Kesken ajon heitti tuon oranssin "check engine" valon mittaristoon. Mitään ei kuitenkaan tunnu olevan autossa vialla, vaan toimii ihan normaalisti.
Valo syttyi jo eilen eikä ole siitä hävinnyt itsestään, kuten aiemman tapauksen kohdalla, jolloin auto sammui kesken ajon ja tuo sama varoitus jäi palamaan.
Silloin tuo ilmoitus poistui itsestään eikä ollut jättänyt mitään vikamuistiin. Ja tämä sammuminen kesken ajon on tapahtunut kolme kertaa. Nyt ei kuitenkaan pariin kolmeen kuukauteen vikaa ilmennyt.
Tänään käytti aamulla myös ESP vikavaloa mittaristossa mutta se poistui kun lähdin ajamaan ja ei ilmaantunut enää uudestaan päivän aikana.
Pitää varmaan käydä taas luettamassa vikakoodit, kun tuo valokin palaa. On nämä jumankauta sellasia härveleitä kaikenmaailman antureineen. Lieneekö joku Lambda anturi menossa vai mikä lienee saanut tuon varoitusvalon palamaan.
Minun aikana tuota lambda anturia (joita vissiin autossa kaksikin)ei ole vaihdettu, mutta aiemman omistajan mukaan hänen aikanaan useamman kerran. Oli hänellä ollut tamä auto uudesta asti siihen kun tuli minulle.
Kumma kyllä kun ei vaikuta auton toimintaan millään lailla. Huomenna aamulla öljynvaihtokin, mutta saa nähdä kerkeisvätkö samalla lukasta ton vikamuistinkin.
Croma 2.2 check engine varoitusvalo
10
3481
Vastaukset
- Bravo nuova
Voisi olla jopa pelkkä moottorin ohjainyksikön sulake rikki? Kannattaa tarkistaa se. Rasia lienee jossakin konehuoneen puolella. Taitaa olla bochin virityksiä muuten.
- Bravo nuova
Toinen mahdollisuus on kosteushäiriö sulakerasian alapuolella. Jos jollain hiustenkuivaajalla pääsisit varovaisesti sinne puhaltamaan. Voi jopa toimiakin. Uusi rasiakin voisi ratkaista vian. Ulkomailta tilattuna voisi olla halpakin...
- Bravo nuova
Bravo nuova kirjoitti:
Toinen mahdollisuus on kosteushäiriö sulakerasian alapuolella. Jos jollain hiustenkuivaajalla pääsisit varovaisesti sinne puhaltamaan. Voi jopa toimiakin. Uusi rasiakin voisi ratkaista vian. Ulkomailta tilattuna voisi olla halpakin...
...Jos siis vanha rasia alapuolelta pahasti hapettunut. Myös pelkän ohjainyksikön sulakkeen johtoliitoksen irroitus ja puhdistus saattaisi toimia. Lambdoista ei vielä omaa kokemusta, mutta voi ne olla niitäkin.
Hyvät joulut!
- Hiivatinroma
No niin, luettiin koodit ja seuraavaa löytyi.
MOTOROLA E16
2. vikamuisti
-Lambdatunnistin (lohko 1, tunnistin 1)
-Dyn. valvonnan signaali epälooginen.
-Vika ei esillä.
Moottorin tietoja tapahtumahetkellä.
Kierrokset 2548
Moottorin kuorma 13.3%
Jähdytysveden lämpötila 94 astetta.
Kaasuläpän asema 41%
Imuilman lämpötila 2 astetta.
Tuo siis oli ilmeisesti se mikä valon jätti palamaan.
Tuo ESP valokin oli jättänyt vikamuistiin tietoja.
ESP TRV 430
1. vikamuisti
- C1315 Pyörähdystunnistin
- Viallinen
- Hetkellinen vika
Ympäristöolosuhteet:
- ABS/ESP -varoitusvalo PÄÄLLÄ
- Ajonopeus 0 km/h.
- Ohjauspyörän kääntökulma -112 astetta.
- Pyörähdys 4 astetta/s.
- Poikittaiskiihtyvyys 0 m/s toiseen.
- EBD- varoitusvalo EBD -toimintaa on.
- ABS-säätö = aktiivinen.
- ASR-säätö = aktiivina.
- ESP-säätö: ON.
- ASR / ESP OFF-varoitusvalo = Vikamerkkivalo POIS.
- ASR / ESP -kytkin: ei aktivoitu.
- Jarruvalokytkin (BLS) = auki
- Vikalaskin 56
Siinä ne tärkeimmät olikin.
Aut.ilmastointilaite 2.2
Motorola E16 oli myös jättänyt merkinnän
tuonne vikamuistiin. Sen kohdalla ei lukenut mitään.
Nyt tyhjennetty muisti ja valo hävisi mittaristosta.
Tämän hetkisen tiedon mukaan virheilmoituksia,
jotka eivät vaadi lisä toimenpiteitä. Näin ainakin
asian ymmärrän kuullun ja luetun myötä.
Kiitti vinkeista vaikka sulakerasia konepellin alla saakin
vielä toistaiseksi olla rauhassa.
Katellaan josko ilmaantuu vielä uudestaan samoja ilmoituksia
niin sitten vois tarkemmin katella.
Joku varmaan ymmärtää enemmän noista diaknostiikan antamista
virheista, ja voi vaikkapa halutessaan valaista asiaa maallikoille.
Nyt jatketaan joulun odotusta.
HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA
ja kiitos vielä neuvoistanne.
sitten vaikka sielläkin olisi jotain- Hiivatinroma
Ja tuo lambdan vikakoodi oli P1133
- Hiivatinroma
Mahtavaa. Menikin toista kuukautta ja taas se sama valo syttyi palamaan. Ja ei mitään vaikutusta kulkuun, kuten ei viimeksikään. Varmaan taas hetkellinen häiriö joka poistui samantien, mutta jätti tuon valon palamaan.
Varmaan hommattava lukulaite, jolla voi nuo koodit lukea ja nollata.
Tämähän on ihan per....seestä, jos joutuu jatkuvasti näiden kanssa pelaamaan.
Viime kesänä sammuessaan kesken ajon muutamaan otteeseen sytytti tuon valon, mutta sammui itsestään aina vähän ajan päästä. Mitään vikaa ei ollut muistiin silloin edes jättänyt ja toimikin ihan moitteetta taas sammumisten jälkeen. Huollossakaan ei mitään vikaa löytynyt.
Nyt kun vika on mallia ei mitään vaikutusta mihinkään, niin jättääkin valon palamaan. Eihän tossa systeemissä ole mitään järkeä.
Millanen lukulaite olisi kelvollinen tuohon hommaan. Tuon moottorivalon poistaminen pitää myös sillä onnistua.
Kohta vaihtuu kärry ja merkki, jos ei tämä temppuilu lopu. Ei jaksa pelleillä näiden vehkeitten kanssa kovin pitkään.- jotain tolkkua
Pienestä on kiinni, jos merkki vaihtuu tämän takia.
Sama homma se on muissakin autoissa. - Hiivatinroma
jotain tolkkua kirjoitti:
Pienestä on kiinni, jos merkki vaihtuu tämän takia.
Sama homma se on muissakin autoissa.muutaman kerran sammunu keskelle ruuhkaa eikä vikaa löydetä. Kerran hinattu korjaamolle kun sytytysyksikkö hajosi. Nyt sytyttelee tätä valoa ja jättää erinäisiä vikakoodeja muistiin. Mitään korjattavaa vikaa ei kuitenkaan ainakaan viimeksi löytynyt. Joten ei se nyt ihan pienestäkään ole kiinni. Jos joku tykkää ajella autolla joka sammuilee kesken ajon tai jättää vikavaloja palamaan monesti vuoden aikana, niin ok. Ei munun aikaisemmissa autoissa tämmöstä ole ollut, joten ei ihan sama kaikissa muissa autoissa.
- Hiivatinroma
Katsotaan josko ei mitään uutta ja outoa ilmaannu, niin eihän tämä maata kaatava vika ole.
Olen ollut kyllä kaiken kaikkiaan ihan tyytyväinen autoon, mutta nuo epämääräiset ongelmat
vähän nakertaa luotettavuutta.
Sellainen selvä vikahan nyt vielä menettelee, että se löydetään ja korjataan. Tämmöiset
henkimaailman viat onkin ihan toista maata :(
Kyllä autolla olisi kuitenkin tarkoitus päästä paikasta A paikkaan B ilman suurempia vaikeuksia, tai pelkoa matkan katkeamisesta jonkun toistuvan mystisen vian vuoksi.
Edellinen omistaja kertoi äsken, että oli ollut jo melko uudesta
alkaen tuon lambdan kanssa jotain ongelmaa, kun sytytteli check engine varoitusvaloa turhan takia. Olivat selitelleet jostain liian alhaisesta jännitteestä anturille jne...
Antureitahan tuossa oli uutena hajonnut muutama kappale, kuten aiemmin kerroinkin.
Sittemmin saivat vissiin paremman anturi yksilön kun ei ole tarvinnut vaihdella.
Tai kaksihan niitä lambda antureita taitaa olla. - Hiivatinroma
elm327 bluetooth OBD lukija tuli ja muutamaa ohjelmaakin jo testasin.
Toimivin tuntui olevan tuo OBD Car Doctor. Vikakoodikin oli se mitä
epäilin eli sama kun aikaisemminkin. lambdan vikakoodi oli P1133.
Muisti nollattu ja valo poissa, mutta kuinka pitkään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855