Uuslestadiolaiset vs. vanhoilliset

Ulkopuolinen

Ystäväpiiriini kuuluu sekä uuslestadiolaisia että myös vanhoillisia. Täytyy todeta, että uuslestadiolaiset ovat huomattavasti ymmärtäväisempiä minua kohtaan kuin vanhoillisen aatteen kannattajat. Minä en nimittäin kuulu kirkkoon ja tämän useimmat vl-ystävät tuomitsevat.

Mutta toki yritän ymmärtää vanhoillisia. Ihan hyvä kuva minulla on uuslestadiolaisista. Ei muuta kuin hyvää jatkoa teille.

7

2415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä itse

puhut varmasti asiaa, itse olen uuslestadiolainen (ts.esikoislestadiolainen) ja olemme huomattavasti ymmärtäväisempiä ihmisiä kohtaan ja harvoinpa ketään tuomitsemme, Jumala voi tuomita, ei ihmiset..

• vl-tyttö

"puhut varmasti asiaa, itse olen uuslestadiolainen (ts.esikoislestadiolainen) ja olemme huomattavasti ymmärtäväisempiä ihmisiä kohtaan"

pientä rajaa!! mistä sä tiiät vl:ien ymmärtäväisyydestä mitää?

• skyfly

Anteeksi nyt, minä olen esikoislestadiolainen, (ainakin olin, homouden takia nyt hieman syrjemmällä) enkä ikinä ole kuullutkaan tästä uuslestadiolaisuudesta ennen kuin nyt... Esik.lest EI hyväksy esiaviollista seksiä yms, ja niin heidän kuin vanhoillistenkin joukossa on varmasti ihmisiä, jotka tuomitsevat oman seurakunnan sisälläkin ihmisiä helvettiin, saati sitten ulkopuolisia, mutta toisaalta myös niitä, jotka ulottavat Kristuksen armon ja rakkauden kaikkialle..

• eihän
        skyfly kirjoitti:

Anteeksi nyt, minä olen esikoislestadiolainen, (ainakin olin, homouden takia nyt hieman syrjemmällä) enkä ikinä ole kuullutkaan tästä uuslestadiolaisuudesta ennen kuin nyt... Esik.lest EI hyväksy esiaviollista seksiä yms, ja niin heidän kuin vanhoillistenkin joukossa on varmasti ihmisiä, jotka tuomitsevat oman seurakunnan sisälläkin ihmisiä helvettiin, saati sitten ulkopuolisia, mutta toisaalta myös niitä, jotka ulottavat Kristuksen armon ja rakkauden kaikkialle..

".. jotka tuomitsevat oman seurakunnan sisälläkin ihmisiä helvettiin, saati sitten ulkopuolisia, mutta toisaalta myös niitä, jotka ulottavat Kristuksen armon ja rakkauden kaikkialle.."

Mua on pitkään ihmetyttänyt, että jotkut ihmiset tuomitsevat toisia vaikka raamatussa lukee, että samoin heidät tuomitaan, jotka toisensa tuomitsevat.

Ja yleensäkin keskitytään aivan vääriin asioihin. Toisaalta se on niin, että lähimmäisen rakastaminen (enemmän kuin itseään) on ihmisluonteelle epäluontevaa (ainakin suurimmalle osalle ihmisistä). Mutta sitä kannattaa harjoitella :)! Sitä voidaan tarvita enemmän kuin koskaan voimme aavistaakkaan (jos tämä meidän aika sattuisi olemaan se kuuluisa lopunaika). Sillä epäitsekkäällä rakkaudella voitetaan kaikki paha (kunhan rakkaus perustuu Jumalan ja Jeesuksen rakkauteen). Ei niin helppoa ainakaan itselleni, mutta päivittäin harjoittelen :).

• minäkin vl-tyttö :)
        vl-tyttö kirjoitti:

"puhut varmasti asiaa, itse olen uuslestadiolainen (ts.esikoislestadiolainen) ja olemme huomattavasti ymmärtäväisempiä ihmisiä kohtaan"

Niimpä! Mielistelyn makua! Mutta enhän minä tuomitse tietenkään ul:kaan!

• Minä=)

En oo ennen kuullutkaan uuslestadiolaisuudesta. Olen esikoinen. En tiiä, ei voi yleistää, että kaikki vl.t samanlaisia eikä el.kään.

• ymmärtäväisyys
        vl-tyttö kirjoitti:

minäki oon essulainen likka, melkein täydellinenkin. Älä ny suutu vaikka oonki. ;P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      185
      8529
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4638
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4178
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3722
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3186
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2950
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2656
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      42
      2446
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2143
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2086
    Aihe