Oma poni?

PONIKAVERI

Moooi!:) Olisin ottamassa OMAN ponin itselleni silloin kun täytän 14 vuotta. Olisin silloin ratsastanut 6 vuotta. Poni tulisi minun serkkuni tallille. Serkullani on PAAALJON hevostaitoa ja tiätää hevosista paljon. Hän auttaisi minua hevosen hoidossa ja hän tunnistaisi jos hevonen on sairas. Tallille kyllä kestää matkaa noin 30-40 minuuttia.... Isäni veisi minut tallille ja hänellä on ollut oma suomenhevonen joten hän tietää hevosista. Osaan ruokkia ponia. Aamulla serkkuni antaisi heinät ja kaurat ja minä menisin kouluun. Päivällä serkkuni antaisi heinää ja olisin kotona. Isäni veisi minut tallille. Ja puhdistaisin hevosen ja touhuisin sen kanssa(juoksuttaisin,ratsastaisin,taluttelisin ym.) Illalla antaisin hevoselleni heinät ja kaurat. Sitten voisin lähteä kotia päin ja hevonen olisi valmis yökuntoon :) Hevonen saisi heinät ja kaurat aamulla, heinät päivällä ja heinät ja kaurat illalla. Ruokintojen välissä olisi 6 tuntia, mutta yöllä 12 tuntia. Kaurojen seassa antaisimme leipää, omenaa ja porkkanaa( mistä poni saisi vitamiineja) ostaisimme myös lisäravinteita jos poni tarvii, mutta sen näkee sittem. Ponille tulisi myös heppakaveri(joka on serkkuni oma)(serkkuni on siis aikuinen!). Ja tarhassa ponini saisi olla heppakamun kanssa, jos vain ne tulevat toimeen.
Kysyn vielä, mikä ponirotu sopisi minulle. Olen noin 147cm pitkä. Huomioikaa että poni tulisi noin 2 vuoden päästä ;) Haluaisin ponin joka olisi kiltti ja rauhallinen. Maastoiluun sopiva:) Muistutan että 2 auttavaista aikuista olisi tallilla....
Eli sopiiko minulle oma poni?

7

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PONIKAVERI

      Ja lomilla olisin koko päivän tallilla :)

    • ------------

      On täysin mahdoton sanoa mikä on tilanteesi kahden vuoden päästä.

      Mutta aloittelijakin voi hankkia hevosen, jos on riittävästi apua saatavilla. Ilmeisesti sinulla apua on, joten mikäs siinä. Onhan tallilla joku kenttä missä ratsastaa? Se on aika oleellinen asia. Samoin on tärkeää käydä oman hevosen kanssa tunneilla, moni opettaja tulee paikan päälle pitämään tuntia.


      Iso ongelma on tuo kyyti.

      Tallilla menee oman kokemukseni mukaan noin 2,5-3h jos ratsastaa tunnin ja hoitaa hevosen perushoidon (harjaus, varusteiden laitto, varusteiden puhdistus, karsinan siivous). Lisäksi matkoihin menee sinulla reilu tunti. Tämä tarkoittaa, että lähes joka ilta sinulla menee vähintään noin 4h hevosjuttuihin.

      Entä onko isäsi valmis sinua oikeasti kuskaamaan? Isän pitäisi joko olla tallilla koko tuo aika sinun kanssa (kukaan työssä käyvä aikuinen tuskin siihen suostuu)


      tai sitten isä joutuisi ajamaan noin 2-2,5h päivässä sinun kyydityksiä. En oikein usko että hän tuohonkaan suostuu... Tällöin isä joutuisi ajamaan arviolta noin 100-120km päivässä, mikä tarkoittaa noin 10epäivä, eli noin 200e kuukaudessa (jos isä veisi sinut tallille 5x viikossa).

      • PONIKAVERI

        Isäni ei käy työssä ja hänelle asia olisi ok :)


    • Inazumane

      Ihan hyvältä minustakin kuulostaa, tosiaan kyyti on ainoa ongelma (?) luultavasti. Mutta jos saisit sen järjestymään, niin luultavasti kaikki olis ok ja voisit hyvin ponin hankkia :) Onnea ponin hankintaan!

      Kyselit rotuja, niin itselle tulee mieleen lähinnä ratsuponi/risteytysponi, new forest, haflinger ja suomenpienhevonen. Rotuponi voi tietysti olla kalliimpi kuin risteytys. Joku pieni (n. 150-155 cm) hevonenkin voisi varmaan olla yhtä sopiva kuin poni??

    • ----

      rotua ei pidä tuijottaa hevosta ostaessa (ellei tietysrti jostain kasvatuksetsa ole kiinnostunut ja nimenomaan halua tiettyä rotua). Harrastetason rotuponit ei ole sen kalliimpia kuin risteytykset. Toki jotkut jalostusorit on hieman arvokkaampia ja hyväsukuiset tammatkin voi sen jonkun satasen enemmän maksaa. Mutta käytännössä eroa ei pahemmin ole.

      Tärkeintä on katsoa hevosen koulutustasoa, luonnetta, ikää, kokoa...

    • Utelias99

      Muista, että yläasteella koulu on jo huomattavasti vaikeampaa, ja jos haluaa panostaa kouluun, niin se, että koulun jälkeen menet tallille, ja tulet sieltä vasta illalla, saattaa haitata opiskelujasi (jos haluat pitää numerot hyvinä). Toki voit esim lukea kokeisiin autossa/tallilla esim jos täytyy odottaa että hevonen on syönyt tmv :) muuten vaikuttaa ihan lupaavalta, jos vaan nuo kyydit onnistuu ym. :) ja kai haluat joskus myös tavata kavereitasi? Toki he voivat tulla vaikka tallille mukaan, mutta jos käyt 5-6 krt viikossa tallilla sen 4h niin vähäiseksi jää.. Mutta kun ei tästä asiasta tarkemmin tiedä, niin paha sanoa mitään muuta tähän! Onnea vaan, jos tämä sitten toteutuu :)

    • Pitää miettiä

      Sun pitää miettiä että kuinka paljon haluat panostaa opintoihin yläasteella ja sen jälkeen. Jos olet valmis "uhraamaan" opintoja ponin takia, niin mikäs siinä, mut sen pitäisi olla sitten tietoinen päätös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe