Mitä mieltä vesijäähdytyksestä

sälli

Olisi kiva kuulla Harley harrastajien näkemyksiä siitä, kun uusiin Big Twineihinkin tulee osaan ensi vuonna vesijäähdytteiset moottorit, varmaan aikaa myöden kaikkiin.

Onko merkin harrastajien enemmistö konservatiivisempaa, eikä voi kuvitella ostavansa aiemmin parjattua "vesipyssyä", vai alkaako markkinat myös merkkiuskollisissa kypsät vesijäähdytykselle?

Itse harrastan monia merkkejä, mutta yhdestä asiasta olen pitänyt kiinni, moottoripyörän pitää olla ilmajäähdytteinen. HD:n osalta olen pitäytynyt Shoveleissa ja sitä vanhemmissa pyörissä, mutta siinä on ollut syynä lähinnä se, että mielestäni Shovel ja sitä vanhemmat koneet sekä sen ajan pyörät muutenkin ovat kauniita ja teknisesti mukavan yksinkertaisia "rautapyöriä".

21

1731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Busalla

      Vedellä tai ei, sitä samaa patarautaa ovat.

      Eivät ajo-ominaisuudet ovat muuttuneet miksikään.

      Jätän väliin moiset laitteet

    • sälli

      Sisälukutaitoon kannattaisi silti panostaa, ajaa millä merkillä tahansa :)

    • HD..

      Tuo twincam103 moottoreiden muuttuminen nestejäähdytteisiksi vuodelle 2014 koskee vain HD:n touring ja yhtä CVO mallia. Ei koska dynaa, softailia, sportstereita.

      Arvelisin että harrikoiden myynti tulee kasvamaan. HD:n valmistajat väittävät että uudet muutokset harrikoihin sai alkunsa asiakkaiden palautteista nestejäähdytystä lukuunottamatta. 2014 twimcam 103 high output tuottaa 8-10hv enemmän tehoa vakiona kuin perus ilma/öljyjäähdytteinen twincam103. Kuten aiemmin sanoin: twincam103 high output moottorissa on kireämmät nokka-akselit, suurempi puristussuhde, suurempi ilmanpuhdistin.

      Esim. 2014 street glidessä ja ultrassa vesijäähdytyksen kennot sijaisevat katteissa piilossa. Ilmavirta ohjaa myös pienissä ajonopeuksissa suurimman osan moottorin lämmöstä sivuille pois päin kuskista ja matkustajasta.

      Omaa mielipidettäni en osaa vielä sanoa uusista harrikoista koska en ole vielä koeajanut niitä.

      • sälli

        Jep. Avauksessa mainitsinkin, että vesijäähdytys tulee osaan uusista big twineistä.

        Itselleni tällä ei ole merkitystä, koska kuten totesin, mulle kelpaavat Harleyt ovat Shovel- tai sitä vanhemmalla tekniikalla. Toki on pakko tunnustaa, että vesijäähdytyksen tuominen HD:hen vähentää entisestää mielenkiintoa merkin uuteen tekniikkaan. Enkä liene ainut, koska vesijäähdytys on ollut varisin yleisesti herjan aihe HD -piireissä, ilmajäähdytystä on pidetty ainoana oikeana, itse tunnustan sen nimeen jatkossakin. Tuntuu siltä, että Harleyn uudistukset yksi toisensa jälkeen ovat muiden merkkien lanseeraaman tekniikan kopiointia. Varmaan tulee vielä sekin päivä, että pitää nähdä työntötankomoottoreista kokonaan luopuminen. Tämähän on jo totta V-Rodissa ja uusissa pikku Harleyssä.

        Kai sitä on itse vanha jäärä ja uudet nuoremman polven harrastajat sitten tulevat jatkossa ajamaan samantyylisillä pyörillä, mitä japanilaiset customit ovat edustaneet jo pitkään.


    • melu ärsyttää

      Onkohan noi uudet yhtä mölyisiä kuin vanhat? Toivottavasti ei..............

    • H2O-HD

      Eihän se uus HD:n pannu ole kokonaan nestejäähdytetty. Vain kannet jäähtyy nesteellä ja loppu perinteisesti ilmalla Eli semi-nestejäähdytys :-)

      • XR 1200

        Samaa zydemaa koetettiin jo periaatteessa tossa mun XR 1200:ssa, jossa on öljyjäähdytteiset kannet.
        Nyt öljyn tilalle tuli sitten jäähdytysneste.

        Ei ainakaan minun ole mitenkään vaikea hyväksyä uutta nestejäähdytteistä kantta Harrikoihin. Tulee varmaan aika pian myös muihin malleihin nestejäähdytys.


    • sälli

      Juurikin näin. Tuo pelkästään kansien jäähdyttäminen nesteellä on customeihin hyvä ratkaisu, niin saadaan tehtyä moottorista paremman näköinen, tosin pienet vesikanavat on helppo sijoittaa myös jäähdytysrivallisiin sylinterehin.

      Esim. VN2000 Kawasakissa on jäähdytys pelkästään kansissa, muistaakseni myös aika monissa muissa jaapanin customeissa ratkaisu on ollut käytössä pitkään nimenomaan ulkonäkösyistä, kun vielä customien tehot on usein varsin pienet, niin jäähdyksen tarve kohdistuu lähinnä kansiin.

      Siltikin vesijäähdytystä on vierastettu kovasti ja esim. itse vierastan sitä edelleen. Tästä kielii myös halu saada yleensä syyläri piiloon tai mahdollisimman huomaamattomaksi. Katemallisissa homosohvissahan se onnistuu helposti, mutta pelkistetyissä pyörissä syyläri tulee yleensä esille aina.

      Oikea moottoripyörähän ei tarvitse vesijäähdytystä, eikä se siihen kuulu :)

      • Ultra

        "VN2000 Kawasakissa on jäähdytys pelkästään kansissa, muistaakseni myös aika monissa muissa jaapanin customeissa ratkaisu on ollut käytössä pitkään nimenomaan ulkonäkösyistä, kun vielä customien tehot on usein varsin pienet, niin jäähdyksen tarve kohdistuu lähinnä kansiin."

        Uudemmissa cruisereissa mukaanlukien harrikoissa toinen syy nestejäähdytyksellä toteutettuun sylinterin kansien jäähdytykseen ovat myös tiukkenevat päästörajoitukset uusien moottoripyörien kohdalla. Pelkällä ilma/öljyjäähdytyksellä varustettua moottoria ei kovin helpolla enää saa läpi päästönormeista ilman tehojen leikkaamista.

        2014 HD ultra classic koeajossa, ei suomenkielinen video. Pyörä painaa noin 399kg ajokunnossa:
        http://www.youtube.com/watch?v=xe-1eU0r9Uw


    • juupasjaapas

      Eiköhän tuon vesijäähdytyksen edut ole jo melkosen kauan sitten havaittu erilaisissa
      menopeleissä eli sinänsä vain imago kärsii ja loppuu hörhöjen höpinät vesikoneista.

    • hdhdhdhd

      Jospa alkaisivat kestämään tuon muutoksen myötä, nythän saa tehdä remppoja tehdä ajomäärällä jolla japsicustomi vasta sisäänajettu.

      • Ilma kestää

        Tonnineljäsatasella intruderilla on ajettu lähes 400 tuhatta kilometriä ilman koneremonttia. Se voi olla jopa kaikkein kestävin customi, mitä on ikinä tehty. Myös Harleyn uudemmat evon ja twincam koneet kestävät helposti 200 tuhatta, kokemusta on.

        Vesijäähdytys on hyvä tehokkaissa vehkeissä, joissa lämmöntuottokin on suurta. Isoissa customeissa on pieni teho ja iso moottori, jonka saa jäähtymään muutenkin. Niissä vesijäähdytteiset kestävät vähemmän, koska ennen koneen muutoin rikkoontumista tulee paljon vesijäähdytysjärjestelmän vikoja, jotka rikkovat koneen, termostaatit, vesipumput, letkuliitokset ym. pettävät. Isoissa customeissa vesijäähdys on tehty vain älyttömien ympäristönormien vuoksi.


    • touring 96

      Kertokaas maalaisbikerille, joka ajelee touring mallisella pyörällä, mistä tulee tämä sanonta "homosohva"

      • Muistelisin että

        Muistaakseni sillä tarkoitettiin aluksi hondan Gold Wingiä. Sehän on soffamaisen mukava pyörä.


      • Mika.....
        Muistelisin että kirjoitti:

        Muistaakseni sillä tarkoitettiin aluksi hondan Gold Wingiä. Sehän on soffamaisen mukava pyörä.

        Luulisin, että GoldWingin "mukavuus" on joidenkin mielestä epämoottoripyörämäistä. Sellaiset mukavuutta lisäävät elementit kuin vaikkapa lämmityslaite tai iso tuulilasi, pehmeät selkänojalliset penkit ja ne kaikki elektroniikkahärpättimet, koetaan joidenkin bikereiden piirissä vähän "neitimäisiksi" varusteiksi:-), mistä kai se sanonta homosohvasta on peräisin. Nykyisinhän Viktorian vision tai HD:n roadking on ihan samaa sarjaa.

        Itsekin olen suhtautunut tuonkaltaisiin pyöriin vähän karsaasti, mutta toisaalta ne on suunniteltu todella pitkiä ajosessioita varten. On todellakin aika eri asia ajaa rautaperseajo jollain goldwingillä kuin vaikkapa HD sporsterilla. Jotkut saattavat ajatella, että goldwingillä se on lähinnä kermaperseajo:-).


      • Chopper
        Mika..... kirjoitti:

        Luulisin, että GoldWingin "mukavuus" on joidenkin mielestä epämoottoripyörämäistä. Sellaiset mukavuutta lisäävät elementit kuin vaikkapa lämmityslaite tai iso tuulilasi, pehmeät selkänojalliset penkit ja ne kaikki elektroniikkahärpättimet, koetaan joidenkin bikereiden piirissä vähän "neitimäisiksi" varusteiksi:-), mistä kai se sanonta homosohvasta on peräisin. Nykyisinhän Viktorian vision tai HD:n roadking on ihan samaa sarjaa.

        Itsekin olen suhtautunut tuonkaltaisiin pyöriin vähän karsaasti, mutta toisaalta ne on suunniteltu todella pitkiä ajosessioita varten. On todellakin aika eri asia ajaa rautaperseajo jollain goldwingillä kuin vaikkapa HD sporsterilla. Jotkut saattavat ajatella, että goldwingillä se on lähinnä kermaperseajo:-).

        Juu. Homosohviahan on monella valmistajalla, myös Harleyllä esim. Electra ja Roadking mallistossa.

        Ei sillä sinänsä ole väliä, mitä toiset ajattelevat, kysehän on kuitenkin makuasioista, jokainen ajakoon sellaisella ja sen merkkisellä pyörällä, mikä itsestä mukavalta tuntuu. Tätäkin harrastusta voi harjoittaa niin monella tavalla, samoin kuin vaikka veneilyä.

        Joku tykkää mahdollisimman suuresta mukavuudesta ja haluaa taittaa prätkällä pitkiä matkoja mahdollisimman vähäisin rasituksin ja ehkä myös nopeasti. Silloin tuollainen "homosohva" voi olla hyvä valinta, tai joku nopea matkapyörä.

        Toinen menettää ajamisen fiilikset, jos istuu "sohvalla" tuulilasin takana ajaessa. Samoin liian hyvät "ajo-ominaisuudet" voivat tehdä jollekin ajamisesta tylsää. Itse kuulun juuri tähän kategoriaan, kokeiltuani testien mukaan huippuhyvät ajo-ominaisuudet omaavia pyöriä huomasin tylsistyväni niiden puikoissa, kun pyörä menee melkein itsekseen ja sillä pitäisi oikeastaan ajaa tosi kovaa, että tuntee ajavansa, nautinto on silloin enempi vauhdin ja vaaran hurmassa. Homosohvia taas vierastan samasta syystä, ensimmäisen 20km. matkalla olo muuttuu tylsäksi, on kuin autolla ajaisi. Ennemmin ajan vaikka vanhalla Jawalla tai brittipyörällä pikkuteitä, se on hauskaa ja ajamiseen sekä ympäristöön on koko ajan tatsi. Tai lähden pitkälle matkalle chopperilla hissukseen putkutellen pienempiä teitä, maisemareittejä, jolloin matka on vähintään yhtä suurta nautintoa kuin määränpää. Mutta kukin ajakoon tyylillään, olemme erilaisia ja tykkäämme erilaisista asioista.


      • Mika.....
        Chopper kirjoitti:

        Juu. Homosohviahan on monella valmistajalla, myös Harleyllä esim. Electra ja Roadking mallistossa.

        Ei sillä sinänsä ole väliä, mitä toiset ajattelevat, kysehän on kuitenkin makuasioista, jokainen ajakoon sellaisella ja sen merkkisellä pyörällä, mikä itsestä mukavalta tuntuu. Tätäkin harrastusta voi harjoittaa niin monella tavalla, samoin kuin vaikka veneilyä.

        Joku tykkää mahdollisimman suuresta mukavuudesta ja haluaa taittaa prätkällä pitkiä matkoja mahdollisimman vähäisin rasituksin ja ehkä myös nopeasti. Silloin tuollainen "homosohva" voi olla hyvä valinta, tai joku nopea matkapyörä.

        Toinen menettää ajamisen fiilikset, jos istuu "sohvalla" tuulilasin takana ajaessa. Samoin liian hyvät "ajo-ominaisuudet" voivat tehdä jollekin ajamisesta tylsää. Itse kuulun juuri tähän kategoriaan, kokeiltuani testien mukaan huippuhyvät ajo-ominaisuudet omaavia pyöriä huomasin tylsistyväni niiden puikoissa, kun pyörä menee melkein itsekseen ja sillä pitäisi oikeastaan ajaa tosi kovaa, että tuntee ajavansa, nautinto on silloin enempi vauhdin ja vaaran hurmassa. Homosohvia taas vierastan samasta syystä, ensimmäisen 20km. matkalla olo muuttuu tylsäksi, on kuin autolla ajaisi. Ennemmin ajan vaikka vanhalla Jawalla tai brittipyörällä pikkuteitä, se on hauskaa ja ajamiseen sekä ympäristöön on koko ajan tatsi. Tai lähden pitkälle matkalle chopperilla hissukseen putkutellen pienempiä teitä, maisemareittejä, jolloin matka on vähintään yhtä suurta nautintoa kuin määränpää. Mutta kukin ajakoon tyylillään, olemme erilaisia ja tykkäämme erilaisista asioista.

        Olen samaa mieltä. Motoristi on motoristi ja sille morjestetaan ajoi se ihan millä tykkää:-).


      • 17+14
        Mika..... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Motoristi on motoristi ja sille morjestetaan ajoi se ihan millä tykkää:-).

        Vaikka sitten sillä homosohvalla.......


    • pussittaja1

      Nämä ilmajäähyjen kannattajat, joiden mielestä vesikone "ei kestä", ajelevat varmaan talvet jollain ilmajäähy kuppelilla tai porssella, koska eihän "ne voi kestää" autoissakaan kuin korkeintaan vuoden tai pari.. ;D

    • Glide1

      Huhujen mukaan.
      2014 harley street glide special: 0-60mph 4.3 s, varttimaili 13.3 s.

    • Ultra

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4279
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2069
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2041
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      64
      1745
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1492
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      139
      1475
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1362
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1266
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1201
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe