Joutsenten metsästys sallittava

jusa

Joutsenten metsästys on sallittava ministerin ehdotuksen mukaisesti. Luontojärjestöt lintumiehet etunenässä ovat tietysti tyrmistyneitä, koska niinhän heidän pitääkin organisaatioidensa vuoksi täytyykin tehdä.

MEDIAN suhtautuminen asiaan on mielenkiintoinen: sensuuria ja asioiden tahallista pimittämistä. Missään uutisessa ei ole selvitetty joutsenten metsästyksen tarpeellisuuden syitä. Ja niitähän ovat kiistattomasti:

1. Joutsen on isokokoinen ja agressiivinen lintu, joka karkottaa elinympäristönsä (metsälampi ym.) läheisyydestä muut lintulajit,

2. Tänä päivänä usean sadankaan joutsenen parvet eivät ole harvinaisia, ja tällaiset laumat pystyvät ruokaillessaan tuhoamaan tai ratkaisevasti muuttamaan pienen elinympäristön ekologista tasapainoa.

Vielä tiedoksi: vaikka en ole itse metsästäjä, kannatan kuitenkin ilmeisen hienoa harrastusta, ja seuraan alaan liittyviä kysymyksiä.

18

1613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuatto

      ...joutsen on iso ja valkoinen lintu.

      • jusa

        Enpä usko että väri estää eläimen metsästystä. Sen sijaan kansallislintuna ongelmia tulee, jos laulujoutsentakin pitäisi "harventaa".

        Joutsen on liian näyttävä lintu, siinä syy miksi lintuväki ja muut luontoimmeiset eivät halua metsästystä. Sama tilannehan on muittenkin suojelun keulakuvien kanssa, kuten liito-oravalla. Liito-rava on mukavan näköinen hellyttävä otus, jota ei tietenkään saa tappaa eikä heikentää sen elinoloja. EU ei tätä tosin vaadi. Totuus vain on, että niitä on maamme pullollaan, kanta pian valmistuvan laskennan perusteella n. 150 000 - 200 000 paria. Huom. siis paria.


      • säätely
        jusa kirjoitti:

        Enpä usko että väri estää eläimen metsästystä. Sen sijaan kansallislintuna ongelmia tulee, jos laulujoutsentakin pitäisi "harventaa".

        Joutsen on liian näyttävä lintu, siinä syy miksi lintuväki ja muut luontoimmeiset eivät halua metsästystä. Sama tilannehan on muittenkin suojelun keulakuvien kanssa, kuten liito-oravalla. Liito-rava on mukavan näköinen hellyttävä otus, jota ei tietenkään saa tappaa eikä heikentää sen elinoloja. EU ei tätä tosin vaadi. Totuus vain on, että niitä on maamme pullollaan, kanta pian valmistuvan laskennan perusteella n. 150 000 - 200 000 paria. Huom. siis paria.

        Kyllä Kyhmyjoutsen kantaa pitäis alkaa rajoittaa samoin Merimetson ennenkuin niistä tulee riesa. Sen sijaa Metsäkaurista ei olis vielä syytä vapauttaa ei kanta ole vielä niin suuri.


      • joutsenlaulu
        säätely kirjoitti:

        Kyllä Kyhmyjoutsen kantaa pitäis alkaa rajoittaa samoin Merimetson ennenkuin niistä tulee riesa. Sen sijaa Metsäkaurista ei olis vielä syytä vapauttaa ei kanta ole vielä niin suuri.

        Vähennettäköön ensin petoja, siis susia ja karhuja. Niistä on jo haittaa sisä Suomessakin. Ei ihme, jos pienten ja isompienkin koululaisten vanhemmat ovat sydän kintaan peukalossa, kun lapsiaan koulutielle laittavat. Nämä Hgin ja EU:n herrat pantakoon aámuhämärissä kulkemaan valaisematonta maantietä pitkin, jossa jalkakäytävistä ei ole puhettakaan. Miettikööt sitten direktiivejä.
        Luonto normaalisti hoitaa itse "tasauksen", mutta nykyään on kaikki päälaellaan.
        Mietittäköön vielä uudelleen vaalien jälkeen, kajotaanko kansallislintuumme.


      • j.r
        joutsenlaulu kirjoitti:

        Vähennettäköön ensin petoja, siis susia ja karhuja. Niistä on jo haittaa sisä Suomessakin. Ei ihme, jos pienten ja isompienkin koululaisten vanhemmat ovat sydän kintaan peukalossa, kun lapsiaan koulutielle laittavat. Nämä Hgin ja EU:n herrat pantakoon aámuhämärissä kulkemaan valaisematonta maantietä pitkin, jossa jalkakäytävistä ei ole puhettakaan. Miettikööt sitten direktiivejä.
        Luonto normaalisti hoitaa itse "tasauksen", mutta nykyään on kaikki päälaellaan.
        Mietittäköön vielä uudelleen vaalien jälkeen, kajotaanko kansallislintuumme.

        Milloinkas se on alkamassa se joutsenen metsästys.
        Vielä lähtis lyijy kielto pois.Ku ei voi teräksellä tippuu.. Mut lyijyy taskun pohjalla niin rupee tippuu


    • Metson puolesta ry

      Mitäpä nuo jotutsenet on kenellekkään tehneet?
      Minun puolestani kanta voisi kymmenkertaistua, eikä haittaisi minua tippaakaan.
      Vaikka olenkin kova metsämies en hevin jotsenta suostu ampumaan.
      Ainoa mitä joutsenen kohdalla tulisi pikimmiten tehdä on tuon kansallislintu nimikkeen poistaminen.
      Todella irvokasta nimittää kansallislinnuksi lintu joka kovien aikojen koittaessa pakenee niitä muualle.
      Temppuhan on tuttu näistä kiinailmiön firmoista.
      Oikea kansallislintu Suomelle on metso, se kestää ankarimmankin talven suomalaisten rinnalla eikä pakene niitä.

      • Haloo

        Hei ihmiset ne on eri lajeja. EI kansallislintuun tarvi vielä kajota!!


      • jusa
        Haloo kirjoitti:

        Hei ihmiset ne on eri lajeja. EI kansallislintuun tarvi vielä kajota!!

        Oikeastaan kyllä oikein hyvä ehdotus tuo metson nostaminen uudeksi kansallislinnuksemme. Paljon parempi valinta ja aidosti suomalainen, metsäinen laji, vieläpä komea ja ylväs kuin mikä.

        Täysin asiaan liittymättömän olen myös Finlandian kannalla kansallislauluksi. Selvä ero Viroon ja Finlandia on sävellyksenä ylivertainen - lähes kaikkeen muuhunkin klassiseen musiikkiin verrattuna.

        Ja oikein, tarkoitan joutsenen metsätyksellä vain kyhmyjoutsenta.


    • Kyhmyjoutsen

      Onhan ahven suomen kansalliskala, ja karhu kansalliseläin. Minun mielestäni joutsenen metsästäminen pitäisi sallia, koska muut linnut eivät saa pesiä rauhassa.

    • akuankkahanhi

      Helsingissä käppäilee puistoissa hanhia, etenkin kanadanhanhia, paskovat nurmikot ja käytävät. Ei mitään tietoa lintuflunssavaaroista! Hanhet ja joutsenet pois puistoista.

      Kesyt, vapaana lasten leikkikentillä käppäilevät hanhet, että joutsenet häkkiin ja vaikka Ahfrikkaan kotieläimiksi nälkää näkeville.

      • topsef

        Ennemmin lähiruaksi ravintoloihin, kuten kanitkin


    • Latailija

      Joutsen, ns pyhä lintu. häätää muita sorsalintuja pesimäpaikaltaan. Pesä haisee monen kymmenen metrin päähän paskalta, mutta hieno lintu ja hyvänmakuinen liha, heinäsorsan ja kalkkunan välistä. Maukas ja sopivan rasvainen.

    • ehkäpä niin

      Perustelusi ovat täysin surkeita. Yhtä hyvin voisi metsästää jotain eläintä sen perusteella, että se on "ilkeä", ruma, outo, tms. Nämä ovat tämmöisiä "Disney" perusteita.

      Joutsenen metsästys kuuluu sallia sillä perusteella mikäli sen kanta kestää metsästyksen. Se, että se sattuu kuulumaan luontoon ja luonnossa sattuu ja tapahtuu, ei ole mikään peruste metsästykselle.
      Ei ihmisen kuulu olla mikään luonnon sosiaalitantta, joka opastaa kettua syömään kasviksia ja käskee joutsenta olemaan kiusaamatta muita.

      • Asiapuhettta.

        Kuten kirjoittaja toteaa Joutsenet nurin!!


      • ehkäpä niin
        Asiapuhettta. kirjoitti:

        Kuten kirjoittaja toteaa Joutsenet nurin!!

        Ääneni oli joutsenten kestävän metsästyksen puolesta, ei minkään sukupuuttoon hävittämisen.


    • Kansallislintu

      Joutsenten kantaan pitää puuttua muuten kuin ampumalla. Ehkäpä munien reittämistä. Ei sitä nyt kansallislintua sovi verellä tahria.

      Itse vaikka metsämies olenkin voin kyllä kiikaritähtäimen läpi ihailla tuota valkoista kaunokaista muutta ei sitä nyt tohdi ampua.

      Joku muu kuin metsästyksellinen keino.

    • kieppitepi

      Mitä ne höpäjää..eikö sitä muka saakkaan metästee? ?? voe ristus, mie oon metästäny kolomekymmentä vuotta joutsenta enkä oo ies tienny että se on joku kansakllsilintu..mikä se semmone on..joka sykjsy kymmenijä paistija..vae emminä tiijä mikä kotkottaja tuo lie mitä oon ampunnu..valakosta vähä ja pitkät kintut..ee se aenakaa kaakana oo ollu.

    • homojenhommaa!!

      Pitäshä noita poekooslintuja aenaki harventaa... On saatana pellot valkosennaan lintuo että alkaapi jo vituttammaan ku sitä vielä nii suojellaan sitä "kansallislintuo" perkele......! Onkaet tuo karhuhi joku helevetin kansalliselukka mutta soapiha niitä tappaa! Ja ahvenia kiskotaan kilokaupalla katiskoista ympäri suamen ja sitte popsitaan kansalliskalaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe