Pakko-oireinen häiriö ja raskaus

Mitä tehdä?

Olen 19 vuotias nuori nainen. Kärsin todella pahasta pakko-oireisesta häiriöstä,
ahdistuneisuudesta ja masennuksesta. Käyn psykiatrisen sairaanhoitajalla käynneillä parin viikon välein, ja minulla piti alkaa pakko-oireisten ryhmäterapia, sekä masennus lääkitys.
Kärsin pakko-ajatuksista ja pelottavista mielikuvista, pakko toiminnoista...
minulla on ollut pakko-ajatuksia ja pelottavia mielikuvia mm. läheisiini liittyen, pelkään mm. satuttavani jotakin läheistä ihmistä.
Tänään minulle selvisi että olen raskaana.
Olen mennyt naimisiin 18 vuotiaana mutta olemme suunnitelleet että hankimme lapsia sitten kun olemme molemmat siihen valmiita, kun olemme paremmassa taloudellisessa tilanteessa ja minä toivottavasti psyykkisesti paremmassa kunnossa. Nyt kuitenkin kävi niin että kondomi oli pettänyt ja olen tullut raskaaksi. En tosiaan tiedä mitä tehdä. Rakastan lapsia mutta pelkään pakko-ajatuksia todella paljon ja olen todella masentunut ja ahdistunut, pelkään että minulle tulee saman tyyppisiä ajatuksia lapseen liittyen. Olen myös lukenut että ahdistuneisuus ja pakko-oireet voivat lisääntyä lapsen syntymän jälkeen. Olen ollut niin ahdistunut että olen ollut vuoden sairaslomalla. En tiedä mitä tekisin, ajatus abortista ahdistaa, mutta en ole tässä psyykkisessä tilassa valmis äidiksi. Mitä tehdä, onko ketään jolla olisi ollut samantyyppinen tilanne? Kiitos vastauksesta jo valmiiksi!!

6

2852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti ja vaikea OCD

      Hei. Täällä yksi äiti joka kärsii myös pahasta pakko-oireisesta häiriöstä. Itselläni oli kutakuinkin sama tilanne kuin sinulla. Jäin sairaslomalle vaikean OCD:n, keskivaikean masennuksen ja pahan ahdistuksen takia viime vuoden syyskuussa. Ja Tammikuussa sain tietää olevani raskaana yllätyksekseni. Itse en ole ikinä uskonut aborttiin ja lapsi oli tällä tavoin tottakai erittäin suuri siunaus. Minulla oli jo 3 lasta ennestään ja jokaisen syntymän jälkeen oireeni pahenivat kaikkein pahin oli kolmannen lapsen jälkeen jolloin ajatteluni oli jo harhaista. Ja pelkäsin mitä edessä olisi.
      Minulla kuitenkin lääkitys ollut kokoajan paroksetiini piti vaihtaa sertraliiniin. Sertraliini ei niinkään auttanut ja rehellisesti sanoen raskausaika oli todella vaikea. Mutta puolisoni tuella pärjäsin. Kolme kuukautta sitten saimme neljännen lapsemme ja pakko- oireet pahenivat jota osasinkin odottaa. Lääke vaihdettiin takaisin paroksetiiniin ja mieheni avulla olen pärjännyt. Hän tietää mitkä asiat aiheuttavat minulle eniten ahdistusta ja hoitaa ne.
      Minulla on mm. Erittäin pahoja pakkoajatuksia liasta ja saastumisesta ja näin vaaran aiheuttamisesta vauvalle esim. Ruokien välityksellä ja välillä oireet niin pahat että joudun käymään suihkussa kokoajan kun kuvittelen olevani likainen:( mutta mieheni on ahdistustani helpottaakseen ottanut keittiön kokonaan vastuulleen ja hoitaa ruuanlaiton lähes kokonaan niin minun on helpompi olla.
      Sain myös sinun tekstistäsi sen kuvan että miehesi tietää oireilusi varmasti hänkin olisi tukenasi kaikin tavoin. Vaikea pakko- oireinen häiriö on siitä vaikea että siitä vaikea parantua eikä ehkä kannata jäädä odottamaan päivää jolloin siitä parantuu ja sitten hankkia perhettä kun juuri tuo uusiutumisen riskikin on erittäin todennäköinen. Elämistä päivä kerrallaanhan tämä on jokaisella oli sitten jotain erikoista tai ei. Ja hoitoa saa varmasti ainakin jossain muodossa. Et ole yksin :) paljon voimia ja kysy ihmeessä jos jotain haluaisit kysyä:) saanko kysyä minkälaisia pakkoajatuksia sinulla on?

      • OCD äiti

        Ja sitä vaan vielä esim. Tuo sertraliini on tutkituin lääke raskauden ja imetyksen aikana siis turvallinen. Minä kolmatta odottaessani kuvittelin vahingoittavani vauvaa lääkkeellä ja siksi lopetin ja synnytyksen jälkeen olo meni todella huonoksi. Kuitenkin silloin aloitin sertraliinin imetysaikana uudelleen ja se auttoi silloin. Nyt tässä viimeisimmässä raskaudessa söin siis sertraliiniä koko raskausajan maksimi annoksella, se on turvallinen lääke, vei pahimman terän ahdistukselta mutta ei niin hyvää hoitovastetta kuin paroksetiinilla. Joten synnytyksen jälkeen aloin taas syömään paroksetiinia kun on turvallinen imetysaikana. Enkä ole syyllistänyt itseäni lääkkeistä. Ajattelen näiden olevan sairauksia siinä missä verenpaine -tauti sun muut sairaudet. Ja asiasta kukkaruukkuun minä( kin) sain esikoiseni 19- vuotiaana:) ja ajattele ei raskaus ole este terapiallekaan:) iso hali sinulle!


      • Mitä tehdä?

        Hei! Kiitos vastauksistasi! Helpottavaa kuulla että en ole ainoa kenellä on ollut tämän tyylinen tilanne. Olen kärsinyt pakko-oireisesta häiriöstä 14 vuotiaasta asti, voin sanoa että vuosi vuodelta tilanne on vain pahentunut, en muista päivääkään 5 vuoden sisällä ettei minua olisi ahdistanut tai minulla ei olisi ollut pakko-oireita.
        Minulla on niin paljon pakko-oireita ja ajatuksia että en edes tiedä mistä aloittaisin.:D Tätä on vaikea selittää, mutta joskus minulle (melkeinpä kymmeniä kertoja päivässä) tulee sellaisia ajatuksia, että jos en esimerkiki siirrä jotakin tavaraa (voi olla mikä vaan tavara, mikä sattuu olemaan sillä hetkellä lähellä) johonkin tiettyyn asentoon, niin pelkään tekeväni jollekkin läheiselleni jotain pahaa.
        Vaikka tiedän, että en tekisi mitään, pelkään että menettäisin hallinnan itsessäni ja tekisin. Pelkään myös usein tulevani hulluksi. Olen kertonut tästä lääkärille, ja hän sanoi että sellainen ihminen joka pelkää tekevänsä jotain pahaa jollekkin, ei sitä suurimmalla todennäköisyydellä tee. Mutta silti se ahdistaa.
        Pahin ja ahdistavin pakko ajatus on, että jos en esimerkiksi liikuta jotain esinettä johonkin asentoon, pelkään, että kotiimme tulee jotain pahoja henkiä.
        Minusta tuntuu että tämä pelko on tullut varmaan siitä kun nuorena katsoin aina öisin televisiosta tullutta "Riivatut talot"- ohjelmaa. Siitä asti olen aina pelännyt kaikkea yli-luonnollista, henkiä ja demoneja ja kaikkia sellaisia.:/
        Tiedän, että ajatus on ihan hullu, eikä todenmukainen, jonkun takia minun pitää kuitenkin liikuttaa sitä kyseistä tavaraa, koska päähäni tulee ajatus "no mitä jos sittenkin tulee, mitä jos sittenkin tapahtuu?" jos en siis tee sitä kyseistä toimintoa. Nolottaa edes kirjoittaa näistä, en ole kertonut kyseisistä pakko-ajatuksista muille kuin miehelleni ja äidilleni. Yritän aina kertoa itselleni että nämä on vain ajatuksia, eivätkä tapahdu oikeasti, mutta silti ahdistaa ja ne toiminnot pitää tehdä. Minulla on myös sellainen pakko, että mieheni nukkuessa, tarkistan muutamia kertoja lyökö hänen pulssinsa, hengittääkö hän... ajattelen että jos en tarkista ja hänelle tapahtuisi jotain hänen nukkuessaan, saisi vaikka jonkun kohtauksen, se olisi minun syytäni. Vaikka hän ei ole edes sairas!! Miten turhauttavaa.:/
        Itse valvon aina aamuyöhön asti kun vuorokausi rytmi on niin sekaisin. Ollut monta vuotta. Olen yrittänyt kääntää sitä mutta se aina kääntyy, menen aamuyöllä viiden aikaan nukkumaan, herään 2 aikaan päivällä.
        Miten turhauttavaa.:'( Tarkistelen myös hellat useaan kertaan ennen nukkumaan menoa.
        Tämä on ihan hirveää kun sain kuulla että olen raskaana... en todellakaan tiedä miten voisin olla äiti kun olen tämmöisessä ahdistuneisuuden määrässä... pelkään vaan että lapsen synnyttyä minusta tulisi entistä ahdistuneempi, niinkuin todennäköisesti kävisikin, en pystyisi huolehtimaan lapsesta. Pelkään että tämmöiset kaikki tarkistelut ja satuttamis pelot siirtyisi vaan häntä kohtaan.
        En tiedä mitä tehdä.:'( Jos tekisin abortin joutuisin todennäköisesti psykoosiin. En pystyisi elämään sen kanssa. Miten voisin huolehtia lapsesta kun oma elämänikin on näin sekaisin?
        En ole saanut vielä masennus lääkitystäkään, syön tällä hetkellä vain Ketipinor 25 mg iltaisin. Hirveä tilanne enkä tiedä mitä tehdä.
        Toivottavasti vielä vastailet vaikka kuulostankin super hörhöltä ihmiseltä.:D
        En ole ikinä jutellut kenenkään kanssa kenellä on mitään pakko-oireita joten tämä on todella helpottavaa että en ole yksin tämmöisten asioiden kanssa! :-)


    • helpotustatarvitaan

      Hei, millä lailla lääke auttaa sinua? vähentääkö se pakko-oireita?

      • OCD äiti

        Hei. Lääkkeet eivät vie pakko-oireita ja ajatuksia pois mutta auttavat niin ettei ahdista niin paljon.


    • rsrjtrj

      Mielialalääkkeet lamaavat aivot, jotta et tunne enää kiinnostusta tai muuten välitä pakkoajatuksista. Luonnollisesti kannattaa ensiksi kokeilla viimeiseen asti lääkkeettömiä hoitomuotoja, koska lääkkeiden kanssa joutuu aina luopumaan asioista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      35
      2811
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1985
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1443
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe