Altakasteluruukkujen markkinaosuus

Itse olen kehitellyt tavallisista muovisista altakasteluruukuista poikkkeavia ruukkuja. Kiinnostaisi tietää, miten altakasteluruukkujen markkinaosuus suhteessa tavanomaisiin ruukkuihin on muuttunut vuosien mittaan. Näppituntumalta vaikuttaisi siltä, että niiden osuus kaikista ruukuista on pienentynyt sitten 80- ja 90- luvun. Esimerkiksi hyvin varustetusta puutarha-alan liikkeestä niitä ei näytä saavan. Olenko oikeassa ja voisiko asiaa paremmin tunteva kertoa lisää asiasta ?

3

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkennuksena; kyse on pienistä kotikäyttöön tarkoitetuista altakasteluruukuista eli säiliöruukuista.

    • 1 mielipide

      Enpä tiedä markkinaosuuksista, mutta en itse ole altakasteluruukkuja hankkinut, koska ne ovat typerän muotoisia, olen vähän perehtynyt ja käytänössäkin tullut ymmärtämään miten kasvin juuret kasvavat/leviävät luontaisesti. Kukka tekee yleenä alaspäin juuriaan. Ei niihin altakasteluruukkuihin jäänyt järkevästi tilaa juurille. Ne oli suunnitellut joku, joka ei ole elävää kasvia nähnytkään.
      Perinteinen saviruukku on edes jonkun verran kasvin juuristolle luonnonmukainen.
      Tosin huonekasveja on juuristoltaan monenlaisia, mutta kapeahko ja syvä ruukku on melkein aina parempi kuin matala ja leveä (=altakasteluruukku)

      Oikeanmallinen saviruukku, jossa reikä pohjassa, josta ylimääräiset vedet pääsevät valumaan pois lautaselle, on paras. Saviruukuista (tai keraamisista) parhaat on ne, jotka ei ole sisältä lasitettuja, ne säilyttävät kosteutta.

      • moti1

        Hyvin puhuttu ! Omissa ruukuissani myös ruukun muoto on ajateltu uusiksi. On korkeita ( max 300 mm) ja kapeita, alaspäin leveneviä, joissa kasvin juuristo voi kasvaa luonnolliseen muotoon, pieniä pyöreitä ruukkuja aidolla kivipinalla jne.
        Myös ledit ovat ruukuissani esillä eri tarkoituksissa. Ruukuissani aluslautanen toimii vesisäiliönä ja sen kokoahan voi sitten vaihtaa tarpeen mukaan. Vihermassan tuotoltaan ruukkuni vastaavat vesiviljelyruukkuja.
        Edelleen kiinnostaa tietää, onko pienten altakasteluruukkujen markkinaosuus pitkällä aikavälillä muuttunut, kuten näppituntumalta näyttää. Ja miksi näin on käynyt, jos on käynyt:


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe