WC:n loisteputki

Pahvi1

Moro! Osaako joku auttaa, meidän wc:stä "paloi" loisteputki. Aiemmin lamppu oli L 18W-530, ostin samanpituisen 18W LT-830 ja se ei toimi. Sytyttimenkin ostin, mutta se ei ole siitä kiinni. Osaako joku neuvoa mistä kiikastaa, putkia on siis kaksi, eli onko esim merkinnällä LT jotain merkitystä?

21

5746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SekkaPuorsa

Vaihdoitko siis molemmat putket, vai vain toisen? Onko sytkäri(t) varmasti oikeaa tyyppiä?

• SekkaPuorsa

Sillä lt.llä ja numerolla ei sen syttymisen kanssa ole tekemistä. Numero kertoo vain värilämpötilan/sävyn.

• 6+4+

Se ostamasi sytkäri on väärää tyyppiä.

• Edelleen pahvi

Vaihdoin molemmat putket, sytkärit pitäisi olla oikeaa mallia kun naapurin sähkäri osti ne. Kysyisinkin häneltä, mutta kun hän on reissussa..

• sytkä

Kun vielä kerrot onko valaisimessa yksi vai kaksi "kuristinmötikkää" ja mitä sytkärin kyljessä lukee?

• SekkaPuorsa

Luultavasti ne on nyt kuitenkin vääränlaiset. Tai siitä lampusta on possahtanut myös kuristin, mutta sen varmaan olisit hajusta jo huomannut.

Laitapas tänne uuden ja vanhan sytkärin tiedot niin katotaan..

• Joko nyt

Aikaisemmassa sytkärissö st111 uudessa st171. Ja wcssa siis samassa lampussa kaksi putkea molemmissa oma sytkäri, olen kokeillut keittiön lampussa ja putket ja sytkärit toimii. Vanhoilla lampuilla wcssä putkeen syttyy siis pieneen osaan putkea valot, uusilla lampuilla ei mitn..

kiitos vaan kaikille avusta.

• 9+18

Mielestäni nuo on vääriä tyyppejä kumpikin. Oikea olisi st151.

• Pahvina

Ja nyt kun googletin miltä kuristin näyttää, vain yksi kuristin ;)

• single serie

Tosi hauskaa luettavaa...

Jos on kaksiputkinen valaisin, niin siinä pitää olla sarjasytyttimet, siinä lukee serie tai vastaavaa valmistajasta riippuen. Yksi putkiseen pitää olla single sytytin.

• Kiitollinen pahvi.
        single serie kirjoitti:

Jos on kaksiputkinen valaisin, niin siinä pitää olla sarjasytyttimet, siinä lukee serie tai vastaavaa valmistajasta riippuen. Yksi putkiseen pitää olla single sytytin.

Hahaa. toimii kun laitoin sytkärit jossa luki serie!!, Kiitos kaikille talkoisiin osallistuneille!

• Valovoimavirta
        single serie kirjoitti:

"Jos on kaksiputkinen valaisin, niin siinä pitää olla sarjasytyttimet"

Tuo ei ole mikään yleispätevä ohje, vaan pätee ainoastaan, jos loisteputket ovat sarjaan kytketty. Käytännössä pätee 2 * 18 W valaisimiin, mutta 2 * 36 W tai 2 * 58 W valaisimien lamput ovat aina yksittäin kytkettyjä, eli sarjasytyttimet eivät niihin sovi.

• taas pätijä
        Valovoimavirta kirjoitti:

"Jos on kaksiputkinen valaisin, niin siinä pitää olla sarjasytyttimet"

Tuo ei ole mikään yleispätevä ohje, vaan pätee ainoastaan, jos loisteputket ovat sarjaan kytketty. Käytännössä pätee 2 * 18 W valaisimiin, mutta 2 * 36 W tai 2 * 58 W valaisimien lamput ovat aina yksittäin kytkettyjä, eli sarjasytyttimet eivät niihin sovi.

Lisää hauskaa luettavaa, ja taas tiedolla pätijä.

Eikö kysymyksessä juuri ollutkin 18 W putket? Asia tuli jo kuntoon. On hienoa, että sinunkinlaisia viisaita on olemassa. Tälläisiä ohi asian kirjoittavia on täällä paljon...

• Sähköhuttua

Pätemällä pätemään juu...

Jos pätijä olisi viisinyt vaikka vilkaista joskus sarjasytyttimen tarjoamaa tehoaluetta, niin silloin on itsestäänselvyys että kyseessä tulee olla alle 22W putket.

Maallikkokin meinaan useimmiten osaa katsoa wattimäärät... Sekä putkesta että sytyttimestä, se single ja series maininta taasen on usein pienellä mainittu ja kun hintaa katsotaan niin ne serie sytkät ovat kalliimpia...

Mutta tuli mieleen "hauska" muistaakseni Idmanin 4X18W moduli valaisin, jossa kaksi putkista oman kuristimen takana ja kaksi yhden kuristimen takana. Sarjaan kytkettyjen polttimoiden sytyttimessä oli tarralla pieni s-merkki kertomassa mitä sytytintä tuli käyttää, mutta tippui hipaistessa pois, no onhan tuollakin työllistävä vaikutus, kun saa käydä korjaamassa "viallista" valaisinta sytkien vaihdolla.

• ....,,,,

Vai sarjaan kytkettyjä polttimoita!
        Ei tuollaisia 4x18W valaisimia tehty koskaan, jos 70-luvulla 4x20W valaisimia on tehty noin, olisi syytä jo vaihtaa valaisimet uusiin.

• Sähköhuttua
        ....,,,, kirjoitti:

Vai sarjaan kytkettyjä polttimoita!
        Ei tuollaisia 4x18W valaisimia tehty koskaan, jos 70-luvulla 4x20W valaisimia on tehty noin, olisi syytä jo vaihtaa valaisimet uusiin.

Sori että vastaan myöhään, mutta kerroppa kuinka moni valmistaja tekee esim. 2X9W valaisinta rinnankytkettynä?

Itse tiedän jokusen jopa harvemmin Suomessa asennetun ja vaikeutan valintaa sillä että Giotto valaisin on yksi niistä...?

Noh tämähän oli pätemistä, mihin taasen ensimmäisessä viestissäni olin vastaan---

Mutta kun...

Ap:hän sai jo vastauksensa, joten siihen enään turha vastata, parempi kikkailla keskenään...

• kokemusta on

Minulla toimii vain Philipsin putket. Eli merkillä on väliä. Ei sillä, että ostiti oikean tyyppisen ja mallisen putken.

• ei turhaa työtä

" jos 70-luvulla 4x20W valaisimia on tehty noin, olisi syytä jo vaihtaa valaisimet uusiin. "

Miksi vaihtaa kunnollisia metallista tehtyjä valaisimia uusiin ?. Jos valaisimet on ehjiä ja hyväkuntoisia niin kannattaa ne päivittää lediputkilla, valon määrä tosin puolittuu mutta usein kuitenkin se on riittävä.

Toinen vaihtoehto on uusia kuristajat ja mahdollisesti loisteputkien päät.

• Mikä lie ajatus

Haha haa, taas meni jäsenten väliseksi. Alkuperäinen kysyjä, jonka ongelma tuli kuntoon jäi kokonaan unholaan.

Mikä lie pätemisen tarve näilläkin kirjoittajilla? Asia askarruttaa minua ihan ihmisen käyttäytymisen ymmärtämisen kautta, ei teknisenä snoppailuna.

• palstasta

Eihän ihmiset täälä lue kuin viestiketjuja ja vastailevat toistensa kommenteihin puuta-heinää. Palsta on SUOLI 24.

• 15+8

"Toinen vaihtoehto on uusia kuristajat ja mahdollisesti loisteputkien päät. "

Ehhehe, ehhehe, heeeeee...............................

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe