Jalovaara ja Kangasalan seurakunta+ kolehti

"mave
30.11.2013 10:15
0
Oliko ketään paikalla ja kerättiinkö siellä minkäänlaista kolehtia Jalovaaran tai hänen toimintansa tukemiseksi? "

Joku oli Kangasalan seurakunnan sivulla kysynyt asiaa. Seurakunnan vastaus:

"Kangasalan seurakunta Olin paikalla kun kolehti kerättiin yleisen tavan mukaan toiminnan tukemiseksi. Seurakunnan tiedottaja Tuomo Vanhanen."


Nyt asia on virallista, joten kuka ehtii asian ensimmäiseksi vasikoimaan lehdistölle?

65

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoh ja hoijaa

      Halvat on huvit mavella.

      No voithan toki itse nyt ottaa yhteyttä sinnen lehdistöön. Jos sitten taas saat hetkeni semmoisen kivan päivän adtretaliini-annoksen.

      • Nojoo. Kiinnostaisiko jotakin tuollainen asia? Kirkkoherra lupaa, että raha ei liiku ja kolehtia silti kerättiin. Ei sulla ole sattumoisin linkkiä siihen lehtijuttuun, jossa kirkkoherra näin vakuutti?


      • Onkohan tuo toimittajan kommentti vai onkohan tuo kirkkoherran kommentti?

        "Jarva arvelee, että Rukouksen ystävien tulot koostuvat suurimmaksi osaksi yhdistystä säännöllisesti avustavilta kannattajajäseniltä.
        – Toivon, että kaikki lahjoittajat tietävät, mihin tai keille he rahansa antavat.
        Sen hän myöntää, että kirkkoherran silmin euromäärät tuntuvat käsittämättömiltä.
        – Taustoja tietämättä voin vain sanoa, että esillä olleet luvut näyttävät pahoilta.
        Tulevana perjantaina Jalovaaralla on muiden kirkon piirissä toimivien julistajien ja kristillisten yhdistysten tapaan vapaa pääsy kirkkoon.
        Rahaa näissä tilaisuuksissa ei seurakunnan ja julistajien välillä liiku."

        Siis tuo, että raha ei liiku seurakunnan ja saarnaajan välillä...Mikäli me uskomme palstan pappeja, niin kolehti kerätään ja se tilitetään sitten saajalle. Silloinhan raha liikkuisi saarnaajan ja seurakunnan välillä.

        http://epaper.mediabox.fi/kangasala/products/KAS-2013-11-29/index.htm

        Sivu11


      • kirkko lähteenä
        mave kirjoitti:

        Onkohan tuo toimittajan kommentti vai onkohan tuo kirkkoherran kommentti?

        "Jarva arvelee, että Rukouksen ystävien tulot koostuvat suurimmaksi osaksi yhdistystä säännöllisesti avustavilta kannattajajäseniltä.
        – Toivon, että kaikki lahjoittajat tietävät, mihin tai keille he rahansa antavat.
        Sen hän myöntää, että kirkkoherran silmin euromäärät tuntuvat käsittämättömiltä.
        – Taustoja tietämättä voin vain sanoa, että esillä olleet luvut näyttävät pahoilta.
        Tulevana perjantaina Jalovaaralla on muiden kirkon piirissä toimivien julistajien ja kristillisten yhdistysten tapaan vapaa pääsy kirkkoon.
        Rahaa näissä tilaisuuksissa ei seurakunnan ja julistajien välillä liiku."

        Siis tuo, että raha ei liiku seurakunnan ja saarnaajan välillä...Mikäli me uskomme palstan pappeja, niin kolehti kerätään ja se tilitetään sitten saajalle. Silloinhan raha liikkuisi saarnaajan ja seurakunnan välillä.

        http://epaper.mediabox.fi/kangasala/products/KAS-2013-11-29/index.htm

        Sivu11

        Kirkolta toimittaja tuon tiedon on saanut. Ei lehdistö tuollaisia muuten tiedä.


      • ei välttämättä...

        "Halvat on huvit mavella."

        Maven halvat huvit tulevat kirkolle kalliiksi.


    • arvasin...

      Eli kuten aina ennenkin kirkko antoi tilansa työntekijänsä ja vieläpä kolehdin Jalovaaran käyttöön.

      Ja rahan ei muka pitänyt liikkua.

      Mave, mistä tuo seurakunnan vastaus löytyy?

      • Kangasalan seurakunnan facebook-sivustolta. Jalovaarasta ne on linkittänyt, joten sen keskustelun alla.


      • totta turiset
        mave kirjoitti:

        Kangasalan seurakunnan facebook-sivustolta. Jalovaarasta ne on linkittänyt, joten sen keskustelun alla.

        Totta turiset.

        Raha seurakunnan ja saarnaajan välillä tosiaan liikkui, kun seurakunnalta kerättiin Pirkolle kolehti.

        Odotellaan selityksiä.


    • tilastoja kaipaan

      Voisiko kirkko laittaa tänne tilaston siitä, paljonko rahaa seurakunnilta on kaiken kaikkiaan Jalovaaralle liikkunut? Ja mitä kolehdit ovat missäkin tuottaneet?

      Muuten, kuinka kauan Jalovaara on kirkkoja kiertänyt?

      • Hanuripartiolainen

        Mitäpä jos etsit tilastosi itse? Tuskin kukaan tai mikään vakavasti otettava järjestö levittelee tietojaan tällä suoli-palstalla, jossa kansakunnan kuona kokoontuu räkyttämään.


      • Hyvä aloitus
        Hanuripartiolainen kirjoitti:

        Mitäpä jos etsit tilastosi itse? Tuskin kukaan tai mikään vakavasti otettava järjestö levittelee tietojaan tällä suoli-palstalla, jossa kansakunnan kuona kokoontuu räkyttämään.

        Hauskaa, että pidät itseäsi kansakunnan kuonana.

        Minusta täällä on välillä aivan asiallistakin keskustelua.


      • ntyvg bert
        Hanuripartiolainen kirjoitti:

        Mitäpä jos etsit tilastosi itse? Tuskin kukaan tai mikään vakavasti otettava järjestö levittelee tietojaan tällä suoli-palstalla, jossa kansakunnan kuona kokoontuu räkyttämään.

        Tuollaisen tilaston etsiminen itse on mahdoton tehtävä. Kolehteja kun ei taideta kerätä mihinkään yhteen tietokantaan, jostä näkyisivät jokaisen seurakunnan kaikki kolehdit eriteltyinä vielä saajan mukaan.
        Epäilen, että edes yksittäisen seurakunnan kaikkia kolehteja ei löydy yhdestä tilastosta. ja vielä vähemmän netissä julkaistuna.


    • aikuinen nainen

      Törkeetä. Että on ahne ämmä. Hyväksikäyttää viel sairaita jotta itse saisi rahaa.

    • henkilö X

      "Kangasalan seurakunta Olin paikalla kun kolehti kerättiin yleisen tavan mukaan toiminnan tukemiseksi. Seurakunnan tiedottaja Tuomo Vanhanen."

      Kenen toiminnan? Seurakunnan vai Jalovaaran?

      • yhdistys saa

        Yleinen tapa on, että kolehti annetaan kokonaan vierailevalle kristilliselle yhdistykselle sen toiminnan tukemiseksi.

        Tässä kysytään tiloista ja kolehdista:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11472289#comment-61553927-view

        Pappi vastaa:

        "Kirkoissa kertättävä kolehdit eivät ole mitään rahasampoja. Niiden kautta nämä järjestöt rahoittavat omaa toimintaansa, koska eivät lain mukaan saa periä mitään veroja jäseniltään eivätkä seurakunnat usein voi tukea niiden toimintaa muuten kuin tarjoamalla kirkkotilojaan ja jumalanpalvelusten kolehtituloja." (Aija-pappi)

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11472289#comment-61569914-view

        (Molemmat kommentit ovat ketjusta Kirkot uusiokäyttöön?)


      • yhdistys saa kirjoitti:

        Yleinen tapa on, että kolehti annetaan kokonaan vierailevalle kristilliselle yhdistykselle sen toiminnan tukemiseksi.

        Tässä kysytään tiloista ja kolehdista:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11472289#comment-61553927-view

        Pappi vastaa:

        "Kirkoissa kertättävä kolehdit eivät ole mitään rahasampoja. Niiden kautta nämä järjestöt rahoittavat omaa toimintaansa, koska eivät lain mukaan saa periä mitään veroja jäseniltään eivätkä seurakunnat usein voi tukea niiden toimintaa muuten kuin tarjoamalla kirkkotilojaan ja jumalanpalvelusten kolehtituloja." (Aija-pappi)

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11472289#comment-61569914-view

        (Molemmat kommentit ovat ketjusta Kirkot uusiokäyttöön?)

        Varmaan onkin. Nyt on julkisuudessa ollut vain tietoja, joiden mukaan sen yhdistyksen toiminta ei rahoita kuin Jalovaaran omaa taloutta. Silloin olisi luullut seurakunnankin miettivän kahteen kertaan, että voiko tuollaista toimintaa tukea. Seurakunta auttaa saarnaaja ilmaiseksi, että tämä voi tehdä bisnestä...Kulut menevät seurakunnalle ja tuotot saarnaajalle. Arvatenkin siellä on ollut myyntikojut pystyssä, jossa on kaupiteltu alan kirjallisuutta?


      • ei kirkko mieti
        mave kirjoitti:

        Varmaan onkin. Nyt on julkisuudessa ollut vain tietoja, joiden mukaan sen yhdistyksen toiminta ei rahoita kuin Jalovaaran omaa taloutta. Silloin olisi luullut seurakunnankin miettivän kahteen kertaan, että voiko tuollaista toimintaa tukea. Seurakunta auttaa saarnaaja ilmaiseksi, että tämä voi tehdä bisnestä...Kulut menevät seurakunnalle ja tuotot saarnaajalle. Arvatenkin siellä on ollut myyntikojut pystyssä, jossa on kaupiteltu alan kirjallisuutta?

        Luultavasti juuri noin. Kirkko on taas kerran kusaissut omaan pesäänsä.

        Kirkko ei mieti ennen kuin on pakko. Eikä oikeastaan mieti silloinkaan, sillä ainahan kirkko voi huutaa valtiota apuun paikkaamaan hupenevaa kassaansa.


      • tiedottamisesta

        henkilö X,

        Jos kolehti olisi kerätty Kangasalan seurakunnan omalle toiminnalle, niin tiedottaja olisi kyllä tämän tuonut selvästi esiin. Onhan hän viestinnän ammattilainen, ja tietää, että Jalovaara on nyt tulehtunut aihe, josta voi aiheutua kirkolle ikäviä seurauksia.

        Eli kyllä kolehdin on kaikesta päätelleen saanut jälleen kerran Jalovaara. Jos ei olisi, niin olisi ollut seurakunnan etujen mukaista sanoa selkeästi, ettei hän kolehtia saanut.

        Kyllä tiedottajat nämä hommat tietävät.


      • lain kiertämistä
        ei kirkko mieti kirjoitti:

        Luultavasti juuri noin. Kirkko on taas kerran kusaissut omaan pesäänsä.

        Kirkko ei mieti ennen kuin on pakko. Eikä oikeastaan mieti silloinkaan, sillä ainahan kirkko voi huutaa valtiota apuun paikkaamaan hupenevaa kassaansa.

        Nyt Jalovaaralla ei ole enää rahankeräyslupaa, mutta ei huolta, kun kirkko hoitaa rahankeräyksen hänen puolestaan.


    • rt4nhj

      Missä tuo vastaus on? Ei ainakaan Kangasalan seurakunnan nettipapin sivulla, jossa asiaa kysytään.

      • rt4nhj

        Jaa, tuolla ketjun keskellä kerrottiinkin että Kangasalan seurakunnan facebooksivulla.


    • Olikohan siellä muuten tavanomaiset myyntipöydätkin pystyssä? Kirkkoherra yritti tai ainakin toi tuossa haastattelussa esille sitä, että rahan kanssa siellä ei räplätä. Kangasalan kirkkovaltuustossa on kiukkuisia ihmisiä tällä hetkellä...Etenkin sen jälkeen, jos tuo tieto leviää suurempaankin piiriin.

    • Mulla ei just nyt ole tuohon Kangasalan asiaan muuta kerrottavaa kuin minä olette jo itsekin löytäneet. Mutta en nyt löydä, enkä tumpelo laittanut itselleni muistiin, ketjua, jossa kysyttiin miten toimitaan kun kolehti kerätään vaikkapa tällaisessa illassa. Että tyrkätäänkö vaan suoraan sille vierailijalle. Vahvistan vaan sen, mitä jo siinä ketjussa sanoinkin, että seurakunta ottaa rahat haltuunsa ja hoitaa sitten pankin kautta ao. tahon tilille. Että taskuun ei lykätä mitään ohi kirjanpidon.

      Toki tässä sillä tavalla esim. Jalovaara "saa" kirkolta rahaa, että seurakunta maksaa rahan käsittelykulut. Ja antaa tilat maksutta käyttöön. Mutta suoraa rahan lykkäämistä Jalovaaran tilille seurakunnan muista rahoista ei tapahdu. Tai siis toki sekin on mahdollista, että jossain kirkkoneuvosto tekisi päätöksen tukea suoraan rahallisesti Jalovaaraa. En kuitenkaan usko että sitä tehdään missään.

      Ja joo, saa ihan vapaasti kyseenalaistaa sen, miksei kirkko jo lopeta Jalovaaran tukemista jne jne. Toistan itseäni kuin vanha gramofoni: seurakunnilla on tässäkin asiassa oikeus päättää itsenäisesti, ja mitä olen keskustellut kirkkoherrojen ja tilaisuuksista vastaavien pappien kanssa, kyllä siellä nykyään harkinta on tiukkaa ja tarkkaa.

      Minä toivon, että kaikki tämä tutkinta tuo nyt selvyyden asiaan. Periaatteessa onhan se itsestään selvääkin että keräysvaroilla maksetaan myös Jalovaaralle palkkaa, mutta sen pitäisi olla tolkullisen kokoista ja kaiken rahaliikenteen pitäisi ehdottomasti kestää päivänvalo.

      Aija-pappi

      • Eikö kolehti ole kaikkein pahin vaihtoehto tuollaisissa tapauksissa? Ensin kiihdytetään kansa hurmokseen ja siihen lätkäistään kolehti. Mikäli tuossa olisi se saarnaaminen ja rukoileminen pääasia, niin eikö seurakunnan tulisi mieluiten maksaa matkakulut ja mahdollinen majoittuminen saarnaajalle? Silloinhan kulut tulisi kuitattua. Siinä tietenkin joutuu kirkkoherra ottamaan vastuun kutsumisesta, koska hänen pitää tehdä myöskin päätös silloin maksamisesta. Vastuuta ei kukaan tunnu ottavan noista tilaisuuksista ja ei edes Pontius Pilatus pitänyt käsihygienista niin hyvää huolta kuin kirkon henkilökunta tässä asiassa. Ikinä he ei tee mitään väärää ja jos jotain rahaa liikkuu, niin se ei ole heidän ongelmansa. Jokuhan teki päätöksen, että kolehti kerätään. Kuka siitä päätöksestä kantaa vastuun? Yleensä jos on epäselvyyksiä joissakin asioissa, niin tilanne jäädytetään tutkinnan ajaksi. Luterilainen kirkko ei tälläisiin sorru, vaan he antaa mahdollisuuden jatkaa toimintaa tiloissansa.

        Ja missä on sanottu, että yhdistyksen pitäisi maksaa palkkaa Jalovaaralle? eikö tuon pitänyt olla hyväntekeväisyyteen keskittynyt järjestö, josssa köyhälle naiselle suodaan mahdollisuus käydä saarnaamassa ja rukoilemassa ihmisten puolesta. Nyt tuo on yritys, jonka toiminnan mahdollistaa kirkko, kun tarjoaa hänelle tilojaan. Demonipuheet eivät saaneet kirkkoa miettimään asiaa. Valtavat tulot eivät saa kirkkoa miettimään asiaa. Onko mitään sellaista asiaa olemassa, jonka perusteella pitäisi kirkon miettiä suhdettaan Jalovaaran tilaisuuksiin? Olisko edes murha joidenkin kirkkoherrojen mielestä riittävä syy olla kutsumatta saarnaaja tilaisuuksiin vai toimisiko sekin vain kiihdykkeenä kutsuille?...Silloinhan olisi tosi syntinen ja sitten vasta tietäisi mistä puhuukin.


        Jossain ketjussa oli väite, että Jalovaara nettosi Kallion kirkon tapahtumasta 4500 euroa. Pitääkö tuo paikkansa? Luulisi sen kirkon kirkkoherran säntäävän vastaamaan tähän kysymykseen, kun kuitenkin rakastaa julkisuutta.


      • Miettinen MK. Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellispsykologisesta näkökulmasta. Kirkon tutkimus-
        keskus, Sarja A Nro 51, 1990. Pieksämäki 1989

        Olisiko kirkon aika teettää uusi tutkimus, kun nyt on tullut lisää todistusaineistoa ihmeparantumisista tai ainakin väitteitä niistä.


      • mave kirjoitti:

        Miettinen MK. Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellispsykologisesta näkökulmasta. Kirkon tutkimus-
        keskus, Sarja A Nro 51, 1990. Pieksämäki 1989

        Olisiko kirkon aika teettää uusi tutkimus, kun nyt on tullut lisää todistusaineistoa ihmeparantumisista tai ainakin väitteitä niistä.

        "Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina. "

        http://siivola.org/markku/krit/ihmeiden_aika_on_ohi.html


        Kirkon on turha pestä käsiänsä asiassa, kun heidän oma tutkimuskeskuksensa on julkaisut asiasta tutkimustietoa. Kirkolla on myöskin tietoa siitä, että tuollaiset hurmoskokoukset eivät ole harmittomia, vaan niissä saattaa itsemurhariski kohota. Persoonnallishäiriöiset kun käy kokouksissa, niin kirkon päättäjien pitäisi olla niitä, joilla on moraalinen velvollisuus toimia seurakunnan huoltajina. Ellei lapsi ymmärrä olla laittamatta sitä päätänsä pyörivään ruohonleikkuriin, niin silloin pitää vanhemman estää lasta...Mikäs se piispan paimensauvan symboolinen merkitys olikaan?


      • annappa tulla
        mave kirjoitti:

        "Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina. "

        http://siivola.org/markku/krit/ihmeiden_aika_on_ohi.html


        Kirkon on turha pestä käsiänsä asiassa, kun heidän oma tutkimuskeskuksensa on julkaisut asiasta tutkimustietoa. Kirkolla on myöskin tietoa siitä, että tuollaiset hurmoskokoukset eivät ole harmittomia, vaan niissä saattaa itsemurhariski kohota. Persoonnallishäiriöiset kun käy kokouksissa, niin kirkon päättäjien pitäisi olla niitä, joilla on moraalinen velvollisuus toimia seurakunnan huoltajina. Ellei lapsi ymmärrä olla laittamatta sitä päätänsä pyörivään ruohonleikkuriin, niin silloin pitää vanhemman estää lasta...Mikäs se piispan paimensauvan symboolinen merkitys olikaan?

        Martti Stenbacka todistaa kuinka Jumala paransi hänen vaimonsa vaikean syövän.

        http://www.youtube.com/watch?v=6yLyfCKPbkQ

        No mites mave tuon selität ?


      • tutkii vaan ei ymmär
        mave kirjoitti:

        "Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina. "

        http://siivola.org/markku/krit/ihmeiden_aika_on_ohi.html


        Kirkon on turha pestä käsiänsä asiassa, kun heidän oma tutkimuskeskuksensa on julkaisut asiasta tutkimustietoa. Kirkolla on myöskin tietoa siitä, että tuollaiset hurmoskokoukset eivät ole harmittomia, vaan niissä saattaa itsemurhariski kohota. Persoonnallishäiriöiset kun käy kokouksissa, niin kirkon päättäjien pitäisi olla niitä, joilla on moraalinen velvollisuus toimia seurakunnan huoltajina. Ellei lapsi ymmärrä olla laittamatta sitä päätänsä pyörivään ruohonleikkuriin, niin silloin pitää vanhemman estää lasta...Mikäs se piispan paimensauvan symboolinen merkitys olikaan?

        Miettisen tutkimus on osoitettu tälläkin palstalla sanoisinko peräti epätieteelliseksi, en jaksaisi alkaa sitä taas toistamaan. Jos tutkija ylikävelee tutkittavien omat kokemukset, niin sitähän saadaan ihan mitä halutaan tulokseksi. Ja jos lääkäri tekee tutkimuksen, jossa ei ole yhtään lääkärintodistusta eikä sairauskertomusta, niin jo vain ateistinen mylly pyörii loogisesti ja varmasti, yhä uudelleen ja uudelleen. Ei teitä herätä tosiasiat, jos ne puhuu teidän uskomuksianne vastaan. MIettisen tutkimus on pelkästään tilastollinen ja muistuttaa pikemminkin "rasti ruutuun" gallup-kyselyä kuin yksityiskohtaista, rehellistä tutkimusta ihmeparantumisista.

        Toinen asia, mitä ateistit ei kykene ymmärtämään on se, että on tutkittu väärän hengen vaikutuksen tuloksia, kuten oli kyse Hirsilän tutkimuksessa. Mitä järkeä on todistella väärän hengen ja sielullisuuden aikaansaamilla tuloksilla? Yrittää todistella epäaidolla aitoa?

        Kaikki rukouskokoukset eivät ole lavahypnoosia, mutta sitähän Lauermakaan ei ulkopuolisena voi ymmärtää.

        Jumala ei alistu ihmisten temppuihin.


      • annappa tulla kirjoitti:

        Martti Stenbacka todistaa kuinka Jumala paransi hänen vaimonsa vaikean syövän.

        http://www.youtube.com/watch?v=6yLyfCKPbkQ

        No mites mave tuon selität ?

        Sillä samalla millä muutkin parantumiset selitetään. Siinä on varmasti käytetty lääketieteellistä hoitoa taustalla tai taudin kullkuuun kuuluu myöskin itseparantumiset, joilla ei ole mitään tekemistä "ihmeiden" kanssa. En edes avannut tuota linkkiä, joten tuo on yleisvastaus mihin tahansa "parannuksesta" kertovaan todistukseen.

        Ja jos noita parannustodistuksia löytyy lisää, niin kirkon on syytäkin teettää uusi tutkimus ihmeparantumisista. Saataisiin joku roti tuohon toimintaan. Se olisi oikeastaan kaikkien etu, jos joko löydetään niitä ihmeparantumisia tai voidaan ne kiistää. Oli lopputulos mikä tahansa, niin olisi syytä kuitenkin tutkia uusiksi noita asiota.

        Ne pari hellariahan tutki noita asioita, mutta yhtä heikkoon tulokseen ne nyt kuitenkin päätyi kuin tuossa väitöskirjassakin päästiin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/1970893


      • tutkii vaan ei ymmär kirjoitti:

        Miettisen tutkimus on osoitettu tälläkin palstalla sanoisinko peräti epätieteelliseksi, en jaksaisi alkaa sitä taas toistamaan. Jos tutkija ylikävelee tutkittavien omat kokemukset, niin sitähän saadaan ihan mitä halutaan tulokseksi. Ja jos lääkäri tekee tutkimuksen, jossa ei ole yhtään lääkärintodistusta eikä sairauskertomusta, niin jo vain ateistinen mylly pyörii loogisesti ja varmasti, yhä uudelleen ja uudelleen. Ei teitä herätä tosiasiat, jos ne puhuu teidän uskomuksianne vastaan. MIettisen tutkimus on pelkästään tilastollinen ja muistuttaa pikemminkin "rasti ruutuun" gallup-kyselyä kuin yksityiskohtaista, rehellistä tutkimusta ihmeparantumisista.

        Toinen asia, mitä ateistit ei kykene ymmärtämään on se, että on tutkittu väärän hengen vaikutuksen tuloksia, kuten oli kyse Hirsilän tutkimuksessa. Mitä järkeä on todistella väärän hengen ja sielullisuuden aikaansaamilla tuloksilla? Yrittää todistella epäaidolla aitoa?

        Kaikki rukouskokoukset eivät ole lavahypnoosia, mutta sitähän Lauermakaan ei ulkopuolisena voi ymmärtää.

        Jumala ei alistu ihmisten temppuihin.

        Tuohan oli lääketieteen väitöskirja ja eikös väitöskirjat ole tapana tarkistaa? Eikö siinä ollut vastaväittäjää? Onko sinulla antaa jokin luotettava lähde, jossa tuo tutkimus osoitetaan epätieteelliseksi? Tuossa ei ole ainoastaan miettisen maine kyseessä, vaan myöskin siinä on kyseessä väitöskirjan tarkastaneen yliopiston maine.


      • tutkii vaan ei ymmär kirjoitti:

        Miettisen tutkimus on osoitettu tälläkin palstalla sanoisinko peräti epätieteelliseksi, en jaksaisi alkaa sitä taas toistamaan. Jos tutkija ylikävelee tutkittavien omat kokemukset, niin sitähän saadaan ihan mitä halutaan tulokseksi. Ja jos lääkäri tekee tutkimuksen, jossa ei ole yhtään lääkärintodistusta eikä sairauskertomusta, niin jo vain ateistinen mylly pyörii loogisesti ja varmasti, yhä uudelleen ja uudelleen. Ei teitä herätä tosiasiat, jos ne puhuu teidän uskomuksianne vastaan. MIettisen tutkimus on pelkästään tilastollinen ja muistuttaa pikemminkin "rasti ruutuun" gallup-kyselyä kuin yksityiskohtaista, rehellistä tutkimusta ihmeparantumisista.

        Toinen asia, mitä ateistit ei kykene ymmärtämään on se, että on tutkittu väärän hengen vaikutuksen tuloksia, kuten oli kyse Hirsilän tutkimuksessa. Mitä järkeä on todistella väärän hengen ja sielullisuuden aikaansaamilla tuloksilla? Yrittää todistella epäaidolla aitoa?

        Kaikki rukouskokoukset eivät ole lavahypnoosia, mutta sitähän Lauermakaan ei ulkopuolisena voi ymmärtää.

        Jumala ei alistu ihmisten temppuihin.

        Jumala ei välttämättä alistu ihmisen temppuihin. Ihmistä sensijaan voi toinen ihminen viedä kuin kuoriämpäriä.


      • kjft6et6

        Lehtitietojen mukaan Rukousystävien keräysluvassa nimenomaan kielletään palkan maksu keräystuloista, joiten keräysvaroilla ei voida maksaa Jalovaaran palkkaa, oli se sitten pientä tai suurta.


      • etnj etje
        mave kirjoitti:

        Eikö kolehti ole kaikkein pahin vaihtoehto tuollaisissa tapauksissa? Ensin kiihdytetään kansa hurmokseen ja siihen lätkäistään kolehti. Mikäli tuossa olisi se saarnaaminen ja rukoileminen pääasia, niin eikö seurakunnan tulisi mieluiten maksaa matkakulut ja mahdollinen majoittuminen saarnaajalle? Silloinhan kulut tulisi kuitattua. Siinä tietenkin joutuu kirkkoherra ottamaan vastuun kutsumisesta, koska hänen pitää tehdä myöskin päätös silloin maksamisesta. Vastuuta ei kukaan tunnu ottavan noista tilaisuuksista ja ei edes Pontius Pilatus pitänyt käsihygienista niin hyvää huolta kuin kirkon henkilökunta tässä asiassa. Ikinä he ei tee mitään väärää ja jos jotain rahaa liikkuu, niin se ei ole heidän ongelmansa. Jokuhan teki päätöksen, että kolehti kerätään. Kuka siitä päätöksestä kantaa vastuun? Yleensä jos on epäselvyyksiä joissakin asioissa, niin tilanne jäädytetään tutkinnan ajaksi. Luterilainen kirkko ei tälläisiin sorru, vaan he antaa mahdollisuuden jatkaa toimintaa tiloissansa.

        Ja missä on sanottu, että yhdistyksen pitäisi maksaa palkkaa Jalovaaralle? eikö tuon pitänyt olla hyväntekeväisyyteen keskittynyt järjestö, josssa köyhälle naiselle suodaan mahdollisuus käydä saarnaamassa ja rukoilemassa ihmisten puolesta. Nyt tuo on yritys, jonka toiminnan mahdollistaa kirkko, kun tarjoaa hänelle tilojaan. Demonipuheet eivät saaneet kirkkoa miettimään asiaa. Valtavat tulot eivät saa kirkkoa miettimään asiaa. Onko mitään sellaista asiaa olemassa, jonka perusteella pitäisi kirkon miettiä suhdettaan Jalovaaran tilaisuuksiin? Olisko edes murha joidenkin kirkkoherrojen mielestä riittävä syy olla kutsumatta saarnaaja tilaisuuksiin vai toimisiko sekin vain kiihdykkeenä kutsuille?...Silloinhan olisi tosi syntinen ja sitten vasta tietäisi mistä puhuukin.


        Jossain ketjussa oli väite, että Jalovaara nettosi Kallion kirkon tapahtumasta 4500 euroa. Pitääkö tuo paikkansa? Luulisi sen kirkon kirkkoherran säntäävän vastaamaan tähän kysymykseen, kun kuitenkin rakastaa julkisuutta.

        Kylä kirkkoherra seurakunnan johtajana on vastuussa siitä, kenelle kirkko luovutetaan käyttöön ja mitä tilaisuuksia seurakunnassa järjestetään - ihan riippumatta siitä, kerätäänkö tilaisuudessa kolehti vai maksetaanko puhujalle palkkio ja matkakulut vai tehdäänkö molemmat.

        Toinen vastuullinen on seurakuntaneuvosto - mutta aika harvinaista taitaa olla, että päätöksen tekee neuvosto, kyllä se tavallisin käytäntö on, että kirkkoherra päättää asiasta itse.

        Jos oikein tiukka tilanne tulee, ja kirkkoherra ja srk-neuvosto ovat likipitäen tukkanuottasilla asiasta, tuomiokapitulikin voi puuttua asiaan.


      • bum,b
        annappa tulla kirjoitti:

        Martti Stenbacka todistaa kuinka Jumala paransi hänen vaimonsa vaikean syövän.

        http://www.youtube.com/watch?v=6yLyfCKPbkQ

        No mites mave tuon selität ?

        Julistihan se yksikin mies parantuneensa syövästä - mutta kuoli samaan syöpään myöhemmin. Vaimon ja lääkärien todistuksen mukaan mies käytti kaiken aikaa lääkkeitä - myös silloin kun oli "parantunut". Eli syöpäsolut vähenivät, arvot paranivat lääkityksen takia, mutta itse sairaus oli olemassa kaiken aikaa.

        Lääketieteellisiä todisteita ei ole löytynyt sairauksien parantumisesta. Se on selvää, että lääkäri ei voi kirjoittaa todistusta, että rukous on parantanut. Mutta kun näkisi edes yhdestä tapauksesta kaksi olennaista todistusta: yhden, jossa sairaus todetaan olemassa olevaksi ja toisen, jossa todistetaan että sairaus on parantanut - ilman lääkitystä.


      • Mitä tuo todistaa?
        annappa tulla kirjoitti:

        Martti Stenbacka todistaa kuinka Jumala paransi hänen vaimonsa vaikean syövän.

        http://www.youtube.com/watch?v=6yLyfCKPbkQ

        No mites mave tuon selität ?

        Tuon perusteella ei voida arvioida mitään. Tuo on kertomus jonka yksityiskohtien totuudenmukaisuutta tuo video itsessään ei todista. Ainoa joka arvion voi antaa on asiantuntija lääketieteellisten dokumenttien avulla.

        Diagnooseissa tehdään myös virheitä, suuntaa ja toiseen, joskus syöpää ei havaita tai sen agressiivisuus aliarvioidaan ja joskus on jopa havaittu olemattomia syöpiä tai syövän agressiivisuus aliarvioidaan.

        Syövissä tunnetaan myös ns. spontaaniparaneminen jonka yleisyys vaihtelee syöpätyypistä riippuen. Ihminen on saattanut sairastaa syövän, jopa useammankin itse sitä edes tietämättä. Tämä sitten paljastuu patologin leikellessä jos jostakin syystä avataan.

        Tuo video ei siis riitä todisteeksi, ei se tarjoa mitään tietoa jonka perusteella voisi tehdä johtopäätöksiä. Osa oireista vielä sopii niihin oireidenkuvauksiin joita itse sädehoito voi aiheuttaa.


      • etnj etje kirjoitti:

        Kylä kirkkoherra seurakunnan johtajana on vastuussa siitä, kenelle kirkko luovutetaan käyttöön ja mitä tilaisuuksia seurakunnassa järjestetään - ihan riippumatta siitä, kerätäänkö tilaisuudessa kolehti vai maksetaanko puhujalle palkkio ja matkakulut vai tehdäänkö molemmat.

        Toinen vastuullinen on seurakuntaneuvosto - mutta aika harvinaista taitaa olla, että päätöksen tekee neuvosto, kyllä se tavallisin käytäntö on, että kirkkoherra päättää asiasta itse.

        Jos oikein tiukka tilanne tulee, ja kirkkoherra ja srk-neuvosto ovat likipitäen tukkanuottasilla asiasta, tuomiokapitulikin voi puuttua asiaan.

        Kirkkoherra on vastuussa asiassa. Hän vain yritti jeesustella asiassa, että raha ei vaihda omistajaa missään vaiheessa. Kirkko vain lahjoitti Jalovaaralle tilat ja kolehdin tuoton...Eiköhän kirkkoherra saa tuosta kuulla omalta neuvostoltaan. Olen aika varma siitä, että siellä on aika kiukkuisia henkilöitä. Vielä kun saadaan tietää paljonko se Jalovaaran saama summa oli, niin päästään putsaamaan pöytää reilusti. Pitääkö kirkon muuttaa tapojaan saarnaajien suhteen? Pitääkö kirkon maksaa vain matkakulut mahdolliset majoituskulut. Kolehtien keräämiset loppuisi. Onko kirkon tehtävä myöskään edistää saarnaajan omien kirjojen kauppaamista tiloissansa? Kukaan ei ole käynyt tuota keskustelua, kun kirkossa ei ole yhtään johtajaa. Kaikki vain kyräilee toisiansa...Narsistien hautausmaa. Välillä joku "pomo" innostuu jeesustelemaan asialla, mutta itse asialle he ei tee mitään..."Moraalivartijat" työssään :D ..


      • ed.
        mave kirjoitti:

        Sillä samalla millä muutkin parantumiset selitetään. Siinä on varmasti käytetty lääketieteellistä hoitoa taustalla tai taudin kullkuuun kuuluu myöskin itseparantumiset, joilla ei ole mitään tekemistä "ihmeiden" kanssa. En edes avannut tuota linkkiä, joten tuo on yleisvastaus mihin tahansa "parannuksesta" kertovaan todistukseen.

        Ja jos noita parannustodistuksia löytyy lisää, niin kirkon on syytäkin teettää uusi tutkimus ihmeparantumisista. Saataisiin joku roti tuohon toimintaan. Se olisi oikeastaan kaikkien etu, jos joko löydetään niitä ihmeparantumisia tai voidaan ne kiistää. Oli lopputulos mikä tahansa, niin olisi syytä kuitenkin tutkia uusiksi noita asiota.

        Ne pari hellariahan tutki noita asioita, mutta yhtä heikkoon tulokseen ne nyt kuitenkin päätyi kuin tuossa väitöskirjassakin päästiin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/1970893

        "En edes avannut tuota linkkiä, joten tuo on yleisvastaus mihin tahansa "parannuksesta" kertovaan todistukseen."

        Etpä niin, eli puheesi on TÄYTTÄ PÖTYÄ !

        Miten lääkket paransivat tuon "luurangon " ihmisen ? Kerroppa se minulle ?

        " Ne pari hellariahan tutki noita asioita, mutta yhtä heikkoon tulokseen ne nyt kuitenkin päätyi kuin tuossa väitöskirjassakin päästiin."

        Katkeroitunut luopiohelari purki vihaansa tuohon sinun "väitökirjaasi " Ei minkään arvoinen.

        Ota vastaisuudessa ensin selvää, ennenkuin alat pölisemään joutavia, on siten vähemmän hävettävää, sen tuomioistuimen edessä minne jokainen kerran päätyy.


      • ihmettele sitä
        bum,b kirjoitti:

        Julistihan se yksikin mies parantuneensa syövästä - mutta kuoli samaan syöpään myöhemmin. Vaimon ja lääkärien todistuksen mukaan mies käytti kaiken aikaa lääkkeitä - myös silloin kun oli "parantunut". Eli syöpäsolut vähenivät, arvot paranivat lääkityksen takia, mutta itse sairaus oli olemassa kaiken aikaa.

        Lääketieteellisiä todisteita ei ole löytynyt sairauksien parantumisesta. Se on selvää, että lääkäri ei voi kirjoittaa todistusta, että rukous on parantanut. Mutta kun näkisi edes yhdestä tapauksesta kaksi olennaista todistusta: yhden, jossa sairaus todetaan olemassa olevaksi ja toisen, jossa todistetaan että sairaus on parantanut - ilman lääkitystä.

        Eli et kuunellut tuota linkkiä, LÄÄKÄRI TOTESI NAISEN PARANTUNEEN !


      • hölökyn kölökyn
        mave kirjoitti:

        Tuohan oli lääketieteen väitöskirja ja eikös väitöskirjat ole tapana tarkistaa? Eikö siinä ollut vastaväittäjää? Onko sinulla antaa jokin luotettava lähde, jossa tuo tutkimus osoitetaan epätieteelliseksi? Tuossa ei ole ainoastaan miettisen maine kyseessä, vaan myöskin siinä on kyseessä väitöskirjan tarkastaneen yliopiston maine.

        " Tuohan oli lääketieteen väitöskirja ja eikös väitöskirjat ole tapana tarkistaa? "

        Miten ne VALELÄÄKÄREIDEN v.kirjat on tutkittu ?


      • hölökyn kölökyn kirjoitti:

        " Tuohan oli lääketieteen väitöskirja ja eikös väitöskirjat ole tapana tarkistaa? "

        Miten ne VALELÄÄKÄREIDEN v.kirjat on tutkittu ?

        Tuo on lääketieteen tohtorin väitöskirja. Ne valelääkärit eivät olleet lääketieteen tohtoreita.


    • Hurmos, hypnoosi ja ihmeparantaminen

      Hurmoskokouksissa käytettävät suggestiiviset menetelmät, kuten »kaatamiset», ovat hypnoosiin perehtyneen lääkärin silmissä samankaltaisia kuin asiaton, epäterapeuttinen lavahypnoosi. Tällaisissa kokouksissahan on raportoitu esiintyneen erilaisten sairauksien paranemista. Toimitus, jossa »hurmoksiin» tai transsiin päätyvien osaanottajien koetaan päässeen muita enemmän osallisiksi armosta, ei ole kirkollisestikaan
      ongelmaton, mutta ongelmansa on myös hurmostilojen terveydellisissä vaikutuksis-
      sa. Eräässä tapauksessa ajoittain »kielillä puhuva» potilas, joka sairasti sekä psykoosia että henkeä uhkaavaa epilepsiaa, ei halunnut kumpaakaan hoidettavan saatuaan osakseen kunnioitusta kristillisissä hurmoskokouksissa. Eettisesti tällainen tilanne on vaikea. Tutkimuksessa, jossa eriteltiin 172 uskonnollispohjaiseen hoidon laiminlyömiseen liittynyttä lapsen kuolemantapausta 20 vuoden ajalta, »uskolla parantamiseen» luottaminen liittyi 140 lapsen kuolemaan tilanteissa, joissa lääketieteellisen hoidon tiedetään pelastavan hengen yli 90 %:n todennäköisyydellä. Kolmea lasta lukuun ottamatta muitakin olisi voitu auttaa edes jotenkin (Asser ja Swan 1998).

      Eräistä hiljattaisista kristillisistä hurmoskokouksista kuultujen asiantuntevien
      kuvausten mukaan »kaatajat osaavat hommansa». Havaintojen mukaan he esimerkiksi sivuuttavat nopealla tunnustelulla osallistujan, joka ei aiokaan reagoida, mutta jäävät pitempään koskettelemaan niitä, jotka pienellä taivuttelulla on saatavissa transsiin. Hypnoosin on osoitettu vaikuttavan mm. kipuaistimukseen siten, että neurofysiologisesti mitattavia muutoksia esiintyy (Danziger ym. 1998), ja uusimmat aivojen herätevastetutkimukset osoittavat, että havaintotoimintojen muutoksia voi tapahtua informaationkäsittelyn alkuvaiheissa eikä pelkästään aivokuoressa (Kallio ym.
      1999).

      Suomessa »kaatamisista» tehty laaja ja huolellinen lääketieteellinen seuranta-
      tutkimus osoitti kuitenkin, ettei yhtäkään sellaista »paranemista» ollut todettavissa,
      joka ei olisi liittynyt sairauksien luonnolliseen kulkuun tai samalla käytettyihin lää-
      ketieteellisiin hoitoihin (Miettinen 1989). Pettymyksen kokemukset eivät olleet har-
      vinaisia, ja itsemurhia esiintyi odotettua enemmän. Tulokset herättivät »jumalatto-
      muudessaan» eräillä tahoilla aggressiivisiakin reaktioita. Lääketieteelliseltä kannalta
      on selvää, että koettujen oireiden nopea katoaminen tai lievittyminen hurmoksen –
      tai transsin – aikana ei ennakoi pysyvää vastetta, ellei se ole alku pitemmälle tera-
      peuttiselle prosessille. Eräät tutkitut kokivat tapahtuneen mm. raajojen pitenemistä
      ja hampaiden paikkautumista. Juuri tällaisiin ongelmiin kaatuivat 1800-luvulla näyt-
      tävästi aloitetut erilaisten sairauksien hypnoosihoidot, joita lääketieteen piirissä ny-
      kyisin annetaan huomattavasti kehittyneemmällä ja tehokkaammalla tavalla (Kallio
      ym. 1997


      USKONNOLLINEN
      KOKEMUS
      VAI PSYKIATRINEN OIRE

      Hannu Lauerma


      http://tinyurl.com/nzhx42k

    • Huijausta kaikki

      Hyvä mave. Mielenkiintoista nähdä mitä hihhulit tuohon vastaavat? "Parantumisissa" on aina kyseessä jokin siskon veljen käly taikka muu josta on kuullut joskus. Mitään todisteita paranemisesta, taikka sairaudesta, ei koskaan ole esittää. Täytyy toki muistaa, että mikäli itselleen kuvittelee jonkin taudin, ei siitä "parantuminenkaan" vaadi ihmettä...

      Toki jos haluaa olla oikein röyhkeä niin toimii kuten Jalovaara ja pitää nimet "parantuneista" esillä nettisivuillansa vaikka ovat todistetusti kuolleet juuri siihen tautiin jonka hän kokouksessaan on "parantunut". Edes omaisten pyynnöt eivät saa eukkoa poistamaan nimiä "parantuneiden" joukosta.

    • Kuningas_Daavid

      Saarnaajakin tarvii massia. Ei pelkällä pyhällä hengellä pärjää maan päällä. On ihan oikein että Pirkko ottaa kunnon tuotot työstään. Jumalan valtuuttamana julistajana ja parantajana hänelle kuuluisi enemmänkin maallista hyvää.

      • Ottiko Jeesus massia parantamisesta?


      • mave kirjoitti:

        Ottiko Jeesus massia parantamisesta?

        Hei Mave,

        Keskiajalla väiteltiin, omistiko Jeesus rahapussin vai ei. Esimerkiksi elokuvassa ja kirjassa nimeltään Ruusun aika käydään asiasta väittelyitä.

        Alkukristityt keräsivät kolehtia vähävaraisemmille ja toisille seurakunnillekin. Jeesus ei parantanut työkseen. Hän kielsi parantamiaan jopa kertomasta parantumisisa, ettei Messiassalaisuus olisi tullut julki liian aikaisin.

        Papitkin olivat pitkään ns. luontaispalkkauksen alaisia. Eli he saivat viljaa, maitoa ym mitä tarvitsivat. Nykyään tuollainen palkkaussysteemi ei oikein toimisi.

        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Mave,

        Keskiajalla väiteltiin, omistiko Jeesus rahapussin vai ei. Esimerkiksi elokuvassa ja kirjassa nimeltään Ruusun aika käydään asiasta väittelyitä.

        Alkukristityt keräsivät kolehtia vähävaraisemmille ja toisille seurakunnillekin. Jeesus ei parantanut työkseen. Hän kielsi parantamiaan jopa kertomasta parantumisisa, ettei Messiassalaisuus olisi tullut julki liian aikaisin.

        Papitkin olivat pitkään ns. luontaispalkkauksen alaisia. Eli he saivat viljaa, maitoa ym mitä tarvitsivat. Nykyään tuollainen palkkaussysteemi ei oikein toimisi.

        t. Maarit-pappi

        Mitäs ne sellaisesta väitteli? Opetuslapsista yksi oli rahapussin haltija, eikä Jeesuksella ollut rahapussia. Mikäli me uskotaan Raamattua. Persaukisia ne oli välillä täysin, kun piti rahojakin hakea kalojen suusta. Nainenkin kun voiteli Jeesuksen jalat kalliilla voiteella, niin rahapussin haltija valitteli sitä, että olisi kannattanut enemminkin myydä se voide ja ottaa hillot himaan...ja antaa ne köyhille. Raamatun juttujen perusteella he oli ihan romanian kerjäläisiin verrattavissa olevia.

        Tuo pappien luontaispalkkaus oli pikkuisen kovempaa juttua parinsadan vuoden ajalla. Kirkon miehet oli talollisia, jotka kuppas talonpoikia monin tavoin.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Mave,

        Keskiajalla väiteltiin, omistiko Jeesus rahapussin vai ei. Esimerkiksi elokuvassa ja kirjassa nimeltään Ruusun aika käydään asiasta väittelyitä.

        Alkukristityt keräsivät kolehtia vähävaraisemmille ja toisille seurakunnillekin. Jeesus ei parantanut työkseen. Hän kielsi parantamiaan jopa kertomasta parantumisisa, ettei Messiassalaisuus olisi tullut julki liian aikaisin.

        Papitkin olivat pitkään ns. luontaispalkkauksen alaisia. Eli he saivat viljaa, maitoa ym mitä tarvitsivat. Nykyään tuollainen palkkaussysteemi ei oikein toimisi.

        t. Maarit-pappi

        "Nykyään tuollainen palkkaussysteemi ei oikein toimisi."

        Siksi ei kai enää olekaan hulppeita pappiloita viinapolttimoineen. Tuossa kesäpaikan naapuripitäjässä Isojoella nousivat talonpojat aikoinaan pienimuotoiseen kapinaankin kun kokivat Lapväärtin pappilan ja kirkon ylläpidon olevan kohtuuton rasite.


      • Kuningas_Daavid
        mave kirjoitti:

        Ottiko Jeesus massia parantamisesta?

        Ensinnäkin Pirkko ei ole Jeesus, joten ihan sama. Jeesuksen toiminta oli hyvin sponsoroitua. Kuluja varmasti oli kuten kaikessa julistustoiminnassa. Viimeinen ateriakin varmasti maksoi ainakin kokin palkan. Ristiinnaulitsijakin varmasti oli perheellinen mies joka tarvitsi työstään korvauksen, jotta sai perheensä elätettyä. Ei silloin mitään kerjäläisyyttä ihannoitu, eikä Jeesus varsinkaan. Kalliita viinejä tarjoiltiin Kaanaan häissä yms.


      • Kuningas_Daavid kirjoitti:

        Ensinnäkin Pirkko ei ole Jeesus, joten ihan sama. Jeesuksen toiminta oli hyvin sponsoroitua. Kuluja varmasti oli kuten kaikessa julistustoiminnassa. Viimeinen ateriakin varmasti maksoi ainakin kokin palkan. Ristiinnaulitsijakin varmasti oli perheellinen mies joka tarvitsi työstään korvauksen, jotta sai perheensä elätettyä. Ei silloin mitään kerjäläisyyttä ihannoitu, eikä Jeesus varsinkaan. Kalliita viinejä tarjoiltiin Kaanaan häissä yms.

        Tuntuu tuo Pirkonkin toiminta olevan todella hyvin sponsoroitua :D On talot, autot, mökit ja rapiat 100 000 vuodessa tienaa. Paljonkohan sitä pitää tienata,että ihminen ei kokisi yhdistyksensä olevan ihan persauki?


      • Kuningas_Daavid kirjoitti:

        Ensinnäkin Pirkko ei ole Jeesus, joten ihan sama. Jeesuksen toiminta oli hyvin sponsoroitua. Kuluja varmasti oli kuten kaikessa julistustoiminnassa. Viimeinen ateriakin varmasti maksoi ainakin kokin palkan. Ristiinnaulitsijakin varmasti oli perheellinen mies joka tarvitsi työstään korvauksen, jotta sai perheensä elätettyä. Ei silloin mitään kerjäläisyyttä ihannoitu, eikä Jeesus varsinkaan. Kalliita viinejä tarjoiltiin Kaanaan häissä yms.

        "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. 20 Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. 21 Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.

        22 "Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. 23 Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!

        24 "Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.

        "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

        28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

        31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. 34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.


        Ei Jeesuksella tuntunut olevan sama suhde mammonaan kuin Pirkolla.


      • Kuningas_Daavid
        mave kirjoitti:

        Tuntuu tuo Pirkonkin toiminta olevan todella hyvin sponsoroitua :D On talot, autot, mökit ja rapiat 100 000 vuodessa tienaa. Paljonkohan sitä pitää tienata,että ihminen ei kokisi yhdistyksensä olevan ihan persauki?

        Pirkolla on paljon faneja jotka haluavat lahjoittaa epäitsekkäästi Herran nöyrälle palvelijalle omia roposiaan. Ei hän varmasti tarvitse niin paljon mutta Herran palvelustehtävän myötä on vaan kertynyt sivutuotteena myös maallista vaurautta. Ja jos ei tuhlaile niin kuin tuhlaajapoika teki, niin kyllä sitä säästöjäkin kertyy.


      • Kuningas_Daavid kirjoitti:

        Pirkolla on paljon faneja jotka haluavat lahjoittaa epäitsekkäästi Herran nöyrälle palvelijalle omia roposiaan. Ei hän varmasti tarvitse niin paljon mutta Herran palvelustehtävän myötä on vaan kertynyt sivutuotteena myös maallista vaurautta. Ja jos ei tuhlaile niin kuin tuhlaajapoika teki, niin kyllä sitä säästöjäkin kertyy.

        Varmasti säästöjä kertyy, jos tulot on yli 100 00 ja menot menee yhdistyksen piikkiin. Ne fanit on hyväksikäyttejä ihmisiä ja Jalovaara rikkoo lehtitietojen mukaan rahankeräysluvan ehtoja. Ei siinä asiat silloin oikein mene. Mikäli ne ehdot oli mitä lehdissä kerrottaan, niin Jalovaara pääsee eläkkeelle vankilaan. Niin suurista summista on kuitenkin kyse, että siitä ei pelkällä pään silittämisellä selviä.


      • Kuningas_Daavid
        mave kirjoitti:

        Varmasti säästöjä kertyy, jos tulot on yli 100 00 ja menot menee yhdistyksen piikkiin. Ne fanit on hyväksikäyttejä ihmisiä ja Jalovaara rikkoo lehtitietojen mukaan rahankeräysluvan ehtoja. Ei siinä asiat silloin oikein mene. Mikäli ne ehdot oli mitä lehdissä kerrottaan, niin Jalovaara pääsee eläkkeelle vankilaan. Niin suurista summista on kuitenkin kyse, että siitä ei pelkällä pään silittämisellä selviä.

        Jos kerran sulle Mave on tärkeintä on taivaalliset aarteet, niin miksi välität Pirkon maallisesta omaisuudesta? Taidat ollakin itse kiintynyt enemmän tähän maalliseen valuuttaan kun sua ärsyttää Pirkon rikkaudet. Työmies on palkkansa ansainnut, sanotaan Raamatussa, varsinkin Jumalan työmies/nainen kuten Pirkko. Kyllä Pirkolla on maallisesta omaisuudesta huolimatta ajatukset taivaassa ja ennemmin hän taivaan kodissa olisi Jeesuksen luona kuin rahakkaana tässä syntisessä maailmassa.


      • Kuningas_Daavid kirjoitti:

        Jos kerran sulle Mave on tärkeintä on taivaalliset aarteet, niin miksi välität Pirkon maallisesta omaisuudesta? Taidat ollakin itse kiintynyt enemmän tähän maalliseen valuuttaan kun sua ärsyttää Pirkon rikkaudet. Työmies on palkkansa ansainnut, sanotaan Raamatussa, varsinkin Jumalan työmies/nainen kuten Pirkko. Kyllä Pirkolla on maallisesta omaisuudesta huolimatta ajatukset taivaassa ja ennemmin hän taivaan kodissa olisi Jeesuksen luona kuin rahakkaana tässä syntisessä maailmassa.

        Uskotaan sitten niin :D Jos raha hänet tekee onnelliseksi, niin eiku lisää vain hankkimaan.


      • bhtr
        Kuningas_Daavid kirjoitti:

        Ensinnäkin Pirkko ei ole Jeesus, joten ihan sama. Jeesuksen toiminta oli hyvin sponsoroitua. Kuluja varmasti oli kuten kaikessa julistustoiminnassa. Viimeinen ateriakin varmasti maksoi ainakin kokin palkan. Ristiinnaulitsijakin varmasti oli perheellinen mies joka tarvitsi työstään korvauksen, jotta sai perheensä elätettyä. Ei silloin mitään kerjäläisyyttä ihannoitu, eikä Jeesus varsinkaan. Kalliita viinejä tarjoiltiin Kaanaan häissä yms.

        Mitä ne Kaanan häiden viinit tähän kuuluvat? Ei niitä Jeesus tai opetuspalset maksaneet.


      • Punkkugospel
        bhtr kirjoitti:

        Mitä ne Kaanan häiden viinit tähän kuuluvat? Ei niitä Jeesus tai opetuspalset maksaneet.

        Ehkä ei niitä, mutta varmasti ostelivat viinejä siinä miten muutkin aikalaisensa.


      • Punkkugospel kirjoitti:

        Ehkä ei niitä, mutta varmasti ostelivat viinejä siinä miten muutkin aikalaisensa.

        Jeesukselle maistui punkku?


      • Punkkugospel
        mave kirjoitti:

        Jeesukselle maistui punkku?

        Miksi muuten hän muutti veden viiniksi?


      • Punkkugospel kirjoitti:

        Miksi muuten hän muutti veden viiniksi?

        Koska Jeesuksen äitee pyysi.


    • kirjanmyynti?

      Onko Jalovaaralla kirjanmyyntiä rukousiltojen yhteydessä? Jos on, niin miten tämä liiketoimi tulkitaan suhteessa rukousystäville myönnettyyn rahankeräyslupaan?

      Jos Jalovaaraha tuo myytävät kirjat paikalle Skodan takakontissa, samalla kun järjestää rukoustapahtuman, niin silloinhan kirjojen kuljetus on käytännössä hänelle ilmaista. Kuitenkin kyseessä on liiketoiminta, sitä ei kai pitäisi voida rahoittaa keräystuotoin.

      Kirkot eivät kuulemma peri vuokraa kirkkosalista, mutta perivätkö ne vuokraa edes myyntipisteenä toimivasta eteisestä?

      Kenelle menee tuotto kirjanmyynnistä, meneekö se kokonaisuudessaan Jalovaaralle? Myös silloin, kun myynti tapahtuu rukousiltojen yhteydessä? Rukousillathan on kai katsottu rahankeräyslupaa myönnettäessä jonkinlaisiksi yleishyödyllisiksi tapahtumiksi, joten ei kai niiden yhteydessä pitäisi voida harjoittaa myyntitoimintaa, ei ainakaan, jos hyödyn saa yksittäinen ihminen?

    • Rikkauksia Jumalalta

      Jumala voi siunata seuraajiaan varallisuudella kuten nöyrää palvelijaansa Jobia, löytyy Raamatusta:


      " Niin Herra siunasi Jobin elämän loppuajan vielä runsaammin kuin oli siunannut sen alkuajat. Hänellä oli nyt lampaita ja vuohia neljätoistatuhatta, kuusituhatta kamelia, tuhat kyntöparia härkiä ja tuhat aasintammaa."

      Pirkko Jalovaara on nöyrästi palvellut Herraa vuosien ajan ja saanut siunauksena kaiken maallisen omaisuutensa.

      • Odotetaan vuosi ja katsotaan....Käykö niin kuin Raamatussa sanotaan. Herra antaa, Herra ottaa. Ihminen voi antaa jopa vankeutta päälle.


    • asdfage

      Kyseenalaista että evlutikkakirkon srk autaa Jalovaaraa kiertämään sitä että jalovaaralla ei ole rahankeräyslupaa. Erityisen paheksuttavaa siksi että Jalovaara on poliisitutkinnassa rahankeräysrikoksesta.

      LLisäksi on kyseenalaista täyttyykö kirkkolain edellytykset. Voiko srk edes luovuttaa kolehdin tuottoa Jalovaaralle? Joku kirkon edustaja vaan totesi että srk päättää mitä tekee. Srk tulkitsee kirkkolakia ja minkälaisen toiminna tukeminen kolehdilla käy päinsä.

      Ei uutta auringon alla - uskovaiset on hakoja tulkitsemaan kaikkia lakeja/sääntöjä, omaksi edukseen. Harjoitus raamatulla, sen tulkitsemisella omaksi eduksi, tekee mestarin. Näköjään kirkkolakikin väännetään mutkalle!

    • kyllä kait

      Antaakohan se Jalovaara kaikista tuloistaan kirkolle kymmenykset, eikös niin uskovaiset tee.Silloinhan hän palauttaa osan takaisin kolehdeista.

    • Rahat taivaaseen

      Minä haluan lahjoittaa rahani suoraan Jeesukselle taivaan pankkiin enkä kenellekään Jalovaaralle. Olisko tilinumeroa tiedossa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3023
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2275
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1775
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe