Moniöljypoltin "lämmitys ilmaista"

lämmittäjä

Onko ihmisillä käytännön kokemuksia ns. moniöljypolttimista ?

Sopii suoraan normaaliin öljykattilaan, näin ainakin tuttavallani joka on käyttänyt kyseistä lämmitysmuotoa jo useiden vuosien ajan.

Lämmityskin on liki ilmaista kun kantaa töistä poltettavat öljyt, jotka muuten menisivät öljyjätteisiin. Kuulemma liki kaikki palavat öljyt soveltuvat kyseiseen polttimeen.

Lämmityskattilakin pysyy yhtä puhtaana kuin polttoöljyllä, mitä itse olen sivusta seurannut ja kysellyt.
Huollon tarvetta ei enempää kun normaali polttimessa, onko näin?

Harkitsen itsekkin polttimen vaihtoa moniöljypolttimeen, mutta kaipaisin useampien käyttäjien kommentteja.

Saisin työnantajaltani polttokelpoista öljyä niin paljon kun jaksan kantaa pois.

14

11938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urakoit

      Ainakin huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin polttoöljyn polttaminen ja vähä huoltoinen.
      Itsellä toiminut jo yli kymmenen vuotta ilman ongelmia. Vähäpäästöinen ja hyvä vaihtoehto, vaikka polttaisi rypsiöljyä tms.

      Työkoneista olen ajanut kaikki jäteöljytkin poltettavaksi, myös naapurit tuoneet tynnyriini omansa. Säästyypä niidenkin turhilta kuljetuksilta.

      Vuodenaikana tulee tuhansien eurojen säästöt!

      Poltin vain vaihtoon, jos vielä poltettavaa öljyä on tarjolla uloskantohinnalla, en miettisi.

    • Jäteöljyäkin siis

      Vähäpäästöinen raskasmetallipoltin...

    • 14+20

      Ekokemin mafia sai aikaan lain jolla ei alle 5 mw laitoksissa saisi polttaa käytettyjä öljyjä vaan he itse hakevat ne ja polttavat ja sitten myyvät sen kaukolämpönä eteenpäin...

      Meillä on hallissa moniöljypoltin, hyvin toimii.

      • joku234

        Kyllä sillekin ihan perusteensa on.. Ja nehän löytyvät savukaasujen suodatuksesta.

        Jäteöljyissä kun on erilaisia epäpuhtauksia, aina metalleja myöten, joten niiden polttamisesta syntyy päästöjä, joita ei ehkä aistinvaraisesti huomaa.. Mutta pahimmillaan kertyvät lähiympäristöön kuitenkin.

        Enpä minä nyt kenenkään touhuja rupea kyttäämäänkään.. Mutta on siinä joku järki kuitenkin. Ja tavallaan on ihan hyväkin asia että vähän mietitään toiminnan ympäristövaikutuksiakin.


    • sivusta seurannut

      itselläni on erään tutun *made-by-my-self* moniöljy-poltin hässäkästä kokemusta ja voin sanoa että se systeemi -tai pikemminkin aktiiviteetti lämmitys häkkyrä ei ole nähnyt ensimmäistäkään päivää jolloin se toimisi ilman että tarvii olla ropaamassa jotakin, joko "säätöjä" tai sitten aukomassa suodattimia ja milloin mitäkin. sekin homma lähti ajatuksella että säästetäämpä hieman-liikkeelle ja nykyään se häkkyrä / harraste laitos on tullut varmasti maksamaan monin verroin suhteutettuna siihen mistä piti alunperin säästää, mutta eipähän ole ollut ainakaan vapaa-ajan ongelmia.

      minun käsityksen mukaan enemmänkin on ollut ongelma kun ei ole vuorokaudessa tarpeeksi tunteja kun se häkkyrän ruuvaaminen on niin kokonaisvaltaista puuhaa että ensin saa palkka töissä tehdä yhden työvuoron ja sitten kotona sen häkkyrän kanssa toisen.

    • TOSI ON!

      Näin se on kumma juttu, käytettyä öljyä ei saa polttaaa?
      Mutta, kumminkin sen saa ajaa sellaisenaan luontoon?
      Ai miten niin?
      Ekokem tekee niistä teräketjuöljyä jotka urakoitsijat ruikkii sitten luontoon!
      Kuulemma urakoitsijoilta ei enään tule öljyjä,käyttävät itse lämmitykseen ja teräketju öljyinä,näin kertoi kuski joa hakee niitä työkseen!

      • gi65g

        "sellaisenaan luontoon" ja "tekee niistä teräketjuöljyä".. Öö... Eikös tuossa nyt ole pieni ristiriita?

        En minäkään väitä tankkaavani autooni raakaöljyä sellaisenaan, vaikka jalostamolla siitä tehdäänkin bensaa..

        Onko kiellolle tosiasiallista perustetta, tai miten järkevää on ylipäätään käyttää mitään mineraaliöljyä teräketjuöljynä ovat sellaisia asioita, jotka ovat monimutkaisempia kuin miltä ehkä äkkiseltään saattaisi kuulostaa. Määräykset ja direktiivit eivät taatusti ole täydellisiä, mutta mikä oikeastaan sitten olisi se järkevä ja perusteltu menettelytapa.. Voisin argumentoida kummankin kannan puolesta pitkään.. Enkä sittenkään osaisi ratkaista asiaa.. Poliitikkojen tekemät ratkaisut tuskin edustavat järjen terävintä huippua nekään.. Mutta todennäköisesti järkevin vastaus tulisi asiantuntijan suusta.. Tältä palstalta on kuitenkaan turha asiantuntijan kantaa odottaa löytävänsä, joten loppujen lopuksi taitaa olla aika turha keskustella siitä täällä.


    • fhj8o

      Tiedoksi vain, jätteen polttaminen on rikos.

      HUOM! Valtioneuvoston päätöksen 101/1997(6§) mukaan "polttoaineteholtaan 5 megawatin (5 MW) tai sitä pienemmässä kattilalaitoksessa taikka muussa laitoksessa, jonka toimintaan ei ole haettava ilmansuojelulaissa (67/1982) tarkoitettua ilmalupaa, käytettävä polttoaine ei saa sisältää öljyjätettä".

      • ihan2

        Terävä huomio?

        Kukapa nyt ei haluaisi ilmaista polttoainetta polttaa..


      • mustaakultaa

        Itsellä on taajama-alueella palanut jo 20 vuotta jäteöljyä, virallisesti on öljylämmitys.

        Naapurit on joskus ihmetelleet, että koska teillä öljyauto käy kun eivät ole moista huomanneet. Olen sanonut käyneen ja käyttäneeni paljon ilmalämpöpumppua.

        No, tosiasiassa jäteöljyä siellä on palanut, mitä saan edelleen ilmaiseksi kun kuljetan pois ja näin tekee moni työkaverinikin.

        Jäteöljyn polttoa ei tosiaan huomaa mistään, liekki palaa aivan samoin kun polttoöljyllä, vaaditaan vain kunnon poltin. Myöskään ei putkesta tule hajuja tai savuja ulos normaalia polttoöljyn polttamista enempää.

        Tietenkin tarvitaa hieman ymmärrystä näistä asioista ja voi sitä polttöljyä polttaa, riittää hyvin kun maksaa vuodessa muutaman 1000 euroa lämmityksestä.
        Itselle tulee kuluja lähinnä kuljetuksista ja nekin sujuu työmatkojen puitteissa.

        Voi helposti läskea kuinka paljon olen säästänyt parinkymmenenvuoden aikana.


      • Öljyä hakkeeseen..
        mustaakultaa kirjoitti:

        Itsellä on taajama-alueella palanut jo 20 vuotta jäteöljyä, virallisesti on öljylämmitys.

        Naapurit on joskus ihmetelleet, että koska teillä öljyauto käy kun eivät ole moista huomanneet. Olen sanonut käyneen ja käyttäneeni paljon ilmalämpöpumppua.

        No, tosiasiassa jäteöljyä siellä on palanut, mitä saan edelleen ilmaiseksi kun kuljetan pois ja näin tekee moni työkaverinikin.

        Jäteöljyn polttoa ei tosiaan huomaa mistään, liekki palaa aivan samoin kun polttoöljyllä, vaaditaan vain kunnon poltin. Myöskään ei putkesta tule hajuja tai savuja ulos normaalia polttoöljyn polttamista enempää.

        Tietenkin tarvitaa hieman ymmärrystä näistä asioista ja voi sitä polttöljyä polttaa, riittää hyvin kun maksaa vuodessa muutaman 1000 euroa lämmityksestä.
        Itselle tulee kuluja lähinnä kuljetuksista ja nekin sujuu työmatkojen puitteissa.

        Voi helposti läskea kuinka paljon olen säästänyt parinkymmenenvuoden aikana.

        Jätteet pitää polttaa riittävän korkeassa lämpötilassa.
        Maailmalla maatiloilla hävitetään kuolleiden eläinten ruhotkin hakkeen seassa polttamalla.
        Mikä estäisi polttamasta jäteöljyä hakkeeseen imeytettynä?
        Tietenki nuo päästöt (raskasmeallit yms.) mutta pitäisi palaa puhtaasti.


    • Oilchip

      Mä asensin hakesiilon kylkeen traktorin mekaanisen syöttöpumpun joka ottaa pumppausliikkeen siilon akselin päähän tehdystä pyöreästä laipasta jonka ulkokehällä on reikiä mihin voi laittaa halutun määrän pultteja ja näin säätää syöttöä. eli kun hakeruuvi pyörähtää niin pumppu ruikkaa öljyä ruuvin lähtöpäähän.. siitä vaan letku tynnyriin, ei narise ruuvi enään ja näyttää liekki niin puhtaalta. tehoa tuo kyllä hyvin lisää, ! :) noin 500l meni viimetalvena hakkeen mukana kattilaan, kun kelit on menneet plussan puolelle olen ottanut öljysyötön pois käytöstä koska poltin on silloin paljon ylläpitotilassa ja sittenhän se tietty alkaa tuoksahteleen.

    • mustaakultaa1

      Moniöljypolttimoista löytyy tietoa täältä: https://mustaakultaa1.blogspot.fi/

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe