Tja för er alla finlandssvenskar!
Vi gör en undersökning av minoritet i Finland med mina gymnasietkompisarna. Mitt perspektiv är språkminoritet i Finland (men inte etniska grupper, liksom samerna). Nu skulle jag vilja höra om finlandsvenskars själv åsikterna om er situationerna är rätterna. Vad kunde vara bättre? Vad är bra nu? Vad tycker ni om tvångssvenskan? Ni kan skriva för mig på svenska eller på finska. Tack för era svar!
-------
Hei kaikille suomenruotsalaisille!
Teen lukiokavereideni kanssa tutkimusta Suomen vähemmistöistä ja heidän oloistaan. Minun näkökulmani on suomenruotsalaiset ja muut kielivähemmistöt (muttei etniset vähemmistöt, kuten saamelaiset). Haluaisin kuulla teidän suomenruotsalaisten mielipiteitä: mitä mieltä olette oikeuksistanne ja asemastanne? Mielipide pakkoruotsiin? Mihin toivoisitte parannusta ja mikä on jo hyvin? Voitte kirjoittaa ruotsiksi tai suomeksi. Kiitos vastauksistanne!
Undersökning av språkminoritet / Tutkimus kielivähemmistöistä
4
109
Vastaukset
- oolannitar
Rajaa tutkimuksesi johonkin tiettyyn suomenruotsin murrealueeseen. Suosittelen Närpiötä (Närpes på svenska). Saat jo pelkästä murteesta paljon irti :)
- lukiolainen
Tavoite on tutkia vähemmistöjä kokonaisvaltaisesti, eli ihan kaikki voivat kommentoida. / Vårt fokus är att observera alla finlandssvenskarna, så alla kan diskusera om ämnet.
- östra nyland
Jag tycker att obligatorisk skolsvenska kunde slopas.eftersom de flesta ändå inte tycks lära sig att säga annat än :jag talar inte svenska....OK,litet överdrivet kanske,men ofta får man höra den meningen.I kontakt med myndigheter polis,FPA,,skattebyrån,sjukvård och dylikt borde alla ha rätt att använda sitt modersmål också vi svenskspråkiga...Det är också tragiskt att dementa åldringar som kanske har glömt alla andra språk än modersmålet inte får vård på svenska.....På nödcentralerna MÅSTE det finnas svenskspråkig personal,det är fråga om människoliv.
- mormor mia
Det är bra att vi har en egen TV - kanal ,YLE FEMMAN.Där visas barnprogram på finlandssvenska,det är fint för våra barn....annars är alla barnfilmer och de flesta barnböckarna gjorda i Sverige.Barn måste få se program på sitt eget språk...det finns ändå en viss skillnad mellan rikssvenska och språket vi talar här.Annat som är bra....ja,det är en svårare fråga.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1516304
- 491753
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381414- 461023
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241009Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se46923Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13909Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384866Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14857Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75845