Miksi pitää vilkutella niitä pitkiä valoja takanani

S-sarja

jos ohitan auton vaikka 80 km/h alueella? Koskaan en lähde ohittamaan tilanteessa, jossa olisi vastaantulijoita tai muita riskitekijöitä. Tilanne on sama, oli kesä tai talvi. Ajelen reippaammin ja en jaksa körötellä. Sakot omat oma asiani.

Etenkin japsikotterot ja nähtävästi jotkut Volvo kuskitkin tätä kiivaasti harrastavat. Harmittaako se auton merkki, mikä ohi meni vai mistä kenkä puristaa?

36

1562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se menee, joo

      Sä tuut liian nopeesti takasin ohitetun eteen, joillakin tämä on ihan tapa. Ota reilusti etäisyyttä ennenkuin tulet eteen.

      Näin iisi oli tääkin ratkaisu.

    • Kimppapimppa!

      Omalle kaistalle paluu pitää tehdä turvavälin mitan päähän, eli jos ajat ohitustilanteessa ylinopeutta niin noin 100m päästä voit palata eteen. Samoin ohitukseen lähteminen pitää tehdä turvavälin mitan päästä. Älä ohittele,

      • 3+6

        Minä en koskaan vilkuttele valoja, mutten myöskään heikennä näkemistäni noiden "kiireellisten" takia, eli en myöskään vaihda lähivaloille. Ei se minun rikkomukseni ole yhtään suurempi kuin toisenkaan.


      • Semmoinen
        3+6 kirjoitti:

        Minä en koskaan vilkuttele valoja, mutten myöskään heikennä näkemistäni noiden "kiireellisten" takia, eli en myöskään vaihda lähivaloille. Ei se minun rikkomukseni ole yhtään suurempi kuin toisenkaan.

        Aika moni "kiireinen" alkaa opettamaan ja jarruttelemaan edessäni kun en vaihda pitkiä pois - siitäkin voi päätellä miten kiire hänellä oli.


      • Seppo Susi
        3+6 kirjoitti:

        Minä en koskaan vilkuttele valoja, mutten myöskään heikennä näkemistäni noiden "kiireellisten" takia, eli en myöskään vaihda lähivaloille. Ei se minun rikkomukseni ole yhtään suurempi kuin toisenkaan.

        Joku tekee laittomuuden, josta ei sinulle ole mitään haittaa. Sinä vastaat laittomuudella, josta on toisella haittaa.
        Laitapa yhteystietosi tänne, niin lähetetään porukalla sinulle hamekangasta ja meikkipussi.


      • Ollakkonnastupido?
        Seppo Susi kirjoitti:

        Joku tekee laittomuuden, josta ei sinulle ole mitään haittaa. Sinä vastaat laittomuudella, josta on toisella haittaa.
        Laitapa yhteystietosi tänne, niin lähetetään porukalla sinulle hamekangasta ja meikkipussi.

        "Joku tekee laittomuuden, josta ei sinulle ole mitään haittaa. Sinä vastaat laittomuudella, josta on toisella haittaa."

        Laiton on silti aina laiton. Ja mistä tiedät mikä on kenellekin haitallista ja mikä ei.


      • Hilluj
        Seppo Susi kirjoitti:

        Joku tekee laittomuuden, josta ei sinulle ole mitään haittaa. Sinä vastaat laittomuudella, josta on toisella haittaa.
        Laitapa yhteystietosi tänne, niin lähetetään porukalla sinulle hamekangasta ja meikkipussi.

        Miten ne takana olevan valot voi häiritä jos kerran etenet kovempaa kuin minä? Jos ohitit vain jäädäksesi eteen hidastelemaan niin sehän on sinun ongelmasi.


      • Seppo Susi
        Ollakkonnastupido? kirjoitti:

        "Joku tekee laittomuuden, josta ei sinulle ole mitään haittaa. Sinä vastaat laittomuudella, josta on toisella haittaa."

        Laiton on silti aina laiton. Ja mistä tiedät mikä on kenellekin haitallista ja mikä ei.

        En mä nyt ihan eilen ole syntynyt. Olet selvästi vain tavallinen mielensäpahoittaja ja naapurikyttääjä. Mitäs jos jättäisit ne muiden opettamiset niille, jotka oikeasti jotain voivat opettaa?


      • Seppo Susi
        Hilluj kirjoitti:

        Miten ne takana olevan valot voi häiritä jos kerran etenet kovempaa kuin minä? Jos ohitit vain jäädäksesi eteen hidastelemaan niin sehän on sinun ongelmasi.

        No voi jeesus, pitääkö aikuiselle(?) ihmiselle rautalangasta vääntää. No totta kai ne pitkät liian lähellä häikii sivupeileistä vaikka sitten etenisinkin nopeammin. Riippuu ihan nopeuserosta, kauanko sitä kestää...


      • Ana Aliaukko
        Seppo Susi kirjoitti:

        No voi jeesus, pitääkö aikuiselle(?) ihmiselle rautalangasta vääntää. No totta kai ne pitkät liian lähellä häikii sivupeileistä vaikka sitten etenisinkin nopeammin. Riippuu ihan nopeuserosta, kauanko sitä kestää...

        Älä tuijota siihen taustapeliin ohitettuasi jonkun loistoautollasi, niin.. hmm... eikö sinulla se taustapeili himmene automaattisesti?, no jos ei, niin napsauta se manuaalisesti "yömoodiin" niin ei häikäise, katsos kun itse rikot sääntöjä, niin joku toinenkin voi sen tehdä ja sille et voi mitään, jokainen vastaa omistaan.....


      • hintti
        Seppo Susi kirjoitti:

        No voi jeesus, pitääkö aikuiselle(?) ihmiselle rautalangasta vääntää. No totta kai ne pitkät liian lähellä häikii sivupeileistä vaikka sitten etenisinkin nopeammin. Riippuu ihan nopeuserosta, kauanko sitä kestää...

        Jos palaat turvavälin mitan päähän ohitettuasi, eli reilun sadan metrin päähän ohitettavasta ja jatkat sitä kiireistä vauhtiasi niin pitkät eivät häiritse. Mutta ilmeisesti et osaa tehdä ohitusta oikein vaan jäät nyhräämään alle sadan metrin päähän eteen.


      • Olet oikeassa
        Seppo Susi kirjoitti:

        En mä nyt ihan eilen ole syntynyt. Olet selvästi vain tavallinen mielensäpahoittaja ja naapurikyttääjä. Mitäs jos jättäisit ne muiden opettamiset niille, jotka oikeasti jotain voivat opettaa?

        Liikenteessä toisten kouluttaminen on tehotonta, typerää ja aiheuttaa jopa vaaratilanteita. Toisen virhe ei oikeuta sinua töpöilemään "samalla mitalla".

        Omaa käytöstään ja asennoitumistaan voi muuttaa. Toisten osalta jätä haaveetkin, jos et satu olemaan se poliisi.


      • Jasmine 25v
        Seppo Susi kirjoitti:

        Joku tekee laittomuuden, josta ei sinulle ole mitään haittaa. Sinä vastaat laittomuudella, josta on toisella haittaa.
        Laitapa yhteystietosi tänne, niin lähetetään porukalla sinulle hamekangasta ja meikkipussi.

        " lähetetään porukalla sinulle hamekangasta ja meikkipussi. "

        Ai kun ihanaa, toi oli kiva yllätys, kun tulin juuti kotiin talvilomalta Gambiasta.
        Mistä voin hakea paketin?


      • Seppo Susi
        Ana Aliaukko kirjoitti:

        Älä tuijota siihen taustapeliin ohitettuasi jonkun loistoautollasi, niin.. hmm... eikö sinulla se taustapeili himmene automaattisesti?, no jos ei, niin napsauta se manuaalisesti "yömoodiin" niin ei häikäise, katsos kun itse rikot sääntöjä, niin joku toinenkin voi sen tehdä ja sille et voi mitään, jokainen vastaa omistaan.....

        "sivupeileistä"


      • Seppo Susi
        hintti kirjoitti:

        Jos palaat turvavälin mitan päähän ohitettuasi, eli reilun sadan metrin päähän ohitettavasta ja jatkat sitä kiireistä vauhtiasi niin pitkät eivät häiritse. Mutta ilmeisesti et osaa tehdä ohitusta oikein vaan jäät nyhräämään alle sadan metrin päähän eteen.

        Tulee melko pitkä ohitus, jos meinaa koko ajan pitää sun reilun sadan metrin turvavälin. 20 km/h nopeuserolla ohitus kestäisi yli 36 sekuntia, 10 km/h erolla jo yli 72 sekuntia.


      • Thor
        Seppo Susi kirjoitti:

        Tulee melko pitkä ohitus, jos meinaa koko ajan pitää sun reilun sadan metrin turvavälin. 20 km/h nopeuserolla ohitus kestäisi yli 36 sekuntia, 10 km/h erolla jo yli 72 sekuntia.

        Väärin laskettu. 20 km/h nopeuserolla 100 m ajaminen kestää 18 s. Siinä olet oikeassa, että typerää se koko turvaväli on kerätä vastaantulijoiden kaistalla, sitäpaitsi turvavälin pitäminen on takana olevan homma, jos ohittajalla on suurempi nopeus omalle kaistalle palatessakin, niin kyseessä on sangen helppo homma kun jatkaa vaan samalla nopeudella kuin ajoikin.


      • Mielipide___
        Seppo Susi kirjoitti:

        No voi jeesus, pitääkö aikuiselle(?) ihmiselle rautalangasta vääntää. No totta kai ne pitkät liian lähellä häikii sivupeileistä vaikka sitten etenisinkin nopeammin. Riippuu ihan nopeuserosta, kauanko sitä kestää...

        Ainakin tällä "japsikotterokuskilla" on autossaan sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili että vastaavat sivupeilit. Ilmeisesti "laatuautoissa" ei tuollaisia hienouksia ole.

        Terveisin Lexus GS450h -kotteroitsija


      • MeniköViestisiPerille
        Mielipide___ kirjoitti:

        Ainakin tällä "japsikotterokuskilla" on autossaan sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili että vastaavat sivupeilit. Ilmeisesti "laatuautoissa" ei tuollaisia hienouksia ole.

        Terveisin Lexus GS450h -kotteroitsija

        Oletko ihan varma, että Seppo Susi lukee kommenttisi vielä yli viisi vuotta oman kirjoituksensa jälkeen???


      • pyydän.apuasi
        MeniköViestisiPerille kirjoitti:

        Oletko ihan varma, että Seppo Susi lukee kommenttisi vielä yli viisi vuotta oman kirjoituksensa jälkeen???

        Minä en halua ärsyttää viesteilläni ketään, joten tarvitsen apuasi. Mikä on se raja, jota vanhempiin viesteihin ei saa vastata, ja miksi se raja on juuri se?


      • MeniköViestisiPerille
        pyydän.apuasi kirjoitti:

        Minä en halua ärsyttää viesteilläni ketään, joten tarvitsen apuasi. Mikä on se raja, jota vanhempiin viesteihin ei saa vastata, ja miksi se raja on juuri se?

        Ei ole tietenkään mitään rajaa mutta halusin vain kysyä että uskotko henkilön jolle vastasit, lukevan vastauksen viisi vuotta sitten kirjoittamaansa kommenttiin? Epäilen suuresti. Muut, palstalla pyörivät tietysti kommenttisi lukevat ja kommentoivat sitä halutessaan.
        Se muuten puolestaan ärsyttää ja tekee kommentoinnin vaikeaksi että vaihtaa jokaiseen kommenttiinsa uuden nimimerkin. Mikset käytä samaa nimimerkkiä samassa viestiketjussa?


    • wqsqwqqssssss

      Pelleille vilkutellaan aina, suuntavilkkua osata käyttää, tullaan konttiin kiinni
      kattomaan onko edessä auto, katos onhan siinä (minä) ja sitten ohi ja koukataan eteen metrin päähän ja vilkkua merkiksi että äsken vaihdoin kaistaa.
      Voin mä antaa nyrkkiäkin valojen vilkuttelun sijaan..

    • Näin se vain on

      Kyllä se sun "reippailu" loppuu siinä vaiheessa kun sun "autos" on romuna metässä koska "et jaksanut körötellä".

      • Pe ac e

        Siellä se ei haittaa liikennettä senkään vertaa kuin kadotessaan horisonttiin. Elä ja anna toistenkin elää.


    • kitkatkatkatpitkään

      Hyvä aloitus! Jatkan sillä tavalla, että ne ovat idiootteja, jotka laittavat pitkät valot heti, kun heidät on ohitettu. Pari kertaa olen tehnyt sen, että olen käytännössä pysäyttänyt silloin. Eipä ole vilkuttelija silti uskaltanut ohi mennä, vaan on nöyränä jäänyt taakse. Ehkä oppi jotain!
      Olen itsekin syyllistynyt valoilla huomauttamaan jonkun tekemästä ajovirheestä, mutta teen sen laittamalla valot hetkeksi kokonaan pois; pimeä kuski.
      Jos joku tökkii pitkillä valoilla silmille harkitun törkeästi, sen voi kuitata vain laittamalla itsekkin pitkät valot.
      Miksi yleisesti ei osata arvioida valojen vaihtoon sopivaa välimatkaa???
      Miksi ne pitkät ajovalot täytyy aina laittaa liian aikaisin takaisin päälle ja sokaista vastaantulija????
      JUURIHAN VASTAANTULIJA ON TIEN VALAISSUT-yksi-kaksi sekuntia aiemmin!!!!!
      Siinä ajassa ei mikään voi tulla ajoväylälle, ellei kyse ole meteoriitista!!!!!
      Toimikaa loogisesti, ajatelkaa loogisesti! Moni ongelma ja vahinko jää tapahtumatta!

      • Lipu.

        Ainakin oppii sen että ei seuraavan kerran päästä sinua ohi, koska tukit tiet. Älä katsele taaksepäin muiden valoja vaan aja omaa ajoasi.


    • poliisi ei valvomass

      Tieliikennelaki 34 § (Finlex)

      "Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota."

      "Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla."

      Periaatteessa siis kuuluu vilkuttaa valoja kun näkee että joku kaahari aiheuttaa vaaraa tai haittaa, vaikkei Poliisi olekaan valvomassa liikenteessä olevien turvallisuutta.

      19 § "Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon."
      23 § "Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."

      Ohitetun kuuluu ajaa siten että 23 § "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.", eli periaatteessa ohitetun on pakko hidastaa kaaharin vuoksi.

    • työ tuo vapauden

      => Sakot omat oma asiani.

      Oletko koskaan miettinyt miksi niitä määrätään?

      "Yleisiä rangaistuslajeja ovat rikesakko, sakko, ehdollinen vankeus, yhdyskuntapalvelu, valvontarangaistus ja ehdoton vankeus."

      "Sakkoon tuomitulle, jolta sakkoa ei ole saatu perityksi, on maksamatta olevan sakon sijasta määrättävä muuntorangaistuksena vankeutta.

    • a siantuntia

      Tosaaalta minulekkin vilkutlelellaan joskus tai sillon tällön valojaa vaika ajaan ihan rajtuksten mukan ja ylensä ne vilkkutelijatovat ylensä mercu ta bnw tai audi kuskia en ymärrä miksi pitä vilkuttaaa jos ovat kireisiä niin saa menä ohieikä ajaa ihan puskurisa kiini ja vikuttaa valoja

    • Normaali

      NOPEUSRAJOITUKSET ON SÄÄDETTY LIIKENTEEN TURVALLISUUDEN VUOKSI !!!
      Kun rikot sitä, niin vahät välität toisten turvallisuudesta ja kyllä se suivaannuttaa ihmisiä.
      Monet ohittaja jäävät jurraamaan sitten siihen eteen.
      Ja monet kääntyvät ohituksen jälkeen seuraavasta risteyksestä, joten ohitus oli TÄYSIN turha ja idioottimainen.

      Ja kun ohituksen jälkeen otat heti vasemman kaistan ohitettavan eteen, niin lennätät kivet keskialueelta hänen autonsa keulaan ja tuulilasiin.

      Älä yhtään ihmettele jos ohitettava lähtee seuraamaan ja kun pysähdyt SAAT TURPAASI.

      • Normaali

        Ja kun ohituksen jälkeen otat heti vasemman kaistan

        Tarkoitin tietysti oikeanpuoleisen kaista


    • Kusipääsaabisti

      Moottoriliikennetie, 2 kaistaa suuntaansa,100 km /h rajoitus, pimeää, kurainen tienpinta, vauhti 105 km/h, cruise päällä, liikennettä vähän, ei muita samaan suuntaan menijöitä näkyvissä, takaa tulee auto, ohittaa minut, vaihtaa kaistalleni n. 15-20 m eteeni, vaikka kaistaa olisi jatkunut tyhjänä monta kilometriä, tuulilasi paskaantuu suolatöhnästä, ohittaja jää eteen nysväämään samaa nopeutta kuin minä, en viitsi ruveta muuttamaan cruisenopeutta, laitan päälle pitkät, ohittajalta jotain käsimerkkejä ja sitten kiihdytys, "painui" horisonttiin, viesti taisi mennä perille, pitkät pois. Teinkö väärin, kun laitoin pitkät? Olisiko minun pitänyt ruveta sovittamaan nopeutta ohittelijan mieltymyksen mukaan, sen jälkeen kun ohitus oli tehty ja kurat tuulilaissa. En provosoidu ohittelusta, vaan siitä, että jäädään eteen junnaamaan, ja vielä tuolla loskakelillä.

      • Turhautunu

        Ompa jännä, että meni viesti perille.
        Tokihan tuossa tilanteessa olisi voinut hetkeksi hidastaakkin. Mutta kun liikennettä on enemmän, niin hidastamisesta seuraa se, että kohta on taassen uusi ohitustöhrijä siinä edessä ja noidankehä on valmis.

        Täytyypäs kokeilla seuraavan kerran tota pitkillä ajoa, että toimiskohan...


      • ---

        Onneksi löytyy adaptiivinen cruise tollasia nysvääjiä varten.


    • kitkatkatkatpitkään

      Täsmennän, että en palaa koskaan ohituksen tehtyäni ohitetun nokan eteen, ellei ole tullut tehtyä n,s, inhimillistä arviointivirhettä,(joita näkyy kaikki silloin tällöin tekevän) mutta kiusantekijän eteen voin pysäyttää. Kiusantekijäksi joutuu laskemaan: kiilaajan (hidas kuski lisää merkittävästi nopeuttaan havaittuaan ohituksen aloituksen), äkkijarruttajan e.m. tilanteessa (kiire tulee edellä ajavan lyhentäessä yllättäen välimatkaa voimakkaalla jarrutuksella), jos minut on loskakelillä ohitettu nokan eteen eikä osaa ohituksen jälkeen kuitenkaan ajaa minua suuremmalla nopeudella, (olen menettänyt näkyvyyden tuulilasin loskaamisen takia tärkeiksi sekunneiksi), pitkillä valoilla häikäisykiusaa tekeville laitan sumuvalot vastapainoksi, (múutama tajuaa vaihtaa silloin puolikkaille).
      Ei se niin vaikeaa ole käyttää ajovaloja turvallisesti muita häikäisemättä!
      Ja turhaa se on alkaa ohittajia ajokillaan alkaa kiusaamaan; eräs TV-ohjelma amerikasta kerran näytti mitä saattaa tapahtua, jos kiusatun kuskin pinna palaa.

      • Aikuistuisitko märkä

        Onks kivaa ohitella? Onks kivaa ajaa kilpaa? Just tollasten munapäiden inhimilliset toilailut tallentuu mun kameralle ja lähtee poliisille. Ei se mitään, jos tapat ittes kaahatessas, mutta ikäväkyllä jokukerta kun ohittaessas sattuu inhimillinen virhe, niin joku sivullinen pääsee hengestään.


      • stanan kommari
        Aikuistuisitko märkä kirjoitti:

        Onks kivaa ohitella? Onks kivaa ajaa kilpaa? Just tollasten munapäiden inhimilliset toilailut tallentuu mun kameralle ja lähtee poliisille. Ei se mitään, jos tapat ittes kaahatessas, mutta ikäväkyllä jokukerta kun ohittaessas sattuu inhimillinen virhe, niin joku sivullinen pääsee hengestään.

        Vitun kyläpoliisi. Eikö muuta tekemistä? Mites se poliisi on suhtautunu sun videoihin? Sakottanu jälkeenpäin vai antanu lääkärin numeron?


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2132
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      173
      1661
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1342
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1192
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe