työmarkkinatuki ja veronpalautus

hämmentynyt

viimevuonna itellä ei ollut mitään muita tuloja verokortissa kuin 4kk työmarkkinatuki. Siitähän otetaan 20% pois veroina joten pitäiskö mun nyt saada palautuksina toi 20% mitä on otettu? Kävin just tilillä kattomassa ja ei sinne mitään ollut tullut.

jostain jonkun pätkän luin, että joku on ollut pitkäaikais työtön 5 vuotta eikä se saa noita palautuksina vuosittain.

Mitenkä tämä nyt oikein menee?

79

16072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppo katsoa

      Palautettava summa näkyy esitäytetyn veroilmoituksen selvitysosassa. Tämän ilmoituksenhan sait keväällä.

    • aapee

      joo no en tiedä mihinkä se on mennyt kun olen ollut ulkomailla tämän vuoden elokuukuh asti.

      • Mulle kans

        meikä alko justaansa hepaileen työmarkkinatuella:). Ihan huonohan tuo tuki ei ole jos kestää vaatimattomasti alkuvuoden majailla ulkomaita myöten.


      • huonosti menee
        Mulle kans kirjoitti:

        meikä alko justaansa hepaileen työmarkkinatuella:). Ihan huonohan tuo tuki ei ole jos kestää vaatimattomasti alkuvuoden majailla ulkomaita myöten.

        Eihän tuo ihme ole mene vaikka saksaan niin ruokakin on 40 prosenttia halvempaa puhumattakaan kehittyvistä maista jossa voi elää herroiksi ko tuloilla.suomi on köyhälle kohta liian kallis maa. Itselläkin eläke nousi peräti 1,47 prosenttia ja verot 4 prosenttia hinnat 8 prosenttia joten vain politiikko osaa laskea että eläkkeet nousee.


    • Jääräpää maalaismies

      Itsellä pitäisi tänään tulla tuista 750e palautusta.

    • ei tuu mätkyi

      20 prosaa ottaa kela,,päivärahasta se on normi,,palautuksii ei tuu

      • tuista palautusta

        Tuista tulee kyllä palautuksia, ainakin opintotuesta. Joka vuosi olen palautuksia saanut, kesätyöttöminä vuosina jopa enemmän kuin kesätyöllisinä..? Viime vuonna tuli joku päälle 400, kun en ollut kesätöissä edeltävänä vuotena. Nyt tulee alle 200, kun olin kesätöissä 2012. Käy järkeen??


      • pipa6

        kyllä saa oon itse pitkäaikaistyötön ja joka vuos oon takasin saannu tänäänkin tilille tuli 267e.


      • sellasta

        Kyllä niistä kaikista tuista mistä otetaan veroa, tulee myös palautusta...ainakin on tullut itselleni sekä pojalleni. Jos aloittajalla on velkoja ulosotossa, niin sitten ne veronpalautukset on menny sinne, mutta siitäkin on pitänyt tulla lappu ulosotosta jossa se kerrotaan.


      • suomeen pettynyt
        pipa6 kirjoitti:

        kyllä saa oon itse pitkäaikaistyötön ja joka vuos oon takasin saannu tänäänkin tilille tuli 267e.

        Olen 45 vuotta työtä tehnyt enkä ole koskaansaanut takaisin nyt eläkkeelläkin maksan 6000 ennakkoveroja ja viime vuodelta maksan vielä lisää 400 joten kyllä ainakin veroa menee.Liekö tämä sitä hyvinvointia


      • pallo jalassa
        suomeen pettynyt kirjoitti:

        Olen 45 vuotta työtä tehnyt enkä ole koskaansaanut takaisin nyt eläkkeelläkin maksan 6000 ennakkoveroja ja viime vuodelta maksan vielä lisää 400 joten kyllä ainakin veroa menee.Liekö tämä sitä hyvinvointia

        No se luo hyvinvointia. Julkkarin virkaloisille.


      • En_ymmärrä
        suomeen pettynyt kirjoitti:

        Olen 45 vuotta työtä tehnyt enkä ole koskaansaanut takaisin nyt eläkkeelläkin maksan 6000 ennakkoveroja ja viime vuodelta maksan vielä lisää 400 joten kyllä ainakin veroa menee.Liekö tämä sitä hyvinvointia

        Jos noin paljon maksaa veroja niin tarttee olla hyvät tulot ja silti on pettynyt. Mistä sä olet jäänyt paitsi? Muuta Afrikkaan.


    • dsfdsfds

      En tiedä tuosta sinun tapauksestasi, mutta minä olen ollut työttömänä kymmenen vuotta ja verotusprosenttini on tuo 20. Olen joutunut yleensä MAKSAMAAn lisäveroa n. 50-70 euroa. Nyt ekan kerran sain takaisin (60 euroa ja risat).

    • CLoetta...

      TYöttömyyspäivärahasta menee suhteessa enemmän veroa kuin samansuuruisesta palkasta, koska siitä ei voi tehdä sellaisia vähennyksiä mitä palkkatulosta voi. Peruspäivärahan vero% on 20 ja ellei sinulle ole mitään vähennyksiä esittää, se on se vero ja tietenkään et sitä takaisin saa. Päiväraha on veronalaista tuloa.

    • Zafiira

      Puolisoni ollut työtön jo monta vuotta, myös työmarkkinatuella ja palautuksia tuli 400 € . Pidätysprosentti ollut myös 20 koko ajan..

      • vuosia seurannut

        Pidätysprosenttini on 31 vaimolla 28 joten meidän eläkeläistenkö pitää maksaa mm joutilaiden nuorten sossu korvaukset kun tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon eikä heitä työ kiinnosta.


      • justjoomietivähä
        vuosia seurannut kirjoitti:

        Pidätysprosenttini on 31 vaimolla 28 joten meidän eläkeläistenkö pitää maksaa mm joutilaiden nuorten sossu korvaukset kun tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon eikä heitä työ kiinnosta.

        annappa kuule työpaikka niin menen heti töihin. koittanut tässä ettii viimeset 2v vakkari työtä ainut mitä saanut niin palkatonta työtä ja 1kk määräaikaisen joka sekin oli alle tessin minimipalkalla koska ei alan koulutusta eikä kokemusta ja työsuhde oli alle 3kk...


    • Työttömyyspäiväraha on sosiaalietuus, josta menee veroa ihan niinkuin muistakin etuuksista paitsi toimeentulotuesta. Jos kerran palautuksia odottaa niin on parempi mennä duuniin ja ottaa isompi vero%, on sitten jouluna millä hurvitella..itse olen ollut myös työttömänä joten on ollut itsestään selvyys ettei minulle voi mitään veronpalautuksia tulla.HUOH!

    • voi taivas näitä

      No et oo tosissas, palautuksista tuli ilmoitus muistaakseni kesäkuussa....jospa et vain saanut palautuksia.

    • mistäs minä tietäsin

      Itse sain ainankin 2009 veronpalautuksia ja nimenomaan työmarkkinatuesta! ja olen saanut aina palautuksia, en viel koskaan mätkyjä ja en oo saanut tähän mennes muuta kun työmarkkinatukea, vanhempainpäivärahaa, kotihoidontukea ja opintotukea..Ja palautukset olleet noin. 200e luokkaa joka vuos..

    • Väinö.

      Itse korotin työmarkkinatuen veroprosentin 30%:iin, ettei tarvi maksaa lisäveroa. Mikä on oikea veroprosentti?
      Maksoinko liikaa veroa vai liian vähän veroa? Mistä sen tietää?

      • hyvä sijoitus

        Mikäs siinä, jos käteen jää riittävästi. Palautukselle kun saa korkoa toisin kuin pankkitilistä. Eli periaatteessa kannattaa.


      • ELa.IM

        Väinö.

        Voit säästää myös tollai loppuvuodeksi. Jos maksat ylimääräistä veroa pitkin vuotta. Niin pystyt pari viimeisintä kuukautta menemään nollaverolla. Eli se raha tulee puhtaana käteen.


      • Väinö.
        ELa.IM kirjoitti:

        Väinö.

        Voit säästää myös tollai loppuvuodeksi. Jos maksat ylimääräistä veroa pitkin vuotta. Niin pystyt pari viimeisintä kuukautta menemään nollaverolla. Eli se raha tulee puhtaana käteen.

        Tänä vuonna 2013 jouduin maksaa tonnin mätkyjä. Parempi maksella enemmän veroa, kuin maksella mätkyjä.


    • sama homma..

      20% ja jos ei ole vähennyksiä, menee aika plus miinus 0...
      ole tyytyväinen, että ei tullut mätkyjä

    • pisa-maa toden totta

      Eihän veronpalautusta saa kuin jos perityt verot ylittää tuloista menevät verot. Yleensä jo kunnalisvero on 20%. kirkkko, kela ja sv maksut.
      Toisin sanoen ei maksettuja veroja paauteta kuin syystä. Mistäs järkeä verojen enakkoperinnässä muuten olisi..heh..heh..raha kiertäis kehää,.,

      • aapeeeeee

        Joo mut mikä on se tuloraja montako euroa vuodessa saa tienata ilman veroja eli 0% verolla?

        itellä siis 2012 vuodelta noin 2000€ tullut käteen työmarkkinatukea ja tässä siis KAIKKI tulot viimevuodelta. Ja työmarkkina tuki kait jotain 600€ josta riipasta satanen kuussa pois sen 4 kertaa montako kuukautta olin työkkäris kirjoilla ja nostin työmarkkinatukea.


      • voi idiootteja
        aapeeeeee kirjoitti:

        Joo mut mikä on se tuloraja montako euroa vuodessa saa tienata ilman veroja eli 0% verolla?

        itellä siis 2012 vuodelta noin 2000€ tullut käteen työmarkkinatukea ja tässä siis KAIKKI tulot viimevuodelta. Ja työmarkkina tuki kait jotain 600€ josta riipasta satanen kuussa pois sen 4 kertaa montako kuukautta olin työkkäris kirjoilla ja nostin työmarkkinatukea.

        Oletko tyhmä ? Tulovero on tuloista siis palkasta verotettavaa ei työmarkkinatuesta, työmarkkinatuesta menee 20%:a vaikka tulovero olis 0.


      • apeeeeeeee
        voi idiootteja kirjoitti:

        Oletko tyhmä ? Tulovero on tuloista siis palkasta verotettavaa ei työmarkkinatuesta, työmarkkinatuesta menee 20%:a vaikka tulovero olis 0.

        No olen nyt vain aika uusi näitten asioden kanssa. Olen viimevuodet ollu ulkomailla, mutta viimevuonna olin 4kk suomessa työmarkkinatuella. Miten sitten opintotuoesta olen saanut veronpalautuksina kaikki verot mitä niist on maksettu kun ei koko opinto vuonna ole ollut muita tuloja kuin opintotuki?


    • Köyhä

      olen myös työmarkkinatuella, edellisenä vuonna maksoin mätkyjä melkein 900 eli enemmän kuin tienaan kuussa, tänä vuonna selvisin 250 mätkyillä. Työmarkkinatuesta maksan 22,5 prossaa veroja. miten joku voi saada takasin...

      • kovat verot

        Onko sulla jotain muita tuloja kun toi työmarkkinatuki. Siinähän veroprosentti pitäis olla tuo 20% et olis -0. Jos maksat veroja kuitenkin 22.5% niin ihmettelen jos saat vielä mätkyjä.

        Mielenkiintoista että nämä "sosiaalipummit", joiksi ne hyvätuloiset näitä työttömiä kutsuu maksaa veroja monesti jopa enemmän kuin nuo todella rikkaat jotka pystyy kikkailemaan veroprosenteilla. Sitten vielä väitetään että nämä ihan siivellä elävät tässä yhteiskunnassa. Työttömätkin laittavat oman osansa tähän pottiin aika kovalla veroprosentilla. Muistin virkistykseksi työmarkkinatuki on 32,46e/pvä vähennettynä vähintään tuo minimivero eli 20% eli käteen jää n. 25e/pvä.


      • Köyhä
        kovat verot kirjoitti:

        Onko sulla jotain muita tuloja kun toi työmarkkinatuki. Siinähän veroprosentti pitäis olla tuo 20% et olis -0. Jos maksat veroja kuitenkin 22.5% niin ihmettelen jos saat vielä mätkyjä.

        Mielenkiintoista että nämä "sosiaalipummit", joiksi ne hyvätuloiset näitä työttömiä kutsuu maksaa veroja monesti jopa enemmän kuin nuo todella rikkaat jotka pystyy kikkailemaan veroprosenteilla. Sitten vielä väitetään että nämä ihan siivellä elävät tässä yhteiskunnassa. Työttömätkin laittavat oman osansa tähän pottiin aika kovalla veroprosentilla. Muistin virkistykseksi työmarkkinatuki on 32,46e/pvä vähennettynä vähintään tuo minimivero eli 20% eli käteen jää n. 25e/pvä.

        ei se 20 prosenttia takaa nollaa, lisäksi on pääomatuloja muutama satanen vuodessa tuskin niistä ne mätkyt tulee. jotkut maksavat tmt:stä 10 % eivätkä saa mätkyjä. 20 on se jonka kela ottaa jos ei toimita verokorttia. pitäisi olla vähennyksiä kuten asuntolainaa muutama satatuhatta.


      • köyhä
        kovat verot kirjoitti:

        Onko sulla jotain muita tuloja kun toi työmarkkinatuki. Siinähän veroprosentti pitäis olla tuo 20% et olis -0. Jos maksat veroja kuitenkin 22.5% niin ihmettelen jos saat vielä mätkyjä.

        Mielenkiintoista että nämä "sosiaalipummit", joiksi ne hyvätuloiset näitä työttömiä kutsuu maksaa veroja monesti jopa enemmän kuin nuo todella rikkaat jotka pystyy kikkailemaan veroprosenteilla. Sitten vielä väitetään että nämä ihan siivellä elävät tässä yhteiskunnassa. Työttömätkin laittavat oman osansa tähän pottiin aika kovalla veroprosentilla. Muistin virkistykseksi työmarkkinatuki on 32,46e/pvä vähennettynä vähintään tuo minimivero eli 20% eli käteen jää n. 25e/pvä.

        vertailun vuoksi, töissäollessani maksoin pienestä, 2300 e palkasta 27,5% eli kyllä työtön maksaa suhteessa paljon enemmän. Palautuksia tuli sillon 50 e.nytkin olen koko ajan ollut jossain koulutuksessa tai vst en päivääkään ns. kotona vaikei muuta verotettavaa tuloa olekaan kuin tmt


    • pikkkukarrhu

      Arvioikaa tulonne ja laskettakaa verokortti kuntoon, niin ei tule mätkyjä. Sosiaalietuudet on yleensä tarkkaan verovirastossa tiedossa, joten veroprosentti on usein jotakuinkin kohdillaan, eli ei tule palautusta tai mätkyä.

      Veronpalautus ei ole bonus. Se on palautus, kun on maksanut enemmän veroja kuin vuoden tulojen perusteella kuuluisi. Mätkyä tulee jos veroja maksaa liian vähän suhteessa tuloihin. Ihan riippumatta siitä, mitä veronalainen tulo on.

      • Köyhä

        ei pidä paikkaansa, työssäkäyvä maksaa vähemmän veroa koska on vähennyksiä. Ja kirkollisvero vaikuttaa, samoin se missä kunnassa asuu.


      • huonosti menee
        Köyhä kirjoitti:

        ei pidä paikkaansa, työssäkäyvä maksaa vähemmän veroa koska on vähennyksiä. Ja kirkollisvero vaikuttaa, samoin se missä kunnassa asuu.

        Näin on mutta eläkeläinen se vasta maksaa, itekkiin veroprosenttini on korkeampi kuin töissä ollessani, joten se siitä hyvinvointi suomestra


    • chekkasin äsken

      Ei tullut palautuksia eikä mätkyjä, aika tylsää :P

    • A. Kela

      Minä saan joka vuosi yli 300 palautuksia, ja kelan rahoilla ollaan. Aika tyhmää byrokratiaa suoraan sanottuna...

    • ei tullut

      Maksetaan 4.12.13 päivän aikana, tarkoittaako se koko päivää kello 24 saakka?? 2012 veroilmoituksesta näet, saatko 2013 palautuksia. Sitä en tiedä, että mitä tapahtuu jos työmarkkinatuen veroprosenttia on lasketaan 16%:n että missä vaiheessa se vaikuttaa, jos saa kuukaudessa enemmän. Jos ei näy huomiseen mennessä, voithan kysyä verotoimistosta, tarkista veroprosentit ja muut. Kertokaa infoa lisää aiheesta.

    • KLHUINM

      Niin on se kumma, kun sosku katsoo veronpalautuksen tuloksi joulukuulle.. ??? Eihän se kuuluisi olla niin, koska todellakin olen maksanut liikaa veroa tulojen perusteella ja tuo palautus kuuluu silloin minulle..Se ei ole "tuloa" vaan palkkaa,joka olisi kuulunut aikanaan maksaa minulle ja se ei ole silloin ns.tuloa!
      Olen nyt työtön ja olen joutunut tukeutumaan soskun apuun..kyllä suututtaa tuollainen!

      • ei ole extratuloa!

        Kyllä veronpalautukset on ihan omia valtiolle lainattuja rahoja, mitkä saa sitten takaisin joulukuussa. Mutta sossu kusettaa siinä kuten kaikessa muussakin mahdollisessa.


      • se tasapeli
        ei ole extratuloa! kirjoitti:

        Kyllä veronpalautukset on ihan omia valtiolle lainattuja rahoja, mitkä saa sitten takaisin joulukuussa. Mutta sossu kusettaa siinä kuten kaikessa muussakin mahdollisessa.

        Yhtä hyvin voisi sanoa että tuossa yritetään huijata sossua, kun otetaan osa tuloista myöhemmin ja vielä koron kanssa.


    • Aina tulee

      Saan joka vuosi työmarkkinatuesta/sairauspäivärahasta n. 350euroa veronpalautuksia. Kirkollisveroa en maksa.

      • sebirza

        En myöskään maksa kirkollisveroa ja työmarkkinatuki ainut verotettava tulo useita vuosia (valitettavasti) ja joka vuosi tulee palautusta n.100-300e.


    • khfgsldiyfgvbil

      Viimevuonna kun sain palautuksia niin sossu ensin ilmoitti ettei maksa 2 kuukaudelta mutta toiselta kuulta tuli sitten jo rahaa. Eli työtön joka saa sossusta ei hyödy palautuksista mitään koska sitten sossu pistää luukun kiini.

    • 3 r32r

      Mä laitan tarkoituksella veroprosenttini niin alas että saan mätkyjä. Ulosotossa on 120 000 euroa muutenkin niin siinä ei muutaman satasen verovelat paljoa tunnu.
      Periköön ulosottomies sitten niitäkin jos löytää multa jotain mistä ottaa...

    • Ei paljon iloa

      Sossu vie kaikki. Plus miinus nolla.

    • Työtön neiti

      Vuonna 2011 verotettavat tuloni olivat 44 euron pääomatulot. Niistä tuli hieman yli 1 euron jäännösvero, mutta minun ei tarvinnut sitä summan pienuudesta johtuen maksaa. Vuonna 2012 verotettavat tuloni olivat tasan 0 euroa eli minun ei tarvinnut maksaa lainkaan veroa tuloistani. Tänään ei siis tililleni tullut mitään palautuksia. Tänäkään vuonna en ole tienannut vielä mitään ja näyttää uhkaavasti siltä, että en tienaakaan.

      Tähän astisen elämäni aikana olen maksanut ennakonpidätyksiä vain opintotuesta ja nekin olen saanut veronpalautuksina takaisin. Mutta toisaalta maksanhan minä koko ajan törkeän suurta arvonlisäveroa, joten olenhan minäkin verojen maksuun osallistunut. Minulla ei ole koskaan ollut ansiotuloja, enkä siis ole koskaan ollut palkkatöissä. Olen pitkäaikaistyötön ja ainoa tuloni on toimeentulotuki. Karenssista johtuen minulla ei ole oikeutta edes työttömyyskorvaukseen. Jotain hyvää minunkin tilanteessani siis on: toimeentulotuesta ei mene veroa.

      • Työtön neiti

        Siis ennakonpidätyksiä elämäni aikana minulta on otettu vain opintotuesta ja noista pääomatuloista. Ja kyllä olen maksanut arvonlisäveroa paljon, paljon enemmän kuin mitä olen toimeentulotukea ja opintotukea saanut.


    • lomauttettu

      miksikä sun pitäis saaha palautuksia jos et oo mitään tehny, eikö se riitä että yhteiskunta maksaa sulle kuitenki leivän vaikke mitään tee sen eteen??

    • plus miinus nolla

      Olet ilmeisesti maksanut veroja sopivasti, niin ettei tarvitse maksaa, eikä saa palautusta. On kai tuo aloittajan kysymys ihan vitsi. Ei voi olla noin tyhmää, ettei tiedä asiaa.

      Jos tuloja on vain työmarkkinatuki, on helppo laskea verot mitä maksaa. Myös verottaja osaa tehdä oikeat prosentit. Kun ei käy töissä, ei tule vähennyksiä ja jotkut vähennyksethän on kirjattu automaattisesti, eli ne on jo otettu huomioon. Tarkista oma veroehdotelma ja laske siitä. Jos haluat välttämättä palautuksia, niin käy muutattamassa veroprosenttisi isommaksi.

      • aapeeeeeeee

        mikä on niin vaikeaa ymmärtää?? viimevuonna sain 4kk työmarkkinatukea yhteensä ~2500€ josta veroa meni tasan 20% eli noin 500€. MITÄÄN muita tuloja ei ollut viime vuonna! Verokorrtia/ehdotelmaa en ole nähnytkään enkä tiedä missä se on kun olen ollut ulkomailla! Nyt sitten oman järkeni mukaan toi noin. 500€ pitäisi saada takaisin koska kokovuoden "tuloni" on olleet niin pienet, että noista ei pitäisi mennä ollenkaan veroa!!


        Vai koitatko väittää, että 2500€ vuosituloissa veroprosentti on 20%??


      • joku_tyyppi
        aapeeeeeeee kirjoitti:

        mikä on niin vaikeaa ymmärtää?? viimevuonna sain 4kk työmarkkinatukea yhteensä ~2500€ josta veroa meni tasan 20% eli noin 500€. MITÄÄN muita tuloja ei ollut viime vuonna! Verokorrtia/ehdotelmaa en ole nähnytkään enkä tiedä missä se on kun olen ollut ulkomailla! Nyt sitten oman järkeni mukaan toi noin. 500€ pitäisi saada takaisin koska kokovuoden "tuloni" on olleet niin pienet, että noista ei pitäisi mennä ollenkaan veroa!!


        Vai koitatko väittää, että 2500€ vuosituloissa veroprosentti on 20%??

        Kela ottaa automaattisesti 20% veroa, ellet ole itse toimittanut suuremman/pienemmän veroprosentin lappua (saa verotoimistosta) sinne. Ja kyllä - työmarkkinatuesta on maksettava veroa, ei sitä "ilmaisin" saa! Vaikka saisit työmarkkinatukea vain 1 kk/vuosi, niin siitäkin menisi veroa!


    • SEBANTEERI

      Minulla menee joka tilistä ulosottoon ja käteen jää vain suoja osuus ja sillä pitäis kulkea omalla autolla 200 km joka päivä Palautuksia tuli taas mutta ulosotto vei taas kaiken MENEE TYÖHALUT KUN EI P
      RIITÄ RAHA KULKEA TÖISSÄ

    • PER SAUKKO

      Teillä taitaa olla käsipallon ÄO !

    • Sihteeri

      20% veron määrä työmarkkinatuesta on liian pieni - jos perittäisiin 22 % veroa Verohallinto voisi maksaa sinulle veronpalautuksia.

    • -sijoittaja-

      Muutama satanen tuli palautusta. ostin jo osalla viinaa joulunseudun yksinäisyyteen. Lopuillakin ostan viinaa kesäksi.
      Ehkä käyn kerran baarissa työpaikan sihteerin kanssa. Pääsen melko varmasti pukille baari-illan jälkeen.
      Kun veronpalautukset sijoittaa viinaksiin niin tuntuu että viina on ilmaista. Se on hyvä tunne taloudestaan tarkalle ihmiselle joka kuitenkin tykkää alkoholijuomien mausta.

    • Parempi näin päin

      Mulle tuli 1547e palautuksia.

    • tootootooo

      ei kait se niin suoraa mene, että jos maksat 90e/kk ennakkoa työmarkkinatuesta, että saat kaiken pois. Itsekkin maksoin 20% työmarkkinatuesta ja sain vain 3 kk veroa vastaavan määrän.....

      Hyvä kun kävin katsoon nyt, entäs jos olis tullut mätkyt

    • jeeeee.

      Sain 3550 palautuksia. Aionkin lähtee laivalle tyttöystäväni kanssa perjantaina ja juhlia ja törsätä rahaa. Pari tonnia säästän ensi en.lomamatkaa var

    • mies 86

      300€ tuli. En ole varma mistä hyvästä, olin töissä viimeksi puolitoista vuotta sitten.

    • Yrittäjä vaan

      Mätkyjä 3500 sillä pönkittää muutaman sosiaalipummin taloutta kummasti.

    • 9+16

      Kertoisiko joku viisas, että miten sitten on mahdollista jotta ihmiset jotka saavat samat tukimäärät (työmarkkinatuki), maksavat saman veroprosentin 20%= jotkut saavat palautuksia ja jotkin jopa mätkyjä? Siis luonnollisesti olettaen, että puhutaan esim. pitkäaikaistyöttömästä jolla ei ole ollut esim. mitään muita palkkatuloja tukirahojen ohella koko verotuskauden aikana?

      Rehellisesti voin itse kertoa, etten tiennyt mätkyjen olevan edes mahdollista työttömänä... En itse ole koskaan vastaavassa tilanteessa ollut edes saati asiaan perehtynyt. Omista opiskeluajoista muistan kyllä, että sain parinakin vuonna palautuksia opintotuen 10% pidätyksestä... Ei ole tullut mieleenikään se, että n. 500 euron työmarkkinatuesta josta maksat 20% veroa voisi aiheuttaa mätkyjä, kun n. 1800euron kk/palkalla olen maksanut veroa 18% ja saanut palautuksia?

      • joku_tyyppi

        Yksi syy mätkyihin työttömällä voi olla esim. se, että on erehtynyt toimittamaan liian pienen veroprosentin lapun (verotoimiston laskelman mukaan) Kelalle; eli Kela on perinyt jotain muuta kuin 20 % veroa.

        Toinen asia mikä vaikuttaa verotukseen - riippumatta oletko töissä vai työttömänä - on lainat; niistä voi saada verohuojennusta.

        Kolmas asia on asuinkunta riippumatta onko töissä vai työttömänä), eri kunnilla kun on erilainen veroprosentti...


    • EL.aiM

      hämmentynyt

      Mäkin olen hämmentynyt. Miten voi ottaa työmarkkinatuella olevalta 20 pinnaa veroa. Se ei mene mitenkään progressiivisen verotuksen mukaisesti.

      • aappeeee

        sen takia otetaan varmaankin "varmuuden vuoksi" toi 20% jos työtön löytääkin töitä niin ei sitten tarvi maksaa töissä ollessa mitään "ylisuurta" prosenttia millä siten maksettais työttömyysajankin verot.


    • Paccolomakohde

      Palautuksia vähän päälle 300e ja olin viime vuoden kokonaan töissä, ylitöitäkin tuli jonkinverran tehtyä. Tänä vuonna ollut lyhennettyä työviikkoa joten tulot hieman notkahtaa. Mahtaakohan lyhennetty työviikko oikeuttaa työmatkakulujen omavastuun alenemiseen?
      Joskus aiemmin ainakin oli sellainen pykälä että jos on osankin vuotta työtön tai lomautettu niin työmatkakulujen omavastuu alenisi mutta liekö ko. pykälä vielä voimassa?
      Seitsemän vrk omavastuu on aika paha lyhennetyn työviikon tapauksessa kun päivällä lyhennetään työviikkoa niin tulot notkahtavat seitsemän viikon ajan ja pienissä tuloissa se tuntuu kun mitkään laskut ei kyllä jousta. Karsin kyllä menoja mutta ei niitä muutenkaan ole ollut varaa paljon keräillä, Netflixin lakkautin tämän vuoksi.
      Asumistuen tulorajakin on niin matala ja ehdot sellaiset että en saa sitäkään, en saa mitään tukia vaan pienellä palkalla on maksettava kaikki itse paitsi nyt omavastuuajan kuluttua pitäisi ansiosidonnaista olla tulossa ehkä tämän kuun lopulla pakkolomapäiviltä.

    • Siinäpä_se?

      Kysy asiantuntevilta viranomaisilta!

    • Maksoin mätkyjä

      tai niiden ensimmäisen puolikkaan 1960 egee. Joku maksaa jotta toinen saa, pääasia, että homma rullaa.

    • VerotOnTuhlattuJo

      Ei ne ole veronpalautukset, vaan YLIMÄÄRÄISEN VERON PALAUTUKSET.

      Jos olet maksanut oikean määrän veroja, et tietenkään saa mitään palautuksia, mutta jos olet maksanut enemmän veroja mitä olisi tarvinnut, saat veronpalautuksia.

    • kurre1

      Kyllähän niitä palautuksia tulee joskus 2-3viikon kuluttua vasta.Kirjeen vaihto kaverini(ulosotto mies)myös sai osansa 1/3osan ihan kiva liksa meni hänellekkin joulunviettoon!!

      • kurrelle

        Heh heh... ulosotto miehelle 2/3 osaa SINUN veroistasi. Eihän ne ulosottomiehen omalle tilille tule. Nehen menee sinun maksamattomiin velkoihin. Osa jää ulosottomiehen työnantajalle lakien mukaan ja loput velkoihisi. Ootkos ihan tyhmä.


    • Lättänaama

      Kela muistaa aina joulun alla ainakin Opintotuki asiakkaita ,että Joulu mieli menee pilalle !!

    • Varma veronpalautus

      Takuulla toimiva verovinkki. Eroa kirkosta. Verotus kevenee noin 1,25-1,7 % riippuen seurakunnasta. Eli jos vuositulot on 20.000 euroa, tulee palautusta 1,5 % kirkollisverolla 300 euroa. Eroakirkosta sivulla on helppo tapa erota. Vie vain 2 minuuttia.

      • miriam1

        Olen ansiosidonnaisella ja verotus nousi tänä vuonna, on nyt 21,5% viime vuonna
        20%, tulot aivan samat. Onko kohtalotovereita? Entä jos eroaa nyt kirkosta,voiko
        vielä vaikuttaa tämän vuoden veroprosenttiin?


      • 30.12.2014
        miriam1 kirjoitti:

        Olen ansiosidonnaisella ja verotus nousi tänä vuonna, on nyt 21,5% viime vuonna
        20%, tulot aivan samat. Onko kohtalotovereita? Entä jos eroaa nyt kirkosta,voiko
        vielä vaikuttaa tämän vuoden veroprosenttiin?

        Kun eroaa ennen vuoden vaihdetta, niin ei tarvitse maksaa ensi vuonna kirkollisveroa.


    • Lexu

      Olen ollut 4 vuotta työmarkkina tuella.Mitään muita tuloja ei.Sain palautusta 298 euroa ja sen vie joko ulosottomies tai "sossu/kela" tulevista toimeentulotuista.Ei helv...miten tämä on mahdollista.Olen ollut 35 vuotta töissä ennen selän särkymistä ja maksanut sikana veroja 17 vuotiaasta asti.

      • CalcuLator

        Edelleenkin sama tilanne kuin jo vuosien ajan.

        Työmarkkinatuesta menee automaattisesti 20% veroa ellei itse toimita muutosverokorttia Kelaan.

        Veronpalautuksia tulee jos ei tee vuoden aikana mitään muuta kuin on työttömänä työmarkkinatuella sillä 20% on hieman liian korkea veroprosentti koko vuoden työmarkkinatuesta. Optimi taitaa olla siinä 17,5% kohdilla jos meinaa koko vuoden olla työmarkkinatuella.

        Mutta ei hätää. Todennäköisesti jäät voitolle siitä että saat veronpalautusta, sillä jos olisit pitänyt veroprosenttisi optimissa 17,5% koko vuoden niin olisit saanut vähemmän toimeentulotukea tammi-marraskuun aikana sillä työmarkkinatuen netto olisi ollut suurempi noina kuukausina.


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe