AUTTAKAA KILPPARIN OMISTAJAT.. TOIVON SAAVANI JOKA KYSYMYKSEEN VASTAUKSEB =S

EN TIEDÄ MITÄÄN

Hei kaikki jotka tietävät kilppareista enemmän kuin minä.. (11v nelivarvas salakuljetettu venäjältä..pelastin hirveän ihmisen kourista, vaikka nyt pelkään tappavani sen itse..ollut minulla jo vuoden) Niin olen käynyt lukemassa netti sivuilta jos jonkinmoista tietoa.. mutta en saa niitä jotenkin sisäistettyä.. kilpparini on kipeä.. tavalla tai toisella.. en tiedä.. sen ala kilpi on aika pehmeä.. se ei kestä hetkeäkään paikoillaan vaan "kolisee" terraarion lasia vasten.. miksi? ei tietenkään aina.. mutta liian usein.. alkaa ´jo hieman kyllästyttää se ainainen kolina.. se saa tarpeeksi liikuntaa kyse ei voi olla siitä.. kaikki ruoka ei kelpaa.. kuinka kauan sen pitäisi antaa "kylpeä" tai kauan sitä pitäisi kylvettää???? se ei oikein vissii tykkää siit kylpemisest.. ei se ainakaa rentoudu.. kuinka paljon ruokaa kerralla.. niin paljon kuin jaksaa syödä.. ?? toi mun konna syö ihan saatanasti.. matoja?? tää on miun eka konna joten en tiedä paljon ne yleensä syö..tirskuu välillä.. onks sil kuumetta tai jotai.. ?? näytin eläin kaupassa kuvia siitä.. ni ne sano et sil on joku maksa sairaus hässäkkä.. miten se nvoi nähdä siit kilvest.. minkä värinen sen kilven pitäs olla.. paljon eläinlääkäri maksaa jos se on kuumees.. tai voiks sitä kilpee hoidattaa lääkäril, ja paljo se maksaa??

Kuten varmaan tuli huomattua ongelmia on vuoden aikana ilmennyt rutosti.. toivon saavani täältä vastauksia.. ku ei niilt sivuilt oikee osaa ettii vaik oon vissii joka sivun lukenu läpikotaisin..

kiitos avusta..

45

3149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nelivarvaskonnaemo -75

      1. Ensinnäkin, toivottavasti toi sun viestis oli vitsi!! Mut jos ei ollut, niin tässä vähän faktaa. Itselläni on ollut nelivarvaskilpuri 5 vuotta ja voi erittäin hyvin. Olen lukenut niin koti- kuin ulkomaisiakin kirjoja. Valitettavasti nelivarvaskilpikonnien hoidosta on paljon ristiriitaista ja väärää tietoa. Olen puhunut aiheesta asiantuntijoidenkin kanssa, joten infoni sinulle on luotettavaa. Jos vähän perehtyisit konnasi kasvatukseen, löytäisit itsekin infoa vaikka kirjastosta.

      2. Jos konnasi kilpi on pehmeä, sillä on paha kalkinpuute. Anna joka ruokintakerralla puhdasta kalsiunkarbonaattia, eli liitujauhoa (saa apteekista)ruuan päälle ripoteltuna vaikka noin puoli teelusikallista päivittäin. Sitä ei voi antaa liikaa. Vaihtoehtoisesti voit hankkia eläinkaupasta kalkkikiven (kysy myyjiltä) ja raastaa sitä ruuan päälle. Kalkin lisäksi konnalle on annettava päivittäin hieman vitamiiniseosta. Sen saat myös eläinkaupasta. Kysy tuotetta, jossa kalsium-fosforisuhde (eli Ca-P) on 5:1.

      Jotta konna voi käyttää kalkin hyväkseen luustonsa rakentamiseen, sillä on oltava terraariossa uv-lamppu lämpölampun lisäksi. Sen saa myös eläinkaupasta.

      3. Jos tarkoitat kolinalla sitä, että se kävelee terraarion seinänvierustaa edestakaisin, se on ahdistunut. Jotta konna viihtyisi, sen tulee saada kävellä vapaasti lattialla mieluummin päivittäin, terraarioon ei saa vetää, eikä saa olla liian kuuma. Lämpölampun alla lämpötila n.30-40c, muualla terraariossa normaali huoneenlämpö.

      4. Kylvetyksen tarkoitus on pitää konna puhtaana, ei uittaa konnaa kauaa aikaa. Ehkä pari kolme kertaa viikossa on sopivaa tilanteesta riippuen. Kädenlämpöinen vesi ja vettä vain kilven alaosaan asti, koska konna ei osaa pidättää hengitystään jos pää joutuisi vahingossa veden alle.

      5. Ruokaa voi mielestäni antaa varsinkin sairaalle konnalle sen verran kuin se syö. Vain jos konnasi näyttää siltä, että on niin lihava, että kilpi näyttää konnalle liian pieneltä, voi ruoka-annoksia vähentää. Vaikea sanoa, kun en ole nähnyt konnaasi. Ja ehdottomasti nelivarvaskilpurille ainoastaan kasvisravintoa!!

      Salaatti ja vihreät lehtikasvikset ovat sen pääruokaa. Lisukkeena päivittäin esim. tomaattia, kukkakaalia, porkkanaa (on tosi terveellinen konnalle, voi vaikka raastaa tai siivuttaa sitä ruuan sekaan), omenaa ym. mitä vihanneksia keksiikin. Mutta ei ehdottomasti pinaattia, perunaa, maissia eikä palkokasveja, koska haittaavat kilven kehittymistä tärkkelyspitoisuutensa ym.ansiosta. Eikä matoja!!! Voi argh.

      6. Kilven väri vaihtelee konnilla ruskeasta kellertävään tai oliivin vihreään. On yksilöllistä.

      Toivottavasti et tapa konnaasi, vaan pystyt parantamaan ja kuntouttamaan sen! Eläinlääkärillä on hyvä käydä, jos mahdollista. Valitettavasti heillä on usein melko vähän kokemusta maakonnista. Etenkin pienemmissä kaupungeissa olen huomannut, että eläinlääkärit eivät tiedä juuri mitään nelivarvaskonnista.

      Onnea teille molemmille!

      • kilppis

        Laitoit pinaatin kiellettyjen ruokaaineiden listalle. Jarmo Perälän maakilpikonna kirjan mukaan pinaatti kuuluu testudo-suvun maakilpikonnien perusruokiin (80%), tosin sitä saa antaa vain rajallisia määriä, koska se sisältää kalkkiaineenvaihduntaa ehkäisevää oksalaattia.


      • Nyt tiedän enemmän

        olen pahoillani mutta se ei ollut vitsi vaikka sitä toivoisin itsekkin.. annoit todella hyvää ja auttavaa tietoa olen kiitollinen.. ja korjaus.. kilpparini ei kävele terraarion ympäri.. VAAN sitä terraarion lasia päin/vasten.. kolisee kuten arvata saattaa.. mikki?? samasta syystä??


      • Nyt tiedän enemmän
        kilppis kirjoitti:

        Laitoit pinaatin kiellettyjen ruokaaineiden listalle. Jarmo Perälän maakilpikonna kirjan mukaan pinaatti kuuluu testudo-suvun maakilpikonnien perusruokiin (80%), tosin sitä saa antaa vain rajallisia määriä, koska se sisältää kalkkiaineenvaihduntaa ehkäisevää oksalaattia.

        ai se kirja sanoo niin... Hmm.. kaikki muut on sanonut PAITSI SINÄ TIETENKIN.. että nelivarvas kilpikonnista löytyy paljon vanhaa tietoa ja virheellistä.. joten älä perusta väitteitäsi yhdelle tietolähteelle kiitos vain mutta taidan mielummin uskoa aikaisempaa kirjoittajaa.. sorry


      • kilppis
        Nyt tiedän enemmän kirjoitti:

        ai se kirja sanoo niin... Hmm.. kaikki muut on sanonut PAITSI SINÄ TIETENKIN.. että nelivarvas kilpikonnista löytyy paljon vanhaa tietoa ja virheellistä.. joten älä perusta väitteitäsi yhdelle tietolähteelle kiitos vain mutta taidan mielummin uskoa aikaisempaa kirjoittajaa.. sorry

        Tuo Jarmo Perälän kirja ei sisällä vanhaa tietoa.
        Se on taatusti luotettava opas konnanhoitoon ja suosittelen sitä sinulle "nyt tiedän enemmän"!
        Muita kirjoja ei kannata edes lukea. Netistä löytyy lisäksi hyvää tietoa.


      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN
        kilppis kirjoitti:

        Tuo Jarmo Perälän kirja ei sisällä vanhaa tietoa.
        Se on taatusti luotettava opas konnanhoitoon ja suosittelen sitä sinulle "nyt tiedän enemmän"!
        Muita kirjoja ei kannata edes lukea. Netistä löytyy lisäksi hyvää tietoa.

        juttujen lopussa on juttu "tiedoksi" tuota sinun kirjaasi ei ole enää kirjakaupoissa.. kertoisitko vaihtoehtoisen kirjan??


      • kilppis
        NYT TIEDÄN ENEMMÄN kirjoitti:

        juttujen lopussa on juttu "tiedoksi" tuota sinun kirjaasi ei ole enää kirjakaupoissa.. kertoisitko vaihtoehtoisen kirjan??

        Saisko sen kirjan tilattua vielä herpetologiselta yhdistykseltä? Tai olisiko paikkakuntasi kirjastossa sitä? Meidän kirjastosta se kirja meinaan löytyy...


      • yhdistykeen kuul. henk.
        NYT TIEDÄN ENEMMÄN kirjoitti:

        juttujen lopussa on juttu "tiedoksi" tuota sinun kirjaasi ei ole enää kirjakaupoissa.. kertoisitko vaihtoehtoisen kirjan??

        Kyllä tuota kirjaa vielä saa kirjakaupoista,
        tiedän koska olen jonkinverran mukana yhd. toiminnassa.

        Herpetopuodista sitä ainakin saa tilattua


    • kilppis

      Kannattaa ehdottomasti viedä tuo konnasi matelijoihin erikoistuneelle eläinlääkärille.
      Eläinlääkäri kulut kuuluu jokaisen eläintenomistajan vastuulle. Eläintä ei kannata pitää ollenkaan, jollei ole varaa niihin. Ethän halua, että pieni eläin kärsii, jos olet sen jo kertaalleen pelastanut??
      Lisäks sun kannattaa lukea kilpikonnista, että konnasi sais jatkossa hyvää hoitoa...

      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN

        EHDOTTOMASTI.. juu juu.. jos voin saada muilta kilpparin omistajilta tietoa miten voin omatoimisesti parantaa elukkani elämää miksi juoksisin toiselle puolelle suome kilpparini kanssa.. ja mahdollisesti vielä turhaan koska en usko että he voisivat tehdä yhtään mitään muuta kuin minä itsekkään..JA KIITOS VAIN TIEDÄN KYLLÄ MITKÄ ASIAT KUULUVAT VASTUULLENI.. siksi kirjoitin tänne että ei pieni eläin kärsisi omien virheitteni takia.. kun olen sen kerran pelastanut.. Ja sinäkään et tainnut tarkkaan tekstejäni lukea.. olen lukenut niin paljon niitä netti sivuja.. ihan kyllästymiseen saakka mutta en oikein saanut tietoja sisäistettyä.. tälläinen "lyhyesti virsi kaunis" toimii kohdallani paremmin.. ja saan juuri sen tiedon mitä tarvitsen ilman kymmenen sivun lukemista.. mutta kiitos erittäin ihanasta huolenpidostasi..


      • kilppis
        NYT TIEDÄN ENEMMÄN kirjoitti:

        EHDOTTOMASTI.. juu juu.. jos voin saada muilta kilpparin omistajilta tietoa miten voin omatoimisesti parantaa elukkani elämää miksi juoksisin toiselle puolelle suome kilpparini kanssa.. ja mahdollisesti vielä turhaan koska en usko että he voisivat tehdä yhtään mitään muuta kuin minä itsekkään..JA KIITOS VAIN TIEDÄN KYLLÄ MITKÄ ASIAT KUULUVAT VASTUULLENI.. siksi kirjoitin tänne että ei pieni eläin kärsisi omien virheitteni takia.. kun olen sen kerran pelastanut.. Ja sinäkään et tainnut tarkkaan tekstejäni lukea.. olen lukenut niin paljon niitä netti sivuja.. ihan kyllästymiseen saakka mutta en oikein saanut tietoja sisäistettyä.. tälläinen "lyhyesti virsi kaunis" toimii kohdallani paremmin.. ja saan juuri sen tiedon mitä tarvitsen ilman kymmenen sivun lukemista.. mutta kiitos erittäin ihanasta huolenpidostasi..

        Kun eläin on kipeä, se tarvii lääkärin ja lääkkeet. Oma hoito ei aina auta. Vastuullinen kilpikonnan omistaja käyttää eläintään lääkärissä (tai ainakin soittaa ja kysyy neuvoa), kuluista piittaamatta, että eläin saa tarvitavan hoidon.
        Jos pidät kilpikonnaa niin kannattaa alkaa jo sisäistämään hoito ohjeita, ja hyväksymään eläinlääkärit auttamaam konnaasi.


      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN
        kilppis kirjoitti:

        Kun eläin on kipeä, se tarvii lääkärin ja lääkkeet. Oma hoito ei aina auta. Vastuullinen kilpikonnan omistaja käyttää eläintään lääkärissä (tai ainakin soittaa ja kysyy neuvoa), kuluista piittaamatta, että eläin saa tarvitavan hoidon.
        Jos pidät kilpikonnaa niin kannattaa alkaa jo sisäistämään hoito ohjeita, ja hyväksymään eläinlääkärit auttamaam konnaasi.

        käyttäminen siellä lääkärissä ei aina onnistu, ja soittanut olen.. kuten yhdessä tekstissä sanoin, jotkut eläinlääkärit eivät ole kiinnostuneita eläimistä mitkä ovat lehmää pienempiä.. (olen todellakin törmännyt tälläiseen tapaukseen hätä tilanteessa, jossa meinasin menettää koirani) mutta kuten olen monta kertaa maininnut olen lukenut netti sivuja joista olen tähän astisen hoito ohjeeni saanut mutta joitain ongelmia ei vielä silloin ollut joten en osannut niihin vastauksia etsiä.. OLETKO tosissaan sitä mieltä että jos ei millään pääse eläinlääkärille ja jotkut sanovat että siellä pitää eläintään käydä näyttämässä kuluista piittaamatta vaikka pystyisi vielä tekemään itse jotain.. niin silloin pitäisi antaa konna pois ilman omaa yritystä..??? en tietenkään tarkoita raja tapauksia jolloin eläin on kuolemaisillaan.. vaan että omalla hoidolla pystyy eläimen parantamaan vaikka ei ehkä yhtä hyvin kuin lääkäri, niin silloin pitäisi vaan luovuttaa ja antaa lemmikinsä toisten huomaan.. en usko että eläinlääkärillä käyminen tälläisiä toimenpiteitä vaatisi jos ihmisellä on motivaatiota ja rakkautta..


    • hensu

      Me ei voida auttaa konnaasi, vaan eläinlääkäri. Sieltä saat neuvot konnasi hoitoon ja muutenkin tietoa sen nykyisestä kunnosta.

      • anni

        vie se eläinlääkäriin. Siis sellaiselle, joka tietää kilpikonnista jotain.

        On tieysti hyvä että pelastit konnan, mutta ennen sitä pelastusta kannattaa miettiä onko valmis ottamaan kilpikonnan. Onko tarpeeksi tietoa kilpparista, oletko valmis uhraamaan siihen rahaa, nimittäin ell. maksaa yllättävän paljon.

        Onko terraario riittävän iso nelivarpaalle? Olisiko mahdollista pitää kilppari lattialla?

        Soita nyt ainakin ensin eläinlääkäriin, tai vaikkapa Raulion Johanalle. En kyllä muista numeroa ulkoa. Johanna osaa neuvoa.


      • ole hyvä
        anni kirjoitti:

        vie se eläinlääkäriin. Siis sellaiselle, joka tietää kilpikonnista jotain.

        On tieysti hyvä että pelastit konnan, mutta ennen sitä pelastusta kannattaa miettiä onko valmis ottamaan kilpikonnan. Onko tarpeeksi tietoa kilpparista, oletko valmis uhraamaan siihen rahaa, nimittäin ell. maksaa yllättävän paljon.

        Onko terraario riittävän iso nelivarpaalle? Olisiko mahdollista pitää kilppari lattialla?

        Soita nyt ainakin ensin eläinlääkäriin, tai vaikkapa Raulion Johanalle. En kyllä muista numeroa ulkoa. Johanna osaa neuvoa.

        Johanna Rauliota minäkin suosittelen.
        Hän on todellinen konna-asiantuntija!
        Hänen luokseen kannattaa suunnistaa kauempaakin!

        Osoite ja puh.nro:
        Eläinlääkärin vastaanotto
        Vantaanpuiston ostoskeskus
        Vantaanrinne 14
        01730 VANTAA
        Puh. (09) 874 5653
        0400 619 985


      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN

        ensimmäinen kirjoittaja on auttanut minua enemmän kuin kukaan muu tällä hetkellä.. ja sain juuri sen tiedon minkä tarvitsin.. ja muuta tietoa en ole tarvinnut kiitos vain.. nii joo ja oonha mie eläinlääkärille soitellu mut niil on ain nii kiire ettei ne kerkee ellei oo joku lehmäst isompi hätä.. että näin


      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN
        anni kirjoitti:

        vie se eläinlääkäriin. Siis sellaiselle, joka tietää kilpikonnista jotain.

        On tieysti hyvä että pelastit konnan, mutta ennen sitä pelastusta kannattaa miettiä onko valmis ottamaan kilpikonnan. Onko tarpeeksi tietoa kilpparista, oletko valmis uhraamaan siihen rahaa, nimittäin ell. maksaa yllättävän paljon.

        Onko terraario riittävän iso nelivarpaalle? Olisiko mahdollista pitää kilppari lattialla?

        Soita nyt ainakin ensin eläinlääkäriin, tai vaikkapa Raulion Johanalle. En kyllä muista numeroa ulkoa. Johanna osaa neuvoa.

        kilpparia on mahdollista pitää lattialla.. terraario on tarpeeksi iso.. ja todellakin otin kaikista asioista selvää päivää ennen konnan tuloa.. liian myöhään?? mutta joitkut ongelmayt ilmenivät pikku hiljaa.. ja niihin olen tietoa hankinut aina kun mahdollista sitä jostain saada.. ja tämä sinun johannasi asuu vantaalla.. täst on muutama sata kilometri lähteä sinne asti ilman ajokorttia.. ja vielä kilpikonnan kanssa.. mutta kiitos tiedotuksesta


      • kilppis
        NYT TIEDÄN ENEMMÄN kirjoitti:

        kilpparia on mahdollista pitää lattialla.. terraario on tarpeeksi iso.. ja todellakin otin kaikista asioista selvää päivää ennen konnan tuloa.. liian myöhään?? mutta joitkut ongelmayt ilmenivät pikku hiljaa.. ja niihin olen tietoa hankinut aina kun mahdollista sitä jostain saada.. ja tämä sinun johannasi asuu vantaalla.. täst on muutama sata kilometri lähteä sinne asti ilman ajokorttia.. ja vielä kilpikonnan kanssa.. mutta kiitos tiedotuksesta

        Matka on pitkä, mutta niin kaikki muutkin konnanomistajat käyttää siellä sadoista kilometreistä huolimatta! Toinen vaihtoehto on, että muutat Vantaalle, tai annat konnan pois....


      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN
        kilppis kirjoitti:

        Matka on pitkä, mutta niin kaikki muutkin konnanomistajat käyttää siellä sadoista kilometreistä huolimatta! Toinen vaihtoehto on, että muutat Vantaalle, tai annat konnan pois....

        vaihto ehtoja on enemmän kuin luuletkaan.. nuo sinun antamasi eivät ole niitä parhaimpia.. lue teksti NIINPÄ..


    • kilppis

      Jos pelastaa eläimen, niin sen voisi varmaan viedä paikkakunnan eläinsuojeluviranomaisille, jos ei itse osaa/halua hoitaa sitä. Ne tarvitaessa vie eläimen lääkäriin ja etsii sille hyvän ja luotettavan kodin.

      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN..

        NS. pelastin.. halusin niin kiihkeästi itselleni kilpparin.. sain mahdollisuuden joten ei tullut mieleenkään olla sitä käyttämättä kun entinen omistaja oli mitä oli..olen omasta mielestäni luotettava eläimen omistaja ja hoitaja.. ( omistan: koiran, 4 kissaa, marsun, ja tietenkin rakkaan kilpparini) olen elämäni aikana omistanut: 4koiraa, 5kissaa, 2marsua, kaloja, 2pässiä, 3lammasta, hevosen, kilpparin, 2kania, joten luulen osaavani hoitaa eläimiä kunniallisesti.. vaikka noista jäljellä ei ole kuin suluissa mainitut.. vanhuus vei muut mennessään.. ja seuraavaksi lähtee marsu vanhus joka on jo 9v.. luulen olevani luotettava.. ei huolta..


      • kilppis
        NYT TIEDÄN ENEMMÄN.. kirjoitti:

        NS. pelastin.. halusin niin kiihkeästi itselleni kilpparin.. sain mahdollisuuden joten ei tullut mieleenkään olla sitä käyttämättä kun entinen omistaja oli mitä oli..olen omasta mielestäni luotettava eläimen omistaja ja hoitaja.. ( omistan: koiran, 4 kissaa, marsun, ja tietenkin rakkaan kilpparini) olen elämäni aikana omistanut: 4koiraa, 5kissaa, 2marsua, kaloja, 2pässiä, 3lammasta, hevosen, kilpparin, 2kania, joten luulen osaavani hoitaa eläimiä kunniallisesti.. vaikka noista jäljellä ei ole kuin suluissa mainitut.. vanhuus vei muut mennessään.. ja seuraavaksi lähtee marsu vanhus joka on jo 9v.. luulen olevani luotettava.. ei huolta..

        Kilpikonnan hoito eroaa huomattavasti näistä muista luettelemistasi eläimistä.
        Kilpikonnista tarvii tietoa, mikä pitää osata myös soveltaa sen eläimen hoitoon ja tarvittaessa olla varaa käyttää se matelijoihin erikoistuneella eläinlääkärillä.


    • Ritu

      Jos haluut pitää konnan niin pidä ihmeessä noitten kommenteista huolimatta. Kunhan otat selvää konnista ja korjaat sen elinolot kuntoon. Ja kannattaa varautua siihen että rahaa voi mennä.

      Suosittelen Perälän kirjaa Maakilpikonna ja osotteita www.herppi.net ja www.maakilpikonna.com :) Onnea teille!

      • kilppis

        En missään tapauksessa tarkoittanut, että pelastettua konnaa ei saisi pitää itsellä, tarkoitin tuon kommenttini, JOS ei halua tai pysty pitämään.
        Pakko ei kenenkään ole pitää eläintä itsellä, vaikka sen pelastaakin... Mutta voi pitää, jos kantaa siitä vastuun.


      • evanna
        kilppis kirjoitti:

        En missään tapauksessa tarkoittanut, että pelastettua konnaa ei saisi pitää itsellä, tarkoitin tuon kommenttini, JOS ei halua tai pysty pitämään.
        Pakko ei kenenkään ole pitää eläintä itsellä, vaikka sen pelastaakin... Mutta voi pitää, jos kantaa siitä vastuun.

        Jarmo Perälän kirjaa ei ole enää kirjakaupoissa. Painos on loppu.


      • herp. yhd. jäsen
        evanna kirjoitti:

        Jarmo Perälän kirjaa ei ole enää kirjakaupoissa. Painos on loppu.

        eli Herpetologisen yhdistyksen herpetopuodista sitä ainakin voi tilata


    • evanna

      Lue nämä sivut: www.maakilpikonna.com Täällä on hyvin kattavasti tietoa maakilppareiden hoidosta.

      • Nyt tiedän enemmän

        viestissäni kirjoitin että olen lukenut www sivuja.. mutta en ole saanut tietoa sisäistettyä.. olen myös lukenut antamasi sivun.. kiitos vaa..


    • NYT TIEDÄN ENEMMÄN

      ETTÄ NÄIN

      • kilppis

        Ole hyvä. Toivon sydämestäni, että näistä meidän neuvoista olisi apua konnallesi.


      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN
        kilppis kirjoitti:

        Ole hyvä. Toivon sydämestäni, että näistä meidän neuvoista olisi apua konnallesi.

        vaikka eivät kaikki olleetkaan tyytväisiä vastauksiini.. mielipiteensä kullakin.. soviitaan sitten että en osaa hoitaa lemmikkiäni.. mutta omasta mielestäni olen lähestulkoon onistunut.. kilppari oli/on todellakin vaikein tapaus jonka olen kohdannut.. mutta toivotaan että se tästä helpottuisi hyviä neuvoja noudattamalla..


      • kilppis
        NYT TIEDÄN ENEMMÄN kirjoitti:

        vaikka eivät kaikki olleetkaan tyytväisiä vastauksiini.. mielipiteensä kullakin.. soviitaan sitten että en osaa hoitaa lemmikkiäni.. mutta omasta mielestäni olen lähestulkoon onistunut.. kilppari oli/on todellakin vaikein tapaus jonka olen kohdannut.. mutta toivotaan että se tästä helpottuisi hyviä neuvoja noudattamalla..

        Minusta on hienoa, että ainakin yrität hoitaa konnaa parhaasi mukaan. Enkä ole sanonut sinua huonoksi hoitajaksi(eikä kaiketi kukaan muukaan täällä). Kilpikonnan hoitoon tarvitaan vain valtava määrä tietoa, eikä konnan hoito ole kovin yksinkertaista, se on vaativaa, niinkuin jo mainitsinkin. Kysymyksiä tulee varmasti jokaiselle konnan omistajalle ja sitä vartenhan nämä palstat ja eläinlääkärit ovat.
        Hyvää syksyn jatkoa sinulle, sekä konnallesi.


    • kilppis

      Jos epäilet, että sillä on matoja niin se tarvii ainakin matokuurin, ettei pääse TOSI heikkoon kuntoon.
      Jos tirskuminen ei lopu, niin sit se todella tarvis sen eläinlääkärin, eikä kannata hirveen kauaa odotella... Se tarvis varmaan ehkä antibiootit tms, eläinlääkäri osaa päättää sen...
      Soittaisit nyt ihmeessä ja ainakin juttelisit eläinlääkärin kanssa?

      • NYT TIEDÄN ENEMMÄN

        se ei tirsku vaan välillä sellain puhaltaa sen ilman semmoi nopeesti ulos.. tai sit se on sitä tirskumista.. en tiedä.. mutta se tekee sitä vain todella harvoin.. jos koskaan.. se sellai suhahtaa.. . samanlaisia tapauksia?? ja mikä vaivasi?? siitä ruokailu puolesta.. ku en oikeesti tiiä et paljo ne normaalist syö... eikä kukaan ole vielä tähän asti osannut kertoa.. mutta alku aikoina se söi ihan saatanasti mutta nyt mielestäni melko normaalisti.. mikä sitten on sitänormaalia.. osaako joku kertoa?? ja olen soittanut eläinlääkärille muttta sitäei ainakaan sillä hetkellä paskaakaan kiinostanut eläimeni vointi.. siksi haen nyt tietoa muualta kuin lääkäreiltä... mutta kun tähän olen vastauksen saanut ( siis edellisiiin kysymyksiin) ja jos ne ei auta niin todellakin soitan sille lääkärille uudestaan.. miten ne madot huomaa.. siis mistä saa tietää onko konnalla matoja?? KIITOS kärsivällisyydestä


      • kilppis
        NYT TIEDÄN ENEMMÄN kirjoitti:

        se ei tirsku vaan välillä sellain puhaltaa sen ilman semmoi nopeesti ulos.. tai sit se on sitä tirskumista.. en tiedä.. mutta se tekee sitä vain todella harvoin.. jos koskaan.. se sellai suhahtaa.. . samanlaisia tapauksia?? ja mikä vaivasi?? siitä ruokailu puolesta.. ku en oikeesti tiiä et paljo ne normaalist syö... eikä kukaan ole vielä tähän asti osannut kertoa.. mutta alku aikoina se söi ihan saatanasti mutta nyt mielestäni melko normaalisti.. mikä sitten on sitänormaalia.. osaako joku kertoa?? ja olen soittanut eläinlääkärille muttta sitäei ainakaan sillä hetkellä paskaakaan kiinostanut eläimeni vointi.. siksi haen nyt tietoa muualta kuin lääkäreiltä... mutta kun tähän olen vastauksen saanut ( siis edellisiiin kysymyksiin) ja jos ne ei auta niin todellakin soitan sille lääkärille uudestaan.. miten ne madot huomaa.. siis mistä saa tietää onko konnalla matoja?? KIITOS kärsivällisyydestä

        Ensin siitä ruokailusta. Kilpikonna ruokitaan kerran päivässä. Sen lisäksi konnalla voi antaa olla pitkin päivää kuivaa heinää ja lehtiä syötävänä. Pari päivää viikossa pidetään paastoa, eli niinä päivinä vain kuivaa heinää ja lehtiä. Olethan muistanut laittaa konnan ruuan sekaan vitamiinia (esim. nutrobal) ja kalkkia?
        Vettä konnalla pitää olla koko aika tarjolla. Lisäksi ne juo usein kylvyssä. Kylpy ainakin kerran viikossa, TOSI vähän vettä laatikon pohjalle, ettei konna huku. Valvottava koko ajan konnaa kylvyssä.
        Sitten madoista. Kaikilla konnilla on vähäsen matoja (niistä ei ole haittaa). Jos matoja näkyy ulosteessa silloin niitä on liikaa ja matokuuri tulee antaa konnalle.
        Jos se konna sihahtelee (esim syliin ottaessa) se on vain merkki siitä, ettei se nauti olostaan. Näitä syliin ottamisia ei kuitenkaan voi välttää, joten sihahtelua täytyy vain kuunnella...


      • kiitos
        kilppis kirjoitti:

        Ensin siitä ruokailusta. Kilpikonna ruokitaan kerran päivässä. Sen lisäksi konnalla voi antaa olla pitkin päivää kuivaa heinää ja lehtiä syötävänä. Pari päivää viikossa pidetään paastoa, eli niinä päivinä vain kuivaa heinää ja lehtiä. Olethan muistanut laittaa konnan ruuan sekaan vitamiinia (esim. nutrobal) ja kalkkia?
        Vettä konnalla pitää olla koko aika tarjolla. Lisäksi ne juo usein kylvyssä. Kylpy ainakin kerran viikossa, TOSI vähän vettä laatikon pohjalle, ettei konna huku. Valvottava koko ajan konnaa kylvyssä.
        Sitten madoista. Kaikilla konnilla on vähäsen matoja (niistä ei ole haittaa). Jos matoja näkyy ulosteessa silloin niitä on liikaa ja matokuuri tulee antaa konnalle.
        Jos se konna sihahtelee (esim syliin ottaessa) se on vain merkki siitä, ettei se nauti olostaan. Näitä syliin ottamisia ei kuitenkaan voi välttää, joten sihahtelua täytyy vain kuunnella...

        kävin juuri tänään ostamassa apteekista lisää.. kalkkia, ja jotain semmost vitamiinia.. mistä ensimmäinen kirjoittaja puhui.. (en muista nimeä.. vaikea kirjoittaa) toi sihahtelu oli tosi hyvä tietää.. se nimittäin just sillo ainakii sihahtaa.. toi oli arvokas tieto :) mutta on vielä yksi juttu minkä olen unohtanut kysyä ja mistä en ole tietoa löytänyt vaikka olen todella ahkeraan ettinyt.. miksi konnani.. ns. nyökyttelee.. välillä sen pää nousee ja laskee vähän niinkuin pulssin mukaan.. näyttää aika omituiselta.. ja se häiritsee kun ei tiedä mistä on kyse... varsinkin kun sen pää ei liiku kokoajan sellain vaan aina välillä.. liittyykö se johonkin sairauteen..??? tämän haluan todellakin tietää..jos vielä jaksaisit vastata.. näihin ainaisiin kysymyksiin.. :)


      • eläinhöperö
        kiitos kirjoitti:

        kävin juuri tänään ostamassa apteekista lisää.. kalkkia, ja jotain semmost vitamiinia.. mistä ensimmäinen kirjoittaja puhui.. (en muista nimeä.. vaikea kirjoittaa) toi sihahtelu oli tosi hyvä tietää.. se nimittäin just sillo ainakii sihahtaa.. toi oli arvokas tieto :) mutta on vielä yksi juttu minkä olen unohtanut kysyä ja mistä en ole tietoa löytänyt vaikka olen todella ahkeraan ettinyt.. miksi konnani.. ns. nyökyttelee.. välillä sen pää nousee ja laskee vähän niinkuin pulssin mukaan.. näyttää aika omituiselta.. ja se häiritsee kun ei tiedä mistä on kyse... varsinkin kun sen pää ei liiku kokoajan sellain vaan aina välillä.. liittyykö se johonkin sairauteen..??? tämän haluan todellakin tietää..jos vielä jaksaisit vastata.. näihin ainaisiin kysymyksiin.. :)

        Hienoa että kysyt rohkeasti kaikkea mitä et tiedä. Sillä tavallahan niitä asioita oppii :)

        Olen joskus kuullut että tuollainen "pulssin mukaan hengittely" voisi johtua siitä että konna vain joskus vetää oikein syvään henkeä.
        Kuulin tuon henkilöltä joka kasvattaa nelivarpaita, mutta siitä on jo aikaa enkä muista kunnolla.

        Joten kannattaa vielä odottaa myös asiantuntijan mielipidettä.


      • kilppis
        kiitos kirjoitti:

        kävin juuri tänään ostamassa apteekista lisää.. kalkkia, ja jotain semmost vitamiinia.. mistä ensimmäinen kirjoittaja puhui.. (en muista nimeä.. vaikea kirjoittaa) toi sihahtelu oli tosi hyvä tietää.. se nimittäin just sillo ainakii sihahtaa.. toi oli arvokas tieto :) mutta on vielä yksi juttu minkä olen unohtanut kysyä ja mistä en ole tietoa löytänyt vaikka olen todella ahkeraan ettinyt.. miksi konnani.. ns. nyökyttelee.. välillä sen pää nousee ja laskee vähän niinkuin pulssin mukaan.. näyttää aika omituiselta.. ja se häiritsee kun ei tiedä mistä on kyse... varsinkin kun sen pää ei liiku kokoajan sellain vaan aina välillä.. liittyykö se johonkin sairauteen..??? tämän haluan todellakin tietää..jos vielä jaksaisit vastata.. näihin ainaisiin kysymyksiin.. :)

        Olen samaa mieltä eläinhöperön kanssa, eli ei ole vaarallista.


    • Kilpparifani

      Hei, nelivarpaan ystävä!
      Älä säikähdä pienistä.
      Kilppari kestää kyllä monenlaista puutetta hetken aikaa.
      Flunssa ja verenmyrkytys kyllä vaativat äkkiä hoitoa.
      Jos kilpi on pehmeä niin se ei ole saanut oikeaa ravintoa. Osta Nutrobalia ja ripottele sitä salaatin päälle joka kerta.

      Lasiseiiin kilppari kolistelee kun ei ymmärrä miksi ei pääse läpi. Liimaa ulkopuolelle jotain kuvia alareunaan.
      Kylvettää voi noin tunnin verran aika lämpimässä vedessä. Sitten kuivaus ja lämpölampun alle.
      Millointuo tirskuminen tapahtuu. Onko nuhaa, tuleeko sieraimista eritettä. Vai puhahteleeko kilppari vain kun otat sen syliin. Jos puhahtelee niin se ilmoittaa että ei oikein tykkää.

      Ruokaa voit antaa 2 kertaa päivässä, pari salaatinlehteä, pari viipaletta kurkkua, vähän omenaa, paprikaa tms. Kilppari syö noin 20 minuutissa riittävästi. Ota loput ruuat pois.

      jos matoja on liikaa niin matoja näkyy ulosteessa. Apteekista matolääkettä vaa. Muuten kilppari laihtuu ja voi menehtyäkin.

      Onko sinulla pientä digivaakaa. Punnitse kilppari viikottain. Kuukauden kuluttua kilppari laitetaan paastolle muutamaksi viikoski ja sitten talviunille muutamaksi kuukaudeksi.

      Tuota Perälän kirjaa voi lainata kirjastosta. Niin minäkin tein. Otin tärkeimmistä sivuista itselle kopiot.

      kilven väri riippuu kilpparista. Nettikuvista saa osviittaa.

      Eläinlääkäri maksaa muutaman kymmenen euroa (kai 50 euroa).

      Jos epäilet että kilpparisi on sairas niin laita sille lämpöpeti.

      Kilpparin hoito tulee kyllä melko kalliiksi, mutta lemmikki on aina lemmikki.

      • eläinhöperö

        Muuten Kilpparifanin teksti vaikutti olevan ihan asiallista, mutta ei kilpikonnalle riitä salaatinlehdet, kurkku, omppu ja paprika.
        Ruokavalion tulee olla PALJON monipuolisempaa.
        Kuten siinä Perälän kirjassakin mainitaan.


      • kilppis

        Minusta kaksi tuoreruoka ateriaa on liikaa terveelle konnalle. Riippuuhan se tietenkin aterioiden koosta.
        Itse olen antanut yhden tuoreruuan päivässä, lisänä kuivaa heinää, lehtiä niin paljon päivän mittaan kun jaksaa syödä. Minusta nyt syksyllä on ihan hyvä antaa aika paljon kuivaa ruokaa ja vähentää tuoreruuan antamista.


      • kilppis

        Horrostamisen lisäksi on toinenkin vaihtoehto, puolittainen talvilepo. Siinä vähennetään pikkuhiljaa lamppujen päällä olo aikaa, kunnes ne saamutetaan kokonaan. konna nukkuu n. viikon ja sitten se herätetään kylpyyn ja syömään ja takas nukkumaan takasin. Tämä on helpompi ja turvallisempi tapa selvitä talvilevosta ja se toimii hyvin.
        Se täytyy itse päättää kumman näistä valitsee omalle konnalle: puolittaisen, vai jääkaappiin.


    • minä

      Ei missään nimessä matoja! Kilpikonna on luonnossakin kasvissyöjä (ei ihan kaikki)eikä siis syö matoja! Jotkut kuitenkin syöttävät kilppareilleen matoja (seurauksena nopea kasvu)
      ,mutta se voi olla vahingollista eläimelle.
      Siis ei matoja!

      • HUH huh

        minusta on erittäin huvittavaa että kirjoitat jostain matojen syömisestä.. lueppa teksti uudelleen niin käsität että puhuin siitä että onko konnallani matoja kun se syö niin paljon... en todellakaan ole syöttämässä sille matoja.. jotain rajaa


    • hamikki

      Ostimme nelivarvas kilpikonnalemme juuri uuden terraarion hän on alkanut kävelemään terraarion lasia pitkin ja kolauttelee kilpeäänsä lasia vasten tosi huolestuttavaa mitä pitää tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe