Ensimmäinen kerta Gambiaan!

ensikertalainen

Apua!
Voitin matkan GAMBIAAN tammikuussa ja koska en ole aiemmin käynyt maassa pyytäisin nyt apua viisaammalta. Olen mies ja yksin lähdössä. Asun Badala park hotellissa, viikon reissu.
Olen lukenut mm täältä erilaisia vinkkejä ja mielipiteitä, mutta ei näsistä saa mitään selvää kun on niin moni joka kirjoittaa potaskaa ja kuulumatonta juttua.
Kysymykset kuuluvat:
1. uskaltaako yksin liikkua pimeän tullen?
2. kannattaako ottaa esim oppaan ekana päivänä joka näyttäisi paikat, mistä niitä löytää? onko tietoa paljonko päivän opastus maksaa?
3. Ruokapaikkoja? Missä terveellistä syödä ja mitä ei kannata missään nimessä maistella?
4. Tästä hotellista onko kenellä kokemuksia? Uima-allas, puhdas? Hintataso hotellissa?
5. Onko uimarannalla turvallista olla ja pitääkö varkaita pelätä jos jättää tavarat uinnin aikana? Pitääkö pelätä millaisia eläimiä vedessä?
6. Rahanvaihto suomessa vai paikan päällä?
7. Bamstereita/bumstereita? miten varoa heitä?

Kaikki tieto tulee tarpeen. kiitos etukäteen.

22

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seepra

      Hei, yritän vastata sinulle asiallisesti :) Vastaukseni perustuvat omaan kokemukseeni. Olen kolmekymppinen nainen ja olen ollut Gambiassa kolme kertaa.

      1) itse ainakin liikun illalla mielummin jonkun seurassa, kuin yksin. Mutta pimeän tultua kyllä voi liikkua yksinkin. Pimeähän tulee jo suhteellisen aikaisin, joten ihan hyvin esim, kymmenen aikaan voit liikuskella. Pääsääntönä se, että älä mene sellaisille paikoille, missä ei muita ihmisiä näy. Jos vaikka Serrekundassa olet, niin ihan huoletta voit liikkua yksin pimeällä. Serrekundan kadut ovat täynnä ihmisiä, joten turvallista on.
      2) Itse en ikinä ole käyttänyt oppaita. Paikalliset ovat avuliata ja heiltä voi kysyä neuvoa. Itse liikun aina paikallisten kulkuneuvoilla, mutta taksillä pääset nopeammin haluamiisi paikkoihin. Abuko nature reservissä käytin opasta, jonka saa paikan päältä..Olisin muuten varmaan eksynyt sinne puistoon, sillä reittejä ja polkuja oli monia. Oppaan hinta taisi olla 100dalasia (mutta tästä on jo muutama vuosi aikaa)

      3) Serrekundassa on paikkalisten ravintoloita, niissä uskaltaa syödä. Kadulta en osta ruokaa, koska en halua viettää aikaani vatsatautia potien. Vinkkinä, että hedelmiä kyllä kannattaa ostaa kaduilta. ovat tosi maukkaita!

      4) ei ole kokemusta
      5) Gambiassa on yhteisöllinen kulttuuri. Jos olet rannalla esim lauantaina tai sunnuntaina, jolloin siellä on paljon paikallisia ja perheitä voit vinkata lähimpinä istuville, että hei, menen uimaan, voitteko katsoa tavaroitani, niin luultavasti he sen tekevät. Itse olen näin toiminut ja olen ottanut mallia paikallisilta. Minua on myös pyydetty katsomaan paikallisten tavaroita. Jos olet yksin, eikä muita ihmisä ole lähellä, niin en jättäisi mitään arvotavaroita.
      Vedessä kannattaa ennemminkin varoa voimakkaita virtauksia. Ei kannata mennä syvälle uimaan, koska virtaukset voivat yllättää kokeneenkin uimarin.
      6) itse vaihdoin paikan päällä rahaa, mutta Senegambiassa on ainakin automaatti, josta voit nostaa rahaa. Jotain dalaseja kannattaa olla mukana heti valmiiksi
      7) ei tarvi varoa. Joistain voi jopa saada seuraa tai oppaan! Kunhan tarjoat ruuat ja juomat. Jos heille on ystävällinen, mutta tiukka, niin pääsee kyllä eroon. Minäkin naisena tässä onnistuin, nin kyllä sinäkin.

    • ensikertalainen

      Tuhannet kiitokset asiallisista vastauksista!

      Muutama lisäkysymys tullut tämän jälkeen vielä jos jaksat neuvoa.

      Harmi ettei hotellista kenelläkään näytä olevan kokemuksia ja se varsinkin alkaa jo hiukan pelottamaan kun katsoin karttaa ja vieressä on jonkinlainen SEWAGE POOL tms eli olisko joku jätevesipaikka??? Jossain Tjäreborgin sivuilla luki että apinoita saattaa esiintyä hotellialueilla, pitääkö niitä pelätä? Muutenkin lukenut paljon miten on todella erilaisia mielipiteitä Gambiasta lomakohteena, hyvää sekä huonoa.

      1. Onko rantaa joka paikassa ja voiko aurinkopetejä vuokrata ja paljon maksaa päivä?
      2. Uskaltaako siellä esim pientä laukkua kantaa mukanaan että voi pitää siinä esim röökit, lompakko, puhelin jne? Ettei vaan tarvi sitä alkaa kyttäämään jos varkaita kiinnostaisikin tuollainen pieni laukku?
      3. Onko siellä mahdollista vuokrata skootteri? Ja tarviiko kansainvälisen ajokortin vai kelpaako suomalainen kortti? Pyöränvuokraus ja autonvuokraus löytyi netistä mutta autonvuokrauksessa sanottiin että hintaan kuuluu myös kuski, mutta en haluaisi kuskia vaan ajaisin itse (olen tottunut ajamaan vaikka ja missäpäin maailmaa)?
      4. Taksia kun käyttää yksin niin luin jostain että jotkut taksit ovat ns kimppakyytitakseja ja toiset taas ei? Hinta sovittava etukäteen vai onko mittareita?
      5. kannattaako tosiaankin ottaa mukaan taskulamppua? Sähkökatkoksia?
      6. Vesikatkoja hotelleissa yleisiä?
      7. Ekana päivänä olisi hyvä tehdä kaupunkikierros, luin että matkanjärjestäjillä erittäin korkeat hinnat ja että kannattaisi ottaa paikallisen oppaan, olisi kuulemma paljon halvempaa ja saa kuulla enemmän, tiedätkö pitääkö paikkaansa?
      8. mielelläni tutustun ihmisiin, mutta en todellakaan haluaisi että joka toinen tapaamani ihminen alkaa sit loppuloman aikana roikkumaan hihoissa ja pyytelee rahaa sinne sun tänne. Olen siis kylläkin tottunut matkustamaan ja olen Afrikassa ennenkin käynyt, mutta jokaisessa paikassa on ollut niin erilaista ja ihmiset myös.

      Kiitos etukäteen jos vielä näihin vastaisit. :)

      • seepra

        En ole nähnyt gambiassa vihaisia apinoita :)
        Älä stressaa hotellista, se on varmasti ihan ok.

        1) Jos katsot kartasta Palma rima hotellin, niin siitä vierestä kun menee alas, niin siellä ainakin on niitä aurinkotuoleja. Olisko ollut muutaman euron sellaisen vuokraus. En tiedä onko aurinkotuoleja sinun hotellisi läheisellä rannalla. Useimmissa hotelleissa on myös uima-allas. Merivesi voi olla aika kylmää tammikuussa.
        2) todellakin uskaltaa! pidä laukku vaan sillain, ettei kukaan taskuvaras voi sitä huomaamattasi avata! eli ihan perus varovaisuus jota ulkomailla ollessa tulee noudattaa tavaroiden kanssa. Vaikka kulkisit kamera kaulassa, niin siellä ei mitään tapahdu päiväsaikaan ihmisten parissa. ole huoletta.
        3)Joo jotkut taksit ovat shared taxeja, hinta ei ole kallis ja yleensä valmis reitti mitä kulkevat. kannattaa kysyä muilta matkustajilta hinta, ettei kuski huijaa. Hinnat sovitaan etukäteen, ei mittareita.
        5) taskulamppu hyvä. varsinkin jos liikut paikallisten alueilla vaikkapa kololissa, ei ole katulamppuja kuin muutama ja sähköt usein pois. näet mihin astut. paikalliset kävelevät kännykän valossa :)
        6) en tiedä, en ole ollut hotelleissa vaan majoittunut ihmisten luona. joskus vesikatkoja, mutta harvoin. sähkökatkot yleisempiä
        7) banjulissa ei kauheasti mitään nähtävää. Serrekunda mielenkiintoisempi, enemmän paikallista meininkiä
        8)ei ne ala, kun suhtaudut jämerästi.
        7


      • seepra

        Joo ja ehdottomasti joku paikallinen opas. Jos kysyt vaikka respan joltain tyypiltä, niin heillä on varmasti joku kaveri, joka on matkaopas tai joku tuntee jonkun. MUISTA TINKIÄ!


      • Ja vastaan nyt näihinkin vaikka vastauksia oletkin jo saanut

        1. Rantaa on koko rannikon mitalla mutta vain rantabaareilla ja hotelleilla on aurinkopetejä. Itse asuin Kotussa aiemmin ja olin aina Bungalow Beach hotellin takana olevalla rannalla (uuden craft-marketin luona).Maksoin "apumies anteroille" (eli siis ovat rantaravintolan työntekijöitä) pois lähtiessäni 50dalasia päivä (noin 1,5€) aurinkotuolista ja tavaroideni vahtimisesta.Joskun tarjosin ruuan tms.
        Siellä on eräs nainen jolta saa ostaa paikallista ruokaa 25dalasia/henk. Ruoka on hyvää ja sitä on reilusti.
        2. Uskaltaa mutta kannattaa pitää niin ettei vikkelät sormet pääse tyhjentämään, taskuvarkaita on ainakin Serrakunda marketissa.
        3.Skoottereita en ole ainakaan nähnyt missään vuokrattavan ja on riskaapelia muutenkin valkolaisen ajella. Jos kolari tulee niin jotenkin kääntyy valkolaisen maksettavaksi (kokemuksen rintaääni: ukko peruutti parkissa olleeseen autooni kun olin kaupassa ja yritti maksattaa minulla hajonneen valonsa, onneksi todistajana auton parkissa olosta oli poliisi)
        4.ns.kimppakyyti takseja kulkee siitä melkein hotellisi nurkalta Bertil Harding Hwy:tä. 8 dalasia liikennevaloihin (Kairaba Avenuen alkupäässä Fajaran vieressä) ja 8 dalasia Senegambiaan. Olikohan 14 dalasia "pakubussilla" Serrakundaan siitä Kotun poliisiaseman luota? En nyt tiedä noita pakubussi hintoja kun on "oikeita linja-autoja" taas liikenteessä.
        5.Kannattaa olla. Sähkökatkot on joillain alueilla todella yleisiä.
        6. vesikatkoja ei ole omalle kohdalle sattunut kuin kerran ja sekin johtui kun kytkivät uusia vesijohtoja päälinjaan.
        7.Paikallisopasta suosittelen itse. Hän ei ehkä vie ihan samoja reittejä kuin Tjären oppaat mutta hyvä opas hoitaa asiat niin että eivät esim.kauppoja tehdessä totaalisen ylihinnoittele. Tokihan Tjären oppailla on ehkä enemmän ns.nippelitietoa esim.rakennuksista tms. mutta riippuu itsestäsi minkä koet itsellesi parhaaksi.
        8.tutustua aina kannattaa paikallisiin mutta pitää muistaa että suurin osa ns.turistialueella olevista ihmisistä on muualta tulleita eli niistä pienistä kylistä sieltä "oikeasta Gambiasta". Jotkut ovat olleet "alalla" useita kausia/vuosia ja osa ihan juuri tulleita.He eivät ehkä koskaan ole nähneet niin paljon rahaa mitä sinä käytät päivässä lomaasi ja osalla tilaisuus tekee varkaan.

        Ja yksi mistä muistutan: Älä koskaan jätä vaatteita tai pyyhettä tms. ulos yöksi tai jos jätät niin silitysrauta käyttöön. Mangokärpänen voi munia siihen/niihin ja munat päätyvät ihollesi joista sitten toukat kaivautuvat ihoosi kasvamaan isoiksi. Eivät ole kivoja.


    • Vastaan nyt minäkin vaikka asiat hiukan erilailla naiselle kuin miehelle.
      (oleskellut Gambiassa 2011-2012 9kk, sitten 2013 n.3,5kk ja nyt menen joulukuussa ja olen 4,5kk)
      1. Uskallan ainakin minä liikkua yksin, toki katson etten mene sinne pimeimmälle autiolta näyttävälle kujalle alueella jossa selvää slummi aluetta.
      Ja kaatokännissä kun menee esittelemään rahojaan niin itse kerjää ongelmia,niin Gambiassa kuin Suomessakin.
      2. Voit ottaa oppaan tai vain lähteä seikkailemaan itseksesi. Ja toki jos haluat niin hotelliltasi löytyy varmasti oppaita. (hinta toki on kalliimpi kuin ns. freelanceri tai tuttu, minäkin pystyn "lainaamaan" jonkun tuttavani sinulle oppaaksi)
      3. Ruokapaikkoja on monia. Itse olen syönyt kaikkea mahdollista ja monesta katukauppiaaltakin.Kun juot vain pullo vettä tai keitettyä niin sitten ei pitäisi olla hätää. Kaikki paikallinen oikea ruoka on kypsennettyä joten pöpöjä ei hirveästi niistä saa mutta esim salaatti voidaan pestä kaivovedellä joten ne on sellaista "omalla riskillä" evästä. Majoneesia kannattaa ravintolassakin välttää varsinkin jos tuodaan pöytään pikkuisessa kipposessa, saattaa olla ollut siinä kipossa lämpimässä useamman tunnin/päivän.
      Hotellisi vieressä on Alibaba-ravintola josta saa todella hyvää pizzaa :) Turistialueen läheisyys toki nostaa hintoja mutta jos tekee mieli "roskaruokaa" niin sitten sinne. Hotelliltasi n.10min. kävelymatkan päässä on Barracuda-ravintola.Minun suosikki paikkoja,ruoka on hyvää sitä on riittävästi ja hinta on ihan järkevä,palvelu on asiallista (eivät tuputa mutta jos kysyy niin suosittelevat)
      4. Hotellista en osaa sanoa.
      5. Uimarannalla ei ainakaan minulta koskaan ei ole varastettu mitään. No, olen kyllä yleensä ottanut aurinkotuolin joten "rantabaarin" pitäjä tai hotellien henkilökunta pitää tavaroita silmällä.Tokihan en rannalle kanna omaisuutta mukanani kuin sen mitä olen varannut tuhlattavaksi ruokiin,aurinkotuoli vuokraan,lahjuksiin,taxiin jne. Meduusoita olen muutaman tavannut meressä ja joskus laskuveden aikaan hiekalta, kannattaa katsoa mihin astuu.
      6.Rahanvaihto ehdottomasti siellä, kurssi on niin paljon parempi. Ja kun vaihtaa "rahanvaihtajilla" kadulla niin kurssi parempi kuin virallisessa vaitopisteessä.
      7. Bumstereita ei tarvitse erikoisemmin varoa. Napakka kiitos ei yleensä riittää.He ovat avuliaita ja tarjoavat usein "oppaan palveluita" tai seuraa. Mutta jos ei kiinnosta niin kohteliaasti kieltäytymisen ymmärtävät kyllä. Jos eivät "ymmärrä" niin hiukan napakammin sanottu ei kiitos.

      Hotelliasi vastapäätä on polkupyörä vuokraamo ja vähän matkan päässä paikka mistä voi ottaa keltavihreän taksin. (koko vihreä turistitaxi ja hinnat sen mukaisia)

    • Mites nämä vastaamiseni nyt meni ihan miten sattuu ja minne sattuu ja yksi kahteen keraan?? Damn!

    • Opasehdotus

      Hei! Me olimme tämän vuoden alkupuolella Gambiassa ja olimme yhteydessä täällä netissä löytämäämme opaspoikaan, teimme pari retkeä hänen kanssaan ja varmaan voisi olla muutenkin kanssasi siellä, ei tarvitsisi miettiä bumstereita, joita siellä joka kulmalla -Jos haluat von antaa hänen yhteystietonsa, oletko Facebookissa? sen kautta olimme itse.

      • ensikertalainen

        Kiitos ensinnäkin kaikista vastauksista. Olen paljon matkustellut ja pärjännyt olen aina, oli kohde mikä tahansa. Afrikka ei ole uusi kohde minulle, mutta maana Gambia taas on. Mielelläni otan tiedot vastaan jos tuntemaanne oppaat ovat asiallisia ja luotettavia. Ajattelen asian niin että jos kerran saman palvelun saa paikan päällä maksamalla heille jotka enemmän sitä tarvitsevat kuin Tjärelle (joka on jo mielestäni saanut osuutensa) niin mielelläni annan rahat suoraan paikalliselle. Tingittyyn hintaan, tietenkin ;)

        Vielä kun hotellista saisi jotain tietoa joltakin joka on siellä käynyt niin olisi loistavaa!


      • Opasehdottaja
        ensikertalainen kirjoitti:

        Kiitos ensinnäkin kaikista vastauksista. Olen paljon matkustellut ja pärjännyt olen aina, oli kohde mikä tahansa. Afrikka ei ole uusi kohde minulle, mutta maana Gambia taas on. Mielelläni otan tiedot vastaan jos tuntemaanne oppaat ovat asiallisia ja luotettavia. Ajattelen asian niin että jos kerran saman palvelun saa paikan päällä maksamalla heille jotka enemmän sitä tarvitsevat kuin Tjärelle (joka on jo mielestäni saanut osuutensa) niin mielelläni annan rahat suoraan paikalliselle. Tingittyyn hintaan, tietenkin ;)

        Vielä kun hotellista saisi jotain tietoa joltakin joka on siellä käynyt niin olisi loistavaa!

        Tuon suosittelemani oppaan löydät Face bookista nimellä Lamin Sanneh , hänellä keltainen paita yllään kuvassa. Oli tosiaan luotettava ja oli ajoissa aina hotellillamme.Iloinen hyvää englantia puhuva persoona. Eikä pyytänyt matkatoimistojen hintoja retkistään.Tarjosimme hänelle kyllä ruoat ja juomat retkillä, vaikka ei niitä pyytänyt.Me ajattelimme myös samoin, että enemmin paikallisille retkirahat, kuin matkatoimistolle-
        Olisi mielenkiintoista saada tietää, otitko hänet oppaaksesi. Meistä hän oli mukava ja kertoi maastaan paljon-
        Kokemusrikasta matkaa sinulle!


    • ensikertalainen

      Kiitos Opasehdottaja: Tuon nimisiä on aika moni facessa joten pakko jättää väliin.

      • sasasas3

        Helppo löytää, keltainen paita, avoimet sivut, paljon suomalaisia ystäviä ja valokuvia, "tourist guide" lukee heti haussa.


    • ensikertalainen

      Löytyi keltapaitainen rastatukkanen kundi joka on mennyt naimisiin vanhemman brittirouvan kanssa, ei kyllä lue mitään "tourist guide" eikä ollut suomalaisia ystäviä sit yksikään, onkohan sama?

      • OpasSinulle

        Ei ole sama ei, eikä ole rastatukkaa ei, onkohna reppu selässä hänellä.Ja tuo Lamin on kuulema aina vanhimman pojan nimi, siksi on useita Lamineja-Häntä täällä suositeltiin, olimme tosi tyytyväsiä.Ja hän ei ole naimissa.Juu hänellä paljon suomi ystäviä-Me olimme tosiaan vajaa vuosi sitten ja nyt on aika vaihtaa maata, vaikka olikin suomituristille eksoottinen maa ja yllätys oli tosi maukas ruoka siellä maassa.


    • Löytyykös?

      Ps. Hänen profiilissaan farkut jalassa ja viillieläin kuva myös-

      • JJUU

        Herran nimi on Lamin el Sanneh. Erittäin fiksu ja osaa toimia ns "pohjoismaalaisittain". On paikalla kun sovitaan ja lähtee kun työt on tehty, ei tunkeile kylkeen, osaa vetäytyä kun pitää jne.... _eli tekee työnsä ja hyvä niin. Kuvaavaa oli, että kun myöhästyi vartin tapaamisesta, niin "Kaveri" tuli ilmoittamaan asiasta. Ja Lamin tuli vartin myöhässä.

        Yhden matkan kokemuksella häntä suosittelen ja nyt tulevalla matkalla käytän.

        Hinta ? ...-no, se minkä itse maksat. Kaikki mitä annat kelpaa kyllä. Hänellä ei ole mitään taksaa. Itse maksoimme kolmen äijän viikon opastelusta n 100 €, mikä saattoi olla liikaakin.

        Mistä hänet tavoittaa ? ...-Googleta "lamin el sanneh", niin löydät hänen nettisivut. Sähköpostiin vastaa, -tosin muutaman päivän viiveellä.


    • jonne12v

      älkää unohtako afrikkaan mennessä kokeilla mustaa makkaraa!

    • Nwd

      Olen 31-vuotias nainen, joka on matkustellut melkein koko aikuisikänsä. Voisin lähteä mukaan matkaseuraksi, jos tarvitset?!?

    • Jonnelle

      Afrikkaan mennessä vaikea kokeilla mustaa makkaraa. Lentokoneessa ahdasta.

    • 28x...

      Kyllä tällä palstalla noi ämmät ovat niin nenästävedettäviä kuin ikinä koskaan milloinkaan. Rouvat nyt kiltisti homotrollipojan älyttömiin kyselyihin vastasivat koska juuri tuollaisesta pa*kanjauhannasta pitävät. 31 vee nainen tarjoutui matkaseuraksi;
      lienee maksullinen nainen. Lähtee jos kulut ja päiväraha maksetaan.
      Aloittajatrollipoika tuskin sinne ihmemaahan meneekään (mistä kilpailusta voitetaan Gambian matka 1:lle?) mutta oletetaan että menee. Siellä on paljon mustaa makkaraa imettäväksi; aivan jonoiksi saakka. Pidä toki peräsuolestasi huolta ettei se haavaannu; 1 % Gambian väestöstä kantaa HIV:iä. Suosittelen täyskumista sukeltajanpukua koska verikontakti suudellessa ei ole hyvä juttu. Räpylöitä ei varmaankaan sitten tarvitse sinne Senegalin retkelle, ota nyt sentään jotkut muoviläpyskät jalkaan, lintujen kakat ovat ällöjä kun ne tirskahtelevat sitten varpaidenväleistä....

    • S&P

      Skootterista... Täällä aika vähän vuokralla mutta kun kyselee niin löytää. Meillä on Yamaha Majesty vuokralla 10 päivää josta maksoin n. 10 euroo päivä, kiva ajella ja liikenne leppoisaa. Vuokrattiin Kombo beach hotellin vastapäätä rahanvaihtokioskin vierestä, siinä vuokrataan pääasiassa polkupyöriä, mutta kysymällä myös scoba löyty.... Pyörä aikaslailla ruttuinen mutta niin täällä on kaikki moottoriajoneuvot, pyörä kulkee tosihyvin ja paikka aukeaa ihan eritavalla kun voit itse päättää minne meet ja milloin... Suosittelen.....

    • Aloitus oli nyt täysi provo.
      Mistä voitit Gambian- matkan yhdelle?
      Vastailen sinulle aivan ajankulukseni:
      1. vältä yksinliikkumista pimeällä,
      2. Aaaahahaaaa, kyllä bumsterit löytävät Sinut. 2 m hotellin portista on raja. Siinä sinut ympäröivät ja jos olet nössö niin olet kiikissä ja ne vie parissa päivässä kaikki rahasi. Luuletko aivan oikeasti että ovat sydämellisiä ja pyyteettömästi ystävällisiä? Jos olet homo niinkuin luulen niin älä helskutti pane niitä poikia! Voivat sillä kiristää ja jollet maksa olet ainakin 4 vuotta linnassa. Voit saada jopa kuolemantuomion jos naamasi ei miellytä eikä sinulla ole tarpeeksi irroittaa heti voitelurahaa.
      3. Syö mitä haluat. Vessanpönttö on poistoja varen.
      4. Googlaa aina hotelli minne meet.
      5. Joo jätä nyt ihmeessä rahasi ja kultakorusi rannalle kun menet uimaan. Näin toimien tulet auttaneeksi köyhiä ja iloisia ihmisiä.
      6. Gambian rahalla ei ole edes vessapaperin arvoa maan rajojen ulkopuolelle. Koita vaikka. Vaihda koko omaisuutesi Gambian dalasiin
      ja yritä ostaa niillä jotakin aivan mistä hyvänsä. Nauravat myyjäukkelit itsensä kipeiksi olin sitten Nykissä tai Bangkokissa.
      7. Bumstereitä et pysty väistämään / välttelemään. Jollet ole homo niin osta suomesta piikkikärkinen kävälykeppi. Sillä on sitten näppärä sohia mutakuonoja kepin säteen alueelta. Parissa päivässä voivat jättää Sinut rauhaan. Näin toimien voit siellä viikon pärjätä. Kiitä luojaasi ettei voittanut 2:n viikon matkaa.....

      Ja tolle skotterihullulle, sun sama tarina on kai joka sa*tanan sivustolla. Liikenne on tosi leppoisaa mutta ajoneuvot tosi ruttuisia? Kiva joo. Johtunee siitä että liikennesääntöjä ei ole sekä tiet järkyttäväsä kunnossa. Olisipa kiva kurkata liikenneonnettomuustilastoja murjaaneilta mutta arvatkaa julkaistaanko niitä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe