syömishäiriökö?

pakkosyödä

Olen jo pitkään miettinyt mahtaako mulla olla jonkinlainen syömishäriö, mutta en oikein osaa päättää onko syömiseni vaan esim. huonoa itsehillintää vai onko kyse jostain muusta. Eli olisi kiva saada muiden mielipiteitä asiasta.

Olen 165/70 eli ylipainoa löytyy ja olen jo pitkään yrittänyt laihduttaa vaihtelevin tuloksin. Ongelmani on se, että ahmin välillä järjettömiä määriä ruokaa (5-6 000 kcal) vastapainoksi oksennan tai syön seuraavina päivinä erittäin vähän.Oksennan suunnilleen pari kertaa viikossa ja ehkä noin 3 päivänä syön liian vähän.
En kykene hallitsemaan ahmimistani enkä voi ostaa edes useamman päivän ruokia jääkaappiin sillä syön ne kaikki kerralla. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, säännöllisesti ja riittävästi jotta ahmimiskohtauksia ei tulisi, mutta se ei ole vaikuttanut asiaan. Tunnen syyllisyyttä ja ahdistusta jos syön vähänkin liikaa joka usein laukaisee ahmimisen. Ajattelen myös ruokaa, syömistä ja painoani jatkuvasti ja tuntuu, että se hallitsee elämääni.
Lisäksi sairastan 1 tyypin diabetestä joka on huonossa tasapainossa syömisieni ja oksenteluiden takia, mutta en silti ole kyennyt lopettamaan vaikka se vaikuttaa terveyteeni.
Olen ihan loppu tähän jatkuvaan taisteluun ahmimisen kanssa varsinkaan kun siitä ei millään näytä pääsevän eroon.
Joten jos jollain olisi jotain kokemusta/neuvoja/vinkkejä olisin erittäin kiitollinen ! :)

3

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huohhuoh

      Anteeks mut kuinka uusavuton voi ihminen olla. Jos sulla on huono olla, oot ahdistunu ja väsyny sun elämäntapaas ni sit ei ei luultavasti ole tervettä. Vai kuulostaaks susta oksentaminen ja ahmininen normaalilta? Ja mitähän vois tehä hmmm... Varmaan, en tiiä villi heitto, hommata apua esim ravitsemusterapeutin ja psykologin kautta? Sori, mut tää palsta ei oo enää mitään muuta täynnä ku tätä et porukka ahmii ja oksentaa ja niit ahistaa syöminen ja sit ne ei tiiä onks se normaalia vai ei. Jos joku asia pyörii koko ajan mielessä ja elämä ei koostu ku yhestä asiasta ni ei, se ei edelleenkään ole tervettä. Mihin terve järki ja itsensä kuuntelu on kadonnu...

      • söster Ingela

        Täysin samaa mieltä kuin edellinen.
        Jos jokin asia omassa terveydessä askarruttaa ja ahdistaa, eikö ole luonnollista silloin hakea apua?
        Ja koska sinulla on diabetes olet varmasti jossain hoitosuhteessa jonnekin päin; terveydenhoitaja - diabeteshoitaja - lääkäri? Puhu heille nyt ensi alkuun!
        Pelottavaa ajatella, mitä tuo tekee terveydellesi! Syömishäiriö jo itsessään on hyvin vakava sairaus, ja siihen lisättynä vielä diabetes, ei hyvä!
        Olet todella vakavassa vaarassa saada pahoja seurauksia epätasapainossa olevan diabeteksisesi kanssa. Itse tiedät mihin tuo voi johtaa (amputaatiot, silmävauriot, munuaisvauriot jne) .
        Älä siis mieti ja aikaile, apua hakemaan nyt HETI!!


    • Eivvv.

      Komppaan täysin edellisiä. Anteeks nyt vaan mut mua suoraan sanottuna raivostuttaa nää tällaiset kyselijät "onko mulla syömishäiriö", menee samaan kategoriaan näiden "olenko raskaana?" kyselijöiden kanssa.
      Öö mene ammattilaisen luokse ja keskustele hänen kanssaan? Ei jumalauta ihan oikeasi miten tyhmä ihminen voi olla kun kyselee netistä onko hänellä syömishäiriö? Sinusta en tiedä, mutta suurin osa näistä kyselijöistä tuntuu olevan vaan huomiota hakevia kakaroita jotka sit kelailee "joo nyt ne on ihan paniikissa että jos mulla on syömishäiriö".

      Varmaan ihan itsekin ymmärrät sen ettei ahmiminen/oksentelu ole normaalia.?!


      Sori avautuminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe