Onko minulla syömishäiriö?

anorektikko?

Kertokaapa rehellinen mielipiteenne: Kärsinkö syömishäiriöstä? Aamupalalla syön leivän, jugurtin ja lasin maitoa, sitten myöhemmin banaania ja jäätelöä, lounaaksi esim.maksalaatikkoa, välipalaksi keksiä ja sipsejä, sitten joskus vielä toisen lämpimän aterian ja iltapalalla vielä pari leipää ja jugurtti. Äitini väittää, että mulla on syömishäiriö, kun hän itse ei ole näkemässä, kuinka paljon syön. Syön siis näin paljon ja painan kaikesta huolimatta vain 54 kg ja oon 178 cm pitkä. Että olenko anorektikko? Olen kokeillut olla liikkumattakin, mutta silti oon vain näin laiha.

8

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä neuvoo

      Pikemmin ihmetyttää, saako tuollaisella syömisellä tarpeelliset vitamiinit, entsyymit ja öljyt. Lihominen ei välttämättä onnistu ilman näitä, tai saattaa kertyä karstaa suoniin, niin että näyttää laihalta, mutta energia ei pala kunnolla, tms.

    • a.p

      No sen verran voisin vielä lisätä että viljatuotteita en voi käyttää sillä kärsin vilja-allergiasta. Sitten olen vielä lisäksi gluteenittomalla ruokavaliolla, koska tulen huonovointiseksi kaikista viljatuotteista. Maitotuotteita käytän aika paljon ja d-vitamiinia syön purkista joka päivä

    • Setä neuvoo

      Kaikkia entsyymejä ei saada oman kehon tuotannosta, vaan osa saatava kasviksista. Entsyymejä tuhoavat kuumennus, säteilytys ja säilöntäaineet. Kalaöljyä on väitetty tarpeelliseksi.

    • Näin.

      Jos kehonkuvas ei ole vääristynyt etkä pode huonoa omatuntoa syömisestäsi ni tuskin ihan syömishäiriötä on.

    • hieman neuvoja

      Syömishäiriö on mielensairais ja laihtuminen on vain sen oire ei sairaus itsessään.

      Niinpä sinulla voi olla epäterveelliset syömistavat, mutta jos et tunne itseäsi lihavaksi tai edes yritä laihduttaa, kyseessä tuskin on syömishäiriö.

      Olen tosin kuullut, että epäterveellisen vähäinen ja kaavoittunut syöminen voi ajan kanssa johtaa syömishäiriöön. Siispä on aina hyvä tarkistaa, että saat tarpeeksi energiaa ja ravintoaineita ruokavaliostasi.

      Tärkeintä on kuitenkin, että tunnet itsesi terveeksi. Oletko kokenut esimerkiksi: uupumusta, jatkuvaa kylmyyttä(varsinkin kehon ääreis-osissa), vatsan turvotusta, hiustenlähtöä tai raajojen alituista puutumista, koska nämä oireet ovat eräitä merkkejä aliravitsemuksesta.

      Jos kuitengin tunnet itsesi pirteäksi ja kaikin tavoin terveeksi, ei sinulla ole syytä huoleen. Jotkut ovat vain luonnostaan hoikkia.

      Toivottavasti auttoi!

    • Anorektikko

      Syömishäiriö ei ole pelkästään fyysinen sairaus. Niinkun edellinen sanoi laihtuminen on vain oire siitä. Se, että syöt epäterveellisesti ei tee sinusta syömishäiriöistä.

      "Anoreksia voi alkaa vähäisestä laihdutusyrityksestä, joka riistäytyykin hallitsemattomaksi syömättömyyskierteeksi. Laukaisijana on ruumiinkuvan häiriö, jonka seurauksena laihuushäiriöstä kärsivä pelkää paniikinomaisesti rasvakudoksen kertymistä ja lihavuutta. Tuloksena on pakonomainen ja salaileva laihduttaminen sairaalloisen laihaksi. Laihduttamisen aiheuttama nälkiintyminen lisää noidankehämäisesti syömishäiriötä ylläpitävää masennusta ja ruokaa koskevia pakkoajatuksia. Usein he eristäytyvät sosiaalisesti, ovat ilottomia ja kärsivät ärtyisyydestä, masennuksesta ja unettomuudesta.

      Tyypillisiä oireita ovat rasvaisen ja kaloripitoisen ruoan välttäminen, usein ruokana ovat ainoastaan vihannekset ja hedelmät. Osalle laihuushäiriöstä kärsivistä on ominaista myös ahmimis- eli bulimiakohtaukset ja niiden laukaisema itse aiheutettu oksentaminen. Monet häiriöstä kärsivät yrittävät hallita painonnousuaan pakonomaisella liikunnalla, virtsan eritystä lisäävillä lääkkeillä (diureeteilla) tai ulostuslääkkeillä.

      Anoreksiassa paino on ainakin 15 % vähemmän kuin pituuden mukainen keskipaino. Alle 18-vuotiailla lapsilla painonlasku voidaan helposti todeta kasvukäyrästä esimerkiksi kouluterveydenhoidossa. 18-vuotiailla ja sitä vanhemmilla painon arviointiin käytetään painoindeksiä. Normaalipainon alaraja on painoindeksi 18,5. Jos painoindeksi on alle 16, kyseessä on yleensä anoreksia. Vaikeimmissa muodoissa painoindeksi voi laskea alle 13:n, jolloin paino voi olla alle 30 kiloa."

      http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00111

    • cm MELAA

      höyhenee vaa jos anoreksia kiinnostaa


      http://höyhen.net


      nimim. Mela CM

    • Setä neuvoo

      Viljojen asemesta on muitakin syömisen tapoja /ruokavalioita. Lähi-Idässä taateli on tärkeä energianlähde. Itselläni on tapana syödä kuivattuja taateleita silloin tällöin; riisin tai makaronin asemesta. Muutama parapähkinä täyttää päivän seleenitarpeen moninkertaisesti.Taatelissa E-vitamiinia, parapähkinöissä seleeniä ja sitrushedelmissä C-vitamiinia = melkoinen antioksidanttiyhdistelmä.

      Kala-hedelmäruokavalio voi myös olla mainio. Tai kalaa, juustoa, vihanneksia ja hedelmiä. Mielestäni kannattaa kokeilla miten erilaiset ruokavaliot vaikuttavat mielialaan tai vireyteen. Ei välttämättä tarvitsekaan syödä kaksi kiloa riisiä, viisi litraa makaronia ja ämpärillinen perunoita päivässä. Sekä saavillinen teetä päälle. Silloinhan vitamiinien ja hivenaineiden osuus romahtaisi turhan pieneksi.

      Zone-dieetistä kertoo Barry Sears kirjassaan. Omasta mielestäni voi riittää välillä vaikka yksi ateria päivässä, kunhan on tarpeeksi monipuolista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe