pellettipeloton
        jth kirjoitti:

        Toistaiseksi olen suunnitellut ostavani Termaxin Pellet 25:n (nettisivuilla vielä 20:n esite mutta melkein sama). Siinä voi polttaa öljyäkin tai klapeja, eli on mahdollisuus tulla katumapäälle... Toistaiseksi en ole nähnyt hyvää selitystä sille miksi Thermian pellettikattila on niin paljon Thermiaa kalliimpi. Kumpikin tehdään Suomessa, mutta Thermian kattila käy Ruotsissa viimeisteltävänä - kuljetus maksaa, mutta tuskin kaikkea tuosta erosta. Ohjehinnoissa on 1000e ero. Thermian asentaja ei juuri alennuksia luvannut, jotta hänelle jää jotain kun antaa takuun. Se kattilasta.

        Hyvä huomio tuo uuden pelletin jäähdyttävä vaikutus. Kattila tarvinnee puhdistaa kerran kuussa vaikka siinä olisikin pystyputket (Termaxin Pelletissä on). Näin olen tulkinnut Työtehoseuran kirjoituksia. Vaakatasoisissa kattiloissa se suositus on kaksi viikkoa -- olisiko tuplasti pidempi kun on pystytuubit.

        Halvoissa polttimissa kai se toisioilman saanti ei kai ole niin tarkkaa?

        Joo, olen polttanut puupellettiä nyt 3 vuotta.
        Mulla ikävä kyllä on iwabo; oli halvin; ja siinä on ollut kyllä ongelmia. Syöttöputki oli alussa vähän väliä tukossa, syy oli siinä että ohjaus releen kärjet jumi kiinni. Korjaantui kun myyjä lopulta uskoi ja toimitti elektronisen releen. Kesällä sytytysvastus meni rikki; takuu ohi; maksa itse. Joten en suosittele ainakan iwaboa.
        Nykyjään minulla on piippuliitännässä termoelementti jolla mitataan savukaasun lämpötila ja voin säätää polttimon itse ja samalla näkee koska on syytä nuohota kattila.
        Savukaasun lämpötila nousee kun kattila "nokeentuu"


      • PaPe
        jth kirjoitti:

        Toistaiseksi olen suunnitellut ostavani Termaxin Pellet 25:n (nettisivuilla vielä 20:n esite mutta melkein sama). Siinä voi polttaa öljyäkin tai klapeja, eli on mahdollisuus tulla katumapäälle... Toistaiseksi en ole nähnyt hyvää selitystä sille miksi Thermian pellettikattila on niin paljon Thermiaa kalliimpi. Kumpikin tehdään Suomessa, mutta Thermian kattila käy Ruotsissa viimeisteltävänä - kuljetus maksaa, mutta tuskin kaikkea tuosta erosta. Ohjehinnoissa on 1000e ero. Thermian asentaja ei juuri alennuksia luvannut, jotta hänelle jää jotain kun antaa takuun. Se kattilasta.

        Hyvä huomio tuo uuden pelletin jäähdyttävä vaikutus. Kattila tarvinnee puhdistaa kerran kuussa vaikka siinä olisikin pystyputket (Termaxin Pelletissä on). Näin olen tulkinnut Työtehoseuran kirjoituksia. Vaakatasoisissa kattiloissa se suositus on kaksi viikkoa -- olisiko tuplasti pidempi kun on pystytuubit.

        Halvoissa polttimissa kai se toisioilman saanti ei kai ole niin tarkkaa?

        Thermiassa on levylämmönsiirrin ja oma kiertovesipumppu sille. Termaxissa on vain kuparikierukka. Tämä selittää osaltaan hintaeroa. Myös viimeistely on Thermiassa parempi.

        Veikkaan kummankin toimivan ihan hyvin, levylämmönsiirrin on kuitenkin poikaa jos on useampaa suihkua ja paljon saunojia.

        Itsellä on Thermian kattila ja poltin ja on toiminut erittäin hyvin vajaan vuoden.

        Kokonaan sammuvien polttimien heikoin kohta on sytytin: sen joutuu aika usein uusimaan. Thermian jälkihehku systeemi ei sammunut kesällä kertaakaan, ja on siis luotettava systeemi.

        PaPe


      • Putkimies
        PaPe kirjoitti:

        Thermiassa on levylämmönsiirrin ja oma kiertovesipumppu sille. Termaxissa on vain kuparikierukka. Tämä selittää osaltaan hintaeroa. Myös viimeistely on Thermiassa parempi.

        Veikkaan kummankin toimivan ihan hyvin, levylämmönsiirrin on kuitenkin poikaa jos on useampaa suihkua ja paljon saunojia.

        Itsellä on Thermian kattila ja poltin ja on toiminut erittäin hyvin vajaan vuoden.

        Kokonaan sammuvien polttimien heikoin kohta on sytytin: sen joutuu aika usein uusimaan. Thermian jälkihehku systeemi ei sammunut kesällä kertaakaan, ja on siis luotettava systeemi.

        PaPe

        ...kuluttaa myös sähköä ihan eri tavalla kuin jälkihehkun käyttäminen. Absoluuttisesti ei kuitenkana ole mistään isoista summista kyse.

        Onko nyt siis verrattu Biomatic vai sen plussa-mallia? Plussassahan on poltin mukana!


      • Putkimies
        jth kirjoitti:

        Toistaiseksi olen suunnitellut ostavani Termaxin Pellet 25:n (nettisivuilla vielä 20:n esite mutta melkein sama). Siinä voi polttaa öljyäkin tai klapeja, eli on mahdollisuus tulla katumapäälle... Toistaiseksi en ole nähnyt hyvää selitystä sille miksi Thermian pellettikattila on niin paljon Thermiaa kalliimpi. Kumpikin tehdään Suomessa, mutta Thermian kattila käy Ruotsissa viimeisteltävänä - kuljetus maksaa, mutta tuskin kaikkea tuosta erosta. Ohjehinnoissa on 1000e ero. Thermian asentaja ei juuri alennuksia luvannut, jotta hänelle jää jotain kun antaa takuun. Se kattilasta.

        Hyvä huomio tuo uuden pelletin jäähdyttävä vaikutus. Kattila tarvinnee puhdistaa kerran kuussa vaikka siinä olisikin pystyputket (Termaxin Pelletissä on). Näin olen tulkinnut Työtehoseuran kirjoituksia. Vaakatasoisissa kattiloissa se suositus on kaksi viikkoa -- olisiko tuplasti pidempi kun on pystytuubit.

        Halvoissa polttimissa kai se toisioilman saanti ei kai ole niin tarkkaa?

        Ensin korjaus, Thermian kattilat valmistetaan Suomessa eivätkä käy missään vaiheessa Ruotsissa. Poltin on alunperin ruotsalaista suunnittelua mutta tehdään nykyisin myös Suomessa.
        Hintaeroa selittää ainakin varustus; Biomaticissa on sähkövastukset valmiina sekä tehokkaampi levylämmönsiirrin kattilan sekoituspumpulla.
        Kattilan puhdistustarve riippuu polttoaineesta, säädöistä ja monista muista asioista. Paras mittari on savukaasujen lämpötila; kun se on noussut 50° on aika nuohota.
        Kaikissa polttimissa on palamisilman säätö tärkeää, muuten ei palaminen ole puhdasta! Väärät säädöt lisäävät polttoaineen kulutusta, heikentävät hyötysuhdetta, lisäävät tuhkan määrää ja likaavat kattilaa ja poltinta


      • jth
        Pellettipeloton kirjoitti:

        Joo, olen polttanut puupellettiä nyt 3 vuotta.
        Mulla ikävä kyllä on iwabo; oli halvin; ja siinä on ollut kyllä ongelmia. Syöttöputki oli alussa vähän väliä tukossa, syy oli siinä että ohjaus releen kärjet jumi kiinni. Korjaantui kun myyjä lopulta uskoi ja toimitti elektronisen releen. Kesällä sytytysvastus meni rikki; takuu ohi; maksa itse. Joten en suosittele ainakan iwaboa.
        Nykyjään minulla on piippuliitännässä termoelementti jolla mitataan savukaasun lämpötila ja voin säätää polttimon itse ja samalla näkee koska on syytä nuohota kattila.
        Savukaasun lämpötila nousee kun kattila "nokeentuu"

        Nykyään Iwabon hinta ei ole merkittävästi toisia polttimia halvempi ja jos sitä saa putsata parin viikon välein nämä viat, niin taidan miettiä muita malleja. Onko Iwabon tuotekehittes jäänyt kesken??

        Nokeentuminen mun ymmärryksen mukaan kertoo, ettei poltin polta kaikkea tarkkaan. Puu palaa kahdessa vaiheessa & toisio ilma puuttuu Iwabosta?


      • jth
        PaPe kirjoitti:

        Thermiassa on levylämmönsiirrin ja oma kiertovesipumppu sille. Termaxissa on vain kuparikierukka. Tämä selittää osaltaan hintaeroa. Myös viimeistely on Thermiassa parempi.

        Veikkaan kummankin toimivan ihan hyvin, levylämmönsiirrin on kuitenkin poikaa jos on useampaa suihkua ja paljon saunojia.

        Itsellä on Thermian kattila ja poltin ja on toiminut erittäin hyvin vajaan vuoden.

        Kokonaan sammuvien polttimien heikoin kohta on sytytin: sen joutuu aika usein uusimaan. Thermian jälkihehku systeemi ei sammunut kesällä kertaakaan, ja on siis luotettava systeemi.

        PaPe

        Alkuun ihmettelin mihin siellä kattalassa tarvii sisäistä pumppua, mutta se olikin tämä käyttöveden tehokas lämmitys.

        Toistaiseksi lämmin vesi on tuntunut riittävän vanhassakin kattilassa. Kattilan rinnalle on suunnitelma tehdä aurinkokeräimen kanssa lämpiävä varaaja -- saisi ehkä viisi kuukautta auringolla käyttöveden. Samaista varaajaa voi käyttää veden esilämmittimenä, että ei se kuuma vesi silloinkaan heti lopu.


      • Tiedonjanoinen
        jth kirjoitti:

        Alkuun ihmettelin mihin siellä kattalassa tarvii sisäistä pumppua, mutta se olikin tämä käyttöveden tehokas lämmitys.

        Toistaiseksi lämmin vesi on tuntunut riittävän vanhassakin kattilassa. Kattilan rinnalle on suunnitelma tehdä aurinkokeräimen kanssa lämpiävä varaaja -- saisi ehkä viisi kuukautta auringolla käyttöveden. Samaista varaajaa voi käyttää veden esilämmittimenä, että ei se kuuma vesi silloinkaan heti lopu.

        Paljonko termax maksoi?


      • iwabo
        jth kirjoitti:

        Nykyään Iwabon hinta ei ole merkittävästi toisia polttimia halvempi ja jos sitä saa putsata parin viikon välein nämä viat, niin taidan miettiä muita malleja. Onko Iwabon tuotekehittes jäänyt kesken??

        Nokeentuminen mun ymmärryksen mukaan kertoo, ettei poltin polta kaikkea tarkkaan. Puu palaa kahdessa vaiheessa & toisio ilma puuttuu Iwabosta?

        Jos et tiedä mitään Iwabosta niin ole hiljaa.Ei minulla ainakaan nokea jos näin on niin polttimo kärsii ilman puutteesta


      • jth
        Tiedonjanoinen kirjoitti:

        Paljonko termax maksoi?

        Termax Pellet 25:n hinta olisi 2150e (LVI liike Keravalla) ja lisäksi asennus. Valmistajan suositus hinta on n. 2700e. Tuohon hintaan kuljetus ei varmaan kuulu mukaan, että siitä vähän lisää.


      • Ande
        jth kirjoitti:

        Toistaiseksi olen suunnitellut ostavani Termaxin Pellet 25:n (nettisivuilla vielä 20:n esite mutta melkein sama). Siinä voi polttaa öljyäkin tai klapeja, eli on mahdollisuus tulla katumapäälle... Toistaiseksi en ole nähnyt hyvää selitystä sille miksi Thermian pellettikattila on niin paljon Thermiaa kalliimpi. Kumpikin tehdään Suomessa, mutta Thermian kattila käy Ruotsissa viimeisteltävänä - kuljetus maksaa, mutta tuskin kaikkea tuosta erosta. Ohjehinnoissa on 1000e ero. Thermian asentaja ei juuri alennuksia luvannut, jotta hänelle jää jotain kun antaa takuun. Se kattilasta.

        Hyvä huomio tuo uuden pelletin jäähdyttävä vaikutus. Kattila tarvinnee puhdistaa kerran kuussa vaikka siinä olisikin pystyputket (Termaxin Pelletissä on). Näin olen tulkinnut Työtehoseuran kirjoituksia. Vaakatasoisissa kattiloissa se suositus on kaksi viikkoa -- olisiko tuplasti pidempi kun on pystytuubit.

        Halvoissa polttimissa kai se toisioilman saanti ei kai ole niin tarkkaa?

        Meinaan itse olen mieltynyt samaan laitteeseen.

        Ajatuksena on jatkaa öljyn polttoa, mutta ottaa itselle se optio että tulevaisuudessa voisin sitten vaihtaa pellettiin. Kyseisen kattilanhan pitäisi toimia varsin pätevästi kummalla tahansa polttoaineella.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        PaPe kirjoitti:

        Thermiassa on levylämmönsiirrin ja oma kiertovesipumppu sille. Termaxissa on vain kuparikierukka. Tämä selittää osaltaan hintaeroa. Myös viimeistely on Thermiassa parempi.

        Veikkaan kummankin toimivan ihan hyvin, levylämmönsiirrin on kuitenkin poikaa jos on useampaa suihkua ja paljon saunojia.

        Itsellä on Thermian kattila ja poltin ja on toiminut erittäin hyvin vajaan vuoden.

        Kokonaan sammuvien polttimien heikoin kohta on sytytin: sen joutuu aika usein uusimaan. Thermian jälkihehku systeemi ei sammunut kesällä kertaakaan, ja on siis luotettava systeemi.

        PaPe

        Tietääkö kukaan, onko käytetylle pellettilämmitysjärjestelmälle ostajaa? On toimiva ja 14 v.käytössä ollut. Sen saa halvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkö kukaan, onko käytetylle pellettilämmitysjärjestelmälle ostajaa? On toimiva ja 14 v.käytössä ollut. Sen saa halvalla.

        Minulla on aluillaan uusi projekti, missä asti ja minkälainen, siis mikä merkki, sopiiko klapit tarkoitus olisi laittaa puu ja pelletti ja aurinkokeräimillä, minulla on ollut keräimmet katolla nyt 11 v. enkä voi moittia muuta, kuin kato lape eiole suuntana paras mahdollinen, aurinko tavoittaa keräimet maaliskuun puolivälissä ja aurinko häviää lokakuun lopussa..


    • peukku

      on pitkään ollut markkinoilla ja luotettava peli yksinkertaisuudessaan.

    • Utelias Savolainen

      Mimmonen värkki on tämä uusi Laatuliekki?Hinta ei ainakaan ole tanakka.

      Pelletforumilla on hyviä keskusteluja polttimista ja niiden ongelmista!

      • jth

        Olen itse kysellyt siitä uudesta polttimesta. Kun en ole käytännössä nähnyt niin ei oikein osaa vielä arvioida kannattaako siihen päätyä. Hinta ei ole ratkaisevasti muita halvempi.

        Sitä poltinta on kehitetty Lakan kanssa, mutta Lakan pellettikattiloita saa vasta tammikuussa. Laka on tietääkseni tehnyt aikaisemmin lähinnä isompia kiinteistökattiloita eli uusi tekijä pelletin puolessa.

        Kaiketi tässä on syytä lähteä Tampereella käymään, että näkee mikä se poltin on käytössä?? Ulospäin näyttää "kotitekoiselta" eli teolliseen muotoiluun raha ei ole kulunut. Eniten siinä polttimessa vakuuttaa, että on tehty standardiosista -- varaosat ei ole kalliita tai hankalia löytää. Samoin tuntuu, että se olisi joustava systeemi, riittävä säätöalue. Jos polttimessa voi polttaa kauraa, niin likaantumisen ei pitäisi olla pelletillä ongelma, kun kaurasta tulee enemmän kuonaa.


      • Utelias Savolainen
        jth kirjoitti:

        Olen itse kysellyt siitä uudesta polttimesta. Kun en ole käytännössä nähnyt niin ei oikein osaa vielä arvioida kannattaako siihen päätyä. Hinta ei ole ratkaisevasti muita halvempi.

        Sitä poltinta on kehitetty Lakan kanssa, mutta Lakan pellettikattiloita saa vasta tammikuussa. Laka on tietääkseni tehnyt aikaisemmin lähinnä isompia kiinteistökattiloita eli uusi tekijä pelletin puolessa.

        Kaiketi tässä on syytä lähteä Tampereella käymään, että näkee mikä se poltin on käytössä?? Ulospäin näyttää "kotitekoiselta" eli teolliseen muotoiluun raha ei ole kulunut. Eniten siinä polttimessa vakuuttaa, että on tehty standardiosista -- varaosat ei ole kalliita tai hankalia löytää. Samoin tuntuu, että se olisi joustava systeemi, riittävä säätöalue. Jos polttimessa voi polttaa kauraa, niin likaantumisen ei pitäisi olla pelletillä ongelma, kun kaurasta tulee enemmän kuonaa.

        Nimittäin ulkonäkönsä puolesta:Ovat LAKAn kattilatkin kotikutoisen näköisiä.Mutta ainakin ZK-öljykattilat on asiavehkeitä!
        Mutta miten on pellettipolttimissa eräs käytännön juttu:Kuinka nopeasti ne alkavat kehittää lämpöä,kun termostaatti antaa käskyn?Jos termostaatti on asennettu esim.60 asteeseen,ja laitetaan suihku kohisemaan kattilalämmön ollessa lähellä rajalämpöä,niin täytyykö mennä saunaan lämmittelemään välillä ennen kuin pannu alkaa puhista.Ajatukseni ongelmasta ajoittuu kesäaikaan,jolloin tulet ovat harvoin kattilassa ja poltin pääsee jäähtymään.


      • Putkimies
        Utelias Savolainen kirjoitti:

        Nimittäin ulkonäkönsä puolesta:Ovat LAKAn kattilatkin kotikutoisen näköisiä.Mutta ainakin ZK-öljykattilat on asiavehkeitä!
        Mutta miten on pellettipolttimissa eräs käytännön juttu:Kuinka nopeasti ne alkavat kehittää lämpöä,kun termostaatti antaa käskyn?Jos termostaatti on asennettu esim.60 asteeseen,ja laitetaan suihku kohisemaan kattilalämmön ollessa lähellä rajalämpöä,niin täytyykö mennä saunaan lämmittelemään välillä ennen kuin pannu alkaa puhista.Ajatukseni ongelmasta ajoittuu kesäaikaan,jolloin tulet ovat harvoin kattilassa ja poltin pääsee jäähtymään.

        A) KAttilan lämpötilaa ei tulisi pitää niin alhaisessa lämpötilassa kuin 60 astetta. Veden hapettomuus edellyytää korkeampaa mielellään 75-80 astetta. Toisekseen tulee juuri mainitsemasi ongelma käyttöveden kanssa, sitä ei sitten ole kun tarvitsisi. Puupolttoaine reagoi aina hitaammin kuin esim. öljy.
        Tämä uusi poltin oli näkösällä maaseutumessuilla mutta ei kyllä vakuuttanut. Lisäksi lakan mies ei osannut sanoa siitä yhtään mitään vaikka se oli omassa kattilassa kiinni.


    • Pelletti palaa

      Iwabossa ei ole yhtään syöttöruuvia polttimessa ainoastaan säiliön syöttöruuvi joka on samantapainen kaikissa.Näinollen se ei mene rikki.Pyhallin on vaaka asennossa kuten pitääkin joten laakerit kestää.Joissakin polttimissa laakerointi on järjestetty vain poraamalla reikä syottömaljaan ja kun se menee jumiin hiomapölyssä olevasta hiomakivistä niin ruuvi menee jumiin ja polttaa moottorin.Sellainen poltin vaikuttaa tee se itse miehen tekemältä.Toki mmoottoreita saa eikä maksa kuin muistaakseni alle kolmensadan euron mutta se katkos lämmityksessä on ikävämpi juttu.Valitse yksinkertainen poltin.

      • Putkimies

        Pyöriviä osia on maailman koneissa vaikka kuinka paljon, ei niitä tarvii peljätä. "Pyhältimiäkin" on vaikka missä asennossa.
        Mikä hoimapöly? Puupelletissä ei saa olla mitään muuta kuin puuta, kaikki muu on II-laadun pellettiä jota ei kuluttajana tarvitse hyväksyä. II-laadun tavara on tarkoitettu isoille lämpölaitoksille jotka eivät ole niin tarkkoja polttoaineen laadusta.
        Biomaticin maljapolttimen puhdistuväli on noin vuosi, Iwabolla kerran viikosssa (kotisivujen mukaan). Mutta työleirin haluava tietenkin saa ostaa mitä haluaa. Ennemmin polttaisin klapeilla kuin Iwabolla.


    • ukko
    • pelletisti

      Jos haluat saada toimivan,varman vehkeen,valitse IWABO! Oma kokemus tästä polttimesta erittäin hyvä, ei tarvitse muuta kun pellettiä siiloon ja tuhkanpoisto kerran kuussa!

      • Putkimiess

        Johan oli väite! Perusteluja kiitos?


      • Pellettipeloton

        taas aamuyöhön mennessä tullu otettua liikaa miestä väkevämpää :-). Sanohan mikä iwabon malli sulla on kun tarttee tuhkat poistaa vain kerran kuussa! Onko sulla poltin ollenkaan päällä?


    • 50kw

      Täysiä paskoja,kun ikääntyvät muutaman vuoden saa kohta asua pannuhuoneessa,älkää laittako mokomia romuja.

    • Arska0132

      50kW taisi ostaa aritermin pellettikattilan ja -polttimen..?

      • 50kw

        kyllä se on thermia 50kw,täysi paska jo tehdessä.


    • pelll

      täällä pelletti palaa B-max 25 pari vuotta on ollut eikä mitään murheita

    • Rankaa

      Iwabo poltin on osoittautunut varmaksi peliksi. Ostin uudenveroisen vetokattilan pellettipolttiimella,stokerilla ja sähkövastuksella. Ei kannata ostaa uusia laitteita, käytettyjen laitteiden hinta on murto osa uusien hinnoista. Maalämpöön siirtymisien johdosta .Oli hyvä hankinta..nyt voi polttaa vielä edullisempaa hyvää haketta joka on puolet halvempaa kuin pelletti .Hakkeen kuutiohinta on 20e se on noin 30 -35 kuutiota/ Tekee noin ,700e. Vuosi..

    • Anonyymi

      Biomatic toiminut 10v hyvin.

      Sulkusyötin kului loppuun ja sen vaihdoin itse.
      Piirilevyltä hajosi syöttöruuvin jänniteohjaus, piirikortti piti vaihtaa.

      Ariterm kattilan käyttöveden lämmönvaihdin vuoti itsepäisesti ja sitä piti putkimiehen korjailla takuuseen joitain kertoja.
      Myöhemmin olen huomannut että sähkövastuksen liitännän yhteydessä taitaa olla vuoto. Vettä pitää lisätä kuukausittain ja jos kattila on kesätauolla tuhkalaatikon päälle tulee kosteutta. Ajatus olisi ensi kesänä purkaa hela vehe ja katsoa voisko korjata.

      Koskaan ei olisi tarvinnut nuohota sen vuoksi että kanavissa olisi liikaa nokea, mutta tuhkat pitää poistaa kerran kuukaudessa tai kahdessa, samassa yhteydessä teen 10minuutin nuohouksen, Savukaasut ei käytämmössä koskaan ole olleet juurikaan yli 100 asteiset.

      Kerran vuodessa öljyän puhallinmoottorin laakerit.

      Pelletin siirtää automaagisesti PIV4 pelletti-imuri. Se on kranttu ylipitkälle pelletille ja myöskin täysin murskaantuneelle pelletille, tukoksia tulee liitoskohtiin joita uudemmissa imureissa ei kait ole.

      -raksaaja(sh)

    • Anonyymi

      Laettakeehan lämmittäjät hintatietojakin, joitakinhan tuolla vilahti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe