Ongelmia ratsastaessa, Apua ?

apua kaipaava

Hei kaikki!

Olen 26 vuotias nainen ja minulla on ollut nyt puoli vuotta ylläpidossa 9 vuotias suomenhevostamma. Hevonen on luonteeltaan erittäin tammamainen ja luonteikas, kertoo kyllä aina mielipiteensä joka asiaan.. ;) Hoitaessa kuitenkin kiltti ja yleisesti ottaen yhteistyöhaluinen ja oppivainen.

Ollaan nyt tähän asti työskennelty suurimmilta osin maastakäsin, muutamia kertoja olen kyllä selässä käynyt, mutta esiin on tullut muutamia ongelmia, joihin kaipaan apua.

Käynnissä hevonen kulkee reippaasti eteenpäin, kuuntelee hyvin apujani, pohkeenväistöt, etuosakäännökset yms. onnistuu hyvin..

Mutta sitten kun alan pyytämään ravia, hevosen päässä vinksahtaa ja hevonen lähtee yleensä kiihdytämään hirveää vauhtia eteenpäin, pää kohti taivasta, koko hevonen aivan jännittyneenä, ohjausta ja apujani ei kuuntele, menee täysin oman pään mukaan ympäri kenttää..
Laukassa täysin sama juttu. Olen koittanut hillitä hevosen vauhtia puolipidätteillä ja istumalla syvemmin satulaan, mutta mikään ei hillitse hevosta ja saa sitä rauhoittumaan ja kuuntelemaan minua.
Hevonen saattaa myöskin pukitella ja nousta jopa pystyyn. Satula ja suitset ( hevosella kuolaimettomat ) ovat hevoselle sopivat ja mukavat, siitä ei voi johtua.

Maastossa hevonen menee rauhallisemmin, joskin välillä aika kovaa, mutta kuitenkin hallitusti, sitä vauhtia kuin minä haluan.

Olen juoksuttanut hevosta liinassa ja irti, maastakäsin kuuntelee ja menee juuri sitä vauhtia, kuin haluan. Rauhallinen ravi ja laukka siis maastakäsin onnistuu.

Kaipailisin nyt siis apua siihen, miten saada hevonen rentoutumaan ja hiljentämään vauhtiaan ravissa ja laukassa ratsastaessa ja miten saada hevonen kuuntelemaan minua ratsastaessa paremmin?

Olen todella kiitollinen, jos joku osaisi ja viitsisi minua auttaa!

5

1469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

Vauhtia voi hillitä tekemällä paljon kaarevia uria. Voltteja, kiemurauria ja suunnanmuutoksia aina ja heti kun heppa alkaa kiihdyttää. Pidä kaaret sen verran tiukkoina, että se ei voi kaahailla, ja kehu kun menee hyvin tai edes paremmin. Ja käytä mahdollisimman paljon johtavia ohjasotteita, varsinkin kaarevilla urilla. Usein se auttaa hevosta laskemaan päätään alaspäin.

Oletko kokeillut sille minkäänlaisia apuohjia? Martingali estäisi sitä pakenemasta ohjan yläpuolelle, ja kumpparit (chambonit) auttaisivat sitä laskemaan päätään alas.

Toistan tässä Lampinajadin joskus antamia ohjeita pukitteluun ja pystyyn hyppimiseen: Jos sillä on taipumusta paina päänsä alas juuri ennen kuin se alkaa pukitella, estä sitä tekemästä niin. Kun hevonen painaa päänsä "polviin", nyppäise ohjalla suoraan ylöspäin, sen verran lujasti, että se pää sieltä nousee. Ja jos huomaat että se aikoo hypätä pystyyn, käännä sen pää jyrkästi mutkalle. Silloin se ei saa kunnolla tasapainoa hyppäämiseen vaan pitää kavionsa mieluummin maassa.

Tarkista myös heppasi väkirehun määrä suhteessa liikuntaan. Moni antaa hevoselleen enemmän väkirehua kuin se tarvitsee, ja tuloksena on hankala hevonen, kun se purkaa ylimääräistä energiaansa pelleilyyn. Eli paljonko se saa liikuntaa ja paljonko väkirehua? Heppa kuulostaa pirteältä, joten kannattaa harkita kauran yms vähentämistä esim puoleen nykyisestä, jos se sellaisia saa.

• apua kaipaava

Kiitos vastauksestasi mörrinkäinen!

En ole hevosella kokeillut minkäänlaisia apuohjia, enkä niiden käyttöön ole hirveästi perehtynyt..

Hevosta liikutetaan 6 krt/vk, voisi sanoa hevosen tekevän kevyttä - kohtalaista työtä.
      Hevonen saa tällä hetkellä 2 litraa kauraa/päivä.
      Olen ajatellut vaihtavani hevosen väkirehun kaurattomaan täysrehuun , esimerkiksi Racing Peacemaker voisi olla hyvä vaihtoehto.

• Huh! Ei ihme että hevosessa on virtaa. Olisin antanut samat ohjeet, mutta Mörrinkäinen ehti ensin.

Lisäisin kuitenkin, että ellei hevosella ole jotain terveydellisiä rajoituksia, esim jalkavaivoja, onko sen liikuntaa mahdollista lisätä? Energiselle hevoselle ei riitä tunti kevyttä jolkottelua päivässä, vaan se tarvitsee tekemistä missä se joutuu tosissaan käyttämään kroppaansa. Ratsasta se kunnolla hikeen aina kun ratsastat, niin se saa suurin piirtein sen verran liikuntaa kuin tarvitseekin. Maasta käsin on vaikea antaa liikuntaa riittävästi, siihen pyörimiseen hermostuu sekä hevonen että itse.

Tuo racing peacemaker voi olla hyvä, mutta huomioi kuitenkin, että vaikka siinä ei ole kauraa, siinä on silti vehnää ja ohraa joista myös saa energiaa. Kauran vaihtaminen siihen ei siis välttämättä anna toivottua tulosta. Yksinkertaisinta on tosiaan jättää kaura pois osittain tai kokonaan. Itse jättäisin kokonaan pois, kuulostaa sen verran vilkkaalta pakkaukselta... Joillakin hevosilla vaikutus on välitön, toisilla menee viikon verran ennen kuin ylimääräinen energia ehtii poistua elimistöstä, ja vasta sitten näkee kunnolla mikä on tulos. Jos hevonen laiskistuu liikaa, sitä kauraa tms voi alkaa antaa vähän kerrallaan kunnes sopiva määrä löytyy.

Jos apuohjat eivät ole tuttuja, kannattaa kysyä opastusta joltakulta jolla on kokemusta. Niitä ei saa laittaa liian tiukalle tai ne vaikuttavat väärin, tai jos ne ovat liian löysällä, niistä ei ole mitään hyötyä. Ja ellet käy valmennuksissa heppasi kanssa, kannattaa ottaa vaikka muutama irtotunti, niin opettaja voi neuvoa sekä apuohjien kanssa että yleisestikin. Auttaa saamaan hevosen hallintaan paremmin kuin täysin itsenäinen ratsastus. Omastani olisi tullut täysin hirviö ilman asiantuntevaa valmentajaa.

• poni

Oletko käynyt tunneilla hevosen kanssa? (siis osaavan valmentajan tunneilla). Jos et, niin suosittelen ehdottomasti. LÄhes aina ratsastukselliset ongelmat johtuvat nimenomaan ratsastajasta.
      Saatat esimerkiksi huomaamattasi jännittää, vetää ohjasta tai käskeä hevosta istunnalla eteenpäin, jolloin hevonen jännittyy ja kaahaa. Näitä ongelmia on mahdoton netin kautta korjata, kun ei näe miten ratsastat.

Voisi olla myös hyvä idea, jos valmentaja ratsastaisi hevosella edes muutaman kerran.

Johtava ohja on tosiaan hyvä juttu, mutta varo ettet vedä kättä reiteen, kuten jotkut tekee.

Apuohjista martingaali on ainut suht turvallinen vaihtoehto, jolla ei oikeastaan voi saada vahinkoa aikaan. Martingaalihan EI ESTÄ hevosta nostamasta päätä, kuten mörrinkäinen väitti, vaan martingaalin kanssa ohja tulee järkevässä kulmassa kuolaimeen, vaikka hevonen nostaisi pään ylös. Tällöin hevosen ohjattavuus säilyy paremmin.

Kumppareita tai mitään muutakaan vastaavaa apuohjaa en laittaisi. Suokit on yleensä muutenkin etupainoisia ja kumpparit, gramaanit, sivuohjat yms. yleensä vain pahentavat tilannetta kun ohjaavat hevosen turpaa jalkojen väliin. Muutenkaan nuo apuohjat ei ohjaa hevosta oikeaan muotoon ja siksi niiden käyttö vaatii paljon taitoa (tai osaavan opettajan vahtimassa).

(Mörrinkäinen: kumpparit ei muuten ole sama asia kuin chambon. Kumpparit on sama kuin kumichambon. Pelkkä chambon on täysin erilainen, juokstuksessa käytettävä apuohja).

2l kauraa/pv kuulostaa aika hurjalta määrältä jo valmiiksi energiselle hevoselle, joka ei kovin rankasti liiku.

• mörrinkäinen

Poni, en väittänytkään että martingali painaisi hevosen pään alas, vaan että se estää hevosta väistämästä kuolaimen vaikutusta. Ilmaisin sen eri tavalla, mutta samaa asiaa tarkoitin. Mutta hyvä kun tarkensit tuota kumpparijuttua. Ajatukset kulkivat nopeammin kuin sormet... piti kirjoittaa kumichamboni, mutta puolet sanasta jäi välistä. Pitää olla huolellisempi.

Itse olen käyttänyt kumppareita myös etupainoisilla hevosilla, mutta ongelmia siitä ei ole ollut yhdenkään kanssa. Etupainoisuudenkin saa korjattua, mutta ensin hevonen on saatava laskemaan päätään alas niin että sitä ylipäänsä pääsee työstämään kunnolla.

Apuohja ei ohjaa hevosen päätä oikeaan asentoon, se on totta, mutta ei se ole apuohjan tarkoituskaan. Apuohjan tarkoitus on auttaa hevosta laskemaan päätään sen verran alas että se voidaan ratsastaa oikeaan asentoon. Oikeastaan ainoa taitoa vaativa juttu apuohjien kanssa on siinä, että osaa pitää ne tarpeeksi löysällä. Silloin ne neuvovat hevosta laskemaan päätään, mutta eivät pakota sitä mihinkään tiettyyn asentoon. Jos niin tapahtuu, apuohjaa käytetään väärin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      51
      3154
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2460
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2358
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2321
    5. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1961
    6. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      28
      1875
    7. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      35
      1730
    8. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      87
      1691
    9. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1689
    10. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      41
      1674
    Aihe