Raskaus ja "korkea" verenpaine

pumpum

Onko täällä kohtalontovereita ja muita "valkotakkiverenpaineesta" kärsiviä odottajia? Itselläni menossa rv 29, ja verenpaineet neuvolassa sekä lääkärissä huidelleet yli 140/90 rv:sta 16 lähtien. Pahimmillaan neuvolassa paineet olivat tällä viikolla 157/92. Ongelmana minulla on kauhea mittauksen jännittäminen, mikä nostaa paineita. Olen kotona mittaillut verenpaineita nyt n. kuukauden ajan, ja keskimääräinen paine kotona on n. 130/80. Yläpaine on siis kotonakin hitusen kohonnut, mutta ei ylitä suositusrajoja, eikä ole lähtötasosta kohonnut kuin n. 8 mmHg, kun huolestuttavan raja-arvona ymmärtääkeni pidetään 30 mmHg:n kohoamista.

Noh, tämä kaikki on neuvolassa saanut aikaan mielestäni hysteeristä liioittelua: viimeksi terkka puhui jo verenpainelääkityksestä, vaikka kotona mittaamani arvot ovat olleet siis järjestään alle kohonneen verenpaineen raja-arvojen! Kaiken hupuksi nämä mittaukset tehdään mielestäni aina väärin: tälläkin viikolla juoksin ensin antamassa virtsanäytettä, tasapainoilin vaa'alla ja taistelin kenkäni jalkaan kovien liitoskipujen saattelemana ennen kuin istuin alas. Ennen kuin olin edes ennättänyt henkäistä istuttuani alas, terkka tunki mittarin käteen ja alkoi mitata. Ja sitten ihmetellään, että paineet on 157/92. Toisella mittauksella n. 2 min päästä ne laski jo 150/80, ja olen satavarma, että jos olisin saanut sen suositellun 10-15 min istua paikoillani ennen mittausta, arvot olisivat olleet vielä alemmat.

Pahinta tässä kaikessa on se, että terkat ja lääkärit eivät yhtään ota kuuleviin korviinsa, että mua jännittää se mittaus, ja kotimittausten arvojakaan ei oikein huomioida. Ja tämä taas lisää mun jännitystä, kun tietää jo etukäteen, että taas sitä vouhotusta on tiedossa. Tällä viikolla terkka pelotteli siis sillä lääkityksellä ja raskausmyrkytyksellä, vaikka turvotusta minulla ei oikeastaan ole ja virtsakin on joka käynnillä ollut täysin puhdas. Huvittavinta tässä on, että en raskauden takia keväällä saanut allergialääkitystä pahoihin siitepölyoireisiin, mutta nyt annettaisiin jo verenpainelääkitystä, vaikka kotona verenpaineet ok ja ei ole mitään oireita. Minusta tämä on aika epäloogista.

Kysyisinkin nyt, ovatko muut odottajat törmänneet samaan vai olenko minä ainoa, jonka terkat ja lääkärit hössöttää kuuntelematta asiakasta? Seuraava käynti neuvolassa on kahden viikon päästä, ja stressaa jo nyt se verenpaineen mittaaminen. :(

20

5936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama vaiva

      No minulla on valkotakkiverenpaine, mutta tuollaiseen en kyllä ole törmännyt, että lääkäri ja terveydenhoitaja eivät sitä tajuaisi. Päinvastoin, sain loppuraskaudesta verenpainemittarin lahjaksi appivanhemmilta, niin terkka heti ilostui, että hieno juttu, nythän voit mitata paineet jo kotona aamuisin ennen neuvolakäyntiä, niin saadaan todenmukaisemmat lukemat. Näin myös tein ja paineet olivat järjestään matalat (n. 110/65), kun taas neuvolassa yläpaine oli usein 140 ja alapainekin huiteli jossain 90 tienoilla. Kotona en ole koskaan saanut mitattua alapaineesta yli 80 lukemia, vaikka mihin vuorokaudenaikaan olisin mitannut. En kyllä keksi tuohon muuta kuin sanoa, että teet kotona verenpaineseurantaa, eli alat mittaamaan joka päivä aamulla ja illalla ja tuot ne lukemat sitten seuraavalla kerralla neuvolaan. Toivottavati uskovat, kuulostaa todella rasittavalta. Itsellänihän on ollut valkotakkiverenpaine yläasteelta asti, joten tiesin kyllä varoittaa siitä jo ennen ensimmäistä mittausta.

      • Mamma80

        Minulla oli esikoisen aikaan sama juttu että kotona paineet suht hyvät,mutta aina neuvolassa/lääkärissä huiteli tosi korkealla.Jouduin mittailemaan kotona ja pari kertaa terkka laittoi sairaalalle ja verikokeisiin mutta kaikki oli hyvin.Se että on korkea verenpaine ei tarkoita aina raskausmyrkytystä.Ja jos se tulee niin ne paineet ilmeisesti aika korkealla ja olo tosi huono.Sain kuitenkin loppuraskaudessa rv 36 verenpainelääkkeet koska huomasin että sykkeeni oli korkealla levätessäkin ja olo hieman huono.Lääkäri määräsi lääkkeet ja sanoi että vauva voi hyvin mutta äidin voinnin takia parempi niin.Ei niissä lääkkeistä mitään haittaa ollut ja terve poika tuli.Synnytyksen jälkeen väsymys. ym. nosti hieman paineita ja lääkitys helpotti oloa,sitten ne vaan jätettiin pois.Nyt toinen raskaus menossa ja paineet olleet alhaisemmat mutta kun terkkari tietää tilanteen esikoisen kohdalla niin kotona mittaillaan taas.Katsotaan jos saa lääkityksen mutta nyt näyttäsi että olo ihan hyvä.Ilmeisesti hyötyä kun olen ollut hoitovapaalla eikä ole ollut työstressiä niinkuin ensimmäisessä raskaudessa.Ja aloin silloin stressaamaan niitä paineita kun tuntui että niitä kytätään.Mutta turha niitä on murehtia,onneksi on lääkitys millä asiaan voidaan tarvittaessa vaikuttaa.Mutta tiedän tunteesi kuitenkin esikoisen kohdalta :)


    • paineet
      • Sama vaiva

        No en ole aloittaja, mutta kerronpa nyt sinulle, että ei se jännittäminen ole mikään itse hallittavissa oleva asia... :) Eikä se todellakaan tarkoita, että on jotenkin paniikissa siitä mittauksesta, se vain tapahtuu. Kyllä nyt jokainen aikuinen ihminen tietää, ettei siinä ole mitään jännittämistä, joten jos asia olisi järjellä selitettävissä, koko ilmiötä tuskin olisi olemassa. Itseänikin suorastaan naurattaa koko juttu, mutta vaikka miten yritän rentoutua, niin ne paineet ovat koholla, jos mittaan ne muualla kuin kotona. Että minusta tuo kysymyksesi kuulosti kyllä vähän typerältä. Jos ei ole itsellä kokemusta ilmiöstä, niin ymmärrän kyllä, että voi olla vaikea tajuta, mutta silti...


      • Anonyymi
        Sama vaiva kirjoitti:

        No en ole aloittaja, mutta kerronpa nyt sinulle, että ei se jännittäminen ole mikään itse hallittavissa oleva asia... :) Eikä se todellakaan tarkoita, että on jotenkin paniikissa siitä mittauksesta, se vain tapahtuu. Kyllä nyt jokainen aikuinen ihminen tietää, ettei siinä ole mitään jännittämistä, joten jos asia olisi järjellä selitettävissä, koko ilmiötä tuskin olisi olemassa. Itseänikin suorastaan naurattaa koko juttu, mutta vaikka miten yritän rentoutua, niin ne paineet ovat koholla, jos mittaan ne muualla kuin kotona. Että minusta tuo kysymyksesi kuulosti kyllä vähän typerältä. Jos ei ole itsellä kokemusta ilmiöstä, niin ymmärrän kyllä, että voi olla vaikea tajuta, mutta silti...

        Minäkin jännitän verenpaineen mittaamista kun sen tekee joku muu kuin minä itse. Itse kun mittaan, on alhaisempi verenpaine. Tsemppiä jännittäjät👍


    • Myös täällä

      Itse kärsin pahasta "valkotakki pelosta".raskausaikana kun paineita mitattiin niin huiteli jossain 150/95 kieppeillä ja kun asiasta huolestuttiin niin olin taas seuraavalla mittauksella paniikissa.
      No ostin sitten kotiin oman mittarin ja paineet oli kotona 130,120/70,80
      Ja se riitti neuvolassa kun näytti kotimittaukset(joka päivä mittasin)

    • pumpum

      Olen siis kyllä näyttänyt kotimittausten arvot neuvolassa ja lääkärissä, mutta sekä mieheni että minä koemme, että niitä ei mitenkään huomioida tässä asiassa. Viimeksi terkkari vaan tokaisi, että "kyllähän nuo kotiarvot on ihan hyvät, mutta lääkitystä saattaa joutua harkitsemaan ja plaa plaa...". Aion kyllä itse loppuun asti vastustaa koko lääkitysasiaa, kun kaikki muut terveydenhuoltoalalla olevat läheiset ovat olleet sitä mieltä, että arvoissa ei ole mitään ongelmaa.

      Rasittaa vaan, kun välistä tuntuu tosiaan, että meitä ei mieheni kanssa kuunnella ollenkaan, vaikka omasta mielestämme ainakin yritetään asioista keskustella järkevästi. Tämä verenpaineasia ei ole ollut ainut ongelma, vaan semmoista ylihuolehtimista on ollut muutenkin. En tiedä, johtuuko se siitä, että ollaan ekaa lasta odottamassa, mutta ei toisaalta enää olla mitään hirmu nuoriakaan (26&27v.) ja molemmat muutenkin perusfiksuja ihmisiä. Sijaisina olleet n. alle 30-v. terkat suhtautuu mielestäni meihin kypsästi, mutta n. 45 terveydenhoitajat tuntuu ottavan jotenkin ylihuolehtivaisen asenteen, mikä näkyy tässä verenpaineasiassakin. Tuntuu kuin kohdeltaisiin ihan kuin lapsia ja asioista selitetään meille pää kallellaan ja lässyttäen. Sekin jo nostaa sitä verenpainetta neuvolassa, kun tuntuu että meitä kohdellaan ylisuojeleva ammattirooli päällä. :D

      • Sama vaiva

        No jos eivät hyvällä usko, niin sanoisin kyllä sitten jo tiukemmin. Mittaa nyt joka päivä vaikka kahdesti se verenpaine kaikkien taiteen sääntöjen mukaan (mansetti ajoissa käteen, rauhoittumista ennen mittausta ja kaksi mittausta sopivin väliajoin joka kerralla jne...), merkitse muistiin ja läväytä se lista seuraavalla kerralla terveydenhoitajan käteen. Ota myös verenpaine kotona sinä aamuna kun menet neuvolaan. Voit minun mielestäni aivan hyvin sanoa, että mittaat tästä lähtien sen paineen kotona, koska neuvolassa jännityksen takia lukemat eivät vain ole vertailukelpoisia. Neuvolassa käyminen on vapaaehtoista ja kun mittaat joka tapauksessa sen paineen, niin ei siellä kukaan voi pakottaa sinua paikan sitä mittaamaan. Tarkempi seurantahan sinulla on kuin kenelläkään muulla, jos joka päivä mittaat. Voit sanoa, että itse varmasti huomaat jos paineet alkavat nousemaan kun mittaat säännöllisesti, etkä kerran kahteen viikkoon neuvolassa. Pidä puolesi, ei tuollaisen asian takia tarvitse tarvitse alkaa huolta kantaa ja kuunnella lässytystä. Voit myös sanoa, että olet näyttänyt lukemat useammalle terveydenhuoltoalan ammattilaiselle, eikä kenenkään mielestä ole syytä huoleen. Kysy siltä terkalta, että millä perusteella hän sen lääkityksen määräisi, kun tietää, että sinä jännität ja lukema ei ole normaali ja kotilukemat taas ovat normaalit. Tsemppiä, olisin itse varmaan jo kilahtanut sekä terkalle että lääkärille...


      • thats it

        Eihän niitä verenpainelääkkeitä ole pakko syödä vaikka ne määrättäisiinkin, jos kerran kotiarvot ovat noin maltilliset. Jätät joko reseptin nostamatta tai haet lääkkeet mutta jätät ne syömättä. Ei se terkka ole kotona vahtimassa että syötkö ne vai et.

        Itsekin kärsin valkotakkiverenpaineesta ja lukemat ovat olleet lääkärillä ja neuvolassa yleensä 140-165/85-95. Kotona tulee lukemia 125-135/75-85. Virtsakoe on ollut koko ajan puhdas eli ei valkuaista eikä myöskään sokeria. Turvotustakaan ei juuri ole. Verenpainelääkityksellä kuitenkin uhkaillaan täälläkin noiden vastaanottopaineiden takia. Terkka ei tunnu luottavan kotimittauksiin. Voihan ne määrätä lääkkeet mutta en tule niitä syömään.


    • ll.

      Onko ne kotimittarit milloin viimeksi kalibroitu???

      • Sama vaiva

        Itselläni ainakin oli äskettäin kalibroitu. Ja jos ei ole kotimittaria tai epäilee sen luotettavuutta, niin aina voi pyytää mittarin lainaan neuvolasta. Tosin kuinkahan usein niitäkään kalibroidaan?


      • ap_pumpum

        Tätä varten on ostettu kotiin 2 viikkoa sitten ihan uusi mittari, ja samoja arvoja on tätä ennen tullut niin omien vanhempieni kuin appivanhempieni mittareilla, jotka kalibroi mittareitaan säännöllisesti. Neuvolan laitteista en sitten tiedä...

        Kotona arvot eivät siis kohoa, vaikka mitä tekisi. Täälläkin viikolla erittäin stressaavan työpäivän jälkeen mittasin n. tunti kotiin pääsyn jälkeen paineet ja ne oli 114/74. Nimimerkin Thats it tavoin en minäkään aio suostua noilla kotiarvoilla minkään sortin lääkkeiden syöntiin. Tosin eihän se terkka asiaa mielipiteistään huolimatta päätä, vaan lääkäri. Meillä on juuri vaihtunut neuvolalääkäri ja jos minut seuraavalla kerralla ohjataan hänen pakeilleen, niin onpahan ainakin mielenkiintoista kuulla hänen mielipiteensä asiasta.

        Mutta kyllä edelleen kokemukseni mukaan on juuri näitä kahdenlaisia terveydenhoitoalan ammattilaisia: niitä, jotka kuuntelee ja pyrkii ymmärtämään asiakasta, ja niitä jotka oman ammattiroolinsa takia sivuuttavat asiakkaan kokemuksen. Harmittaa, että raskauden aikana olen pääasiassa joutunut asioimaan tämän jälkimmäisen ryhmän kanssa, ja olen vahvasti sitä mieltä, että myös ärsytys omaa terkkaa kohtaan nostaa sitä painetta jännityksen ohella neuvolassa.


    • valkotakkipaine

      Mä mittasin aina itse paineet (joskus kotona, joskus neuvolassa) ja ilmoitin vaan terkalle lukemat. Kotimittarinani oleva (luotettava omron) sattui vielä olemaan täsmälleem sama laite, jota neuvolassakin käytettiin.

    • 4+4
    • vesi.

      Juothan vettä riittävästi?

      • Samasta kärsinyt

        Tuota, jos verenpaine on kotimittauksissa normaalia ja neuvolassa koholla, niin ei siihen valitettavasti vedenjuonti mitään auta... :)


      • vesi.
        Samasta kärsinyt kirjoitti:

        Tuota, jos verenpaine on kotimittauksissa normaalia ja neuvolassa koholla, niin ei siihen valitettavasti vedenjuonti mitään auta... :)

        Ei.

        Mutta elimistön kuivuus nostaa hetkellisesti verenpainetta.

        Ja jos menee janoisena neuvolan tippaiitalle, niin voi olla paineet koholla ihan turhaan.

        Ihmisen elimistöstä 70% on vettä


      • Samasta kärsinyt
        vesi. kirjoitti:

        Ei.

        Mutta elimistön kuivuus nostaa hetkellisesti verenpainetta.

        Ja jos menee janoisena neuvolan tippaiitalle, niin voi olla paineet koholla ihan turhaan.

        Ihmisen elimistöstä 70% on vettä

        Harva menee neuvolaan janoisena, kun joka kerta pitää antaa virtsanäyte. Virtsaa ei paljon erity, jos elimistö on kuivunut. Lisäksi yleensä tämän jännitysverenpaineen kyllä jokainen itse tietää ja tuntee. Vähän kaukaa haettu vain oli mielestäni tuo kuivuminen tämän otsikon alla.


    • kohta 4 äiti

      Mulla aina mitattu paine sillai et oon jo terkalle mennes käyny vessassa, joko siitä suoraan huoneeseen istumaan tai sit odotusaulaan istumaan. ja sit alkujutustelun ja sen jälkeen kun terkka on käynyt pissin tarkistamassa on mitattu verenpaine...sen jälkeen vasta punnitukset ja sydänäänten kuuntelut ja kohdunkorkeuden mittaamiset..
      Sano sinä että haluat että asia tapahtuu tässä järjestyksessä...Meillä ainankin mä sain itse päättää kellä terkalla kävin, kun en yhden kanssa tullut juttuun, vaihdettiin toinen tilalle..onnistuisko sullakin?

    • lilah3

      Täällä yksi valkotakkineuroosista kärsivä kohtalotoveri!
      Omat paineet olivat pitkään neuvolassa mitattaessa todella huikeita: 140-190 yläpaine ja alapaineet huiteli yli 90. Kotona mitattaessa aina normaalit 120/75. Sanoin heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä olevani klassinen stressaaja ja kaikki lääketieteelliset syynit ahdistaa. He ottivat sen heti huomioon, ja on kuulemma todella yleistä että varsinkin yläpaine saattaa nousta huikeisiin lukemiin kun ihminen on stressaantunut. Silti sain kuulla jatkuvasti pelotteluja raskausmyrkytyksestä ja sain jopa virtsaproteiini-liuskoja kotiinkin varmuuden vuoksi.
      Neuvolakäyntien lisääntyessä paineetkin tasaantuivat kun jännitys väheni ja kun jouduin ihan itse ehdottamaan terkalle että mitäs jos mittaillaan ne paineet vasta ihan lopuksi. (Ihme ettei ammattilainen itse tajunnut ehdottaa?)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe