polvessa nestettä

Aktiivinen mummu65v

Polveni nivelsiteet ovat jostakin syystä löysät. Oikeastaan muissakin nivelissä on samaa. Mikä aiheuttaa sellaista? Oikea polvi on oireillut sisäreunastaan kesästä lähtien ja lonksuu nyt yhä enemmän löysyyden vuoksi. Tukipohjallisten vuoksi se ei ole kovin kipeä. Se tuntuu kuitenkin jotenkin erilaiselta kuin toinen. Kävin magneettikuavauksessa, jossa selvisi, että sisempi nivelkierukka on revennyt ja nivelessä on nestettä.

Minulla on NHA-B27 positiivionen, Lähes jatkuvasti on jokin nivel kipeä tai jänteet tai nivelsiteet. Kipuilu ei ole kovin pahaa, mutta se vaihtuu nivelestä toiseen. Onko tämä nyt sitten reumaa? Onko oikea polveni sairastunut pahemmin reuman takia? En tiedä loukanneeni sitä. Minulla on nivelrikkoja vaikka missä, esimerkiksi peukaloissa on pahat nivelrikot, ne eivä ole jatkuvasti kipeitä.

Niveloireet liittynevät infektioihini. Minulla on krooniset infektiot poskiontelossa ja nielurisoissa. Olen juuri ollut kuukauden antibiootilla tuon nielurisatulehduksen vuoksi, joka paheni puoli vuotta sitten mutta lienee muhinut parikymmentä vuotta. Minulla on myös monta kertaa vuodessa kiertäviä infektioita, jotka alkavat suun limakalvolta. Punaisia kipeitä läikkiä tulee suuhun, ne vaihtavat paikkaa, sitten tulehtuu ruokatrorvi ja sitten mahalaukku ja lopulta suoli. Ylleensä minulla ei ole suoliston kanssa ongelmia, mutta ylävatsaongelmaa on useammin. Salppirakko on leikattu. Aineenvaihdunnallisia sairauksia on, esimerkiksi kalsium on koholla. Reumatekijää ei ole ollut joskus tutkittaessa. Sylkirauhastulehdusta on mutta ei Sjögrenin vasta-aineita. Yksi lääkäri heitti minulle viimeksi ajatuksen, että olisikohan minulla Crohnin tauti. Voiko sellainen olla, vaikka ei ole pahoja suolisto-ongelmia?

4

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva 42 v.

      Minulla on reaktiivinen niveltulehdus, joka aina pahenee minkä tahansa tulehdus- tai mahataudin jälkeen. Kuuluu taudin luonteeseen. Reumatekijää ei minullakan ole, kudostyyppi positiivinen. Mulla tuli taas flunssan jälkeen vettä polveen, jonka just kävin tyhjennyttämässä ja sain kortisonia tilalle. Nyt rupeaa paranemaan, että tällaista tämä on ollut jo 15 vuotta.

      Kannattaisi laittaa hakusanaksi "reuma-aapinen". Siellä on ylhäällä palkki, jossa teksti "Reumataudit". Sieltä löytyy tietoa eri reumataudeista, myös reaktiivisesta nivelreumasta, jolta sinun oireesi kovasti kuulostaa. Terveyskeskuslääkäri voi laittaa lähetteen reumalääkärille ja mielestäni se olisi paras vaihtoehto. Turhaa tuota on iankaiken miettiä, jos kyseessä reuma, olisi jatkon kannalta parasta aloittaa lääkitys nopeasti. Ai niin, reumaatikoilla on myös vatsavaivoja..

    • pienempi parempi

      Yliliikkuvilta noi sun oireet ainakin vaikuttaa.

      Kannattaisi perehtyä ravitsemukseen ja sen tuomiin terveyshyötyihin.

      Pääset jatkossa vähemmällä.

      Varaa aika reumalääkärille, niin hän diagnosoi sut.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/reuma.htm

    • Rouva....

      Edelleen kehotan, ellei sitte ole rahaa niin että ranteita sattuu, aloittamaan homman terveyskeskuksesta. Lähetteellä erikoislääkärin vastaanotolle tulee hintaa about 27 e ja itse pakostakin aloitin tutkimusrumban sieltä. Reumaääkärini työskentelee yliopistosairaalassa ja ottaa vastaan myös yksityisesti. Hinta vaan riippuu vastaanottopaikasta.

    • Aktiivinen mummu65v

      Kiitos vastauksistanne. Raumalääkäri ehdotti sitä Crohnin tautia. Olen käynyt sitä varten labrakokeessa. Itse epäilen yliliikkuvuuden syyksi kilpirauhasvajaatoimintaa, jonka lääkitys ei mielestäni ole kohdallaan (lääkäri kehotti pudottamaan sen alkuvuonna.) Sisätautilääkäri arveli, että moninaisten oireitteni takana voisi olla jokin multippeli autoimmuunisairaus. Olen yksityislääkäreillä, koska en ole koskaan päässyt terveyskeskuksesta erikoislääkäreille. Siellä ei ole mitään suunnitelmaa hoidolleni, joten en käy siellä kuin vuositarkastuksessa, jossa kirjataan tapahtumat ylös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe