Hei!
Olen nyt yhdeksäsluokkalainen tyttö, ja keskiarvoni lukuaineissa on tällä hetkellä noin 9.75. Olen kunnianhimoinen, mutten kilpailuhenkinen, eli tahdon lukioon jossa voin haastaa itseni ilman vertailua muihin. Tulevaisuuden tavoitteisiin ja haaveisiin kuuluu tällä hetkellä lukion jälkeen Lääketieteelliseen hakeminen, joten luonnontieteet kiinnostavat minua. Koen olevani hyvä erityisesti biologiassa, matematiikassa ja kemiassa, ja haluaisin että näillä aineilla on myös pätevät opettajat. Lukiolta toivon myös hyvää ilmapiiriä, koska luultavasti tulen olemaan noihin ns. "eliittilukioihin" ainoita hakijoita koko koulustani. En siis luultavasti tunne lukiosta paljoa ihmisiä, joten olisi kiva jos muutkin olisivat helposti lähestyttäviä. Tähän mennessä olen ajatellut eniten Viikin norssia, ja toisena vaihtoehtona Ressua. Mitään vinkkejä/neuvoja?
Viikin norssiin vai Ressuun?
13
664
Vastaukset
- Valinta on sinun!
Ohessa on "Ressulaisen" kirjoittama pätkä. Siihen minulla ei sen kummempaa sanottavaa ole. Vähintäänkin voisin todeta, että käy tutustumassa molemmissa paikoissa. Hanki rehellisiä mielipiteitä koulujen oppilailta. Mieti mikä on itsellesi parasta. Ressu tarjoaa sinulle loistavat lähtökohdat tulevaisuutesi rakentamiselle, Viikki tarjoaa ne ilmaiset välipalat ja sen "upean" sijainnin keskellä peltoa. Kummassakin on puolensa ja vain sinä voinet päättää mikä itseäsi eniten hyödyttää :)
Sinulla on täydet mahdollisuudet (ainakin nyk. KA:n puolesta) valita vapaasti lukiosi. Älä tee tätä päätöstä hätiköidysti vaan mieti tarkkaan mitä oikeasti haluat.- "Ressulainen"
"Itse olen nyt toista vuotta Ressussa ja olen todella tyytyväinen valintaani.
Kun olin ysillä ja yhteishakuvalinnat odottivat, vannoin etten menisi Ressuun. "En mä haluu semmoseen hikkekouluun." Päätinpä kuitenkin huvikseen ja yläasteen tunneiltä päästäkseni käydä Ressun avoimissa ovissa: jo juhlasaliin suunnistaessa olin ällikällä lyöty. Luokkien ovet oli auki, luokissa vallitsi työrauha, opettajat opettivat asiantuntevasti mutta helposti ja usein humoristisestikin ja vaikka osa oppilaista ei tuntia seurannut vaan näpytteli kännykkää, eivät he häirinneet tuntia millään lailla. Nyt omien kokemuksieni jälkeen osaan sanoa, että useimmat opettajat eivät välitä mitä teet tunnilla: luottamus oppilaita kohtaan on vahva. He luottavat, että tiedät mitä teet ja mikä opiskelukeino on sulle hyvä. Opettajat eivät ole koulussa sinua holhoamassa, vaan opettamassa. Jos teet valinnan, ettet tästä aineesta välitä niinkään, se on ok, niin kauan kun et häiritse tuntia. Jos takanani jotkut supattaa, voin ystävällisesti pyytää heitä olemaan hiljaa ja he ymmärtävät. Yläasteella tästä tulisi vuolas "no mitä vittuu sä voit meitä komennella?!"
Itse olin myös ensimmäisenä vuonna ymmälläni, kun tunnilta sai poistua lupaa pyytämättä esim. vessaan tai vesipulloa täyttämään. Eihän se olisi tullut kuuloonkaan yläasteella!
No, vakuuttuneena hainpa sitten Ressuun. Kaksi ensimmäistä jaksoa on lähes samanlainen lukujärjestys oman ryhmän kanssa, jolloin on helppo ryhmäytyä ja vaikken enää nää ryhmäläisiäni päivittäin, tiedän että voin kaikille mennä keskustelemaan tarvittaessa ja olemme... no, ryhmä. Heidän kanssa on aina kiva vaihtaa kuulumisia. Niin kauan kun et vain vetäydy itseesi, Ressussa on helppo saada kavereita tai vähintäänkin hyvän päivän tuttuja. Itse en ole Ressussa kohdannut vielä ketään, josta en jostain syystä pitäisi. Ja koska ressulaisia tulee ympäri Suomea ja Helsinkiä, ei valmiita porukoita juurikaan ole, vaan kaikki ovat avoimia juttelemaan muille.
Mielipiteet kilpailusta vaihtelevat, mutta minusta kilpailua on vain jos itse sitä teet. "Huonompia" arvosanoja ei katsota pahalla, se on jokaisen oma asia. Me ymmärretään, ettei kaikki saa kymppejä. Emme tuomitse.
Erilaista toimintaakin on ihan mukavasti, tälläkin hetkellä meneillään on musikaaliprojekti, kuoroja (suurkuoro ja pienempi kamarikuoro), kerhoja on shakkikerho ja matikkakerho ja juuri perustettu lukupiiri. Juhlina OPKH panee parastaan, toiminta on mukavaa. Mutta toisaalta, jos bileet ynnä muu kiinnosta, ei haittaa! Sisäänpäinkääntyneitäkin löytyy Ressusta aika paljon, jos haluat viettää illan kotona leffaa katsoen sekin on OK. Ne menevimmät voivat ihmetellä, mutteivat tuomitse. Itse en tule tanssimaan wanhoja, eikä kukaan ole arvostellut mua sen vuoksi.
Opinto-ohjaus on mahtavaa: kun olen verrannut kokemuksiani isosiskoon, joka kävi Kallion lukion, voin todeta saaneeni huolellista ohjausta. En ole lainkaan pihalla yo-kirjoituksista, kursseista, tai jatko-opinnoista. Jatko-opintojenkin suhteen muuten ollaan hyvin avoimia: osalla ei ole vielä hajuakaan mitä haluaa, osalla on aavistus, osa on selvittänyt viime aikoina mitä haluaa ja osa on tiennyt mitä haluaa jo lapsesta asti. Aiheesta keskustellessa päättäneitä onnitellaan päätöksestä ja kysellään muutamia kysymyksiä, mutta vaikka oma valintani voi olal joidenkin mielestä omituinen, ei valintaani ole koskaan kyseenalaistettu. Ressut kunnioittavat toisiaan. (Tai sitten vaan hengaan liikaa humanistien kanssa, jotka eivät valintaani tuomitse...)
Sijainti on myös mahtava. Kaikki on lähellä: Kamppi, rauttis, Forum, Stockmann, mäkkäri, subi, kolme eri teehuonetta, pari kahvilaa, kiinalaiset, pizzeriat, uimahalli, Jamera... On ollut tosi mukavaa, kun kerkee ruokkiksellakin Jameraan!
Jotta viesti olisi realistinen, mainitsen vielä Ressun negatiivisia puolia. Kaikki ei tietenkään ole mahtavaa, mutta täytyy sanoa että plussat voittavat miinukset mennentullen. Huonoja puolia Ressusta on ensinnäki ruokala, joka aiheuttaa päänvaivaa joka vuosi. Käytävillä voi olla aika ahdasta ja meteli saattaa olla suuriakin desibelejä. Kaikki opettajat eivät ole upeita ja mahtavia, mutta kaikille löytyvät omat suosikkinsa. Ja ehkä hiukkasen sitä, että Ressu on kovin luonnontiedepainottunut lukio, eli pitkää matikkaa luetaan paljon ja luonnontieteet ovat suosittuja, minkä vuoksi kaltaiseni humanistit saattavat jäädä hiukan vähemmälle. Esim. lyhyen matikan kursseja on alkupäässä vain yks tai kaks per kurssi, mikä voi tehdä lukujärjestyksen teosta hankalaa. Kerran olen joutunut myös puolustamaan humanistisia aineita, mutta muuten kaikki on mennyt hyvin. Osikos vielä jotain... no, johonkin Kallioon verrattuna Ressussa ei ole taiteellista toimintaa niin paljon, mutta ei ihmekään ja itse olen ollut tyytyväinen.
Toivottavasti auttaa ja löydät viestin. Tai joku muu. On mukava rohkaista oppilaita Ressuun ^^ "
- hsdjzkl
Sykki/Ressu on parhaat, tosta kilpailuhengestä en tiedä kauheesti kun yksi tuttu kertoi että ressussa on ihan jumalaton kilpailuhenki ja paine päällä. Sykistä osa sanoo että myös suuri kilpailuhenki ja sut jätetään porukoiden ulkopuolelle huonojen numeroiden sattuessa, kun taas toinen tuttuni sanoi että siellä on paljon suvaitsevampaa porukkaa ja opetushan on maan parasta.
- Hus tietämätön!
Kilpailua on jos sitä itse haluaa. Jos on itsevarma ja pystyy katsomaan omia numeroita "huumorilla", on ihan turha pelätä yhtään mitään paineita tahi kilpailua.
- joonjuttu
parhaat? ehkä KA, jolla pääsee sisään ovat korkeimmat, mutta ei se niistä parhaita lukioita tee :)
- *yawn*
Eipä ole mitään väliä mihin lukioon menet...itse sen tien saa raivata lääkikseen. Eliittilukiossa perusasiat käydään nopeasti (koska kaikki tuppaavat omaavan riittävän ymmärystason, että voidaan edetä vähän nopeammin), jolloin aikaa voi jäädä johonkin ylimääräisen opiskeluun. Auttaako se lääkiksen kannalta? Ei, mutta jos ylimääräinen kiinnostaa, niin onhan se parempi kuin tylsistyä kuoliaaksi joidenkin hattivattien kanssa, joille perusasiat tuottavat vaikeuksia.
Opetuksen tasosta täällä leijailevat tarvitsisivat vain pienen annoksen realismia...eliittilukiolaiset eivät juurikaan tarvitse sitä opetusta, kas kun he osaavat ottaa asioista selvää ilman opettajaakin...siksipä he ovat saaneet hyvän k.a:n ja pääseet eliittilukioon.
Eli mene mihin lukioon vain haluat, suurta väliä sillä ei ole, ja hoida se kunnialla kuntoon.
T. tuleva kollegasi? - Hätääntynyt
Kiitos kaikille vastauksista, tuntuu hyvältä että siellä lukioissakin on paljon ihmisiä jotka haluavat infota tulevia ykkösiä omasta koulustaan! Ja huomenna olen menossa tutustumaan Viikkiin, voin vaikka tulla kertomaan kokemuksista tänne jos niistä sitten jollekkin olisi apua :)
Viikissä minua kiinnostaa ehkä eniten ns. "uusi ja moderni" rakennus ja ympäristö, sillä itselleni sellainen on mieluisampi kuin vanha ja historiallinen koulu, vaikka ei niissäkään mitään moittimista ole. Koska osaan itsekkin (kuten joku jo aiemmin mainitsi) jollain tasolla ottaa asioista tietoa ja opiskella itsenäisesti, toivoisin mielipiteitä lähinnä siitä, millainen oppimisympäristö kouluissa on. Vaikka olenkin itse aika "tavallinen" (vaikka kaikkihan ovat uniikkeja), en halua että koko lukio on täynnä samanlaisia ihmisiä. Eli onko niin, että noissa eliittilukioissa on sen verran fiksumpaa porukkaa, ettei aleta muita selän takana haukkumaan tai syrjimään vakavasti.
Olen myös kuullut, että Viikissä vuosittainen uusien oppilaiden määrä on suht. pienet 80, ja Ressussa noin 200. Eli itse ainakin tykkäisin vähän pienemmästä vuosiluokasta, jolloin olisi parempi mahdollisuus tutustua kaikkiin :) - norrsssilaine
onko kaikilla norsseilla sellanen maine, että siellä on sellasii tyyppejä jotka panostaa kouluun keskiverto-oppilasta enemmän?
- rsth
Tietääkseni keskustan norssissa bilekulttuuri on aika paljon "rajumpi", mutta kyllä sinnekkin on korkea ka
- AAtu
Itse Viikin norssilaisena suosittelen kyllä lämpimästi tätä koulua. Hyviä puolia on monia: moderni koulurakennus, ilmainen välipala, äärettömän helposti lähestyttävä rehtori... Yksi suuri syy miksi itse tänne hain oli kohtuullisen pieni oppilasmäärä lukiossa, vain 80 per vuosi. Tällaiseen määrään ehtii tutustua nopeasti, mutta ihmisiä on tarpeeksi, että erikoisempiakin kursseja (esim. bilsassa labrakurssi ja jopa yliopisto-opintoja, jos kiinnostaa) järjestetään. Ilmapiiri ainakin omalla vuosikurssillani on tosi hyvä, varmaan pieni oppilasmäärä vaikuttaa.
Monet Viikkiin tulevat ovat ainoita omalta yläasteeltaan, joten se ei ole mikään ongelma eikä yläaste vaikuta mitenkään kaveriporukoihin. Opettajatkin ovat asiantuntevia ja oppikirjantekijöitäkin lähestulkoon pursuaa ovista ja ikkunoista. Tietysti kaikki opettajat eivät voi olla aivan älyttömän mahtavia, muttei täällä kyllä yhtään kamalaa opettajaa ole.
Jos on kysyttävää, voin yrittää vastailla. Lukioihin kannattaa myös ehdottomasti käydä tutustumassa. Toivottavasti löydät hyvän lukion, mikä ikinä onkin! - AAtu
Haluan vielä korostaa, ettei täällä mitään hampaat irvessä puristavaa kilpailuhenkeä todellakaan ole eivätkä ihmiset ole samasta puusta veistettyjä, kaikenlaista porukka kyllä löytyy kyllä. Eikä ihmisiä missään nimessä arvoteta tai haukuta huonompien numeroiden takia.
- partiopoika
aatu ootko eetu XD
- xrt
Ressun kävi lapseni ja koulu sujui loistavasti. Ei oo hikari mutta asiat menee vähällä lukemisella kaaliin. Luonnontieteet tosi vahvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114359
- 793543
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843395Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223381Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273286- 762954
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim662841"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452800- 852749
Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852589