Ei syö!!!!

Natu

Mikä minun tuliliskoa vaivaa kun se ei syö vaikka mitä sille tarjoaa...?
Onko tuliliskoilla kenties jokin syömätön kausi tai jotain?
Toinen tuliliko syö todella ahneesti kun sille tarjoaa,mutta toinen kääntää päätään ja menee hetken päästä pois...

8

1006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

      Onko tulilisko maalla vai vedessä? Kyse voisi tällöin olla ns. maakaudesta.

      Minkä ikäinen arviolta? Myös viitaten maakauteen.

      Kauan on olleet sinulla?

      Ja kauan tämä syömättömyys on jatkunut?

      Tarkennatko hiukan siis tätä asiaa. Jos kyse on ihan pari päivää syömättä tms. niin ei hätää varsinkaan, jos et pidä ns. paastopäiviä niin sillon nämä itse kieltäytyvät ruoasta usein.

      • NatuPoppu

        Se on vedessä ja maalla...
        Ollut mulla n. yhden kuukauden, jonka aikana ei sille ole ruoka maistunut...


      • Zuuls
        NatuPoppu kirjoitti:

        Se on vedessä ja maalla...
        Ollut mulla n. yhden kuukauden, jonka aikana ei sille ole ruoka maistunut...

        No suljetaan siis maakausi pois, kun on vedessäkin, jos ihan oleilee vedessä eikä käy vain kastautumassa..

        Yksi syy voisi olla ihan tämä muutto sinulle.

        Onko sinulla millaiset olosuhteet altaassa? Eli vedenlämpötilat ym. kohdallaan. Olen huomannut, että jotkut tulareista eivät välitä olosuhteistakaan mitään, mutta jotkin reakoivat heti olosuhteisiin ja muuttuvat apaattisemmiksi jne.

        Syömättömyydestä ollaan aika paljon puhuttukkin täällä ja en usko, että se ei ole kuukauteen syönnyt yhtään mitään, koska kuukausi on ns. pisin aika jonka tulari voi olla syömättä ja silloin näkyvät jo lonkkaluut ja tulilisko on tod. huonossa kunnossa, joten jos näitä ei näy niin se syö ns. salaa sinulta.

        Nyt en oikeastaan tiedä ollenkaan todellakaan olosuhteita, altaankokoa, lämpötiloja yms. Eli todella vaikea arvioida miksi ei syö..

        Onko eläimessä muutoksia jotka viittaisivat sairauteen? Jos epäilet, että olisi kannattaa mailata minulle niin annan sinulle Johanna Raulion numeron niin hän osaa eläinlääkärinä opastaa hoidoissa yms.

        Oikeastaan en osaa sanoa, kuin, että tularia pitäisi ns. hellästi pakottaa ruokaan. Mitä muuten syötät tulareille? Kyllä, jos eläin on kunnossa ja olosuhteet niin ruoan pitäisi alkaa uppoamaan. Tämä ns. pakottaminen on vain, että ruokaa tarjotaan monesti päivässä ja jätetään eläimen lähelle. Voisi toimia paremmin, jos salamanteri olisi yksin niin näkisit syökö se vai kaveri ruoat, mutta jos taas tressi on takana sekään ei käy..

        Eli edelleen kaipaisin tarkennuksia kokonaisuustilanteesta ja juuri tuosta onko eläin todellakin ollut sen kuukauden syömättä eli on siis luuranko about. Ja altaan lämpötila, kasvit, hiekka, suodatin, altaan koko, hoito yleisesti jne..Jos tämä tilanne siis vain jatkuu ja salamanteri on jo pelottavan laiha.

        Kannattaa varmaan lukea vielä ihan nuo tuliliskosivut, jos sieltä saisi infoa ja sitten tarkennella ihan kokonaistilanne..Kyllä nämä nirsoimmatkin on syömään yleensä saatu yrittämällä vain.

        Linkki sivuille:

        http://www.matelijat.info/tulilisko

        Toivottavasti salamanteri alkaisi syömään ja harmi, kun en osaa oikein auttaa näillä tiedoilla enempää. :(


      • ^^Candy^^
        Zuuls kirjoitti:

        No suljetaan siis maakausi pois, kun on vedessäkin, jos ihan oleilee vedessä eikä käy vain kastautumassa..

        Yksi syy voisi olla ihan tämä muutto sinulle.

        Onko sinulla millaiset olosuhteet altaassa? Eli vedenlämpötilat ym. kohdallaan. Olen huomannut, että jotkut tulareista eivät välitä olosuhteistakaan mitään, mutta jotkin reakoivat heti olosuhteisiin ja muuttuvat apaattisemmiksi jne.

        Syömättömyydestä ollaan aika paljon puhuttukkin täällä ja en usko, että se ei ole kuukauteen syönnyt yhtään mitään, koska kuukausi on ns. pisin aika jonka tulari voi olla syömättä ja silloin näkyvät jo lonkkaluut ja tulilisko on tod. huonossa kunnossa, joten jos näitä ei näy niin se syö ns. salaa sinulta.

        Nyt en oikeastaan tiedä ollenkaan todellakaan olosuhteita, altaankokoa, lämpötiloja yms. Eli todella vaikea arvioida miksi ei syö..

        Onko eläimessä muutoksia jotka viittaisivat sairauteen? Jos epäilet, että olisi kannattaa mailata minulle niin annan sinulle Johanna Raulion numeron niin hän osaa eläinlääkärinä opastaa hoidoissa yms.

        Oikeastaan en osaa sanoa, kuin, että tularia pitäisi ns. hellästi pakottaa ruokaan. Mitä muuten syötät tulareille? Kyllä, jos eläin on kunnossa ja olosuhteet niin ruoan pitäisi alkaa uppoamaan. Tämä ns. pakottaminen on vain, että ruokaa tarjotaan monesti päivässä ja jätetään eläimen lähelle. Voisi toimia paremmin, jos salamanteri olisi yksin niin näkisit syökö se vai kaveri ruoat, mutta jos taas tressi on takana sekään ei käy..

        Eli edelleen kaipaisin tarkennuksia kokonaisuustilanteesta ja juuri tuosta onko eläin todellakin ollut sen kuukauden syömättä eli on siis luuranko about. Ja altaan lämpötila, kasvit, hiekka, suodatin, altaan koko, hoito yleisesti jne..Jos tämä tilanne siis vain jatkuu ja salamanteri on jo pelottavan laiha.

        Kannattaa varmaan lukea vielä ihan nuo tuliliskosivut, jos sieltä saisi infoa ja sitten tarkennella ihan kokonaistilanne..Kyllä nämä nirsoimmatkin on syömään yleensä saatu yrittämällä vain.

        Linkki sivuille:

        http://www.matelijat.info/tulilisko

        Toivottavasti salamanteri alkaisi syömään ja harmi, kun en osaa oikein auttaa näillä tiedoilla enempää. :(

        Minusta 1 kk ei ole pisin aika mitä tularit voi olla syömättä, koska omani oli syömättä n. 6 kk!!! Siis mä aloin oikeasti huolestua. Nälkään se ei kuollut, vaan kuivui... Pääsi siis akvasta pois ja kuivettui! ;( Mutta tosin oli syömättä n.6 kk! Ihmeen sitkeä kaveri, sillä välillä sairasti sitä kaasukuplaakin...


      • ^^Candy^^
        ^^Candy^^ kirjoitti:

        Minusta 1 kk ei ole pisin aika mitä tularit voi olla syömättä, koska omani oli syömättä n. 6 kk!!! Siis mä aloin oikeasti huolestua. Nälkään se ei kuollut, vaan kuivui... Pääsi siis akvasta pois ja kuivettui! ;( Mutta tosin oli syömättä n.6 kk! Ihmeen sitkeä kaveri, sillä välillä sairasti sitä kaasukuplaakin...

        Ja siis lisää: Kokeilin kuivattuja verimatoja, kuivattuja surviaisentoukkia, pakastekatkarapuja, rasvatonta naudan jauhelihaa... Mutta tältä paikkakunnalta ei elävää ravintoa löydy :(...


    • Marja

      Joitain keinoja on joiden olen kuullut toimivan enkä omien kokemuksieni mukaan yhtään hämmästyisi jos toimisi:

      Kokeile vähentää vettä silleen että sitä on noin kymmenen senttiä, ja yritä saada sisustuksella aikaan selainen tasanne että siinä ollessaan lisko olisi ihan pinnan tuntumassa mutta sen alapuolella kuitenkin.
      Minulla oli pitkään niin ettei tuliliskoni osannut syödä jos sen ei ollut helppo tarrata ruokaan kiinni. Jos lisko on pinnan tuntumassa sen pitäisi hoksata ruoka helpommin ja helpompi käydä siihen käsiksi kun ei tarvitse uida sen luo.

      En tiedä toimiiko sinulla mutta jos keinot loppuu niin kannattaa kokeilla. ^_^

      • Toya^

        Mä ainakin syötän tuliliskolleni ja salamanterilleni pakastettuja toukkia ja ne vajoo pohjaan niin ei tarvii niitten liskojen pintaan nousta.


      • ^^^Candy^^

        Mutta kun se on jo kuollut! KUOLLUT! :( Ei se nälkään vain kun pääs karkuun ja kuoli... :(((


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe