Teen uskontotieteen pro gradu -tutkimusta Helsingin yliopistossa yliluonnollisista ilmiöistä. Olen kiinnostunut tutkimaan, miten ihmiset ovat kokeneet kohdatessaan yliluonnollisia ilmiöitä. Etsin tutkimustani varten henkilöitä, jotka ovat kokeneet esim. enneunia,ennalta tietämistä, henkiolentoja, kuolemanrajakokemuksia tms. selittämättömiä ilmiöitä.
Jos olet kiinnostunut jakamaan kokemuksiasi ja osallistumaan tutkimukseeni, otathan yhteyttä mahdollisimman pian ja vastaat alla oleviin kysymyksiin. Kaikki kokemuksesi ja näkemyksesi ovat tärkeitä tutkimukseni kannalta. Lähetä vastauksesi sähköpostiosoitteeseeni.
1) Onko sinulla omakohtaisia itsellesi selittämättömäksi jääneitä kokemuksia (Kyllä/ei?)
Jos vastaat kyllä, kerro lyhyesti selittämättömästä tapahtumasta ja miten olet kokenut tapahtuman?
2) Pidätkö sellaisten ilmiöiden olemassaoloa, joita tiede ei nykypäivänä kykene selittämään:
a) erittäin todennäköisenä, b) melko todennäköisenä c) EOS, d) melko epätodennäköisenä, e) erittäin epätodennäköisenä.
Jos olet halukas jatkohaastatteluun, laita yhteystietosi vastauksesi yhteyteen. Käsittelen kyselytutkimuksen aineistoa luottamuksellisesti ja käytän sitä vain tätä tutkimusta varten. Kyselyyn osallistuvan henkilöllisyys ei tule paljastumaan tutkimuksesta. Toivon, että vastaisit myös seuraaviin kysymyksiin:
Uskotko Jumalan olemassaoloon?
1) uskon 2) en usko 3) en tiedä
Miten olet mielestäsi menestynyt elämässäsi?
1) huonosti 2) tyydyttävästi 3) hyvin
Ikäsi?
1)18-30v. 2) 31-40v 3) 41-50v. 4) 51-60v. 5) 60v. tai yli.
Sukupuolesi?
1) Mies 2) Nainen
Siviilisäätysi?
1) naimaton 2) parisuhteessa
Ammatti?
Koulutuksesi? Valitse yksi tai useampi vaihtoehto?
1)peruskoulu 2) lukio 3) ammatillinen oppilaitos 4) ammattikorkeakoulu tai yliopisto?
Ystävällisin terveisin ja kiitokseni avustasi jo etukäteen:
Timo Mäki
[email protected]
Ohjaava opettaja
Utriainen Terhi
Yliopistonlehtori. Uskontotieteen laitos. Helsingin yliopisto.
Puh/Tel: 358-(0)9-191 23582
e-mail: terhi.utriainen@helsinki.
Osallistu tutkimukseen! Oletko kokenut yliluonnollisen ilmiön?
21
152
Vastaukset
- Ilmoitanko SUT:lle
Olen kokenut yhtä sun toista.Kerron yhden. Lähdin yhtenä aamuna töihin ja tuntui kuin olisin pitänyt siitä, siis tunne oli jotenkin ihmeellinen että töitä on mukava tehdä.
Olisko joku Entiteetti kaapannut minut valtaansa ja aiheuttanut tämän ihmeellisen tapauksen.- Ufoilu pro
Tohon on yksinkertainen selitys, se tunteesi johtuu siitä et saat oikeata palkkaa työssäolostasi etkä ole työkkärin toimenpitees kuten palkkatuella ym apurahalla?
- Kokenut kaikkea
Onko sinulla omakohtaisia itsellesi selittämättömäksi jääneitä kokemuksia (Kyllä/ei?)
-Kyllä,noin 5 vuotiaana meidän perheeltä katosi automatkalla 10 minuuttia jonka jälkeen valkonen pallo seurasi meitä pitkän matkan pori-vaasa tiellä,tapauksen jälkeen olen alkanut puhumaan ufoista jonkin verran.
-Olen asunut 2:ssa talossa jossa kummitteli ja tavarat liikku itsestään silmieni edessä,olin joka kerta täysin selvä enkä kärsi mistään mielenterveydellisistä häiriöistä.
-Minulle on sattunut monesti etiäisiä ja olen myös nähnyt enneunia.
Pidätkö sellaisten ilmiöiden olemassaoloa, joita tiede ei nykypäivänä kykene selittämään?
-Kyllä,olen kokenut paljon sellasia asioita joita tiede ei pysty selittämään. Eli erittäin todennäköistä.
Uskotko Jumalan olemassaoloon?
-Kyllä,olen aina uskonut.
Miten olet mielestäsi menestynyt elämässäsi?
-Sosisaalisesti aika huonosti,kaikkea on sattunu ja tapahtunu mun elämässä.
Sukupuolesi?
-Mies
Siviilisäätysi?
-Naimaton
Ammatti?
-Työtön
Koulutuksesi?
-Peruskoulu - Tutkija65
Voitte myös kertoa pelkästään yliluonnollisista kokemuksistanne ja siitä miten olette tulkinneet kokemuksenne. Siis...ei teidän tarvitse välttämättä kertoa muuta itsestänne.
Voitte lähettää vastauksenne myös [email protected] sähköpostiosoitteeseen, jos vierastattte yliopiston sähköpostiosoitetta.
..tai voitte kertoa kokemuksestanne anonyymisti suoraan tämän aloituksen yhteyteen.Hienoa, että löytyy tästä alastakin kiinnostuneita. Mikä on gradusi tutkimusongelma?
Pienenä kommenttina: olet yhdistänyt tuossa koulutustasoa koskevassa kysymyksessä AMK:n ja yliopiston. Tilastollisesti vasta ylempi korkeakoulu rajaa jonkun verran uskomuksia pois.
"Koulutuksen vaikutus yliluonnollisiin uskomuksiin
säilyy myös muilla selittävillä muuttujilla
vakioitaessa. Tätä on helppo tulkita: koulutuksen
myötä lisääntyvä tieto vähentää luulottelua.
On kuitenkin huomattava, että ainoastaan korkeakoulutetut
eroavat tilastollisesti merkitsevästi
muista koulutusryhmistä. Opisto- tai ammattikorkeakoulutasoisen
koulutuksen saaneiden ryhmissä
yliluonnolliset uskomukset ovat yhtä yleisiä
kuin heitä vähemmän koulutettujen ryhmissä."
yp.stakes.fi/NR/rdonlyres/F2D457A2-E2D7-4E9D-B099-B90CE7091CFA/0/063ervasti.pdf (linkki ei enää toimi)
Suosittelen myös tsekkaamaan tämän keskustelusäikeen:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10433822sinuhe-3 kirjoitti:
Hienoa, että löytyy tästä alastakin kiinnostuneita. Mikä on gradusi tutkimusongelma?
Pienenä kommenttina: olet yhdistänyt tuossa koulutustasoa koskevassa kysymyksessä AMK:n ja yliopiston. Tilastollisesti vasta ylempi korkeakoulu rajaa jonkun verran uskomuksia pois.
"Koulutuksen vaikutus yliluonnollisiin uskomuksiin
säilyy myös muilla selittävillä muuttujilla
vakioitaessa. Tätä on helppo tulkita: koulutuksen
myötä lisääntyvä tieto vähentää luulottelua.
On kuitenkin huomattava, että ainoastaan korkeakoulutetut
eroavat tilastollisesti merkitsevästi
muista koulutusryhmistä. Opisto- tai ammattikorkeakoulutasoisen
koulutuksen saaneiden ryhmissä
yliluonnolliset uskomukset ovat yhtä yleisiä
kuin heitä vähemmän koulutettujen ryhmissä."
yp.stakes.fi/NR/rdonlyres/F2D457A2-E2D7-4E9D-B099-B90CE7091CFA/0/063ervasti.pdf (linkki ei enää toimi)
Suosittelen myös tsekkaamaan tämän keskustelusäikeen:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10433822https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100142/063ervasti.pdf?sequence=1
Tossa toimiva linkki... toivottavasti.- Supporth
sinuhe-3 kirjoitti:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100142/063ervasti.pdf?sequence=1
Tossa toimiva linkki... toivottavasti.Jeah.
- ........
Muuten saattaisin vastatakin mutta mielestäni kaikki selittämätönkin on luonnollista.
- Tutkija65
Nimenomaan sinunlaisesi informantin kokemuksia haluan saadakin tutkimukseeni. Etsin vastauksia erityisesti seuraavanlaisiin kysmyksiin:
1) Onko yliluonnollisen ilmiön kokeminen riippuvainen ihmisten ennakkokäsityksistä tai yleensäkin ihmisten uskonnollisuuteen/yliluonnolliseen taipuvaisesta luonteenlaadusta?
2) Ovatko myös yliluonnolliseen neutraalisti suhtautuvat ihmiset kokeneet selittämättömiä tapahtumia?
3) Miten ihmisen ikä, koulutus ja yhteiskunnallinen asema vaikuttavat yliluonnollisen ilmiön kokemiseen?
Lähtöajatukseni on se että esim. Ufohavainnnot eivät ole mitään psykologista harhaa, joka tapahtuu havaitsijan aivojen sisällä, vaan se on todellinen fyysinen tapahtuma, joka tapahtuu jossain havaitsijan ruumiin ulkopuolella. - !!!!!!!!!!!!!!
Tutkija65 kirjoitti:
Nimenomaan sinunlaisesi informantin kokemuksia haluan saadakin tutkimukseeni. Etsin vastauksia erityisesti seuraavanlaisiin kysmyksiin:
1) Onko yliluonnollisen ilmiön kokeminen riippuvainen ihmisten ennakkokäsityksistä tai yleensäkin ihmisten uskonnollisuuteen/yliluonnolliseen taipuvaisesta luonteenlaadusta?
2) Ovatko myös yliluonnolliseen neutraalisti suhtautuvat ihmiset kokeneet selittämättömiä tapahtumia?
3) Miten ihmisen ikä, koulutus ja yhteiskunnallinen asema vaikuttavat yliluonnollisen ilmiön kokemiseen?
Lähtöajatukseni on se että esim. Ufohavainnnot eivät ole mitään psykologista harhaa, joka tapahtuu havaitsijan aivojen sisällä, vaan se on todellinen fyysinen tapahtuma, joka tapahtuu jossain havaitsijan ruumiin ulkopuolella.Ufoja on nähty joka puolella maailmaa aina historiallisista ajoista lähtien. Se on tosiasia, jota ei voi kumota.
- pimeä aine
Tutkija65 kirjoitti:
Lähtöajatukseni on se että esim. Ufohavainnnot eivät ole mitään psykologista harhaa, joka tapahtuu havaitsijan aivojen sisällä, vaan se on todellinen fyysinen tapahtuma, joka tapahtuu jossain havaitsijan ruumiin ulkopuolella.Tässä vähän pohdittavaa:
1) olen ateisti, mikään ei ole luonnotonta mikä on olemassa. On vain selittämättömiä asioita.
2) kyllä ovat
3) yhteiskunnallinen asema estää tehokkaasti puhumasta tai se uskottavuus jolla sitä ylläpidetään menee. iän myötä oppii ettei kannata puhua. koulutus opettaa pysymään vaiti asioista joista ei tiedä varmaksi....
Toisinsanoen vanhempi koulutetumpi ihminen tuskin tulee paljoa kertomaan. - BNH
pimeä aine kirjoitti:
Tässä vähän pohdittavaa:
1) olen ateisti, mikään ei ole luonnotonta mikä on olemassa. On vain selittämättömiä asioita.
2) kyllä ovat
3) yhteiskunnallinen asema estää tehokkaasti puhumasta tai se uskottavuus jolla sitä ylläpidetään menee. iän myötä oppii ettei kannata puhua. koulutus opettaa pysymään vaiti asioista joista ei tiedä varmaksi....
Toisinsanoen vanhempi koulutetumpi ihminen tuskin tulee paljoa kertomaan.Pitää valittaa jatkuvasti että tyhmillekkin "menee kaaliin."
- Koulutettu Faari
pimeä aine kirjoitti:
Tässä vähän pohdittavaa:
2) kyllä ovat
Toisinsanoen vanhempi koulutetumpi ihminen tuskin tulee paljoa kertomaan.Viimeinen virke kertoikin jo kaiken. Se vanhempi ja koulutetumpi ihminen osaa jo karsia kaiken hömpän, jolloin jäljelle jää pelkkää faktaa. Faktassa ei löydy mitään yliluonnollista. Kaikki muu onkin sitten pelkkää joulupukkia.
- soo soo
pimeä aine kirjoitti:
Tässä vähän pohdittavaa:
2) kyllä ovat
Toisinsanoen vanhempi koulutetumpi ihminen tuskin tulee paljoa kertomaan.>>3) yhteiskunnallinen asema estää tehokkaasti puhumasta tai se uskottavuus jolla sitä ylläpidetään menee. iän myötä oppii ettei kannata puhua. koulutus opettaa pysymään vaiti asioista joista ei tiedä varmaksi....
- tämä on totuus
Koulutettu Faari kirjoitti:
Viimeinen virke kertoikin jo kaiken. Se vanhempi ja koulutetumpi ihminen osaa jo karsia kaiken hömpän, jolloin jäljelle jää pelkkää faktaa. Faktassa ei löydy mitään yliluonnollista. Kaikki muu onkin sitten pelkkää joulupukkia.
Yliluonnollista ei ole olemassa eikä sellaisen tutkimisesta mitään hyötyä ole. Joulupukkia tai ei parempi olla sanomatta mitään.
- +1 itsellesi
soo soo kirjoitti:
>>3) yhteiskunnallinen asema estää tehokkaasti puhumasta tai se uskottavuus jolla sitä ylläpidetään menee. iän myötä oppii ettei kannata puhua. koulutus opettaa pysymään vaiti asioista joista ei tiedä varmaksi....
No nämä ovat sinun olettamuksiasi ja olen pääosin samaa mieltä kanssasi, mitään ufojen salailua en tarkoittanut.
- kahvia ja pullaa
BNH kirjoitti:
Pitää valittaa jatkuvasti että tyhmillekkin "menee kaaliin."
Kummasti käsität yhden viestin jatkuvaksi valittamiseksi. Oletko yksi näistä yliluonnolliseen uskovista vai itse tutkija?
- ???!!!
pimeä aine kirjoitti:
Tässä vähän pohdittavaa:
2) kyllä ovat
Toisinsanoen vanhempi koulutetumpi ihminen tuskin tulee paljoa kertomaan.Saattaa niinkin olla!!
- Terv.pcstä
Suoli24 on todella suolesta: kukaan ei tiedä kelle joku vastaa. Tällaiseksi se uudistettiin joku aika sitten. Plussia itselleni havainnostani. Puhumattakaan siitä, että joku laittaa kommentin 450-osaiseen ketjuun keskivaiheille, niin eihän sitä kukaan edes viitsi sieltä lähteä etsimään ollenkaan.
- juts joo...
Totta puhut!
- jooooopa
Eipä tosiaan tiedä kelle vastaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422631Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse802014Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161108Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934