Tiedättekö, minkä takia asumispalveluyksikköön tai ryhmäkotiin joudutaan? Millaisia paikkoja nämä laitokset ovat, ja mitkä ovat hoidon tavoitteet? Millaisia laitoksia on Helsingissä??
Asumispalveluyksikkö/ryhmäkoti
15
1098
Vastaukset
- kun ei pärjää
Mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien takia yleisimmin, ei pärjää yksin asuessaan ongelmiensa vuoksi joihin tarvitsee tukea. Vaikea sanoa ehkä minkä takia, mutta joidenkin ongelmien jotka katsotaan sellaisiksi että tarvitsee tukea niihin eikä pärjää omassa kodissa, pysty asumaan yksin.
Varmaan kaikki kuntoutuspaikat on aika erilaisia, mutta varmaan suunnilleen sama ajatus: jokaisella on oma henkilökohtainen suunnitelma(hoitosopimus,tavoitteet) joihin tarvisee apua ja tukea. Tavoitteena helpottaa ongelmakohtia/helpottaa elämistä.
Vaikeaa sanoa tai selittää. - Kysyjä8
Jos siivoaminen ja muut arkiset askareet sujuvat, niin ei kai silloin voi ihmistä vastentahtoisesti laittaa esim. mielenterveysongelmaisten ryhmäkotiin? Voidaanko ihminen määrätä pakolla asumispalveluyksikköön, jos hän kokee pärjäävänsä kotona?
Ihminen kyllä voidaan mielenterveyssyistä näköjään pakottaa asumaan asuntolassa, itelleni kävi niin. Olin pitkään toisessa laitoksessa ja sieltä tänne tullessani sanottiin että voisin asua täällä puolisen vuotta opettelemassa yksin asuvalle tarpeellisia taitoja. No, puolen vuoden päästä sanottiin että pääsisin joulun jälkeen pois, eli noin neljän kuukauden päästä. Seuraavaksi sanottiin että pääsisin viimeistään maaliskuussa pois, siihen mennessä aloin oikeasti kyllästymään koko touhuun. Viimeksi sitten luvattiin että muuton takaraja olisi 1.9 tänä vuonna, ja täällä oon edelleen. Kukaan ei osaa sanoa syytä miksen päässyt syyskuussa muuttamaan vaikka luvattiin. Kukaan ei nyt tiedä mitä multa vaaditaan että pääsisin muuttamaan. Itse tiedän että pärjäisin paremmin yksin, ilman hoitajia. Oon vuosia odottanut että saisin oman kodin ja oon totaalisen kyllästynyt tähän asuntolaan, pieneen surkeaan yksiööni ja ärsyttäviin hoitajiin. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä, oon jo näyttänyt että osaan tehdä ruokaa, käydä kaupassa, pankissa, apteekissa...Osaan kaiken mitä pitää että voisin asua omassa kodissa, ja kuitenkin hoitajat kävisi ilmeisesti pari kertaa viikossa mua katsomassa joten en ymmärrä mikä ongelma tässä on. Mitään oikeuksia mulla ei näköjään koska oon mieleterveysongelmainen, vaikka mulla on vaan masennusta, ahdistuneisuutta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Pärjään ongelmieni kanssa enkä oo mikään täysin sekopää ja käyn psykologilla joka auttaa mua. Enpä sitte tiedä mitä tekisin ongelmani kanssa mutta ei tosiaan oo hyvää sanottavaa tästä asuntolasta.
- kysyjä8
Mua kanssa pelottaa, että joudun ryhmäkotiin, kuulemma yhtä laitosta on jo ajateltu. Ihmettelen, sillä siivoukset, pyykinpesut ja muut normihommat sujuvat. Kuulemma kotikäynnillä voidaan etsiä perusteita, mutta tuskinpa niitä löytyy... En tajua, miksi joutuisin tai kuuluisin laitokseen...
- ihmettelijä.
Millä kriteereillä ihminen voidaan pakotaa asumaan/muuttamaan ryhmäkotiin, olisi mielenkiintoista tietää? Onko tuonlainen pakottaminen edes laillista?
- faktaa.
Joutukaa vain asumispalveluyksiköihin jos ette uskalla kertoa mistä laitoksista on kyse ja siitä kuka teidät tuollaisiin on lähettänyt. Minä en joudu vaikka kärsin samoista ongelmista mutta osaan avata suuni julkisesti tarvittaessa. Sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa pitää ajoissa puoliaan viedään laitoksiin. Tämä on fakta.
- ammatilainen
Kertoisitko sinä, joka olet sellaiseen joutunut täällä kyselemisten sijaan? Tai jos olet ko. tapaisessa yksikössä töissä, siitä, mikset saa sieltä hoideltua asiakkaita pois? Siksikö, että sinulle riittäisi töitä. Ketään ei viedä mihinkään laitokseen väkisin ja jokainen pääsee laitoksista poista heti kun tahtoo. Suomen lain mukaan. Tee rikosilmoitus, mikäli tunnet oikeuksiasi loukatun.
- VAPAAEHTOISIA!
Ei täysi-ikäisiä voida pakottaa asumaan missään tukikodeissa tai muissa vastaavissa. Ihan vapaaehtoisia paikkoja ovat. Sinne ei ole pakko jäädä asumaan ja sieltä saa muuttaa pois jos huvittaa. Tukikodit ymv. ei ole sama kuin psykiatrinen sairaala eikä näinollen sinne voida PAKOTTAA! Eri asia on se, että toki jotkut työnytekijät voivat yrittää saada asukasta jäämään sinne / ''puhua järkeä'' jos heidän mielestä asukas ei pärjää esim yksin asuessaan. Mutta pakko ei ole. Kuntoutus- ja tukikodit ym vastaavat ovat aina vapaaehtoisia asuinpaikkoja! Sinne ei voida määrätä pakkohoitoon. Se on sitten eri asia, jos asukas haluaa muuttaa pois ja on vaikka niin huonossa kunnossa että työntekijät saattavat lähettää arvioimiseen lääkärille mahdollista sairaalajaksoa varten (psykiatriseen sairaalaan).
- Kysyjä8
Mulle on suoraan sanottu, että jollen mene laitokseen, niin aina voidaan tehdä pakkolähete sairaalaan. Mutta silloin joutuisin luopumaan harrastukssistani... Voiko laitoksessa asuessa harrastaa mitä haluaa? Entä onko laitoksissa "kotiintuloajat"; eräästä harrastuksestani kun ehtisin julkisilla laitokseen perille vasta n. klo 23.
Jollen mene minulle suositeltuun asumispalveluyksikköön, niin millä kriteereillä minut voidaan määrätä sairaalaan? Pärjään kyllä kotona, eikä kotitöissä ole mitään ongelmia.- ......
Minkälaisista oireista kärsit ts. diagnoosisi ja missä annettu, pitävätkö paikkaansa omasta mielestäsi?
- Kysyjä8
...... kirjoitti:
Minkälaisista oireista kärsit ts. diagnoosisi ja missä annettu, pitävätkö paikkaansa omasta mielestäsi?
Minulla ei ole lainkaan ihmissuteita. Dg on persoonallisuushäiriö. Lisäksi epäillään neurospykologista diagnoosia, mutta minusta en sovi siihen kategoriaan lainkaan.
Arkiaskareissa ei siis ole ongelmaa. Lisäksi harrastan monenmoista, ja olen ollut aiemmin työelämässä. Tylsää ei ole ikinä, yksinäistä joskus kylläkin. En usko, että asiat korjaantuisivat ryhmäkodissa, minusta tämä on henkistä väkivaltaa.
- Aspergerinfo
Kiitos tuesta nimimerkille "VAPAAEHTOISIA!"
t. "Ihmettelijä.", "faktaa."," ammattilainen" -nimimerkkien puolesta
ps. mikäli joku pakottaa asumaan jossain em. kaltaisissa paikoissa, ottakaa yhteyttä Mielenterveyden keskuslittoon sekä Eduskunnan oikeusasiamieheen.
http://www.mtkl.fi/yhteystiedot/
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/index.htx - hndfiwohroiw
Oletko sinä joku hoitsuksi juuri valmistunut jonka pääasiallisin tarkoitus on saada alistaa toisia ja nyt kyseletä tällä kuinka tällaisen voisi toteuttaa?
No niin, nyt tää meni sit siihen pisteeseen että omahoitaja sanoi etten pääse muuttamaan ennen kuin alan käymään töissä. Saakeli kun ottaa päähän, ei semmosesta aiemmin sovittu kun ne lupasi että pääsen muuttamaan. En edes koe olevani työkykyinen mut pakko kai jotain töitä hakea, haluan oikeasti muuttaa. Saattaa sit taas käydä niin että romahdan täysin mut pakko kai ottaa se riski. Tänne en ainakaan aio jäädä. Onpa reilua touhua taas, koko ajan vaaditaan vaan lisää ja lisää multa mut ei kukaan ajattele että entä jos en enää jaksakaan. Ehkä oon taas kohta siinä pisteessä kun olin aikaisemmin, en tiedä tulenko siitä enää parempaan kuntoon, en vaan tiedä jaksanko enää, Sairaslomaakin on myönnetty tän vuoden loppuun asti mut eihän sillä näköjään oo mitään väliä.
- ...
Hei, ota yhteyttä Mielenterveyden Keskusliiton lakineuvontaan ja kysy sieltä kohdellaanko sinua asiallisesti ja lainmukaisesti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696