ylävatsan ultraääni

kylkikipuilija

Onko jollekulle tehty tämä tutkimus joskus? Itselläni alkoi n. kuukausi sitten oik.puol. kylkikipu kylkikaaren kohdalla, ensin alkoi sillontällön pistää ikävästi, ja mietin että mistä tämä tulee. Sit vähitellen kylki kipeytyi enemmän ja töissä ollessa (teen aika fyysistä hoitotyötä) koko oikea puoli kyljestä ja selästä alkoi olla jo todella kipeenä. Menin lääkäriin, keuhkokuvassa eikä labroissa ollut erikoista. No, söin särkylääkettä jonkin aikaa, se vei enimmän kivun pois. Kunnes eräänä iltana viikko sen jälkeen iltaa kohti alkoi taas ikävä pistävä tunne siinä kylkikaaressa. Myöhemmin, juotuani vielä kupin kahvia kipu paheni tosi kovaksi, helpottavaa asentoa ei löytynyt ja se kesti aina aamuun asti. Kyljen kohdalta kouristeli vaikka olin ihan levossa.. Lähdin heti aamulla lääkäriin ja sain jälleen lähetteen labroihin sekä ajan ylävatsan ultraäänitutkimukseen. Itsellä on vahva tunne siitä että se liittyy sappeen ehkä. Nyt muutaman päivän päästä menen siis siihen ultraan, ajattelin onko jollakulla kokemusta? Uskon että siinä selviää kyllä jos kyse on sapesta.
Kiitos vastauksista!

5

14252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultrattu

Ultraäänessä katotaan ylävatsanelimet:maksa, haima, sappi, ym. Mahalaukkua ja ruokatuovea ei voi tutkia uä:llä. Ei kestä varttia pidenpään (no riippuu tietenkin lääkäristä), ei satu, vatsalle levitetään geeliä ja sitten lääkäri tutkii sillä anturilla mahan päältä, välillä pitää vetää kehkot täyteen ilmaa ja pidättää hengitystä. Lääkäri opastaa.

Itse olen 25 v. ja kärsinyt kaikenmoisista ylävatsa oireista; röyhtäyttää, etoo, nielemisvaikeuksia, repivää kipua ylävatsalla, ym.

Uä:ssä löytyi sapesta soraa/sakkaa. Bilirubiiniarvot oli hieman koholla. Maksa-arvot ja muutkin oli ok!

Kylkikipuilija, oliko sulla muita oireita? Vai alkoiko sun oireet heti kipukohtauksilla? Ajattelin vaan kun mun oireet on aika moninaisia ja jokapäiväisiä?

• Kylkikipuilija

Kiitos vastauksesta,
        minulla oireet alkoi kai vähitellen, ensin en oikein kiinnittänyt kipuun paljon huomiota, mutta kun se jatkui ja tosiaan nyt on koko ajan ollut enemmän tai vähemmän kipuileva, niin rupesin miettimään. Ja se kun tiesin että en ole reväyttänyt tms. kylkeä, se sai mut miettimään että miksi se on kipeä. Sit tosiaan tuli se kipu (-kohtaus kai) ja sen kramppaamisen/muljuavan kivun tunsi kyllä just siinä kohtaa missä se sappi on, niin olin varma että joku siellä on pielessä, kun se ei lakannut.
        Se alkoi siis joku aika sitten semmoisella pistävällä/vihlovalla tunteella sillon tällöin, ja aina liikkuessa, esim kumartuessa tai kurkottaessa..
        Nyt mulla on Litalgin-tabletteja, ne on auttaneet. Liikkuessa siinä kohtaa tuntuu kipua.

Muita oireita ei oikeastaan ollut.. siitä se lähti.
        Verikokeissa otettiin vain PVK, CRP, ne Alat ja Afos ym olivat norm eikä CRP ollut kuin 8. Ei se kai verikokeissa aina näy. Odotan vain kovasti että saisin selvyyden ultraäänessä!
        Sinun sappivaivallesiko ei tehty vielä mitään? Syötkö esim. lääkettä siihen?

• kylk

..ja olen itse 22v. Ei taida katsoa ikää nuo vaivat.

• ultrattu jatkaa
        Kylkikipuilija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta,
        minulla oireet alkoi kai vähitellen, ensin en oikein kiinnittänyt kipuun paljon huomiota, mutta kun se jatkui ja tosiaan nyt on koko ajan ollut enemmän tai vähemmän kipuileva, niin rupesin miettimään. Ja se kun tiesin että en ole reväyttänyt tms. kylkeä, se sai mut miettimään että miksi se on kipeä. Sit tosiaan tuli se kipu (-kohtaus kai) ja sen kramppaamisen/muljuavan kivun tunsi kyllä just siinä kohtaa missä se sappi on, niin olin varma että joku siellä on pielessä, kun se ei lakannut.
        Se alkoi siis joku aika sitten semmoisella pistävällä/vihlovalla tunteella sillon tällöin, ja aina liikkuessa, esim kumartuessa tai kurkottaessa..
        Nyt mulla on Litalgin-tabletteja, ne on auttaneet. Liikkuessa siinä kohtaa tuntuu kipua.

Muita oireita ei oikeastaan ollut.. siitä se lähti.
        Verikokeissa otettiin vain PVK, CRP, ne Alat ja Afos ym olivat norm eikä CRP ollut kuin 8. Ei se kai verikokeissa aina näy. Odotan vain kovasti että saisin selvyyden ultraäänessä!
        Sinun sappivaivallesiko ei tehty vielä mitään? Syötkö esim. lääkettä siihen?

juu ei tosiaankaan tehty mitään sappivaivoilleni..Litalgin-tabuihin olisi resepti,mutta kannattaakohan mun käyttää niitä aina kun on oireita(lähes päivittäin). Nexiun 40mg kuurin söin ja se helpotti vähän. Nyt toinen päivä ilman Nexiumia..Tarvittaessa voin uusia sen kuurin. Mahan tähystys olisi edessä ens torstaina.

Mistä mahdolliset sappivaivasi sai alkunsa?
        Ite en ole ylipainoinen, vaan luulen että sappivaivani sai alkunsa kun viime keväänä pudotin 5 kg painoa lyhyellä ajalla. Luultavasti oireilin jo raskaus aikanakin, mutta en tiedostanut vaivojani.. Nyt kuopus on 11½kk.

Muutamina iltona(yöllä) olen tuntenut "vihlaisuja" sapen seutuvilla. Kuitenkin olen tullut toimeen ilman litalgineja.. On vaan niin inhottavaa kun aina ruokailun jälkeen etoo ja kuvottaa.

• Meri
        ultrattu jatkaa kirjoitti:

juu ei tosiaankaan tehty mitään sappivaivoilleni..Litalgin-tabuihin olisi resepti,mutta kannattaakohan mun käyttää niitä aina kun on oireita(lähes päivittäin). Nexiun 40mg kuurin söin ja se helpotti vähän. Nyt toinen päivä ilman Nexiumia..Tarvittaessa voin uusia sen kuurin. Mahan tähystys olisi edessä ens torstaina.

Mistä mahdolliset sappivaivasi sai alkunsa?
        Ite en ole ylipainoinen, vaan luulen että sappivaivani sai alkunsa kun viime keväänä pudotin 5 kg painoa lyhyellä ajalla. Luultavasti oireilin jo raskaus aikanakin, mutta en tiedostanut vaivojani.. Nyt kuopus on 11½kk.

Muutamina iltona(yöllä) olen tuntenut "vihlaisuja" sapen seutuvilla. Kuitenkin olen tullut toimeen ilman litalgineja.. On vaan niin inhottavaa kun aina ruokailun jälkeen etoo ja kuvottaa.

sitä litalginia, jos se sopii niin auttaakin yleensä ihan kiitettävästi, saattaapi viedä kivun pitkäksikin aikaa pois. Itse en ole saanut elämässäni kuin kaksi todella pahaa kivuliasta sappikohtausta, mutta minua todennäköisesti vaivasi yleinen mahanturvotus joka sitten "painoi" sappea ja sai aikaa kohtauksen, koska sapestani ei mitään ole löytynyt eikä arvoista. Mutta siitä huolimatta voin aiheuttaa itselleni "sappikivun" ilman,että syön väärää. Nykyään kärsii aivan reippaasti juoda kahvia ja muita mitä silloin ei kärsinyt kun kylkeä vihloskeli pitempään.

Tuosta itseaiheutetusta sen verran, että se tuntuu samalta kuin sappikohtaus, tuntuu juuri samassa paikassakin, paitsi sen kivun aikana voin hengittää normaalisti eli kyse on jonkun sortin kylkiluun väärä asento eli rintarangan alueella kun oli paljon minulla ongelmaan niin syvä "nojaus" oikealle sai aikaan kivun tuo järjetön mahan turvotus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2234
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      171
      1965
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1914
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1620
    5. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1479
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      189
      1460
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1221
    8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      31
      1064
    9. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1053
    10. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      75
      1033
    Aihe