Undersökning av språkminoritet / Tutkimus kielivähemmistöistä

lukiolainen

Tja för er alla finlandssvenskar!

Vi gör en undersökning av minoritet i Finland med mina gymnasietkompisarna. Mitt perspektiv är språkminoritet i Finland (men inte etniska grupper, liksom samerna). Nu skulle jag vilja höra om finlandsvenskars själv åsikterna om er situationerna är rätterna. Vad kunde vara bättre? Vad är bra nu? Vad tycker ni om tvångssvenskan? Ni kan skriva för mig på svenska eller på finska. Tack för era svar!

-------
Hei kaikille suomenruotsalaisille!

Teen lukiokavereideni kanssa tutkimusta Suomen vähemmistöistä ja heidän oloistaan. Minun näkökulmani on suomenruotsalaiset ja muut kielivähemmistöt (muttei etniset vähemmistöt, kuten saamelaiset). Haluaisin kuulla teidän suomenruotsalaisten mielipiteitä: mitä mieltä olette oikeuksistanne ja asemastanne? Mielipide pakkoruotsiin? Mihin toivoisitte parannusta ja mikä on jo hyvin? Voitte kirjoittaa ruotsiksi tai suomeksi. Kiitos vastauksistanne!

4

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oolannitar

Rajaa tutkimuksesi johonkin tiettyyn suomenruotsin murrealueeseen. Suosittelen Närpiötä (Närpes på svenska). Saat jo pelkästä murteesta paljon irti :)

• lukiolainen

Tavoite on tutkia vähemmistöjä kokonaisvaltaisesti, eli ihan kaikki voivat kommentoida. / Vårt fokus är att observera alla finlandssvenskarna, så alla kan diskusera om ämnet.

• östra nyland

Jag tycker att obligatorisk skolsvenska kunde slopas.eftersom de flesta ändå inte tycks lära sig att säga annat än :jag talar inte svenska....OK,litet överdrivet kanske,men ofta får man höra den meningen.I kontakt med myndigheter polis,FPA,,skattebyrån,sjukvård och dylikt borde alla ha rätt att använda sitt modersmål också vi svenskspråkiga...Det är också tragiskt att dementa åldringar som kanske har glömt alla andra språk än modersmålet inte får vård på svenska.....På nödcentralerna MÅSTE det finnas svenskspråkig personal,det är fråga om människoliv.

• mormor mia

Det är bra att vi har en egen TV - kanal ,YLE FEMMAN.Där visas barnprogram på finlandssvenska,det är fint för våra barn....annars är alla barnfilmer och de flesta barnböckarna gjorda i Sverige.Barn måste få se program på sitt eget språk...det finns ändå en viss skillnad mellan rikssvenska och språket vi talar här.Annat som är bra....ja,det är en svårare fråga.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      5181
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      78
      3167
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      18
      2879
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2585
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      45
      2391
    6. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      79
      1913
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1871
    8. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1536
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1324
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82