pukitteleva poni

Milja

Minulla on n.130 cm korkea risteytysponi tamma, joka on ratsukoulutettu ja on hypännyt ja mennyt kouluakin, mutta ongelmana on se kun aina kun sillä ratsastaa se pukittelee eikä tottele kauheasti muutenkaan... Olen itse ratsastanut jo pitkään niin ei vian luulisi olevan ratsastajassakaan ainakaan kun se tekee sellaista ihan kaikilla jotka sen selkään menee... Olen koittanut tehdä niin että menen monipuolisesti kaikkea esim.maastoilen,mene koulua,esteitä tai ilman satulaa tai uitan, mutta ei ole siittäkään ollut hyötyä.

2

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antaako se minkäänlaista ennakkovaroitusta siitä, että aikoo pukittaa? Useimmat painavat päätään alas kun alkavat valmistautua pukittamaan, joten estä se, niin sen ei ole yhtä helppo pukitella. Kun huomaat merkit siitä mitä se aikoo, järjestä sille muuta ajateltavaa. Tee (heti) pieni voltti, etuosakäännös tai pysähdys, peruutus... Mitä tahansa mikä vaatii siltä keskittymistä johonkin muuhun kuin pelleilyyn. Älä anna sille aikaa ajatella. Tee samoin joka kerta kun huomaat sen aikovan pukittaa, niin se kyllä loppuu jossain vaiheessa. Siis ei joka kerta samoja liikkeitä, mutta keskitä sen huomio johonkin tehtävään.

En tiedä käytkö sen kanssa millään tunneilla, mutta jos et, niin kannattaa ehdottomasti aloittaa jos on mitenkään mahdollista. Ponisi näyttää saavan monipuolista liikuntaa, mutta se vaikuttaa vähän kurittomalta, ja valmennukset auttaisivat siihen varmasti.

Mietin myös, paljonko se saa liikuntaa päivässä ja miten ruokit sitä? Jos se saa väkirehua, ne kannattaa jättää pois kokonaan tai ainakin vähentää puoleen. Ponillasi saattaa olla liikaa energiaa jota se purkaa pukitteluun. Liikunnan lisääminen ja väkirehun vähentäminen/pois jättäminen rauhoittaa useimpia hevosia. Kannattaa ainakin kokeilla.

• lol4

Omalla ponilla ei niinkään pukittelu ole ongelma mutta poni hyppii pystyyn aina turhautuessaa. Itse ratsastan ponin niin lyhyeksi ja alas kuin mahdollista niin hallintakin on helpompaa. Voisit kokeilla esim, sivuohjia koska hevonen tuskin saa yhtäpaljon voimaa pukkiin kun se ei pääse ns "mutkalle" :) itse en osaa neuvoa enempää :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8913
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2649
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      48
      2427
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2427
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1833
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1827
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1723
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      45
      1259
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe