Mikä hinta kauppakirjaan??

mattis

Olen uuden puolison kanssa ostamassa ex puolisoani ulos asunnosta, ja nyt tässä aloin kauppakirjaa tekemään niin aloin miettimään että minkä hinnan mä siihen laitan? Mulla ja ex puolisolla on lainaa jäljellä 99tonnia eli kaupan myötä se maksetaan pois ja exälle maksan 2400euroa kaupan yhteydessä, niin minkä mä laitan kauppakirjaan hinnaksi? Onko se tuo 99tonnia?

9

116

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mattis

      Ja tuleeko kauppakirjaan myyjäksi vain ex puoliso? koska tavallaanhan exän puolikasta tässä ollaan ostamassa.

    • djhg

      Siis kyse on ihan normaalista kaupasta eikä osituksesta?

      • mattis

        normaali kauppa


    • 14+18

      Kauppakirjaan tulee hinta, jonka sovitte ex-puolisosi kanssa. Lähtökohtaisesti se on puolet asunnon arvosta. Tulee uudesta puolisostasi myös asunnon omistaja, ja millä omistusosuudella? Vai ostaako uusi puolisosi sen ex-puolisosi puolikkaan.

      Exäsi sitten maksaa saamillaan rahoilla oman osuutensa lainasta pois ja sinä maksat oman osuutesi pois omilla rahoillasi. Vähän epäselvää, miksi ajattelit jäljellä olevan lainamäärän liittyvän jotenkin kauppahintaan?

      • Mattis

        Siksi laina määrä on tärkee koska kun asunnon arvo on 110000 niin puolet siitä on 55000 ja sitä mä en exälle maksa koska exä haluaa vain 2400 itselle kaupan yhteydessä, niin siksi maksan hänelle puolet jäljellä olevasta lainasta sen 2400 euroa. Eli se saa laina osuutensa maksettua ja hänelle jää se 2400. No tavallaan kun mulla on nyt ja kaupan jälkeen puolet asunnosta niin nykyinen sen puolikkaan ostaa, eli tuleeko kauppakirjaan muuten myyjäksi exä ja ostajaksi nykyinen, eli mun nimi ei tulekkaan mihinkään.


    • -hklk

      Ethän sinä maksa exälle mitään jos nykyinen ostaa exän puolikkaan? Sinun omistuksesi pysyy ennallaan.

      Jos mainitut lainat on henkilökohtaisia eikä taloyhtiön lainoja, niin ne eivät vaikuta kauppakirjan kirjauksiin mitenkään. Mutta pankki pitää ottaa mukaan kuvioihin, koska se asunnonpuolikas lienee tällä hetkellä exän lainan vakuutena, eikä sitä niin vain myydä eteenpäin ilman pankin lupaa.

      • mattis

        Joo pankin kanssa jo ollaan loppusuoralla. Eli uuden puolison kanssa haettiin lainaa joka suuruudeltaan mun ja exän jäljellä olevan lainan suuruinen exälle menevä 2400, eli 101400.


      • 9+14
        mattis kirjoitti:

        Joo pankin kanssa jo ollaan loppusuoralla. Eli uuden puolison kanssa haettiin lainaa joka suuruudeltaan mun ja exän jäljellä olevan lainan suuruinen exälle menevä 2400, eli 101400.

        Mikäli nyt saan selvän ajatuksistasi, asunnon puolikkaan kauppahinta on 99000 / 2 2400 = 49500 2400 = 51900 euroa, joka tulee kauppakirjaan. Asunnon puolikkaan myyjä on ex-puolisosi ja sen ostaja on uusi puolisosi. Exäsi maksaa puolet olemassa olevasta lainasta pois saamallaan kauppahinnalla. Ostaja maksaa lisäksi 2 % varainsiirtoveroa, ellei nyt satu olemaan ensiasunnon ostaja ja tarpeeksi nuori.

        Sinä maksat puolet pois olemassa olevasta lainasta ottamallasi uudella lainalla (tai enhän sun oikeastaan ole pakko ottaa uutta lainaa, varsinkin jos lainan marginaali nousee. Tietysti menee vähän monimutkaiseksi, jos uusi puolisosi ottaa lainan eri pankista kuin sinä, koska sitten tarvitsee tehdä jälkipanttaus.)


      • mattis
        9+14 kirjoitti:

        Mikäli nyt saan selvän ajatuksistasi, asunnon puolikkaan kauppahinta on 99000 / 2 2400 = 49500 2400 = 51900 euroa, joka tulee kauppakirjaan. Asunnon puolikkaan myyjä on ex-puolisosi ja sen ostaja on uusi puolisosi. Exäsi maksaa puolet olemassa olevasta lainasta pois saamallaan kauppahinnalla. Ostaja maksaa lisäksi 2 % varainsiirtoveroa, ellei nyt satu olemaan ensiasunnon ostaja ja tarpeeksi nuori.

        Sinä maksat puolet pois olemassa olevasta lainasta ottamallasi uudella lainalla (tai enhän sun oikeastaan ole pakko ottaa uutta lainaa, varsinkin jos lainan marginaali nousee. Tietysti menee vähän monimutkaiseksi, jos uusi puolisosi ottaa lainan eri pankista kuin sinä, koska sitten tarvitsee tehdä jälkipanttaus.)

        Noin juuri :) joo kokonaan uusi laina piti ottaa pankin vaatimuksesta. Ei siis kuulosta väärältä ajatukseni miten asia menisi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe