Opinnot junnaavat!

Toivotontako?

Suoraan asiaan: mun opinnot edistyvät todella hitaasti. Opiskelen yliopistossa neljättä vuotta ja ala on sitä mitä halusinkin, mutta musta tuntuu, etten varmaan ikinä valmistu... Kun aloitin opinnot niin ajattelin, että kyllä mä varmaan ainakin suunnilleen tavoiteajassa valmistun, mutta en vaan saa kursseja suoritettua. En ole saanut hylsyä kuin parista kurssista, mutta esimerkiksi tentteihin luen todella hitaasti enkä siksi voi kovin montaa tenttiä suorittaa lukukaudessa (tai siinä ei olisi mitään järkeä, koska en ehtisi lukea ja kuitenkin sitten tulisi niitä hylsyjä enemmänkin). Teen samalla töitä, mikä myös vie aikaani.

Kovasti haluaisin valmistua jonakin päivänä, mutta tuntuu että jumiudun vain koko ajan pahemmin. Opintojen suunnitteleminenkin on työlästä, mm. siksi että monen kurssin aikataulut (etenkin sivuaineiden) menevät aika paljon päällekkäin ja useilla kursseilla on kuitenkin pakollista läsnäoloa. Opetusohjelmia myös muutetaan aika tiuhaan ja perässä on vaikea pysyä. Onko muilla samanlaisia pulmia? En millään tahtoisi lopettaakaan opintoja, kun kuitenkin olen näinkin kauan pysynyt "kelkassa", mutta tilanne on aika turhauttava.

13

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+1

      Nyt etsit syyllistä kaikesta muusta paitsi itsestäsi. Eli oikea syy hitauteesi on, että olet hidas ja saamaton ja tusaat.
      Ote niskasta, keskittymään ja jouhevasti suorittamaan kursseja. Tee aikataulu ja noudata sitä, älä hio ja tuumaa, vaan suorita. Jos tenttiminen vie aikaa, tee esseitä jos mahdollista. Nekin tehdään hups joutuun, ei jokaista lausetta viilaten.
      Käytät aikaasi ilmeisesti asioiden ihmettelyyn niiden tekemisen sijaan.

    • Syy ja seuraus

      Oma on valintasi. Jos opiskelutyylisi vie aikaa, sinulla pitäisi olla sitä opiskeluun käytössä, eikä käyttää sitä työntekoon. Toinen mahdollisuus on kehittää opiskelutyyliäsi merkittävästi nykyistä nopeammaksi.

    • **ratkaisu

      Otat opintovapaata ja istut "kakun" kerralla eli valmistut.

      Töitä kerkeää kyllä tehdä seuraavat 35 vuotta.

    • Toivotontako?

      "Nyt etsit syyllistä kaikesta muusta paitsi itsestäsi."

      Kuinka niin? Enhän missään kohtaa kirjoitusta sanonut, ettei itsessäni tai opiskelutyylissä olisi vikaa. Luulen jopa, että vikaa on niissä molemmissa, mutta ehkä en sitä ilmaissut tarpeeksi selkeästi aloitusviestissä. En sen sijaan voi suoraan allekirjoittaa olevani saamaton, sillä teen kyllä töitä valmistumisen eteen enkä koe, että aikani kuluisi "turhuuksiin". Tiedän myöskin etten ole suinkaan ainut jonka opinnot edistyvät hitaasti.

      Töitä en todellakaan tee huvikseni, vaan tarvin rahaa elämiseen. Tuskin siis voin töiden tekoa lopettaa kokonaan. Opintolainan ottamista (ja sen turvin töiden lopettamista joksikin rajatuksi ajaksi) olen kyllä harkinnut, mutta silti lainan otto arveluttaa.

      Kiitos vastauksista, toivottavasti niitä tulee edelleen! Kuten näette, olen todellakin aika jumissa: töitä on pakko tehdä, mutta samalla ne vievät opinnoilta aikaa. Ainoa tapa välttää töiden teko on ottaa lainaa, mutta onko sekään hyvä ratkaisu?

      • neuvovaan

        Otat lainan kevätlukukaudeksi ja jätät työt siksi aikaa. Jos opiskelu alkaa sillä keinolla sujua, otat lisää lainaa, kunnes valmistut. Sitten töihin ja lainoja takaisin maksamaan. Lainoja muutkin makselevat, jos ei opintolainaa niin asuntolainaa. Kyllä se siitä, kun nyt pidät tähtäimessä nopeaa valmistumista vaikka mikä olisi.


    • so be iotit

      Esimerkki:
      itse siivosin kotini puolessatoista tunnissa, kun tuttavallani meni samaan asiaan kaksi päivää. Hän ei ollut töissä.
      Joten olet vain temperamentiltasi h i d a s.

    • Toivotontako?

      Voihan se tosiaan olla, että olen temperamentiltani (?) hidas, mutta toisaalta "hitaus" ei ole kauheasti näkynyt muilla elämänalueilla eikä ennen yliopistoa myöskään muissa opinnoissa. Varmaan työnteko opintojen ohella on kuitenkin pääsyy hitauteen, uskoisin niin. Lainaa olen alkanut harkita aina vain vakavammin, ja kuten ehdotitte, niin sitä voisi ensin ottaa vaikka puoleksi vuodeksi ja katsoa, miten opinnot alkavat edetä.

      Opintojen lopettamista en ole kovin vakavissani missään vaiheessa harkinnut, koska se olisi varmaan kuitenkin aika typerä ratkaisu. Itse olen ajatellut, että pääasia on se, että sentään joskus valmistun. Jos nimittäin opiskelupaikan heittää menemään, niin eihän sitä takaisinkaan enää saa... Paitsi tietysti menemällä uudestaan pääsykokeisiin.

    • 2+3

      Olisi hauska tietää, montako opintopistettä olet suorittanut ja missä ajassa?

    • Toivotontako?

      Vastaus edelliseen: 30-40 op:ta vuodessa (siis vuodesta riippuen) olen suorittanut.

    • 1+122

      Tuo on melko vähän, mutta ei toivottoman vähän. Eli olet oikealla tiellä, puolen vuoden panostus pelkästään opiskeluun kannattaa.

    • Älä keskeytä

      Sun (ja muidenkin) kannattaa myös muistaa, ettei nopea valmistuminen aina ole mikään tie onneen ja autuuteen... Vaikka niin varsinkin päättäjät kovasti yrittelevät vakuutella.

      Paljon parempi on, jos ylipäätään valmistut, vaikka sitten hitaamminkin, kuin että jätät homman kokonaan kesken!

    • Kevättä kohti

      Kyllä se taas, kun päivä rupeaa pitenemään, tämä opiskelukin alkaa maistua.

    • hidastelija itsekin

      Oletko käynyt opintopsykologilla keskustelemassa opiskelutekniikastasi? Häneltä ehkä saisit neuvoja, miten saisit tehostettua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      406
      1623
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1220
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      844
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      189
      759
    Aihe