Rajanvetoa: open työ ja (olematon) vapaa-aika...

nuori lukio-ope

Onko tämä enää normaalia?

Olen nuori opettaja. Aloitin syyslukukauden alussa aineenopettajana lukiossa (valmistuin alkuvuodesta; kevätlukukauden olin yläkoulussa). Osasin kyllä odottaa, että työsarkaa lukiossa riittää, mutta nyt tuntuu, että sitä riittää aivan liian paljon. En kerkeä tehdä kaikkia töitä työpaikalla, joten joudun viemään töitä kotiin. Ja kappas, usein nyhrään koko illan töiden parissa.

Päiväni kuluvat suurin piirtein näin:

Herään klo 6-7 maissa. Töihin noin kasiksi. Opetusta muutama tunti; mahdollisilla hyppytunneilla suunnittelen tulevia tunteja.

Olen kotona noin klo 16 (työmatkaan kuluu miltei tunti suuntaansa). Otan yleensä pienet päiväunet, koska usein olen väsynyt päivän jäljiltä. Teen ruokaa, luen lehteä tai selaan nettiä tms. Joskus jopa ehdin käymään lenkillä...

Kello on jo noin 18. Ei muuta kuin korjaamaan kokeita ja kirjallisia töitä ja mahdollisesti suunnittelemaan vielä seuraavan päivän tunteja, kunnes kello onkin jo jotain 21...

Klo 22 unten maille.

Eihän tässä ole mitään järkeä, että työhön kuluu näin paljon aikaa! Viikonloppuisinkin joudun yleensä työskentelemään. Ja että työ on mielessä ihan koko ajan. Kertokaapa mulle, onko se totta, että opettajan työ helpottuu, kun sitä on tehnyt pari-kolme vuotta... Jos koko loppuelämäksi on tiedossa tällaista oravanpyörää, niin en yksinkertaisesti jaksa. Hurjasta työmäärästäni huolimatta en saa aina edes kaikkia kokeita korjattua kokeenpalautuspäivään mennessä...

12

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • napunanapata

      Oliko työ yläkoulussa kevyempää? Olen myös nuori, vastavalmistunut opettaja, ja haluaisin opettamaan lukioon, mutta mietin kyllä kovasti sitä, että olisiko se sitten se kaikista eniten työsarkaa teettävä kouluaste. Miten jaksaisin, jos olisin perheellinen, silloinhan en yksinkertaisesti voisi käyttää iltojani työhön, koska lapsi/lapsetkin pitäisi hoitaa.