Eilen ajelin 4 tietä lahden suuntaan. Katselin autoja jotka tuli vastaan, oli muuten paljon yks"silmäsiä liikenteessä.Rupesin seuraamaan valojen käyttöä, suurin osa ajoi puolikkailla.Illalla kaverin kanssa saunoessa ruvettiin pohtimaan ajovalojen käyttöä. Tultiin siihen tuloksee ettei porukka osaa käyttää pitkia valoja koska ne ei syty kun on valomuisti päällä. Sanoin eräälle rouvalle että oikea ajo valo ei toimi, hän kysyi toimiiko parkki. Kyllä toimii mutta sillä ei näe ajaa pimeällä.Siis tutustukaa auton käsi kirjaan että osaatte laittaa valot päälle.
valot
24
330
Vastaukset
- Lupus
Koomista kun pimeällä ajaa niin melkein puolet ei käytä pitkiä valoja lainkaan mutta sumarit palaa kyllä varmaan parkissakin. Typerimmillä jopa takana.
- Kolopappanen
Tuo "yksisilmäisyys" on hyvinkin pitkälti seurausta tyhmyydestä ja laiskuudesta. Onpa tullut kertaalleen vastaan sellainenkin tilanne jossa lamppujen vaihtoon on lähdetty vasta sitten kun molemmat ovat jo pimeänä.
Pitkien valojen käyttö onkin sitten ihan eri juttu. Voi tosiaan olla ettei porukka osaa edes käyttää niitä koska valokytkimessä on monia asentoja. Itselläni on vielä sen verran perinteinen loota, ettei valojen kanssa tarvitse ihmetellä. Voi niitä aikoja, kun kaikki oli niin SELKEÄÄ.Ajovalopolttimon vaihtamisesta on tehty tosi vaikea asia. Ennen oli yksinkertaisen helppoa ei kun johto irti ja kumisuojus ja sitten vanha pois ja uusi tilalle. Tämän pystyi tekemään vaikka maantiellä lennossa parissa minuutissa.
Tänäpäivänä pitää vaihdattaa merkkikorjaamossa. (kannattaa vaihtaa molemmat samantien) Koska auto pitää tankata merkkikorjaamolla???
Laki pitäisi asettaa, että polttimon vaihto olisi simppeli homma!!!
Kuka järjestäisi tästä kansalaisaloitteen?- aloite on jo tehty
autoilija kirjoitti:
Ajovalopolttimon vaihtamisesta on tehty tosi vaikea asia. Ennen oli yksinkertaisen helppoa ei kun johto irti ja kumisuojus ja sitten vanha pois ja uusi tilalle. Tämän pystyi tekemään vaikka maantiellä lennossa parissa minuutissa.
Tänäpäivänä pitää vaihdattaa merkkikorjaamossa. (kannattaa vaihtaa molemmat samantien) Koska auto pitää tankata merkkikorjaamolla???
Laki pitäisi asettaa, että polttimon vaihto olisi simppeli homma!!!
Kuka järjestäisi tästä kansalaisaloitteen?"Heinäkuussa 2011 Euroopan unionissa voimaan tullut direktiivi määrää, että valonlähde on voitava asentaa "ilman erikoistyökaluja"."
http://yle.fi/uutiset/onko_250_euroa_lampunvaihdosta_jo_liikaa/6474214
Olen kyllä iloinen että omassani on huomiovalot, eli ei tarvitse kesällä poltella ajovaloja. Tosin en ole vielä joutunut vaihtamaan polttimoita, eli en tiedä onko helpompi vaiko vaikeampi kuin edellisessä autossani oli. - Autoilija myös
aloite on jo tehty kirjoitti:
"Heinäkuussa 2011 Euroopan unionissa voimaan tullut direktiivi määrää, että valonlähde on voitava asentaa "ilman erikoistyökaluja"."
http://yle.fi/uutiset/onko_250_euroa_lampunvaihdosta_jo_liikaa/6474214
Olen kyllä iloinen että omassani on huomiovalot, eli ei tarvitse kesällä poltella ajovaloja. Tosin en ole vielä joutunut vaihtamaan polttimoita, eli en tiedä onko helpompi vaiko vaikeampi kuin edellisessä autossani oli.Toivottavasti tuo direktiivi tulisi pian voimaan
- Autoilija myös
Autoilija myös kirjoitti:
Toivottavasti tuo direktiivi tulisi pian voimaan
Samaaa minäkin odotan, että tuo laki tulisi nopeasti voimaan.
- Rumpsukka
aloite on jo tehty kirjoitti:
"Heinäkuussa 2011 Euroopan unionissa voimaan tullut direktiivi määrää, että valonlähde on voitava asentaa "ilman erikoistyökaluja"."
http://yle.fi/uutiset/onko_250_euroa_lampunvaihdosta_jo_liikaa/6474214
Olen kyllä iloinen että omassani on huomiovalot, eli ei tarvitse kesällä poltella ajovaloja. Tosin en ole vielä joutunut vaihtamaan polttimoita, eli en tiedä onko helpompi vaiko vaikeampi kuin edellisessä autossani oli.Ennen vaihto onnistui useimmiten ilman mitään työkaluja. Ja minulta onnistuu edelleen niin kauan kuin vanha auto kestää. Pitää tämäkin asia ottaa huomioon seuraavaa autokauppaa tehdessä.
Rumpsukka kirjoitti:
Ennen vaihto onnistui useimmiten ilman mitään työkaluja. Ja minulta onnistuu edelleen niin kauan kuin vanha auto kestää. Pitää tämäkin asia ottaa huomioon seuraavaa autokauppaa tehdessä.
Autokauppaa tehtäessä joutuu ottamaan huomioon paljon asioita ja tämä polttimoiden vaihtaminen jää kyllä usein huomioimatta. Eikä polttimoita usein edes tarvitse vaihtaa ensimmäisen omistajan aikana. Minulla on ollut monta autoa missä on ko. toimenpide siirtynyt seuravalle omistajalle, joten ei siihen tule paljoa huomiota kiinnitettyä.
- plastopelle
autoilija kirjoitti:
Autokauppaa tehtäessä joutuu ottamaan huomioon paljon asioita ja tämä polttimoiden vaihtaminen jää kyllä usein huomioimatta. Eikä polttimoita usein edes tarvitse vaihtaa ensimmäisen omistajan aikana. Minulla on ollut monta autoa missä on ko. toimenpide siirtynyt seuravalle omistajalle, joten ei siihen tule paljoa huomiota kiinnitettyä.
Niin harvemmin Plasto-Volvossa valoja onkaan.
- tuli vaan mieleen
Tuli vaan mieleen että eikös tuo nelostie ole valaistu joltakin osin, ainakin Helsinki-Lahti välillä, en nyt ole pimeän aikaan siellä kyllä ajellut. Enempi käytän Hämeenlinnanväylää pohjoisiin mennessä, sekin on valaistu Helsinki -Tampere välillä.
Niin että eihän silloin edes saa pitkiä käyttää.- yesterday nou
Milloin Helsinki-Tampere väli on valaistu?
- ....,,,,
yesterday nou kirjoitti:
Milloin Helsinki-Tampere väli on valaistu?
Varmaan viikonlopun aikana, samoin kuin tuo Kerava-Lahti-välikin.
- helppo vastaus
yesterday nou kirjoitti:
Milloin Helsinki-Tampere väli on valaistu?
Penis.
- Redneck Baboons
helppo vastaus kirjoitti:
Penis.
Sinänsä ihan asiallinen viesti, mutta ei liity aiheeseen mitenkään!!!!!
- ---
Sumarit ja parkit on se juttu
- 8+18
Ja höpö höpö ; " Tultiin siihen tuloksee ettei porukka osaa käyttää pitkia valoja koska ne ei syty kun on valomuisti päällä."
Autossani päivällä ei pitkät syty koska on valoisaa, pitkät on päivällä vain "vilkautus"- käytössä. Hämärän tultua kauko toimii niin kuin 60 luvullakin.- Kolopappanen
Koska itse ajan lähes museokapineella, niin siksi täytyy kysyä. Onko tuo toiminto kokonaan automaatti, eli kuskin ei tarvitse osata muuta kuin viikseä käyttää? Kuinka uusissa laitteissa tuollainen toiminto sitten mahtaa olla?
- tätäpäivää
Kolopappanen kirjoitti:
Koska itse ajan lähes museokapineella, niin siksi täytyy kysyä. Onko tuo toiminto kokonaan automaatti, eli kuskin ei tarvitse osata muuta kuin viikseä käyttää? Kuinka uusissa laitteissa tuollainen toiminto sitten mahtaa olla?
Juurikin uusissa ei tarvitse ns valokytkimeen kajota kuin siinä tapauksessa että haluat sammuttaa valot kokonaan, valot toimii aina muuten automaattisesti, valoisuus määrittelee tarpeen, pitkät syttyy viiksestä.
Ainakin minun autossa vm-12 - aloite on jo tehty
tätäpäivää kirjoitti:
Juurikin uusissa ei tarvitse ns valokytkimeen kajota kuin siinä tapauksessa että haluat sammuttaa valot kokonaan, valot toimii aina muuten automaattisesti, valoisuus määrittelee tarpeen, pitkät syttyy viiksestä.
Ainakin minun autossa vm-12=> haluat sammuttaa valot kokonaan
Minun autossani 0-asento tarkoittaa huomiovaloja, parkit on parkit, ajovalot on ajovalot (lähi- tai kaukovalot), auto-asento vaihtaa hämäräkytkimen avulla huomiovalojen ja ajovalojen välillä. Valoja ei saa pois kokonaan, paitsi takavalot silloin kun käytössä on huomiovalot.
Ajovalojen käyttö on opetettu autokoulussa, ja silloin kun valot tulivat pakollisiksi ei niitä tarvinnut käyttää taajamassa. Tämä huomiovalopakko ei koskenut koko Eurooppaa, vaan se oli maakohtainen sääntö. Jos ei huomiovaloja ollut, niin sitten piti käyttää ajovaloja. Nyt EU:ssa pitää uusissa autoissa olla huomiovalot vakiona ja myös käytössä, mutta ajovalojen päiväkäyttöpakkoa ei ole Keski-Euroopassa.
Tosin se että Suomessa maahantuojat pakottivat ajovalot käyttöön sen sijaan että olisivat laittaneet huomiovalot lisävarusteiksi sumuvalojen sijaan on johtanut siihen että ohjeet on unohdettu. Yksi ohje on se että tunneleissa on ajovalopakko, siellä ei huomiovalot riitä. - 4+1
tätäpäivää kirjoitti:
Juurikin uusissa ei tarvitse ns valokytkimeen kajota kuin siinä tapauksessa että haluat sammuttaa valot kokonaan, valot toimii aina muuten automaattisesti, valoisuus määrittelee tarpeen, pitkät syttyy viiksestä.
Ainakin minun autossa vm-12Juurikin nuin ovat valot toimineet jo yli 10v ainakin volvossa. Valokytkimeen tarvitsee koskea vain katsastuksessa kun tarkistetaan parkit.
- en oikein usko
4+1 kirjoitti:
Juurikin nuin ovat valot toimineet jo yli 10v ainakin volvossa. Valokytkimeen tarvitsee koskea vain katsastuksessa kun tarkistetaan parkit.
Onkos noin vanhassa Volvossa jo päivävalot.
- sokkona vuon..
Entäs taajamassa, missä on teitä jotka on aika huonosti valaistuja eli on
se sadanmetrin välein yksi onneton valotolppa. Siihen sitten lisätään
tälläiset olosuhteet (Etelä-Suomessa) kuin pimeää ja vesisadetta niin kukaan ei näe muuta kuin edellä olevan takavalot. Suojatien kohdat on ihan pimeitä että
jalankulkijan näkee vasta kun olet 5 metrin päässä ja monen ajosta näkee
sen että koukataan vähän kauemmaksi kun jarruttaakkaan ei enää viitsitä tai osa vähän hiljentää mutta jatkaa matkaa silti vaikka siinä jalankulkija olisi aikeissa tien ylittää.
Asia jolle ei tehty ns ratkaisua vielä tähän päivään mennessä, pääasia on
että ajovalot on päällä vaikka niistä olisi suunnaton haitta tietyissä olosuhteissa.
Mikä neuvoksi, ajetaanko parkit päällä niin näkisi ajaa niiden katuvalojen avulla.
Toinen vaihtoehto olisi että tälläiset tiet pitäisi valaista paremmin.
Käykää ajamassa ruuhka-aikaan esimerkiksi Ramsayn rantatietä-Kuusisaari-Lehtisaari, paljon liikennettä ja näkyvyys pimeällä sateisela tiellä on paikoitellen ihan olematonta vastaantulijoiden ajovalojen takia. Pakettiauton korkeudelta näkee jo paljon paremmin.- varoen, ei kiireellä
Yksi tärkeä juttu on käydä optikolla ellei itse tiedä varmasti että näkee tarkasti kauas. Toinen juttu on pestä tuulilasi sisäpuolelta.
Kolmantena on ajaa tarpeeksi hitaasti että varmasti voi pysäyttää jos joku ylittää tien mustissa vaatteissa. Ei ehkä kuullosta kivalta tuo tarkkailu, mutta aina ei ole kesäkeli.
Suomessa ei suojatiekulttuuri ole kovin kehittynyt, mutta jos haluaa toimia oikein ajaa siten että jos joskus törmää jalankulkijaan niin se todellakin on onnettomuus eikä seurausta piittaamattomuudesta. Jalankulkijan väistäminen on pakollista siinä missä liikennevaloihin pysähtyminenkin.
Nopeusrajoitus on suurin laillinen ajonopeus, ja pääosin se on taajamissa sama kesällä valoisaan aikaan kuin mikä se on talvimyrskyssä pimeään aikaan. Hassua, eikö vain?
- 8979856
Tuli juuri vaihdettua 2006 vuoden autoon (todella suosittu malli, niin ammatti- kuin yksityisliikenteessäkin) ajovalot.
Kokemus oli positiivinen, edes konepeltiä ei pidä avata vaihtamista varten, kaksi pulttia auki, ja umpion voi vaikka ottaa keittiön pöydälle ja vaihtaa samalla kertaa vaikka kaikki valot, käsiä liikaamatta ilman haavoja
Sama juttu kyllä takavalojen kanssa, ulkoota kaksi pulttia auki, ja koko systeemin voi viedä vaikka sisälle.
Lisäksi jos esim. korkeudensäätö hajoaa valoista, on uusien umpiden varastaminen helppo homma, tai voi esim. katsastuksen ajaksi laittaa toiset umpiot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912990Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991716Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461587- 871401
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4031400Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031323Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21129Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381067Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun334908Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden259877