Köökkipsykologiaa ja mielikuvitusta Askel -lehdessä

Hah, hah, haa!

Joskus käsiini osuu myös jokin hengellinen lehti. Tällä kertaa Askel. Siinä Olli Valtosta riivaa Martti Luther tämän palstan nim. Balttiksen tavoin. Valtonen kehittelee köökkipsykologista teoriaa Lutherin lapsuuden traumasta, jossa susi tappoi yhden hänen huostaansa uskotuista lampaista ja isän kurituksesta. Tämä tapaus johti sitten Valtosen mukaan uskonpuhdistukseen ja paavin vihaamiseen joka edusti Lutherille isää. Lutherin myöhäisempää juutalaisiin kohdistuvaa kaunaa Valtonen perustelee psykologisten puolustusmekanismien pettämisenä. Lutherin uskonpuhdistus olikin tämän mukaan vain sairauden oire.

Samanlaisia teorioita on kehitelty Jeesuksestakin jossa on nähty isän puuttumisesta johtuva trauma, usko Jumalaan isänään ja muine suuruudenhulluina ajatuksina maailman vapahtamisesta. Jeesuksen Jumalan poika -ajatus on siis sekin lapsuudessa koetun traumaattisen kokemuksen käsittelyä niin kuin psykologisissa teorioissa puhutaan.

Samassa lehdessä Eero Junkkaala taas kertoo kahdenlaisesta uskosta. Lahjan vastaanottamisuskosta ja armolahjauskosta. Pelastavassa uskossa ihmisen oma lahjan vastaanottaminen on sata prosenttisesti ihmisen oma ratkaisu, jättäytyminen, antautuminen, tahdon päätös, eli ihminen pelastaa itsensä aivan täydellisesti omalla päätöksellään. Armolahjauskossa parannetaan sitten sairaita yms. Näyttää siltä että fundisten mielikuvitususkolla ei ole mitään rajaa:):):)

4

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieti tätä(se aito)

      Hah, hah, haa!
      20.12.2013 13:06

      Ni johan..papit repii kohta paitansa lukiessaan tämän.

      Kuinka kummassa se ammattiveli Olli Valtonen menee moittimaan "meidän Marttiamme".? Onko juomavedessä vikaa vai lintuflunssako levittää tuota ajattelua, ettei "Marttimme" ollutkaan ihan terve missään vaiheessa. Onneksi Olli ei tule tänne keskustelemaan, koska hänelle ei vastattaisi vaan hän saisi minun tavallani odottaa kaksi vuorokautta huomatakseen että tekstille oli asetettu banni.
      Onneksi hän ei ehdi tulla koska hän saisi vain todeta, että kaikkia asioita ei täälläkään saa kysyä.

      • öylätty

        mieti tätä (se aito)

        Lähetäpä kuule, joku verenkarvainen, vereslihaa synnyttävä keissi, tai herja, tai kysymys, niin yritetään vielä vastata! Jos ei papit ja viisaat, niin me tumpelot ja tyhmät, kuten minä!
        Jos et välitä vastata, niin toivotan Sinulle ja kansallesi Kaikkea Hyvää ja ennenkaikkea Rauhaa tulevan Vuotena! Shaloim!


    • cfbcnmb

      Missio-Valtonen, kok, on Pele kaddella L:lällä. Se uskoo mihin huuhaahan vaan. Just oli telkussakin höpöttämästä ihmisten jakamisesta erilaisiin ryhmiin luonteeltaan. "Sä kuulut ihan selvästi vitosiin sinä seiskoihin!" Horoskooppi skeidaa uudessa paketissa, mut pahalle haisee edelleenkin.

    • ...

      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1362
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      924
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      78
      848
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      794
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      793
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe