lisävalojen määrä

petervonpah

moi!! :D kysyisin että saako autoon laittaa vaikka 4kpl bochin rallya??? tai vastaavaa koko luokkaa ja jos saa niin saako ne olla vaikka kaikki päällä jos riittää virta??

17

5247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laittaa

      Ei saa. Vain yhdet lisäkaukovalot ja yhdet sumuvalot saa laittaa jos auto on nuorempi kuin -79 mallinen. lisäksi kaikkien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla korkeintaan 75. Referenssiluku kuvaa valojen valotehoa ja löytyy yleensä valon lasista.

      • valoa

        Itseasiassa lisäkaukovaloja saa laittaa parillisen määrän eli vaikka kaksi paria keulaan, jos yhteisreferenssi ei ylitä 75, asia hoituu esim. ottamalla auton omat pitkät pois käytöstä..


      • valot
        valoa kirjoitti:

        Itseasiassa lisäkaukovaloja saa laittaa parillisen määrän eli vaikka kaksi paria keulaan, jos yhteisreferenssi ei ylitä 75, asia hoituu esim. ottamalla auton omat pitkät pois käytöstä..

        Saattaa olla,että joudut vaihtaan omat lyhdyt sellaisiksi jotka ovat pelkät lyhyet. Jotenkin on jäänyt sellainen olo, että kaikki asennetut laittet autossa tulee olla kunnossa, eli pelkkä johdon katkaisu ei riitä H4:ssa.


      • kansalle
        valot kirjoitti:

        Saattaa olla,että joudut vaihtaan omat lyhdyt sellaisiksi jotka ovat pelkät lyhyet. Jotenkin on jäänyt sellainen olo, että kaikki asennetut laittet autossa tulee olla kunnossa, eli pelkkä johdon katkaisu ei riitä H4:ssa.

        H4:kin onnistuu rakentaa systeemi sellaseksi et omat lyhyet palaa yhtä aikaa lisäpitkien kanssa, jolloin katsastusmiehellä ei ole mitään sanomista. Homma vaatii pari vaihtavaa relettä ja hiukan asiantuntemusta, ei silti ylivoimainen homma.


      • välkky
        kansalle kirjoitti:

        H4:kin onnistuu rakentaa systeemi sellaseksi et omat lyhyet palaa yhtä aikaa lisäpitkien kanssa, jolloin katsastusmiehellä ei ole mitään sanomista. Homma vaatii pari vaihtavaa relettä ja hiukan asiantuntemusta, ei silti ylivoimainen homma.

        neljä pitkää palamaan puolikkailla kaavio kiitos


      • se semmonen
        välkky kirjoitti:

        neljä pitkää palamaan puolikkailla kaavio kiitos

        juttu on ? kaverit taas varsinaisia sähkömiehiä =) taitaa onnistua vain ns. kepulikonsteilla esim. omilta pitkiltä johto poies ja herätevirraksi omille lähivaloille releiden kautta, lisäpitkät kytketään ihan normaalisti juu nou =)


      • välkky
        se semmonen kirjoitti:

        juttu on ? kaverit taas varsinaisia sähkömiehiä =) taitaa onnistua vain ns. kepulikonsteilla esim. omilta pitkiltä johto poies ja herätevirraksi omille lähivaloille releiden kautta, lisäpitkät kytketään ihan normaalisti juu nou =)

        ei onnistu niin auton omatajovalot täytyy toimia normaalisti eli neljä lisäpitkää syttyy sillon kun omat pitkät sammuu ja palamaan jää omat puolikkaat ja neljä pitkää on muuten laillinen kytkentä siinä pähkinä mikäs??????????


      • jaa
        välkky kirjoitti:

        ei onnistu niin auton omatajovalot täytyy toimia normaalisti eli neljä lisäpitkää syttyy sillon kun omat pitkät sammuu ja palamaan jää omat puolikkaat ja neljä pitkää on muuten laillinen kytkentä siinä pähkinä mikäs??????????

        omassa ope vectrassa, vm -89 ja h4 hehkut onnistu ja katsastusmies oli ihan tyytyväinen, parillinen määrä lisäpitkiä, mulla 4kpl, pitkien referenssi yht 75, omat pitkät ei käytössä. omat lyhyet palaa ja vivusta pitkät päälle, niin syttyy pelkästään lisäpitkät ja omat lyhyet jää palamaan


      • välkky
        jaa kirjoitti:

        omassa ope vectrassa, vm -89 ja h4 hehkut onnistu ja katsastusmies oli ihan tyytyväinen, parillinen määrä lisäpitkiä, mulla 4kpl, pitkien referenssi yht 75, omat pitkät ei käytössä. omat lyhyet palaa ja vivusta pitkät päälle, niin syttyy pelkästään lisäpitkät ja omat lyhyet jää palamaan

        oletko katkaissut omiepitkien johdot ja lisäpitkille omaviiksi


      • noo
        välkky kirjoitti:

        oletko katkaissut omiepitkien johdot ja lisäpitkille omaviiksi

        ei niitä omien pitkien johtoja katkoa tarvi, sievästi irroittaa, omalla viiksellä valot pelaa, omaviiksi? yhdys sanako?


      • v v v
        noo kirjoitti:

        ei niitä omien pitkien johtoja katkoa tarvi, sievästi irroittaa, omalla viiksellä valot pelaa, omaviiksi? yhdys sanako?

        vitsallako siellä


    • osku

      ajelin 3 vuotta nissan sanilla ja keulilla oli 2 kpl rallikäyttön tark.pistepitkää ja 2 kpl 2000 hellaa.ei ollu kyllä poliiseilla mitään sanomista otin kyllä pois kun kävin hakemassa leiman!eli ei muuta kun valoa keulalle!!!

    • valopää

      lisäkaukovalojen maksimimäärä 2 kpl.Jos alkuperäiset kaukovalot poistetaan, on valoumpion oltava hyväksytty vaihtoehtoiseen käyttöön(tunnus HC/R).

      • Kuso

        Jos auton käyttöönottovuosi on 1980 tai myöhempi, kaukovalojen yhteen laskettu referenssiluku saa olla enintään 75. Jos valaisimessa ei ole kyseistä lukua, tulkitaan luvuksi 20. Vanhemmissa autoissa summa saa olla enintään 100.
        Ihmetyttää varsinkin raskaassa kalustossa olevien valojen määrä. Niissä on paljon laittomia valoja! Valot ja niiden asentaminen kun maksaa. Eikä niiden poistaminenkaan ole ilmaista: työn lisäksi voi joutua maksamaan sakot. Vai onko poliisit ja katsastajat alkaneet lepsuilemaan tässä asiassa tyyliin: olkoon tämän kerran. Sitä paitsi ylimääräiset valot aiheuttavat lisää ilman vastusta, jonka merkitys polttoaineen kulutuksessa ei ole ihan pieni. Valoja käytettäessä myös moottorin kuormitus kasvaa ainakin teoriassa, pienissä autoissa käytännössäkin...
        Laittomat valot ja niitä käyttävät firmat on mielenkiintoinen yhdistelmä: rikotaanko muitakin määräyksiä? Ehkäpä asia kiinnostaa muitakin tahoja... Ainakaan yrityskuvaa asia ei kirkasta!


      • Petri
        Kuso kirjoitti:

        Jos auton käyttöönottovuosi on 1980 tai myöhempi, kaukovalojen yhteen laskettu referenssiluku saa olla enintään 75. Jos valaisimessa ei ole kyseistä lukua, tulkitaan luvuksi 20. Vanhemmissa autoissa summa saa olla enintään 100.
        Ihmetyttää varsinkin raskaassa kalustossa olevien valojen määrä. Niissä on paljon laittomia valoja! Valot ja niiden asentaminen kun maksaa. Eikä niiden poistaminenkaan ole ilmaista: työn lisäksi voi joutua maksamaan sakot. Vai onko poliisit ja katsastajat alkaneet lepsuilemaan tässä asiassa tyyliin: olkoon tämän kerran. Sitä paitsi ylimääräiset valot aiheuttavat lisää ilman vastusta, jonka merkitys polttoaineen kulutuksessa ei ole ihan pieni. Valoja käytettäessä myös moottorin kuormitus kasvaa ainakin teoriassa, pienissä autoissa käytännössäkin...
        Laittomat valot ja niitä käyttävät firmat on mielenkiintoinen yhdistelmä: rikotaanko muitakin määräyksiä? Ehkäpä asia kiinnostaa muitakin tahoja... Ainakaan yrityskuvaa asia ei kirkasta!

        Referenssiluvun maksimi 75 (100 vanhoissa autoissa) koskee samanaikaisesti palavia kaukovaloja. Eli kytkemällä valot siten, että samanaikaisesti palaa parillinen määrä kaukovaloja joiden referenssiluku on max 75, ei poliisilla tai katsastusmiehellä ole asiasta mitään huomautettavaa. Useampana vuonna olen katsastanut autoni, jossa omat valot on 4x12,5 tai vaihtoehtoisesti apupitkät 2x37,5. Vaihtokatkaisijalla voi valita palaako omat vai apupitkät. Koskaan ei liian tehokkaista valoista ole valitettu, kerran tosin katsastusmiehet soittivat asiasta AKE:n varmistuakseen valojen laillisuudesta.
        Ja mitä tulee kitinään raskaan kaluston valojen määrästä, niin suurin osa niistä katsastetaan kuulemma "kummallisia johdonpäitä katolla" eli valot on otettu katsastukseen pois. En kuitenkaan ymmärrä miksi jotkut täälläkin itkevät ammattiliikenteen valojen määrästä, en minäkään tee toimistotyötä kynttilän valossa...


      • Kari
        Petri kirjoitti:

        Referenssiluvun maksimi 75 (100 vanhoissa autoissa) koskee samanaikaisesti palavia kaukovaloja. Eli kytkemällä valot siten, että samanaikaisesti palaa parillinen määrä kaukovaloja joiden referenssiluku on max 75, ei poliisilla tai katsastusmiehellä ole asiasta mitään huomautettavaa. Useampana vuonna olen katsastanut autoni, jossa omat valot on 4x12,5 tai vaihtoehtoisesti apupitkät 2x37,5. Vaihtokatkaisijalla voi valita palaako omat vai apupitkät. Koskaan ei liian tehokkaista valoista ole valitettu, kerran tosin katsastusmiehet soittivat asiasta AKE:n varmistuakseen valojen laillisuudesta.
        Ja mitä tulee kitinään raskaan kaluston valojen määrästä, niin suurin osa niistä katsastetaan kuulemma "kummallisia johdonpäitä katolla" eli valot on otettu katsastukseen pois. En kuitenkaan ymmärrä miksi jotkut täälläkin itkevät ammattiliikenteen valojen määrästä, en minäkään tee toimistotyötä kynttilän valossa...

        Tottakai hyvästä näkyvyydestä on hyötyä, mutta jos kaukovalojen rajaton teho olisi pelkästään hyödyksi, niin eihän niitä rajoitettaisi määräyksin. Mieleen tulee ainakin kontrasti, eli sama ilmiö kuin esimerkiksi kesällä mennään auringon paisteesta sisälle. Vähään aikaan ei nähdä kunnolla, ikäänkuin sisällä olisikin pimeää. Tämä toimii liikenteessäkin, kun on ajettu tehokkailla kaukovaloilla ja joudutaankin vaihtamaan lähivaloille, silmät ei välttämättä heti erota esimerkiksi jalankulkijaa tai muuta huomion arvoista. Eli tässä piilee vaara. Usein juuri onnettomuudetkin ovat toteutuneet silloin kun riski on ollut pieni, mutta kuitenkin mahdollinen. Asioita ei välttämättä ymmärretä muiden kuin omasta näkökulmasta. Kyllä niille valojen rajoituksille on varmasti olemassa perusteet, eihän niitä muuten rajoitettaisi.
        Tuo kikkailu niiden määrällä on siten typerää.


      • Kari
        Petri kirjoitti:

        Referenssiluvun maksimi 75 (100 vanhoissa autoissa) koskee samanaikaisesti palavia kaukovaloja. Eli kytkemällä valot siten, että samanaikaisesti palaa parillinen määrä kaukovaloja joiden referenssiluku on max 75, ei poliisilla tai katsastusmiehellä ole asiasta mitään huomautettavaa. Useampana vuonna olen katsastanut autoni, jossa omat valot on 4x12,5 tai vaihtoehtoisesti apupitkät 2x37,5. Vaihtokatkaisijalla voi valita palaako omat vai apupitkät. Koskaan ei liian tehokkaista valoista ole valitettu, kerran tosin katsastusmiehet soittivat asiasta AKE:n varmistuakseen valojen laillisuudesta.
        Ja mitä tulee kitinään raskaan kaluston valojen määrästä, niin suurin osa niistä katsastetaan kuulemma "kummallisia johdonpäitä katolla" eli valot on otettu katsastukseen pois. En kuitenkaan ymmärrä miksi jotkut täälläkin itkevät ammattiliikenteen valojen määrästä, en minäkään tee toimistotyötä kynttilän valossa...

        Paljon näkee autoja, joiden ajovalon lamppu on asennettu väärin. Sen huomaa helposti kun auto tulee vastaan lähivaloilla, joista toinen palaakin ikäänkuin "kaukovalona", eli häikäisee. Silloin voi melkoisella varmuudella sanoa, että lampun eli "polttimon" kanta ei ole oikein paikallaan. Siitä tietenkin on seurauksena virheellinen "valokuvio", joka huomataan helpoimmin juuri lähivaloilla. Eipä se silloin voi näyttää kaukovalojenkaan aikaan oikein. Siis valojen suuntaus pitäisi tarkistaa vähintääkin lampun vaihdon yhteydessä esimerkiksi lähivalojen valokuvioita vertaamalla keskenään vaikkapa seinää vasten. Vaikka valot olisi samalle korkeudelle suunnattu, niiden perussuuntaus saattaa silti olla liian alas. Perussuuntaus huomioitava niissä autoissa, joissa on valojen korkeuden säätö sisällä. Tiedän kokemuksesta, että suurimmassa osassa autoista, myös kuorma-autoissa, on kyseinen suuntaus liian alas. Eli ensin alkuperäiset valot kuntoon (huomioitava myös heijastinpinnat ja lasit). Lasitkin muuten kuluu sameaksi kuran, hiekan ja pölyn ansiosta. Oma lukunsa on sitten ne 100-wattiset lamput, jotka pilaavat hyvin nopeasti ne kalliit umpiot. Näkyvyyttä voi saada ihan laillisinkin keinoin ja halvemmalla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7624
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5969
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3538
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1987
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1875
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1678
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1559
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

      Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe