Miksi merisää edelleen luetaan radiossa?
Merisään tarve
90
2226
Vastaukset
- 4+8
tyhmä.. tietysti se tarvitaan.miksi ei.
- Kumma juttu
Missäs se sitten pitäisi lukea, televisiossako?
Useimmissa veneissä on kuitenkin radio, Televisio on harvemmissa. - FMI
Oikeesti: ei mitään tarvetta. Mutta mukavahan se on, että böndet tzennaa merellä purjehdittavan!Fm
- styr bonde
Oikeasti. Kyllä pitää olla merisää radiossa. Useimmat merenkulkijat ovat näiden nettikuvioiden ulkopuolella ja odottavat nimenomaan radion merisään.
Enimmäkseen nämä nettikatselijat ovat sitä porukkaa, jotka vain katselevat ja päivittelevät, että voi kauhia, ja eivät edes venettä omista. Tietyin poikkeuksin toki.
Oikiat Böndet kun ovat näistä asioista meleko enemmän perillä kuin jakiksen böndet.
Hei mitäs jos sammutettas facebook, eihän sitä elannon hankkimiseen ensisijaisesti tarvita. Jos tarviit, hankitko elämän.?? - 13+12
styr bonde kirjoitti:
Oikeasti. Kyllä pitää olla merisää radiossa. Useimmat merenkulkijat ovat näiden nettikuvioiden ulkopuolella ja odottavat nimenomaan radion merisään.
Enimmäkseen nämä nettikatselijat ovat sitä porukkaa, jotka vain katselevat ja päivittelevät, että voi kauhia, ja eivät edes venettä omista. Tietyin poikkeuksin toki.
Oikiat Böndet kun ovat näistä asioista meleko enemmän perillä kuin jakiksen böndet.
Hei mitäs jos sammutettas facebook, eihän sitä elannon hankkimiseen ensisijaisesti tarvita. Jos tarviit, hankitko elämän.??Kysymys on sikäli validi, että olisi aika huolestuttava ajatus, jos ammatikseen merellä liikkuvat nojaisivat olosuhdetietonsa radiosta kuultavaan säätiedotukseen eikä nykyaikaisempiin menetelmiin. Huviveneilijöitähän tuolla ei pitäisi tähän aikaan vuodesta olla.
- FMI
styr bonde kirjoitti:
Hei mitäs jos sammutettas facebook, eihän sitä elannon hankkimiseen ensisijaisesti tarvita. Jos tarviit, hankitko elämän.??Minulle on aivan sama vaikka merisää luetaan radiossa kerran tunnissa. Mutta ei sitä oikeasti kukaan mihinkään tarvitse. Tai tarvitaan saman verran kuin aluksen ilmanpuntari, sekstanttia, magneettikompassia ja luotinarua. Kaikilla on mahdollisuus käyttää tarkempia, ajankohtaisempia ja parempia sääennusteita kuin mitä radiossa tavataan. Hauska ja mukava perinne kuten myös jäänmurtajien liikennerajoitukset.
Minä kaipaan myös " näin naapurissa"-ohjelmaa joka kertoi miten hyvin asiat olivat Neuvostoliitossa. - Mace66
FMI kirjoitti:
Minulle on aivan sama vaikka merisää luetaan radiossa kerran tunnissa. Mutta ei sitä oikeasti kukaan mihinkään tarvitse. Tai tarvitaan saman verran kuin aluksen ilmanpuntari, sekstanttia, magneettikompassia ja luotinarua. Kaikilla on mahdollisuus käyttää tarkempia, ajankohtaisempia ja parempia sääennusteita kuin mitä radiossa tavataan. Hauska ja mukava perinne kuten myös jäänmurtajien liikennerajoitukset.
Minä kaipaan myös " näin naapurissa"-ohjelmaa joka kertoi miten hyvin asiat olivat Neuvostoliitossa.Täällä on taas palsta täynnä facebook/ipad/nettiveneilijöitä. Kerrotko miten esim. ulkosaaristossa asuva, matkapuhelinverkon ulottomattomissa asuva ihminen saa tiedon säätilasta? Twitteristäkö?
- Bor Valder
Mace66 kirjoitti:
Täällä on taas palsta täynnä facebook/ipad/nettiveneilijöitä. Kerrotko miten esim. ulkosaaristossa asuva, matkapuhelinverkon ulottomattomissa asuva ihminen saa tiedon säätilasta? Twitteristäkö?
Melko laajalle tuo matkapuhelinverkko yltää. http://aijaa.com/yBVgWE
Jos ei sen alueella ole, niin varmasti harvinaisille ääritapauksille löytyisi jokin muu ratkaisu kuin kaikkialla Suomessa kuuluva merisää. Siis kaikkialla Suomessa... - Mace66
Bor Valder kirjoitti:
Jos ei sen alueella ole, niin varmasti harvinaisille ääritapauksille löytyisi jokin muu ratkaisu kuin kaikkialla Suomessa kuuluva merisää. Siis kaikkialla Suomessa...Nuo kuuluvuuskartat nyt ovat hyvin viitteellisiä ja optimistisia. Itse asun kehä 3:n vieressä eikä täällä ole sisällä käytännössä verkkoa lainkaan. Vaivoin saattaa saada GPRS-yhtyden, eli 2G vaikka nettisivujen mukaan 4G:kin toimii. Edes puhelut ei mene aina läpi.
Ja mitä ihmettä sinua haittaa että joku kuuntelee merisäätä? Ei sinun ole sitä pakko kuunnella. - Bor Valder
Mace66 kirjoitti:
Nuo kuuluvuuskartat nyt ovat hyvin viitteellisiä ja optimistisia. Itse asun kehä 3:n vieressä eikä täällä ole sisällä käytännössä verkkoa lainkaan. Vaivoin saattaa saada GPRS-yhtyden, eli 2G vaikka nettisivujen mukaan 4G:kin toimii. Edes puhelut ei mene aina läpi.
Ja mitä ihmettä sinua haittaa että joku kuuntelee merisäätä? Ei sinun ole sitä pakko kuunnella."Ja mitä ihmettä sinua haittaa että joku kuuntelee merisäätä?"
Se ei haittaa mitään, että joku kuuntelee. Se sen sijaan haittaa, että se katkaisee radiossa lähetykset. On ärsyttävää, kun esimerkiksi Luontoillan keskelle on työnnetty merisää. - FMI
Mace66 kirjoitti:
Täällä on taas palsta täynnä facebook/ipad/nettiveneilijöitä. Kerrotko miten esim. ulkosaaristossa asuva, matkapuhelinverkon ulottomattomissa asuva ihminen saa tiedon säätilasta? Twitteristäkö?
Vastaus on tietysti Navtex ja VHF kuten jo kerrotiinkin. Olen elättänyt itseni merellä vuodesta 1979 saakka ja purjeveneen olen omistanut vuodesta 1983 joten olen mielestäni jo alkeet oppinut myös säätiedoituksista.. Itse pidän tekstiviestiennusteista ja tietysti myös netin sääkartoista. Ne ovat tarkkoja ja niiden perusteella voi suunnitellla purjehduslegit. Esim Viron ilmatieteenlaitos laatii paljon luotettvat ennusteet Riianlahdelta kuin kotoiset ennustajat.
Jos kännykkä on joskus saaren takana katveessa, niin pikku reippailu saaren huipulle auttaa käytännössä aina.
Ja minua ei tod. häiritse niden lukeminen radiossa, mutta en usko että kukaan vakavasti turvallisuutensa ottava purjehtija ei etenemistään pelkästään YLE:n lukemien ennusteiden varaan perusta. - Luontoilta
Bor Valder kirjoitti:
"Ja mitä ihmettä sinua haittaa että joku kuuntelee merisäätä?"
Se ei haittaa mitään, että joku kuuntelee. Se sen sijaan haittaa, että se katkaisee radiossa lähetykset. On ärsyttävää, kun esimerkiksi Luontoillan keskelle on työnnetty merisää.Eikun merisään ympärille on työnnetty luontoilta. Luontoilta rajoittaa merisäätä.
- Mace66
Bor Valder kirjoitti:
"Ja mitä ihmettä sinua haittaa että joku kuuntelee merisäätä?"
Se ei haittaa mitään, että joku kuuntelee. Se sen sijaan haittaa, että se katkaisee radiossa lähetykset. On ärsyttävää, kun esimerkiksi Luontoillan keskelle on työnnetty merisää.No ajattele että merisää on osa Luontoiltaa, sama aihepiirihän siinä on.
- kso5
13+12 kirjoitti:
Kysymys on sikäli validi, että olisi aika huolestuttava ajatus, jos ammatikseen merellä liikkuvat nojaisivat olosuhdetietonsa radiosta kuultavaan säätiedotukseen eikä nykyaikaisempiin menetelmiin. Huviveneilijöitähän tuolla ei pitäisi tähän aikaan vuodesta olla.
Elä sotke tähän ammattilaisia. Niitä on merellä paljon vähemmän kuin amatöörejä. Tottakai siellä käytetään ja pitääkin käyttää tänä päivänä kaikki systeemit!
Mutta esimerkiksi n. 80 v vanhempani harrastavat kotitarvekalastusta, käyvät paljon merellä. Eivät he ole mökilleen nettiyhteyksiä hommanneet, ymmärrys tietokoneista on vähäinen ja kiinnostus vieläkin pienempi.
Kokeilin mokkulalla yhteyksiä siellä, pelaa joskus, useimmiten ei. Kyllä vaan on varmin, kun kuuntelee edellisen illan tiedotuksen radiosta, voi päättää, tarviiko laittaa kelloa herättään. - Tärkeätä
FMI kirjoitti:
Minulle on aivan sama vaikka merisää luetaan radiossa kerran tunnissa. Mutta ei sitä oikeasti kukaan mihinkään tarvitse. Tai tarvitaan saman verran kuin aluksen ilmanpuntari, sekstanttia, magneettikompassia ja luotinarua. Kaikilla on mahdollisuus käyttää tarkempia, ajankohtaisempia ja parempia sääennusteita kuin mitä radiossa tavataan. Hauska ja mukava perinne kuten myös jäänmurtajien liikennerajoitukset.
Minä kaipaan myös " näin naapurissa"-ohjelmaa joka kertoi miten hyvin asiat olivat Neuvostoliitossa.Onko merisään minuutit pois joltain tärkeämmältä lähetykseltä? Onko mediatuotanto nykyään niin huippua ettei tahdo vuorokauden minuutit riittää kun on niin älyttömättömästi huippulaadukkaasti tuotettua ohjelmaa??
Onko ulkomaan uutisista kovasti hyötyä? Onko raahelaiselle kuulijalle konkreettista hyötyä kuulla että käärme kuristi miehen Balilla? - Toiset.on.erillaisia
FMI kirjoitti:
Minä kaipaan myös " näin naapurissa"-ohjelmaa joka kertoi miten hyvin asiat olivat Neuvostoliitossa.Varmaan sinulle, mutta älå oleta että näin on myös kaikille muille. Suomessakin on paljon luonnonsatamia jonne ei kännykän data tule. Kaikkiin ei tule edes kännykän signaali ettei edes soittaa vois. Silloin tämä merisä FM radiosta on erittäin hyödyllinen ja turvallisuutta lisäävä.
Veneilysäätä ei lueta talvella ja hyvä niin. Merisäälle voi olla tarve, mutta ei tietenkään ammattimerenkululle. Jäällä liikkuu muitakin talvisin. Saaristossa on elämää siis myös talvella. - Darth.Vader
Bor Valder kirjoitti:
Jos ei sen alueella ole, niin varmasti harvinaisille ääritapauksille löytyisi jokin muu ratkaisu kuin kaikkialla Suomessa kuuluva merisää. Siis kaikkialla Suomessa...Kuuluvuuskartat ei kerro kaikkea. Riittää että olet kalliorinteen takana luonnon satamassa niin ei känny-data kulje. Esimerkiksi Saaristomeren Björkö on erittäin suosittu luonnonsatama mutta sinne kallioiden väliin on päivisin ihan turha yrittää saada mitään yhteyttä kännykällä. Kun aurinko laksee niin on jotain toiveita. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, tuonne pitäisi kuulivuuskartojen mukaan olla kuuliuvuutta.
http://www.luontoon.fi/saaristomeri/palvelut/bjorko
Myös niinkin yllätävää kun Helsingin ja Sipoon edustalla on satamia jonne kännykän data ei kulje. - Somettakaa.te
Tärkeätä kirjoitti:
Onko merisään minuutit pois joltain tärkeämmältä lähetykseltä? Onko mediatuotanto nykyään niin huippua ettei tahdo vuorokauden minuutit riittää kun on niin älyttömättömästi huippulaadukkaasti tuotettua ohjelmaa??
Onko ulkomaan uutisista kovasti hyötyä? Onko raahelaiselle kuulijalle konkreettista hyötyä kuulla että käärme kuristi miehen Balilla?Ne joita merisää haittaa ja ovat sitäö mieltä että kännykkä-data korvaa, niin mitä jos viettäistte aikaa netissä tai Facebookissa sen aikaa kun me muut kuuunellaan tarpeellista merisäätä. Soivittu?
- Säämeri
Ymmärtäisin jos se kuuluisi keltaisella merkityllä alueella, mutta kun se katkaisee kaikki ohjelmat koko Suomessa. Ja kuinka moni oikeasti kulkee radiomerisään varassa? En minä ainakaan.
http://www.marinea.fi/images/products/ul_kooste_abcdefg_2_0801_7a4_prpage.jpg- 1+16
Erittäin moni veneilijä. Et arvaakaan. Ei ne vaan kaikki kelaa nettiä joka kohtaa.
- sdfasadfsf
HEP! Minä kuljen. Noin 80 päivää vuodessa veneellä merellä.
- Mace66
Jopas on pöllö kysymys. Mitä muuta, miksi uutiset luetaan radiossa?
- Perinnettä
Tämä on ylen vanhimpia perinteitä enkä usko että heti loppuu. Jotenkin kesällä se menee ns. Perinneohjelmana, mutta en ymmärrä, miksi se luetaan myös talvella. Talvella kun veneilevät ammattilaiset laivoilla ja kalastusveneillä. Luulisi ja toivoisi ainakin että heillä olisi myös muita kanavia säätietojen seuraamiseen.
- tumpelotumppi
Melkein kaikki purjehtijat asuu mantereella kaupungeissa ja tarvitsevat merisäätä kesäkuukausina, jos silloinkaan. Sillä näkeväthän ne säätiedoituksen netistä tai tekstiviestinä jos on verkkoyhteyksien päässä. Tosin kaikki purjehtijat eivät liiku verkkoyhteyksien päässä.
Sitten yksi olennainen mikä jäi viestiketjun aloittajalta ehkä huomaamatta. Saaristossa asuu myös vakituiseen ihmisiä ja merenkulkua on myös muilla kuin purjehtijoilla. - Konepällikkö
Niin kauan kun ennen aamukuutta tulee merisää ja rannikkoasemien tiedotukset Suomen YLEisradion toimesta voidaan olla rauhallisin mielin että valtakunnassa on kaikki hyvin!
Muuten asiat voisi olla huonomminkin! - vrt DMI:n sääpalvelu
Vaikka kuinka olisi älypuhelimia tai muita nettiyhteyksiä, jotka toimivat maissa ja näköyhdeyden päässä rannikoista, radiossa luettava merisää on tärkeä. On vahinko, että suomalaiset ja ruotsalaiset yleisradiolähetykset toimivat vain FM-alueella, jonka kantomatka on lyhyt.
Minusta Tanskan radio on esimerkki merenkulkijoiden paremmasta palvelusta. Tanskan ilmatieteen laitoksen, DMI:n, merisääpalvelua varten käynnistettiin LW-lähetykset uudelleen. Muutama vuosi sitten LW-lähetykset oli lopetettu kokonaan, mutta tarve osoittautui niin tärkeäksi, että nyt asema toimii pelkästään merisäätä varten. DMI:n verkkopalvelu ei riittänyt korvaamaan LW ja MW asemien lopettamista eikä FM:n rajallinen kuuluvuusalue riitä. Edes MW:n kuuluvuusaluetta ei pidetty riittävänä. Nyt sääasemien havainnot ja 5 vrk ennusteet luetaan vain LW-aseman kautta, ei enää FM:n lyhyissä säätiedotuksissa.- Vhf
Kun puhelimen kantavuus loppuu niin vhf.n kautta tulevat säätiedotukset neljän tunnin välein. Ne kuuluivat myös Utön ja gotska sändön välillä, radio ei.
- puolensa kussakin
Vhf kirjoitti:
Kun puhelimen kantavuus loppuu niin vhf.n kautta tulevat säätiedotukset neljän tunnin välein. Ne kuuluivat myös Utön ja gotska sändön välillä, radio ei.
Tämä siis pätee vain rannikkojen läheisyyttä. Kaukana merellä rannikkoradioden VHF-lähetykset eivät kuulu! Vielä 80-luvulla parhaiten kuuluva asema, josta sai suomenkielisen merisään keskellä Pohjois-Itämerta oli Turun AM-aseman yleisradiolähetys. Kun se lopetti, FM ei kuulunut keskellä Itämerta. Gotska Sandössä taitaa olla Stockholm Radion VHF linkkiasema nykyisin. Itämerellä navtex on käyttökelpoinen, minusta kivampi käyttää kuin VHF-lähetysaikojen oikeiden kanavien kyttääminen ja kuuluvuusalueiden rajallisuus.
Siitä olen samaa mieltä, että esim. Ruotsin rannikon VHF-asemien välittämät rannikkosään tiedotukset ovat erinomainen palvelu. Samoja, eri rannikkoalueita koskevia merisään tiedotuksia ei lueta FM-asemien lähetyksissä. Ne ovat hyviä, jos seilaa rannikoiden tuntumassa.
- Saarimökkeilijä
Kyllä ainakin minulla on merisäälle tarvetta talvellakin.
Viimeiksi olin viikko sitten mökillä ulkosaaristossa ilman nettiä ja taas ensi viikonloppuna mennään mökille. Mökillä ainoat sähköllä toimivat laitteet ovat radio, taskulamppu ja kännykkä. Kyllä aina mökillä ollessa merisää tulee kuunneltua tarkkaan.
Kesällä sää on niin tasaisen kaunista, että minusta merisäälle on vähemmän tarvetta kesäaikana kuin talvella. Talvella tyyni keli saattaa muuttua kovaksi myräkäksi aivan varoittamatta. Muutenkin olosuhteet ovat vähän vaativammat pimeyden ja kylmyyden takia, joten säästä on hyvä tietää merelle lähtiessä. - Kryssari
Sääennuste on yhteiskunnan kannalta elintärkeä palvelu. Sen on toimittava myös televerkkojen ollessa alhaalla pitkään. Kännyverkoista poiketen Ylen FM-lähetysverkossa lienee kertaluokkaa parempi varavirtavarmistus.
Myös vastaanotto onnistuu niin kauan kuin radioon riittää varaparistoja. Koetapa olla viikon ilman sähköverkkoa tai dieseliä ;-)- Olkaamme ylpeitä
Ilman sähköä veneessä tarkoittaa kyllä lähes aina myös että radio ei kuulu, sillä radio on usein 12V laite. Yle on tärkeä tiedotusväline erikoistilanteissa, mutta nyt taidettiin puhua normaalista merisäästä. Rannikoilla toimii puhelimet ja sitäkautta mm. Tekstitv tai netti. Sitten ulommas menevillä on joko vhf tai navtex tai molemmat. Vielä kauemmas menevillä on sitten jo ssb, iridiumia jne..
Siitä huolimatta merisää on jo ns. Instituutio ja tavallaan se on osa hienoa merellistä kulttuuriamme. Olkaamme ylpeitä siitä.
- maalla ja merellä
Merisää on ainoa säätieto, joka kertoo edes muutamalla sanalla kuvauksen sääkartasta. Yhdistettynä rannikkoasemien säätietoihin voi ennustella itsekin vaikka Kuusamon säitä aivan toisella tavoin kuin sen sataa/paistaa ennusteen varassa. Vaikka otsikko nyt sattuu olemaan merisää, se on yleispätevä kesät talvet.
- lisää tietoa merisää
Ilmatieteen laitoksen merisää ja Yleisradio voisivt ottaa mallia BBC:n shipping forecastista. Merenkulkumaa Englannin merisää kertoo havaintoasemien tuulihavaintojen lisäksi ilmanpainetiedot ja muutokset niissä.
Meillä Yleisradio on varannut yhä lyhyemmän ajan merisäälle, joka luetaan kiireesti jytämusiikin tai muun viihdeohjelman välissä. Tuntuu kuin merisää olisi Yleissradiolle jonkinlainen pakkopulla, jolle sitten varataan enää muutama pikainen minuutti. Kuitenkin merisää on yhä tärkeä saaristolaisille ja merenkulkijoille, lämpimänä vuodenaikana myös useimmille huviveneilijöille. Ei tv eikä netti sitä pysty korvaamaan.
Ketä haittaisi, jos merisään lukemiseen varattaisiin muutama minuutti lisää lähetysaikaa, jotta jokaisen merisään yhteydessä ehdittäisiin kertoa säätilan kehitys ja rannikkoasemien havainnot? Ainakin itseäni kiinnostaisi kuulla myös 5vrk:n merisääennuste samaan malliin kuin Tanskan DMI kertoo parikin kertaa vrk:ssa. - FMI
lisää tietoa merisää kirjoitti:
Ilmatieteen laitoksen merisää ja Yleisradio voisivt ottaa mallia BBC:n shipping forecastista. Merenkulkumaa Englannin merisää kertoo havaintoasemien tuulihavaintojen lisäksi ilmanpainetiedot ja muutokset niissä.
Meillä Yleisradio on varannut yhä lyhyemmän ajan merisäälle, joka luetaan kiireesti jytämusiikin tai muun viihdeohjelman välissä. Tuntuu kuin merisää olisi Yleissradiolle jonkinlainen pakkopulla, jolle sitten varataan enää muutama pikainen minuutti. Kuitenkin merisää on yhä tärkeä saaristolaisille ja merenkulkijoille, lämpimänä vuodenaikana myös useimmille huviveneilijöille. Ei tv eikä netti sitä pysty korvaamaan.
Ketä haittaisi, jos merisään lukemiseen varattaisiin muutama minuutti lisää lähetysaikaa, jotta jokaisen merisään yhteydessä ehdittäisiin kertoa säätilan kehitys ja rannikkoasemien havainnot? Ainakin itseäni kiinnostaisi kuulla myös 5vrk:n merisääennuste samaan malliin kuin Tanskan DMI kertoo parikin kertaa vrk:ssa.Minä laittaisin nekin veroeurot johonkin joka tuottaisi ihmisille oikeasti hyvinvointia ja turvallisuutta. Mutta kuten jo aiemmin sanoin luetaan niitä merisäätietoja ja rannikkoasemien olosuhdetietoja minun puolestani maailman tappiin saakka, mutta ei miitä kyllä kukaan (99,8% kansalaisista) mihinkään tarvitse.
Kivahan se on on että perinteitä vaalitaan, mutta edes koitetaan olla rehellisiä. - Kullervo k.
FMI kirjoitti:
Minä laittaisin nekin veroeurot johonkin joka tuottaisi ihmisille oikeasti hyvinvointia ja turvallisuutta. Mutta kuten jo aiemmin sanoin luetaan niitä merisäätietoja ja rannikkoasemien olosuhdetietoja minun puolestani maailman tappiin saakka, mutta ei miitä kyllä kukaan (99,8% kansalaisista) mihinkään tarvitse.
Kivahan se on on että perinteitä vaalitaan, mutta edes koitetaan olla rehellisiä.Olet väärässä. Erityisesti kalastajat ja vanhempi väki kuuntelee merisään ja se on heille usein ainoa informaatio siitä aiheesta.
Mutta varmaankin 99,8% kaupunkilaispurjehtijoista ei kuuntele merisäätä.
Nuo edellämainitut kulkevat merellä tosihommissakin ja vähän pahemmallakin kelillä verrattuna kaupunkilaispurjehtijoihin. - FMI
Kullervo k. kirjoitti:
Olet väärässä. Erityisesti kalastajat ja vanhempi väki kuuntelee merisään ja se on heille usein ainoa informaatio siitä aiheesta.
Mutta varmaankin 99,8% kaupunkilaispurjehtijoista ei kuuntele merisäätä.
Nuo edellämainitut kulkevat merellä tosihommissakin ja vähän pahemmallakin kelillä verrattuna kaupunkilaispurjehtijoihin.Parahin Kullervo: olen jo unohtanut purjehduksesta, saaristoelämästä ja merenkulusta enemmän kuin sinä tulet koskaan oppimaan. Korostan edelleen, että YLE:n lukemia Ilmatieteenlaitoksen laatimia merisääennusteita ei tarvitse käytännössä yksikään suomalainen asui hän sitten saaristossa tai kaupungissa.
Ennen radiossa luettiin myös jäänmurtajien vaihtopäivät , vaihtosatamat,liikennerajoitukset ja avustavat murtajat. Sekin oli ihan hauskaa kuulla missä päin meidän poikamme ovat merellä. Kuusikymmentäluvulla tiedotusvälineissä seurattiin milloin Jaffat saapuvat Israelista Suomeen. Edellämainituista on luovuttu, koska niillä ei ole enää muuta kuin viihdearvo. YLE valtakunnallisena verotusoikeuden omaavana mediatoimijana luonnollisesti haluaa tuottaa noin yksinkertaista formaattia ja valtion virasto Ilmatieteenlaitos saa ilmaista mainosta kaksi kertaa vuorokaudessa, mikä on taas sille hyväksi kun budjettirahoituksesta päätetään.
Minua ei siis yhtään häiritse, että merisää luetaan kaksi kertaa vuorokaudessa, luettakoon se vaikka kerran tunnissa jos siitä ihmisten hyvä olo ja turvallisuuden tunne kasvaa.
Toivotan kaikille turvallista ja onnellista vuotta 2014 ja poistun tästä huoneesta. - yksikään
FMI kirjoitti:
Parahin Kullervo: olen jo unohtanut purjehduksesta, saaristoelämästä ja merenkulusta enemmän kuin sinä tulet koskaan oppimaan. Korostan edelleen, että YLE:n lukemia Ilmatieteenlaitoksen laatimia merisääennusteita ei tarvitse käytännössä yksikään suomalainen asui hän sitten saaristossa tai kaupungissa.
Ennen radiossa luettiin myös jäänmurtajien vaihtopäivät , vaihtosatamat,liikennerajoitukset ja avustavat murtajat. Sekin oli ihan hauskaa kuulla missä päin meidän poikamme ovat merellä. Kuusikymmentäluvulla tiedotusvälineissä seurattiin milloin Jaffat saapuvat Israelista Suomeen. Edellämainituista on luovuttu, koska niillä ei ole enää muuta kuin viihdearvo. YLE valtakunnallisena verotusoikeuden omaavana mediatoimijana luonnollisesti haluaa tuottaa noin yksinkertaista formaattia ja valtion virasto Ilmatieteenlaitos saa ilmaista mainosta kaksi kertaa vuorokaudessa, mikä on taas sille hyväksi kun budjettirahoituksesta päätetään.
Minua ei siis yhtään häiritse, että merisää luetaan kaksi kertaa vuorokaudessa, luettakoon se vaikka kerran tunnissa jos siitä ihmisten hyvä olo ja turvallisuuden tunne kasvaa.
Toivotan kaikille turvallista ja onnellista vuotta 2014 ja poistun tästä huoneesta.Merisään nimen voisi tietenkin vaihta paremmin selittävään "merenkulkupainotteiseen lavennettuun säätiedotukseen". Mutta siihen verrattuna "merisää" on paljon helpompi, iskevämpi ja kaikille tuttu. Ilmatieteen laitos tuottaa sisällön joka tapauksessa, eikä sen muuntamiseen rutiininomaisesti radiossa luettavaan muotoon montaa euroa maksa. Ja tiedotuksen informaatioarvo on takuulla siihen uhrattujen lähetysminuuttien veroinen. Sitä kun voivat hyödyntää yhtä hyvin muutkin kuin merenkulkijat.
Minä hyödynnän sen tiedon, joten väite, ettei yksikään, ole ainakaan oikea. Tiedänpä vielä, etten ole ainoa. Vesillä ollessa kuuntelen merisään vain satunnaisesti, monilla jokin hälytys päällä kertomassa, että nyt pitää kuunnella merisää. FMI puhukoon vain omasta puolestaan, ei muiden. - Kullervo k.
FMI kirjoitti:
Parahin Kullervo: olen jo unohtanut purjehduksesta, saaristoelämästä ja merenkulusta enemmän kuin sinä tulet koskaan oppimaan. Korostan edelleen, että YLE:n lukemia Ilmatieteenlaitoksen laatimia merisääennusteita ei tarvitse käytännössä yksikään suomalainen asui hän sitten saaristossa tai kaupungissa.
Toivotan kaikille turvallista ja onnellista vuotta 2014 ja poistun tästä huoneesta.Olen edelleen väärässä. Oletettavasti et ole voinut paljoa unohtaa merenkulusta, tietoa näyttää olevan vain nettiselailusta.
Näitä merikarhuja riittää joka lähtöön. Aina laiturilla viitilöimässä klo 21 jälkeen lippuja hus hus. Se onkin ainoa varma tieto merenkulun säännöistä.
- Bossu
Täällä saaristossa se on vähintään yhtä tärkeä kuin tavallinen säätiedotus. Tuulen suunta ja nopeus merkitsevät näin veneilykauden ulkopuolellakin yhtä paljon tai enemmän kuin tieto siitä, sataako vai ei, tai onko lämpötila 2 vai 7. Tavallisissa säätiedotuksissa ja etenkin sääuutisissa on näitä asioita selittämässä todelliset maakravut. Nytkin juuri yle kohkasi, että kohta taas tulee myrsky, mutta sanallakaan ei kerrottu tuulensuuntaa.
- nukku-matti1
Minäkin haluan tietää iltaisin luonnonlahteen yöksi mennessäni, mistä tuulee aamulla? Voinko nukkua yöni rauhassa ilman veneen siirtoa. Siksi radion sää kl. 18.50 ja 21.50 (usein sama) on minulle tärkeä.
- Kyllä tarvitaan
Radiota voi kuunnella samalla kun tekee jotain muuta. Puhelinta pitää näprätä, löytääkseen sääkartan.
- etana aina mukana
No eikös sen sään silmillä näe?
Sokealle on tietysti tärkeää että radiossa sen kertovat.- etana korvien väliin
Merisää kertoo huomisenkin sään. Eikä vain sitä, sataako vai paistaako. Pitää vain itsekin ymmärtää tulkinnan alkeita. Ne ymmärtää sokeakin.
- nukku-matti1
Mulla on ajantasainen sää aina saatavissa ja varmasti aivan tarkka sellainen.
Se sijaitsee mastoni huipussa.
Katson toppiin, jos saan vettä naamalleni, on sateinen ilma ja jos aurinko häikäisee, ei sada, vaan on aurinkoinen ilma.
Lisäksi huipussa on vimppeli. Jos se liikuu, silloin tuulee, jos ei, on tyyntä.
Vimppelin osoittimesta näen mistä suunnasta tuulee.
Tulevasta säästä se kertoo vähemmän. Siksi kuuntelen radiota.
Kuunnella radiota on paljon helpompaa, kuin räplätä joitain laiteita tai puhelimia, joita tosin myös minulla on mukanani. Ainakin, jos aion osallistua purjehdus kilpailuihin. - Menikö ohi
nukku-matti1 kirjoitti:
Mulla on ajantasainen sää aina saatavissa ja varmasti aivan tarkka sellainen.
Se sijaitsee mastoni huipussa.
Katson toppiin, jos saan vettä naamalleni, on sateinen ilma ja jos aurinko häikäisee, ei sada, vaan on aurinkoinen ilma.
Lisäksi huipussa on vimppeli. Jos se liikuu, silloin tuulee, jos ei, on tyyntä.
Vimppelin osoittimesta näen mistä suunnasta tuulee.
Tulevasta säästä se kertoo vähemmän. Siksi kuuntelen radiota.
Kuunnella radiota on paljon helpompaa, kuin räplätä joitain laiteita tai puhelimia, joita tosin myös minulla on mukanani. Ainakin, jos aion osallistua purjehdus kilpailuihin.Radio on hyvä, mutta siinä on se huono puoli että se tieto tulee sieltä kerran. Jos sattuu joku juuri silloiin häiritä, niin ohi meni. Netistä saa rauhassa katsoa eri päivien säät netin toimiessa.
- navtexin etuja
Menikö ohi kirjoitti:
Radio on hyvä, mutta siinä on se huono puoli että se tieto tulee sieltä kerran. Jos sattuu joku juuri silloiin häiritä, niin ohi meni. Netistä saa rauhassa katsoa eri päivien säät netin toimiessa.
Näin helposti käy kuten nimimerkki "Menikö ohi" totesi. Navtex on mainio, ettei tarvitse kyttäillä kelloa. Navtexin tekstiviesti säilyy ja on luettavissa sillon kun itslle sopii. Navtex ilmoittaa erikseen securite-viestillä, jos on odotettavissa yllättäviä kovia tuulia tai myrskyjä - esim. "imminent gale". Navtexin hyvä puoli on sekin, että se kertoo ensin säätilan kokonaiskuvan eli matalapaineiden ja korkeapaineiden sijainnit ja liikkeet.
Omassa veneessäni nettiyhteys toimii ainoastaan kaupunkien lähellä ja joissakin marinoissa, mutta ei merellä. - punkki
Äh mutta eiku, niin mutta eiku joo. Nyt tuli housuun, pyydetäänkö vaihtaan vaipat
- fiilistelijä
Merisää on pieni turvallisuuslisä ja varajärjestelmä. Sen lisäksi, se kuulostaa kivalta: vähän niinkuin joku Nuntii Latini joka on pikkku erikoisuus jota aina jää kuuntelemaan silloinkin kun ei tarvitsisi. Merisään kuuntelu tuo aivan erityisen merentuoksuisen tunnelman, ja ainakin itselleni se tuo muistumia jostain kaukaa mummolasta jossa puoliammatikseen kalastellut (ja nuoruudessaan salakuljettanut) vaari kuuntei sitä suurella hartaudella. Tuntuu sitä merisäätä luettavan muuallakin, ainakin Islannissa lueteltiin eksoottisen kuuloisten Jäämeren paikkojen merisäät. Siellä oli kaikki Grönlannit ja Jan Mayenit sun muut. Pitkä lista.
- Mace66
Samaa mieltä. Jotenkin rauhoittaa kun kuulee että Kuuskajaskarissa on ohutta yläpilveä ja meriveden korkeus 18. Maailma on silloin vielä paikallaan.
- Bossu
Mace66 kirjoitti:
Samaa mieltä. Jotenkin rauhoittaa kun kuulee että Kuuskajaskarissa on ohutta yläpilveä ja meriveden korkeus 18. Maailma on silloin vielä paikallaan.
Missä kanavalla Kuuskajaskarin tiedot luetaan?
- korohoro
Bossu kirjoitti:
Kotka Rankissa oli ohutta yläpilveä ja kuuskajaskarista ja muistakin kajaskareista kuulee Kylmäpihjajan kanavalla.
- rannikkosääasemat
Bossu kirjoitti:
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/rauma/kuuskajaskari?parameter=79&station=101064&map=weathernow
Radiossa klo 1245 luettavassa säätiedotuksessa ei enää nykyisin kerrota Kuuskajaskarin säähavaintoja. Jos Rauman rannikon säähavainnot kiinnostavat, kuuntele Kylmäpihjalajan tiedot. Netistä voi kuunnella, jos rannikkoasemien havainnot ovat jääneet kuulematta livenä. http://areena.yle.fi/radio/2096241
- sy Snoopy
En usko, että veneilijät saa liikaa säätietoja. www.snoopy.fi
- Seppomartti
Yachting monthly 1/2014 kertoo, että brittien pitkäaalto "Shipping forecast" loppuu. Vain ajankohta on auki.
Saksassa keskiaalloilla lähetetyt ja aikaisemmin kovasti arvostamani säätiedot taisi juuri loppua. Suomen lyhytaaltolähetykset ja uutisten saanti loppuivat. Kyllä kehityksen suunta on selvä. Huomasin juuri, etten ole kuunnellut merisäätä enään vuosikausiin. Ja olen ollut säästä paremmin selvillä kuin konsanaan radiosään varassa menneinä vuosikymmeninä purjehtiessa. - 2110478
Seppomartti kirjoitti:
Yachting monthly 1/2014 kertoo, että brittien pitkäaalto "Shipping forecast" loppuu. Vain ajankohta on auki.
Saksassa keskiaalloilla lähetetyt ja aikaisemmin kovasti arvostamani säätiedot taisi juuri loppua. Suomen lyhytaaltolähetykset ja uutisten saanti loppuivat. Kyllä kehityksen suunta on selvä. Huomasin juuri, etten ole kuunnellut merisäätä enään vuosikausiin. Ja olen ollut säästä paremmin selvillä kuin konsanaan radiosään varassa menneinä vuosikymmeninä purjehtiessa.Muuallakin kuin Helsingin edustalla harrastetaan veneilyä ja siellä netin toiminta alue loppuu hyvinkin äkkiä , eikä kaikilla ole tuhansien eurojen härpäkkeitä säätietojen seuraamiseen kuten seppomartilla . Meille taviksille ,ketkä ei seilaa ihan siinä pyykkilaiturin tuntumassa on radion perinteinen merisää edelleenkin tärkeä !
- seppomartti
2110478 kirjoitti:
Muuallakin kuin Helsingin edustalla harrastetaan veneilyä ja siellä netin toiminta alue loppuu hyvinkin äkkiä , eikä kaikilla ole tuhansien eurojen härpäkkeitä säätietojen seuraamiseen kuten seppomartilla . Meille taviksille ,ketkä ei seilaa ihan siinä pyykkilaiturin tuntumassa on radion perinteinen merisää edelleenkin tärkeä !
Kaipa sinullakin on jokin mobiililaite merkkejä nyt mainostamatta. Niillä saat säätiedot paremmin selville netistä milloin vain eikä määräaikoina. Jos olet puheradiolähetyksistä riippuvainen niin tilanne on kovasti huononemaan päin.. Valitettavasti näin. Radiovastaanottimella toimien saat paremmat säät ilmeisesti SSB- vastaanottimella ja PC-ohjelmalla mikäli olet liian kaukana pyykkilaituristasi. Gribfilet ja synoptinen kartta kertoo paljon enemmän kuin ennustettu tuulen suunta ja voima jonain kellonaikana.
- 2110478
seppomartti kirjoitti:
Kaipa sinullakin on jokin mobiililaite merkkejä nyt mainostamatta. Niillä saat säätiedot paremmin selville netistä milloin vain eikä määräaikoina. Jos olet puheradiolähetyksistä riippuvainen niin tilanne on kovasti huononemaan päin.. Valitettavasti näin. Radiovastaanottimella toimien saat paremmat säät ilmeisesti SSB- vastaanottimella ja PC-ohjelmalla mikäli olet liian kaukana pyykkilaituristasi. Gribfilet ja synoptinen kartta kertoo paljon enemmän kuin ennustettu tuulen suunta ja voima jonain kellonaikana.
"Kaipa sinullakin on jokin mobiililaite merkkejä nyt mainostamatta. Niillä saat säätiedot paremmin selville netistä milloin vain eikä määräaikoina."
Silloin kun pyöritään sitä pyykkilaituria ympäri. Mutta näillä meidän vesillä ei tarvi kauaskaan seilata kun voi tunkea nettilaitteet vaikka sinne minne e.........joten perinteinen radio, hintansa ja toimivuutensa puolesta puolustaa mielestäni paikkaansa. Avomeripurjehduksessahan on sitten toiset härpäkkeet paikallaan , mitä marttiseppo luettelikin. - Seppomartti
2110478 kirjoitti:
"Kaipa sinullakin on jokin mobiililaite merkkejä nyt mainostamatta. Niillä saat säätiedot paremmin selville netistä milloin vain eikä määräaikoina."
Silloin kun pyöritään sitä pyykkilaituria ympäri. Mutta näillä meidän vesillä ei tarvi kauaskaan seilata kun voi tunkea nettilaitteet vaikka sinne minne e.........joten perinteinen radio, hintansa ja toimivuutensa puolesta puolustaa mielestäni paikkaansa. Avomeripurjehduksessahan on sitten toiset härpäkkeet paikallaan , mitä marttiseppo luettelikin.Kuinka paljon kauemmas kuin känny ULA/ UKW lähetys sitten kuuluukaan?. Niillähän pitäisi olla kutakuinkin sama radiohorisontti. Kertoisiko joku onko merkittävää eroa? Ellei eroa ole niin koko taivastelu radiolähetysten tarpeellisuudesta tai hyödystä on harhaanjohtavaa. Netin palvelutarjonta säätiedoissa on aivan ylivoimainen eikä ole kyse mistään ylimääräisistä kalliista investoinneista.
- on eroa on
Seppomartti kirjoitti:
Kuinka paljon kauemmas kuin känny ULA/ UKW lähetys sitten kuuluukaan?. Niillähän pitäisi olla kutakuinkin sama radiohorisontti. Kertoisiko joku onko merkittävää eroa? Ellei eroa ole niin koko taivastelu radiolähetysten tarpeellisuudesta tai hyödystä on harhaanjohtavaa. Netin palvelutarjonta säätiedoissa on aivan ylivoimainen eikä ole kyse mistään ylimääräisistä kalliista investoinneista.
ULA kuuluu paljon kännyverkkoa kauemmas, yleensä noin 100 km säde lähetysasemasta.
ULA-lähettimien EPR-teho on yleensä yli 10 kW, jopa 50. Lisäksi lähetysantennien tehollinen korkeus on usein yli 200 m. Kännyverkoissa vastaavat luvut ovat yleensä < 1 kW ja - Seppomartti
on eroa on kirjoitti:
ULA kuuluu paljon kännyverkkoa kauemmas, yleensä noin 100 km säde lähetysasemasta.
ULA-lähettimien EPR-teho on yleensä yli 10 kW, jopa 50. Lisäksi lähetysantennien tehollinen korkeus on usein yli 200 m. Kännyverkoissa vastaavat luvut ovat yleensä < 1 kW jaKännyantenni on rannalla ja radioasema sisämaassa? Mutta siis eroa kuitenkin on merkittävästii ja selityskin on järkeen käyvä. Kiitos!
- Mace66
seppomartti kirjoitti:
Kerroppa myös sille ulkosaaristossa asuvalle eläkeläispariskunnalle tai vanhalle kalastajalle että "no hätä, heitä se radio jorpakkoon, sä tarviit vaan SSB- vastaanottimen, Gribfileet ja synoptiset kartat"
- kulkuaika
Seppomartti kirjoitti:
Kännyantenni on rannalla ja radioasema sisämaassa? Mutta siis eroa kuitenkin on merkittävästii ja selityskin on järkeen käyvä. Kiitos!
Suomen radio kuuluu ongelmitta mastohuippuantennilla Tallinassa. Kännykän kantama on aikajaon takia teknisesti rajoittunut 32 km:iin. Kauempaa tuleva vastaus jää seuraavan käyttäjän alle aivan signaalin voimakkuuksista riippumatta. Vaikkapa Espoo-Suursaari Racen reitistä suuri osa on kännykkäverkon ulkopuolella. Vielä hetki sitten 450 MHz verkko toimi paljon kauemmas, mutta nyt sekin on down.
- seppomartti
Mace66 kirjoitti:
Kerroppa myös sille ulkosaaristossa asuvalle eläkeläispariskunnalle tai vanhalle kalastajalle että "no hätä, heitä se radio jorpakkoon, sä tarviit vaan SSB- vastaanottimen, Gribfileet ja synoptiset kartat"
Nyt näitä viisastelijoita taas siunaantuu. Merenkulkijoiden säästä kai tässä viisastellaan. Voisin jatkaa, että missä on se ulkosaaressa asuva pariskunta, joka ei ole kännykän kantaman piirissä? Ainakin mobiiliverkon kuuluvuuskartta kattaa Etelä-Suomen saariston hyvin. Omaa käytännön kokemusta kattavuudesta ei tosin ole. SSB-vastaanotin on halpa radio eli radiotakaan ei tarvitse heittää jorpakkoon. Saa sillä kuunnella säätiedotuksiakin. Gribfilet ja synoptiset kartat olisivat eläkeläisellekin enemmän informaatiota tuottavia jos haluavat niihin tutustua. Tuskin viitsivät innostua. Ja jos Suursaaren purjehdus kävi muutaman tunnin kännykkäalueen ulkopuolella niin miten se tähän liittyy?. Yhtä lailla olitte radiossa luettujen merisäätietojen pimennossa suuren osan vuorokaudesta. Kai teillä oli muutakin säätietoa kuin radiossa luettu ennuste?.
- Mace66
seppomartti kirjoitti:
Nyt näitä viisastelijoita taas siunaantuu. Merenkulkijoiden säästä kai tässä viisastellaan. Voisin jatkaa, että missä on se ulkosaaressa asuva pariskunta, joka ei ole kännykän kantaman piirissä? Ainakin mobiiliverkon kuuluvuuskartta kattaa Etelä-Suomen saariston hyvin. Omaa käytännön kokemusta kattavuudesta ei tosin ole. SSB-vastaanotin on halpa radio eli radiotakaan ei tarvitse heittää jorpakkoon. Saa sillä kuunnella säätiedotuksiakin. Gribfilet ja synoptiset kartat olisivat eläkeläisellekin enemmän informaatiota tuottavia jos haluavat niihin tutustua. Tuskin viitsivät innostua. Ja jos Suursaaren purjehdus kävi muutaman tunnin kännykkäalueen ulkopuolella niin miten se tähän liittyy?. Yhtä lailla olitte radiossa luettujen merisäätietojen pimennossa suuren osan vuorokaudesta. Kai teillä oli muutakin säätietoa kuin radiossa luettu ennuste?.
Mitä viisastelua? Kysyn edelleen onko tuo neuvosi ulkosaaristossa asuvalle veneilijälle, jolla ei ehkä ole kännykkää ja nettiä lainkaan huonon peiton takia tai muuten? Kuten olen sanonut nuo peittokartat ovat erittäin optimistisia. Itselläkin pitäisi olla kartan mukaan 4G, totuus 2G ja 0-1 palkkia sisätiloissa. Olet tainnut sokaistua tuohon teknologiaan, kaikki eivät ole siitä niin perillä eivätkä haluakaan olla.
- FMI
seppomartti kirjoitti:
Koita kestää seppomartti. Itse annoin periksi jo viimevuoden puolella samasta asiasta. Jotkut asiat ovat vaan niin perinteisiä ja loukkaamattomia , kuten tämä radion merisää. Olen kanssasi samaa mieltä, että nykyaikainen tekniikka on ajanut jo aikapäiviä sitten merisäätiedoitusten vastaanottamisessa FM-lähetysten ohi. Atlantilla purjehtiessa 90-luvulla oli tosin mukabaa kuunnella Lahden lyhytaaltolähtystä, mutta eipä sieltäkään Atlantin säätä tullut. Milloin lienee sekin lopetettu...
- Päivänkoitto
FMI kirjoitti:
Koita kestää seppomartti. Itse annoin periksi jo viimevuoden puolella samasta asiasta. Jotkut asiat ovat vaan niin perinteisiä ja loukkaamattomia , kuten tämä radion merisää. Olen kanssasi samaa mieltä, että nykyaikainen tekniikka on ajanut jo aikapäiviä sitten merisäätiedoitusten vastaanottamisessa FM-lähetysten ohi. Atlantilla purjehtiessa 90-luvulla oli tosin mukabaa kuunnella Lahden lyhytaaltolähtystä, mutta eipä sieltäkään Atlantin säätä tullut. Milloin lienee sekin lopetettu...
Päivä koittaa, ihminen koettaa.
Koeta nyt kestää, että Atlantilla on vaikeaa saada säätiedotuksia suomeksi. - voi merisääkärsiviä!
FMI kirjoitti:
FMI, pätkiiköhän muistisi? Ainakin oma muistukuvani ja kokemukseni on erilainen. Itse kuuntelin Porin lyhytaaltoaseman lähetyksiä silloin, kun aseman vielä oli toiminnassa. Muistamani mukaan ulkomaille suunnatuissa lyhtaaltolähetyksissä käytettiin nimeä Radio Finland eikä niissä luettu merisäätä.
Lahden AM-asema toimi pitkllä aalloilla! Lahden pitkäaaltoaseman kautta "Säätiedoitus merenkulkijoille" oli kuunneltavissa esim. Hangon ja Visbyn välillä purjehtiessani. Se kuului paremmin kuin Turun am-aseman keskipitkät aallot.
Atlantin ylityksilläni kuuntelin Herb´s Net:iä SSB:n kautta 2000-luvulla, mutta kanadalainen Herb Hildenberg on nyt ilmeisesti lopettanut mainion sääpalvelunsa.
Ihmettelen tunnepohjaista hyökkäystä Yleisradion merisäätä vastaan. Minua ei ollenkaan häiritse se, että merisää yhä luetaan ja että se keskeyttää viihteen muutamaksi minuutiksi. Mielelläni kuuntelen merisään aamukahvia juodessa näin purjehdussesongin ulkupuolellakin. Tietysti merellä seilatessa voin ladata synoptisia karttoja tai grib-fileja SSB-radioni kautta läppäriin, mutta silti kuuntelen purjehtiessa sään mielelläni myös sen maan radiosta, jonka kuuluvuusalueella olen.
Ketä se haittaa, että Ilmatieteen laitoksen merisää luetaan Yleisradion ohjelmassa? Olisiko merisään lopettamisesta hyötyä/iloa jollekin ja miksi tietoisuus merisään olemassaolosta vaatii sinulta "kestämistä", jota toivotit nyt seppomartille? - 4+11
voi merisääkärsiviä! kirjoitti:
FMI, pätkiiköhän muistisi? Ainakin oma muistukuvani ja kokemukseni on erilainen. Itse kuuntelin Porin lyhytaaltoaseman lähetyksiä silloin, kun aseman vielä oli toiminnassa. Muistamani mukaan ulkomaille suunnatuissa lyhtaaltolähetyksissä käytettiin nimeä Radio Finland eikä niissä luettu merisäätä.
Lahden AM-asema toimi pitkllä aalloilla! Lahden pitkäaaltoaseman kautta "Säätiedoitus merenkulkijoille" oli kuunneltavissa esim. Hangon ja Visbyn välillä purjehtiessani. Se kuului paremmin kuin Turun am-aseman keskipitkät aallot.
Atlantin ylityksilläni kuuntelin Herb´s Net:iä SSB:n kautta 2000-luvulla, mutta kanadalainen Herb Hildenberg on nyt ilmeisesti lopettanut mainion sääpalvelunsa.
Ihmettelen tunnepohjaista hyökkäystä Yleisradion merisäätä vastaan. Minua ei ollenkaan häiritse se, että merisää yhä luetaan ja että se keskeyttää viihteen muutamaksi minuutiksi. Mielelläni kuuntelen merisään aamukahvia juodessa näin purjehdussesongin ulkupuolellakin. Tietysti merellä seilatessa voin ladata synoptisia karttoja tai grib-fileja SSB-radioni kautta läppäriin, mutta silti kuuntelen purjehtiessa sään mielelläni myös sen maan radiosta, jonka kuuluvuusalueella olen.
Ketä se haittaa, että Ilmatieteen laitoksen merisää luetaan Yleisradion ohjelmassa? Olisiko merisään lopettamisesta hyötyä/iloa jollekin ja miksi tietoisuus merisään olemassaolosta vaatii sinulta "kestämistä", jota toivotit nyt seppomartille?Ei merisään lukeminen ainakaan minua haittaa ja joskus siinä on jopa jotain mielenkiintoa, tosin eipä sitä tule ikinä veneessä tai juuri muutenkaan kesäaikaan kuunneltua eli varsinaista informatiivista hyötyäkään en siitä koe. Saa se siellä olla minun puolestani. Mutta ymmärrän silti ihmettelijöitäkin: kyllä se usein kummastuttaa, miksi jotain sellaista ylläpidetään, jolle ei enää näyttäisi olevan käytännöllistä syytä. (En kuulu niihin, jotka kannattavat minkään asian jatkamista vain perinteen vuoksi.)
- Minäminäminä
4+11 kirjoitti:
Ei merisään lukeminen ainakaan minua haittaa ja joskus siinä on jopa jotain mielenkiintoa, tosin eipä sitä tule ikinä veneessä tai juuri muutenkaan kesäaikaan kuunneltua eli varsinaista informatiivista hyötyäkään en siitä koe. Saa se siellä olla minun puolestani. Mutta ymmärrän silti ihmettelijöitäkin: kyllä se usein kummastuttaa, miksi jotain sellaista ylläpidetään, jolle ei enää näyttäisi olevan käytännöllistä syytä. (En kuulu niihin, jotka kannattavat minkään asian jatkamista vain perinteen vuoksi.)
Minä taas en jaksa lakata ihmettelemästä kuinka täällä useampi ihminen syvällä rintaäänellä höpisee gribfileistä ja kuinka tuo merisää on maksimissaan kiva perinne mutta käytännössä tarpeeton. Mistä SINÄ tiedät muiden tarpeet?? Oletko tehnyt galluppia esim. tuolla ulkosaaristossa *asuvilta* ihmisiltä?? Joidenkin ihmisten maailmankuva on hyvin kapea, kun MINÄ en tarvitse jotain koska MINULLA on tuhansien eurojen vehkeet jotka hoitavat asian paremmin, niin silloin KUKAAN muukaan ei sitä tarvitse.
- viisastelaan
seppomartti kirjoitti:
Suursaaren kierrosta noin 2/3 purjehditaan kännykän kantamattomissa. Absoluuttinen raja kun on se 32 km tukiasemasta. Ja se on kuitenkin vain tässä aivan Suomenlahden sisällä purjehdittu. Radion kuuluvuusalueen sisäpuolella on koko reitti. Ja kyllä silloin tulee kuunneltua mahdollisuuksien mukaan merisäät ennen kännykkäpeittoon palaamista kuullakseen, onko joku matalan keskus muuttanut odotettua reittiään. Ennen starttia on tietenkin printattu parin päivän ennustekartat mukaan. Matkan aikana päivitykset toimivat vain pätkittäin ja valtaosaltaan toivottoman hitaalla 1G-vauhdilla.
Ja todellakin, vaikka kuuluvuuskartan mukaan saaristo on täysin kattavasti peitossa, siinä peitossa on pahasti reikiä. Todennäköisimmin reikiä on niissä säältä suojaisissa paikoissa. Samat tekijät, jotka suojaavat meren aalloilta, suojaavat myös radioaalloilta. Saariston asumus taas on aina suojaisimmassa notkelmassa toisin kuin tuulen puolen rannalle komeimpiin maisemiin rakennettu kesämökki.
Lomareissulla kyllä löytää parin päivän välein, eli riittävän usein paikan, jossa saa kännykkään, tai vielä paljon paremmin tablettiin ladattua ennustekartat. Mutta niiden saatavuus on käytännössä silti melko rajattua. Oleellisin rajoitus on saatavilla olevan verkon hitaus.
- dfsa
Taas keskeytti Luontoillan tuo vtun merisää.
Ja kohta tulee uutiset ja urheilu. On se nyt stana, että kun infoa on netti täynnänsä, niin silti sitä täytyy huudella radiossa ja keskeyttää lähetykset.- netinnettinetti
Luontoillan voi kuunella ilman keskeytystä netistä. Laita YLE areenaan hakusana luontoilta ja kuuntele.
- Rauma1
Just sopiva aika lukea merisää.
- havinaaa
Se on perinne. Vanhat gubbet haluaa kuunnella merisään ympäri vuoden radiosta.
- TässäTotuusOn
Siksi, että valitettavasti vesillä liikkuu dementikkoja, jotka pitävät lapsuudessaan oppimiaan toimintatapoja ainoina oikeina. Ei yksikään alle 60-vuotias veneilijä enää merisäätä kuuntele ainakaan vasiten eikä käytä sitä hyödykseen.
- säälittävä.luulo
Mihin perustat luulosi? Ymmärrän kyllä nuoruusikään usein liittyvän uhon ja tietämättömyyden. Sekö mielestäsi tekee ihmisen dementikoksi, että hän kuuntelee radiosta merisään kun sattuu purjehtimaan matkapuhelinverkon ulkopuolella?
Ruotsin SMHI:n ja Tanskan DMI:n merisää on meikäläistä pikaisesti luettua merisäätä perusteellisempi. Sielläkö on dementikko-purjehtijoita enemmän kuin meillä. Ruotsalaiset rannikkoasemat lähettävät SMHI:n ja rannikkovartioston yhteistyönä laatimia aluekohtaisia merisään ennusteita VHF:n työskentelykanavilla - olisi hyvä merisään malli meillekin! Myös Saksan merisää on perusteellisempi kuin meikäläinen, puhumattakaan BBC:n shipping forecastin ennusteista ja havaintotiedoista (molemmat kuultavissa laajalla merialueella AM-lähetyksinä). - TässäTotuusOn
säälittävä.luulo kirjoitti:
Mihin perustat luulosi? Ymmärrän kyllä nuoruusikään usein liittyvän uhon ja tietämättömyyden. Sekö mielestäsi tekee ihmisen dementikoksi, että hän kuuntelee radiosta merisään kun sattuu purjehtimaan matkapuhelinverkon ulkopuolella?
Ruotsin SMHI:n ja Tanskan DMI:n merisää on meikäläistä pikaisesti luettua merisäätä perusteellisempi. Sielläkö on dementikko-purjehtijoita enemmän kuin meillä. Ruotsalaiset rannikkoasemat lähettävät SMHI:n ja rannikkovartioston yhteistyönä laatimia aluekohtaisia merisään ennusteita VHF:n työskentelykanavilla - olisi hyvä merisään malli meillekin! Myös Saksan merisää on perusteellisempi kuin meikäläinen, puhumattakaan BBC:n shipping forecastin ennusteista ja havaintotiedoista (molemmat kuultavissa laajalla merialueella AM-lähetyksinä).Kiitos kiitos, ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin joku mainitsee nuoruusiän minun yhteydessäni (60 tulee täyteen ensi vuonna). Perustan tietoni siihen, että noista tulee aina välillä puhuttua seurakavereiden ja muidenkin tuttujen veneilijöiden kanssa. Ne pari, jotka kertovat Merisäätä kuuntelevansa, ovat eläkkeellä olleet jo vuosia. Kaikki muut käyttää muita välineitä säätietojen selvittämiseen. Yleensä nettiä, Itämeren ulkopuolella seilanneilla on Navtex tai joku vastaava.
Moni sanoo lopettaneensa Merisään kuuntelun, kun matkapuhelimeen alkoi saada tuulitietoja. - seppomartti
säälittävä.luulo kirjoitti:
Ruotsin SMHI:n ja Tanskan DMI:n merisää on meikäläistä pikaisesti luettua merisäätä perusteellisempi. Sielläkö on dementikko-purjehtijoita enemmän kuin meillä. Ruotsalaiset rannikkoasemat lähettävät SMHI:n ja rannikkovartioston yhteistyönä laatimia aluekohtaisia merisään ennusteita VHF:n työskentelykanavilla - olisi hyvä merisään malli meillekin! Myös Saksan merisää on perusteellisempi kuin meikäläinen, puhumattakaan BBC:n shipping forecastin ennusteista ja havaintotiedoista (molemmat kuultavissa laajalla merialueella AM-lähetyksinä).Onko tietosi ajan tasalla?. Minusta Saksassa pari vuotta sitten oli kauhea poru kun merisään lähettäminen radioitse piti loppua. BBC.n ja Saksan (NDR?) merisäät aikanaan olivat tosiaan perusteellisia ja niitä oli tarpeen 70--80-luvuilla tarpeen kuunnella. Nykyään radion kuuntelun hyöty on kyseenalainen eikä "maailmanradio" veneessä ole yhtä tärkeä turvallisuusväline.
Jos joku osaa antaa ensi kesäksi jaksoluvut ja lähetysajat niin voisi nostalgiamielessä kuunnella, niitä mitkä vielä lähettävät. - Onkomuuttunut2018
seppomartti kirjoitti:
Onko tietosi ajan tasalla?. Minusta Saksassa pari vuotta sitten oli kauhea poru kun merisään lähettäminen radioitse piti loppua. BBC.n ja Saksan (NDR?) merisäät aikanaan olivat tosiaan perusteellisia ja niitä oli tarpeen 70--80-luvuilla tarpeen kuunnella. Nykyään radion kuuntelun hyöty on kyseenalainen eikä "maailmanradio" veneessä ole yhtä tärkeä turvallisuusväline.
Jos joku osaa antaa ensi kesäksi jaksoluvut ja lähetysajat niin voisi nostalgiamielessä kuunnella, niitä mitkä vielä lähettävät.Saksan radio lähettää Seewetterberichtin klo 0105, 0640 ja 1840 lyhytaalloilla sekä pitkillä. BBC shipping forecast kuuluu pitkillä aalloilla muistaakseni 198 kHz. Pinneberg lähettää rtty tekstinuotoiset ennusteet useita kertoja vrk:ssa niinkuin varmasti tiedätkin. Itse käytän SSB-radiota sekä puhuttujen että rtty-muotoisten kuten teitysti myös sääfaksien vastaanottoon - viimeksi viime kesänä Pohjanmeren (ja P.Atlantin purjehduksella(. Itämerellä kuuntelen mielelläni DMI:n merisään 5 vrk ennusteen - jaksoluku muistaakseni 245 khz.
Ruotsin rannikolla kuuntelen aluekohtaisen merisään vhf:stä. Onko tänä vuonna tullut jotain muutoksia, koska epäilet tietoni vanhentuneiksi? - seppomartti
Onkomuuttunut2018 kirjoitti:
Saksan radio lähettää Seewetterberichtin klo 0105, 0640 ja 1840 lyhytaalloilla sekä pitkillä. BBC shipping forecast kuuluu pitkillä aalloilla muistaakseni 198 kHz. Pinneberg lähettää rtty tekstinuotoiset ennusteet useita kertoja vrk:ssa niinkuin varmasti tiedätkin. Itse käytän SSB-radiota sekä puhuttujen että rtty-muotoisten kuten teitysti myös sääfaksien vastaanottoon - viimeksi viime kesänä Pohjanmeren (ja P.Atlantin purjehduksella(. Itämerellä kuuntelen mielelläni DMI:n merisään 5 vrk ennusteen - jaksoluku muistaakseni 245 khz.
Ruotsin rannikolla kuuntelen aluekohtaisen merisään vhf:stä. Onko tänä vuonna tullut jotain muutoksia, koska epäilet tietoni vanhentuneiksi?Ei ollut tarkoitus herättää epäillyksiä vanhentuneen tiedon levittämisestä. Laiskuuttani yritin houkutella jotakuta esiin, jolla olisi jaksot ja lähetysajat valmiiksi taulukoituna. Voisin pyyhkiä pölyt radiosta ja kokeilla pitkästä aikaa kuunneltua säätä. Deutsche Wetterdienst Seewetter ja BBC shipping forecast ovat nykyään kovasti mobiililaitteille painottuneita ja kännystä katsottuna sanallinen ja kuvallinen informaatio on kyllä kuultua patempi- jos känny toimii. BBC radio 4 vielä lähettää FM ja LW. Saksalainen AM keskipitkä on ilmeisesti loppunut ja lyhytaalto viittaa kokeelliseen toimintaan?. Trendi on pois radiolla välitetystä merisäätiedoista. Muttei ole vielä loppunut.
- poisdf
Sopii vain kysyä, kuinka moni oikeasti kuunteli eilen merisään todelliseen tarpeeseen?
Sen jälkeen voi kysyä, eivätkö nämä ihmiset olisi saaneet tietoa muualta?
Merisää, uutiset ja urheilu eivät ole nykyään niin pyhiä asioita, että niillä olisi pakko keskeyttää lähetykset.- Kohta.vesillä
Oman veneeni vesillelasku on vasta jäiden lähdettyä, joten en vielä ole kuunnellut merisäätä. Varmasti tietoa saa muualtakin kuin ääniradiosta, mutta kaikilla ei varmaankaan ole tarvittavia laitteita matkapuhelinverkon ulkopuolella. Mistä itse saat säätiedot, kun seilaat saaristoa kauempana?
- Piristeinkeri
Radiossa ei pidä lähettää mitään ohjelmaan, koska kaikki sieltä tuleva tieto on saatavissa muualtakin. Siltsun uusimman levyn voi kuunnella spotifysta.
- Siltsu
Piristeinkeri kirjoitti:
Radiossa ei pidä lähettää mitään ohjelmaan, koska kaikki sieltä tuleva tieto on saatavissa muualtakin. Siltsun uusimman levyn voi kuunnella spotifysta.
Netissä ei pitäisi julkaista mitään, minkä voi lukea muualtakin
- Merisää_
Kyllä merisäälle on tilausta. Aamulla 7.50 kun lähetys alkaa, tietää, että on aika laittaa takki päälle ja lähteä töihin. Toimistolla 12.45 merisää katkaisee mukavasti lounastauon jälkeisen väsyneen hetken. Säätietoja kuunnellessa pääsee hetkeksi eroon työasioista, voi purjehduskauden ulkopuolellakin miettiä minkälaiset olosuhteet merellä on, ja millaisilla purjeilla kannattaisi lähteä liikkeelle.
Minulla jo merisään tunnusmusiikki vie ajatukset veneilyyn ja rentouttaa paremmin, kuin moni muu radion ohjelma. - Niinvoikäydä
Virrat voi olla loppu veneestä, ja tieroa säästä ei saa kuin patteriradiosta.
- Turskanperke
Merisää on hyvä leikki. Voi aina arvata, mikä sääasema tulee seuraavana. Olen kuunnellut jo 5 vuotta enkä vieläkään arvaa oikein, missä kohdassa pogasäär tulee.
- Jateeliikkusisenmukaan
Niin,ole itse itsesi sääprofeetta pistä pääsi ulos ja totea sataako vai paistaako?
- Anonyymi
Merisää .kanava vaihtuu ei maakrapu kuuntele sääennusteet yleensä menee pieleen. Maakrapu
- AnonyymiUUSI
Siksi se luetaan, että sen kuullessaan tulee hyvä rauhallinen mieli, että elämä jatkuu ja kaikki on pohjimmiltaan kunnossa. Se tarjoaa kuulokuvan sieluun. Varsinkin 90 luvulla se ääni oli rauhoittava. Kuka lie nykyisin sen lukee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554032Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182641- 1382563
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152013- 151483
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731357- 1061354
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1571068- 931037
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21998