Koodausta aloittelijalle

aloittelija

Hei!
Tiedän, että monesta kuulostaa hullulta, mutta haluan oppia mobiilisovellusten koodaamisesta (android) mahdollisimman paljon mahdollisimman pian. Onko täällä kenelläkään tietoa kursseista (ei siis kokonaisista opinto-ohjelmista), joilla pystyisi aloittamaan alusta ja kerryttämään kohtuullisen osaamistason itselleen?

Ei yhtään kokemusta, täysi aloittelija siis.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

21

1695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaailmaNyt

      Kaikki mulle. Heti. Nyt.

      • kokkeli nokassa joka

        Ei tarvita patamustien kokkelien paskapuheita täälläkin!


    • saddfdqwdwq

      Android Studio

    • ...

      Helsingin Yliopiston Mooc..

    • aabfdd

      Ensin täytyy oppia yleisesti ottaen ohjelmointia, ja vasta sitten kannattaa lähteä katselemaan miten jollekin tietylle alustalle tehdään ohjelmia. Jos tähtäät android-ohjelmointiin, kannattaa opetella ensin Java. Tähän kannattaa ottaa Helsingin yliopiston mooc, (http://mooc.cs.helsinki.fi/, tuolta ohjelmoinnin perusteet ja jatkokurssi, tai sitten ensi kevään aikana "ohjelmoinnin mooc" jos kiinnostaa yrittää opinto-oikeuden saantia. Se on sama kuin yhtenä pakettina toi perusteet ja jatkokurssi.)

      Java kannattaa androidia ajatellen opetella siksi että androidille koodataan java-yhteensopivalla kielellä. Sille voi tehdä myös "natiiveja" sovelluksia C/C :lla mutta sitä kantsii katsoa vasta sitten kun niiden java-ohjelmien tehot loppuu kesken.

      Noiden moocien jälkeen voikin sitten katsoa jotain nettitutoriaaleja joissa opetetaan android-sovellusten tekeminen. Voi olla että siinä kannattaa ottaa suoraan käyttöön Android Studio ja skipata Eclipse ADT, jotka oletettavasti aletaan jättää historiaan jossain välissä.

    • Peleistä intoa
    • 3t4t44

      Eti mollista työpaikka jossa androidin koodaamista tarvitaan, siten lue mitä ne vaati sitten osta amatsonista kirjoja aiheesta

    • 34223423432
    • eljii

      Joo, Java pitää osata, lisäksi vähän XML-osaamista tarvitaan

    • helppoahan seon

      Ohjelmointia oppii ohjelmoimalla. Mitään kurssia ei oikestaan tarvita.

      Netti on täynnä ohjelmoinnin opetussaitteja esim. codeacademy.com. Siitä vaan vauhtiin ja sitten kun osaa jonkun kielen perusteet niin sitten voi oppia muitakin kieliä. Seuraavaksi sitten Android SDK tai joku sellainen millä alkaa opettelemaan sitä. Kijat ovat myös hyvä apuväline. Amazonista vaan PDF-muotoinen kirja ostoon ja saa käyttöönsä heti.

    • Python Raspissa
    • NaN

      Lähtisin myös liikkeelle courserasta ja codeacademystä. Ohjelmoinnin paradigmojen oppimisessa todellakin tärkeää on toisto, eli hands-on tekeminen. Netti on täynnä tutoriaaleja kaikista kielistä, joten niitä vain kahlaamaan. Niin tehdään ohjelmistofirmoissakin.

    • Ohjelmoinnin opiskelussa kannattaa käyttää viimeisen 5 vuoden aikana tehtyjä materiaaleja. Tai miksei vanhempaakin, mutta niissä on oltava olio-ohjelmoinnin ajattelutapa.

      Vanhojen ohjelmoijien ongelma on "poisoppia" vanhat rakennemallit" ja ymmärtää olioiden toimintaperiaate ja käytettävyysalueet. Varsinkin C kielen aikanaan opetelleet ovat vaikeuksissa.

      Minä olen kohta viiskymppinen ukkeli ja aikanaan perinteisen basicin opetellut rivinumeroineen, eka koneeni kun oli kuusnelkku. Sitten Pascal kun PC:t tulivat kuvaan mukaan ja sen jälkeen Unix-maailmaan siirryttäessä C eri kuorineen ja C . Visual Basic oli suuri asken graafisten liittymien rakentamisessa ja nykyään teen mm excelin jutut VBA:lla vaikka se nyt on jäämässä kohta historiaan. Java - kieli on tullut viimeisen kahden vuoden aikana ja todellakin, tuo olio-ajattelun omaksuminen ja ymmärtäminen on todella vienyt voimavaroja.

      Nykyään teen työttömänä harrastuksena PHP-pohjaista tietokantoihin liittyvää koodia. Jos ikää olisi 20v vähemmän, töitä olisi, rahakkaitakin juttuja. Mutta kun 50 kilahtaa vuoden päästä mittariin, ei kukaaan edes lue työhakemustani. Ei sitten, omaksi iloksi päivärahalla vääntelen koodia.

      Eli te nuoret, panostakaa tulevaisuuteen. Älkää luovuttako ja antako periksi vaan sietäkää "sontaakin" jonkin aikaa, vaikeita aikoja on kaikilla. Itsekuria vaatii opetella asiat oikein, oikaisen ja kopioiden saa ehkä tulosta, muttei kantavuutta tulevaisuudelle.

      • kaitsu4234

        Miksi on oltava olio-ohjelmoinnin ajattelutapa? Miksei esim. FP? Ei OO mikään silver bullet ole. Jotkin kielet kuten Scala mahdollistavat sekä että.


      • paradigmat
        kaitsu4234 kirjoitti:

        Miksi on oltava olio-ohjelmoinnin ajattelutapa? Miksei esim. FP? Ei OO mikään silver bullet ole. Jotkin kielet kuten Scala mahdollistavat sekä että.

        Tai Clojure. .net puolella f#


      • Clojure ja Scala, no, ohjelmointikieliä on monenlaisia, taitaa olla satoja. Nuo ovat molemmat Java-pohjalla toimivia. Scalaan tutustuinkin, se on todellakin monipuolinen, mutta mahdollisuuksia ja valinnanvapautta on liikaa, dokumentaation oltava tarkkaa, jotta joku toinen pystyy ajatuksenjuoksua seuraamaan.

        Minä olen hakenut ohjelmointikielen tarpeen ja mielenkiinnon mukaan. Yhä edelleen ei-www - pohjaisiin projekteihin joko PHP tai java, itsenäisen koodin teen C :lla, ei tarvi mitään tulkkauksia väliin.


      • helbertti
        NAMMAL kirjoitti:

        Clojure ja Scala, no, ohjelmointikieliä on monenlaisia, taitaa olla satoja. Nuo ovat molemmat Java-pohjalla toimivia. Scalaan tutustuinkin, se on todellakin monipuolinen, mutta mahdollisuuksia ja valinnanvapautta on liikaa, dokumentaation oltava tarkkaa, jotta joku toinen pystyy ajatuksenjuoksua seuraamaan.

        Minä olen hakenut ohjelmointikielen tarpeen ja mielenkiinnon mukaan. Yhä edelleen ei-www - pohjaisiin projekteihin joko PHP tai java, itsenäisen koodin teen C :lla, ei tarvi mitään tulkkauksia väliin.

        Mikä tuossa scalassa on niin hienoa ja fantastista, sekasikiö, jossa ei ole sääntöjä lainkaan. Sopii jollekin höyrypäälle, mutta virheiden korjaus ja dokumentointi tuhansien virhemahdollisuuksien kanssa on tuskaista, jota tuskin kukaan viitsii tehdä.


      • epämääräisetsisennyk
        helbertti kirjoitti:

        Mikä tuossa scalassa on niin hienoa ja fantastista, sekasikiö, jossa ei ole sääntöjä lainkaan. Sopii jollekin höyrypäälle, mutta virheiden korjaus ja dokumentointi tuhansien virhemahdollisuuksien kanssa on tuskaista, jota tuskin kukaan viitsii tehdä.

        Jeppulei, kuulostaa samankaltaiselle kuin noin 1000 "}" tai näin java-mielessä "/div" merkkiä peräkkäin sulkemassa, on suurenmoinen tehtävä tutkia kommentoimattomia että missä mikäkin silmukka sitten pyörii, ellei peräti miljooniakin "div":ejä peräkkäin.

        ehkä satavuotiaana voisi todentaa että tässä nyt on joku näistä.... voi lisätä kommentin sitten.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe