Iltalehti kirjoitteli liitteessään Lemmenjoen kullankaivuusta. Jutussa sen puolesta olivat kullankaivajat ja vastaan saamelaiset. Virkamiehet sen sijaan olivat yhtä niljakkaita kuin muulloinkin eikä niistä saanut kunnon käsitystä. Jutun mukaan kansanedustaja Hemmilä oli sitä mieltä, että konekaivuu ei aiheuta minkäänlaista tuhoa Lemmenjoen kansallispuistossa. Käsittämätön näkemys. Joko kyseinen herra silmää räpäyttämättä valehtelee tai ei tunne asiaa vähääkään. Ei tarvitse kummoistakaan kävelylenkkiä tehdä kansallispuiston ydinalueella, kun joutuu toteamaan, että se näyttää enemmän maanrakennustyömaalta kuin kansallispuistolta. Jokainen Lapissa vähänkään kulkenut oivaltaa, etteivät nuo konekaivuun myllerrykset tule useammankaan ihmisiän kuluessa sieltä häviämään. Konekaivuu Lemmenjoen kansallispuistossa on uskomaton häpeätahra. Sitä voi ilman sarvia ja hampaita nimittää kansallispuiston raiskaukseksi. Nimenomaan konekaivuusta tulisi päästä eroon mahdollisimman - siis todellakin mahdollisimman - nopeasti. Kullankaivuulla Lemmenjoella ei ole mitään kansanataloudellista merkitystä. Itse asiassa sillä ei ole monelle ihmiselle taloudellista merkitystä edes yksilötasolla. On järkyttävää, että joidenkin itsekkyys saa tuhota yhden merkittävimmistä kansallisista luontoarvoistamme. Olen ottanut asiaan kantaa myös nuortenkirjassani Lemmenjoen kultakätkö ja hiljattain myös blogissani http://seikkailujalapissa.blogspot.fi/
Lemmenjoen raiskaus
Matti Uurinmäki
3
159
Vastaukset
- mainarit jes
Lemmenjoki onkin kansallispuisto juuri kullankaivuun takia, siinä vasta onkin hyvä harrastaus, ja myös elinkeino muutamille. Pitäisi sallia se kaivuu kaikilla Lapin joilla.
- Mainostajat ulos!
Tällaiset omaa kirjaansa mainostavat hölynpölyäijät pitäisi pullauttaa ulos palstalta.Pistä maksullinen mainos kirjastasi.
- typerä aloitus
Mainostiko se muka jotain kirjaansa ? En viitsinyt lukea noin pitkää jargonia edes loppuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204894
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni861752Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2881602Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741554Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561428Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351187Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121170Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041109Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi681084- 931064