Rottasen kesytys!

fusk

Noniin, nyt pistäkääs pöytään parhaimmat rottakortit ja kertokaas mitkä konstit ovat teillä auttaneen luottamuksen syntymiseen rottienne kanssa. Olen nimittäin kuullut ristiriitaista tietoa ainakin siitä, pitäisikö rottia käsitellä heti ensimmäisestä päivästä alkaen vai antaa tutustua uuteen kotiinsa muutaman päivän. Onko muita vinkkejä joita voitte tämän asian osalta antaa yhdelle innokkaalle, tulevalle rotanomistajalle (ja tietysti muillekkin!) ?

6

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geh

      Käsittelyä heti ensimmäisestä päivästä lähtien? KYLLÄ
      Itse vietän tulokkaan kanssa vähintään pari tuntia heti ensimmäisenä päivänä ihan kahdestaan. Ja mielellään jatkan samaa muutaman päivän peräkkäin. Ne oppivat tosi nopeasti, että sylissä saa kaikkia kivoja herkkuja, ja tulevat mielellään viettämään aikaa ihmisen syliin tai olkapäälle. :)

      En totuta arkojakaan rottia itseeni millään herkuilla houkuttelemalla tms. Ahkera pakkokäsittely on kaikkein nopein ja toimivin keino.

    • Hyvältä kasvattajalta tulleita poikasia ei tarvitse mitenkään kesytellä, kyllä ne yleensä tunkee häkistä syliin itsekin :D Mut ahkera käsittely on tärkeetä, että kesyys myös säilyy... Mä viettelen häkin luona ensin kaiken ajan mitä ehdin, ja pyörittelen vauvaa pikkuhetkiä aina välillä.

      Eri asia sit, jos kyse on aggressiivisesta tai ei ihmisiin tottuneesta aikuisesta, ne tarvii vähän järeempiä keinoja.

      • fusk

        Kiitos kummallekkin! Eiköhän tämä tästä. (:
        Mitä namusia olette yleensä rotalle antanut?Onkohan kuivamuona tarpeeks houkuttelevaa, jos sattuisikin hieman arempi yksilö... ?


      • fusk kirjoitti:

        Kiitos kummallekkin! Eiköhän tämä tästä. (:
        Mitä namusia olette yleensä rotalle antanut?Onkohan kuivamuona tarpeeks houkuttelevaa, jos sattuisikin hieman arempi yksilö... ?

        Mä annan lähinnä auringonkukansiemeniä, ne on sopivan pieniä, ettei ne täytä pientäkään masua heti, eikä tahmaa sormia. Mut esim. siemenet, pähkinät, riisi, makaroni, linssit jne luulisi kelpaavan. Tai mitä vaan tuoreruokaa voi kokeilla, mitä ne muutenkin saa. Tosi aroille otuksille kannattaa syöttää hedelmäsoseita lusikasta, niin rotan on pakko jäädä luukulle nuolemaan eikä se voi vaan sännätä piiloon syömään namia. Tavis kuivamuona niitä tuskin kiinnostaa. Ite olen huomannut, että luovutusikäiset ei välttämättä heti ymmärrä ottaa herkkuja kädestä ollenkaan, tai ne jaksaa vaan pari palaa eikä osaa vielä olla ahneita niin kuin isot. Mut nopeesti ne oppii rotaksi ;)


      • fusk
        tulikirahvi kirjoitti:

        Mä annan lähinnä auringonkukansiemeniä, ne on sopivan pieniä, ettei ne täytä pientäkään masua heti, eikä tahmaa sormia. Mut esim. siemenet, pähkinät, riisi, makaroni, linssit jne luulisi kelpaavan. Tai mitä vaan tuoreruokaa voi kokeilla, mitä ne muutenkin saa. Tosi aroille otuksille kannattaa syöttää hedelmäsoseita lusikasta, niin rotan on pakko jäädä luukulle nuolemaan eikä se voi vaan sännätä piiloon syömään namia. Tavis kuivamuona niitä tuskin kiinnostaa. Ite olen huomannut, että luovutusikäiset ei välttämättä heti ymmärrä ottaa herkkuja kädestä ollenkaan, tai ne jaksaa vaan pari palaa eikä osaa vielä olla ahneita niin kuin isot. Mut nopeesti ne oppii rotaksi ;)

        Kiitos paljon! :D


    • Rotteliini

      Ruokaa kannattaa antaa kädestä paljon. Rotta alkaa luottaa enemmän :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe