pukitteleva poni

Milja

Minulla on n.130 cm korkea risteytysponi tamma, joka on ratsukoulutettu ja on hypännyt ja mennyt kouluakin, mutta ongelmana on se kun aina kun sillä ratsastaa se pukittelee eikä tottele kauheasti muutenkaan... Olen itse ratsastanut jo pitkään niin ei vian luulisi olevan ratsastajassakaan ainakaan kun se tekee sellaista ihan kaikilla jotka sen selkään menee... Olen koittanut tehdä niin että menen monipuolisesti kaikkea esim.maastoilen,mene koulua,esteitä tai ilman satulaa tai uitan, mutta ei ole siittäkään ollut hyötyä.

2

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antaako se minkäänlaista ennakkovaroitusta siitä, että aikoo pukittaa? Useimmat painavat päätään alas kun alkavat valmistautua pukittamaan, joten estä se, niin sen ei ole yhtä helppo pukitella. Kun huomaat merkit siitä mitä se aikoo, järjestä sille muuta ajateltavaa. Tee (heti) pieni voltti, etuosakäännös tai pysähdys, peruutus... Mitä tahansa mikä vaatii siltä keskittymistä johonkin muuhun kuin pelleilyyn. Älä anna sille aikaa ajatella. Tee samoin joka kerta kun huomaat sen aikovan pukittaa, niin se kyllä loppuu jossain vaiheessa. Siis ei joka kerta samoja liikkeitä, mutta keskitä sen huomio johonkin tehtävään.

      En tiedä käytkö sen kanssa millään tunneilla, mutta jos et, niin kannattaa ehdottomasti aloittaa jos on mitenkään mahdollista. Ponisi näyttää saavan monipuolista liikuntaa, mutta se vaikuttaa vähän kurittomalta, ja valmennukset auttaisivat siihen varmasti.

      Mietin myös, paljonko se saa liikuntaa päivässä ja miten ruokit sitä? Jos se saa väkirehua, ne kannattaa jättää pois kokonaan tai ainakin vähentää puoleen. Ponillasi saattaa olla liikaa energiaa jota se purkaa pukitteluun. Liikunnan lisääminen ja väkirehun vähentäminen/pois jättäminen rauhoittaa useimpia hevosia. Kannattaa ainakin kokeilla.

    • lol4

      Omalla ponilla ei niinkään pukittelu ole ongelma mutta poni hyppii pystyyn aina turhautuessaa. Itse ratsastan ponin niin lyhyeksi ja alas kuin mahdollista niin hallintakin on helpompaa. Voisit kokeilla esim, sivuohjia koska hevonen tuskin saa yhtäpaljon voimaa pukkiin kun se ei pääse ns "mutkalle" :) itse en osaa neuvoa enempää :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2270
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1629
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe