Moikka.
Olen perustamassa toiminimeä olisin sivutoiminen yrittäjä alani on pienet pihatyöt,kuljetukset,varastojen siivous ja jne...
Olen Selvitellyt mitä kannattaa ottaa huomioon mutta paljon pitää vielä selvitellä mitä sivutoimisena yrittäjänä pitää huomioida.
ihan ekaksi keksiä toiminelle nimi ja hakemus prh.
Pakollisia vakuutuksia ei tarvitse ottaa koska olen sivutoiminen yrittäjä ni vuosituloni alle 7303,99e vuodessa.
miten se verotus menee? olen ny osa-aikatyössä palkansaajana, miten sivutoimisen yrittäjän verotus lasketaan,lasketaanko se pelkästä voitosta sen jälkee ku alv vähennetty?
arvelen että vuosituloni on alle 5000e vuosi ni kannattaako alv rekisteriin liittyy ni ostoista saa alv vähennettyy?
miten tulon hankkimisvähennykset eli esim. lumilinko, ni miten se tulonhankkimisvähennys toimii?
mitä kaikkea pitää löytyä kirjanpidosta? varmaa ajetut km,pvä,summa,kulut yms...
haluan vaa kaikki asiat selvittää enenku ku perustan toiminimen siksi kyselen, vaikka nää kysymykset saattaa ammattilaisen korvissa kuullostaa vähä aloittelijan tekstiltä, kuten aiemmin kirjoitin oon palkansaajana palkkatyössä ni selvitän myös miten te toimisto katsoo saanko tarvittaessa työttömyysturvaa palkkatyöstäni nykyisestäni jos olen sivutoiminen yrittäjä.
Toiminimen kustannukset ja vaiheet?
12
1693
Vastaukset
- Unohda koko juttu
Noin pienet tulot jos on , niin eipä siitä ole kuin paperisotaa.
- töitä....
Intohimoni on että saan ihmisten kanssa olla tekemisissä ja tehdä töitä ja saada siitä pikkasen rahaakin vielä ja en usko että niin mahdottomasti siinä on paperisotaa etten siitä selviäis kunhan ekana selvitän mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.
Kyllä toiminimi kannattaa perustaa jo pientäkin yritystoimintaa varten, jos näet mahdollisuuden laajentaa toimintaasi. Toiminimen pyörittäminen ei sinällään ole mitään ydinfysiikkaa, mutta ongelmat liittyvät nimenomaan tuohon mitä kirjoitat lopussa. Nimittäin työttömyyskorvausta on turha yrittäjänä hakea. Ja esimerkiksi toimeentulotuen kohdallakin voit varautua siihen, että yrittäjänä asiat ovat joko hankalia tai mahdottomia.
- ettekötesaatanatajua
Kunhan vaan muistat, että olet _henkilökohtaisella_ omaisuudellasi vastuussa veloista hamaan tulevaisuuteen saakka. Vaikka lopettaisin toiminimesi, koska se ei tuota kuin tappiota, niin velka säilyy sinun nimissä. Et voi ajaa itseäsi konkurssiin.
Mitään yrittämistä ei kannata aloittaa..
a) jos sillä ei elä.
b) palkansaajan kk-palkkaan nähden sinun pitää saada vähintään triplat laskutusta.
c) et ole käynyt mitään yrittämiseen liittyvää koulutusta, kurssia tms.
Muista olet ITSE vastuussa kaikista veloista mitä toiminimesi tekee. SINÄ.- yrittäjä.
Sinun harhaoppeja noudattamalla suomessa ei olisi yrityksiä juuri ollenkaan.
Kukaan yrittäjä ei voi olla varma yritystä perustaessaan, tuleeko siitä menestystarina ja elättääkö pidemmänpäälle ollenkaan. Kohtuullinen riski on otettava, jos haluaa päästä eteenpäin.
"Mitään yritystä ei kannata aloittaa...jos et ole käynyt mitään yrittämiseen liittyvää koulutusta, kurssi tms" Asia on todellisuudessa päinvastoin, jos henkilö on niin rajoittunut kyvyiltään, että ei ominpäin kykene ottamaan asioista selvää, ei kannata yrittäjäksi ryhtyä. Tuntemiani menestyviä yrittäjiä yhdistää juurikin se, että he eivät ole alkaneet yrittäjiksi minkään kurssien pohjalta.
Kyllä sivutoimista yrittäjyyttä kannattaa kokeilla, se on jopa varsin suositeltava tapa kokeilla onko potentiaalia, kunhan muistaa, että silloin on työttömyyskorvausten ulkopuolella.
- aloittaja tässä.---
Kirjoitin hieman väärin tai minut ymmärrettiin väärin, eli haluan sivutoimiseksi yrittäjäksi eli lähinnä niille päiville kun normaalissa osa-aikaisessa työssä ei ole työpäivää.
olen ny osa-aikaisena työntekijä kuukausessa tunteja yleensä n. 130-140 tuntia ni en ole saanut muutenkaan soviteltavaa päivärahaa, mutta pitää TE toimistosta vielä selvittää oonko oikeutettu sivutoimisena yrittäjänä saamaan liiton rahaa jos jään työttömäksi kokonaan.
Tuntihintaa laskin alkuun näin, saa haukkua pienen tuntihinnan takia mutta en halua hinnotella heti alussa itseäni ulos eli ajattelin tuntihinnaksi 20-25e alv, jos tarpeeksi on poistoja niiku yrittäjälle alussa ni verothan kompensoi sitten noita poistoja.
mulla farmari auto joka omissa nimissä ni kalustoo ei tarvii satsata,ja eikös ku ajopäiväkirjaa täytellään polttoaineet jotka kuluu firman ajossa voi vähentää verotuksessa?- Yrittäjä.
Ei tuollaisilla hinnoilla voi yritystoimintaa pyörittää ja hintojen korottaminen jälkikäteen ei yleensä onnistu. Joudut kuitenkin hankkimaan vakuutuksen, kirjanpitäjän ja paljon muuta, joka maksaa suurinpiirtein saman, mitä saat kasaan pienellä veloituksella ja vähäisellä tuntimäärällä.
Verot ei kompensoi mitään poistoja... Tuntuu siltä, että sinun on parempi miettiä vielä ideaasi muutamaan kertaan.
- Yrittäjä
Sen suuremmin ruotimatta enempiä suosittelen kirjanpitäjän palveluja ainakin alkuun. Auttaa suunnattomasti, kun ei itse tiedä asioista riittävän paljon. Tuo alkuun kustannuksia, mutta säästää pidemmällä aikavälillä niin rahaa kuin hermojakin... ja sitä kallisarvoista aikaa. Tämä omasta kokemuksesta.
Älä IKINÄ tee sitä virhettä, että ryhtyisit yrittäjäksi! Edes yksinyrittäjäksi. Tai muuta sitten johonkin sivistysvaltioon. Ei ole niin pientä yritystä tässä paskalassa, että jos toiminta loppuu, niin täytyy olla neljä kuukautta yritys pois veroista, että saa edes pienintäkään työttömyysrahaa.Ja käsittelyajat ovat kuukausia, ja sitten tulee selvityspyyntöä selvityspyynnön päälle. Ja jos olet jo palkkatöissä, niin ota vapaata ja käy toimistoissa. JONOTTAMASSA. Työajalla. Oikeasti, ei selviä netissä. Kevytyrittäjyyttä ei ole. Asiasta on kyllä puhuttu kymmeniä vuosia, mutta pellehyppääjillä onkin ollut kyse tärkeämmistä asioista. Tupakat on saatu piiloon kaupoissa. Ja se veroista poistaminen maksaa. Jos tulee kysyntää, niin kyykytetään laittamaan yritys uudelleen veroihin. Ja sitten selvityspyyntöä selvityspyynnön päälle. Ja kuukaudet kuluvat.
Hei, jos jollakin on sattumalta onnistunut noin vain netissä, niin ei tarvitse avautua.
Yksi tuttu on, joka on osuuskunnassa, ja sanoi että vain osuustoimijoilla on normaalit oikeudet työttömyyskorvauksiin. Eivätkä ole huijareita, vaan todellisia yrittäjiä. Mutta sen puolen juridisiin juttuihin en ota enempi kantaa.
Vaikutat todelliselta veronmaksajalta. Pysy sellaisena, älä lähde yrittäjäksi ja päädy päinvastoin ties mihin. Tai jos haluat, niin lähde ties mihin tästä maasta, jonnekin jossa yrittänyttä ei laiteta.- lkjdflkdflkdsl
"Pakollisia vakuutuksia ei tarvitse ottaa koska olen sivutoiminen yrittäjä "
Tarvitset vakuutuksen, mikä kattaa pahimmat työstä johtuvat riskit. - sellasta....
Aloittaja mieti hyvin tarkkaan ei ole tarkoitus masentaa mutta perustat toiminimen maksaa 105e jos saat velotettua sen 25e tunti sulle jää kulujen jälkeen käteen 12-15e tunti.
kerroit että oot osa-aikaisessa työssä, minkä verran pystyt/kerkeet tekemään, jos teet pihatöitä,asiakas soittaa tuutko lumet kolamaan sanot nyt en kerkee mut käviskö viikonloppuna tuskin asiakas jää odottelemaan....
ja minkä verra keikkaa edes ehit tekemään osa-aika työn rinnalla jos oletetaan päivän viikolle ja kuukaudessa neljä päivää, eikö olisi helpompaa etsiä joku toinen työpaikka jossa oisit palkansaajana niinä päivinä ku nykyisessä työssä on vapaa-päivä,
vai asutko jossain maaseudulla korvessa,sit on eri asia.
Omistatko myyntityön alkeita, jos muistan oikein saa korjata, tavaraa saat myydä niin että 5000e vuodessa ni siitä ei tarvia maksaa veroja, nykypäivänä on kuitenki kaikenlaista huutokauppoja ja nettikauppoja käytetylle tavaralle yms...
tarkoitukseni ei ole masentaa mut fakta on se jos sulle tulee esim. KK lomautus ni normi liiton raha työttömyyskorvaus on noin 1000e,kyl sit harmittaa jos huomaatkin et saa liiton rahaa.- yritystä...
En asu korvessa ihan pääkaupunkiseudun ympäristökunnassa.
pitää vielä ihan funtsata asiaa,kyl myyntityö vois onnistuu,tuun ihmisten kanssa hyvin toimeen. kyl oon miettiny tota toinen työ normi työn rinnalle palkansaajana mutta miettiny miten verotus menee jos kahdessa paikassa tekee samaan aikaan töitä.
mutta kiitos vinkistä,ei ollenkaan huono idea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792