Olin työttömänä 1.5-11.6.2013 välisen ajan, jolloin sain ansiopäivärahaa työttömyyttä edeltävien työtulojen mukaan.
Olen työskennellyt yhtäjaksoisesti12.6-31.12.2013 välisen ajan ja palkkani on ollut 400 e/kk suurempi kuin ennen tuota 1.5 alkanutta työttömyyttä. Onko nyt niin, että saan ansiopäivärahaa aikaisempien pienempien työtulojeni mukaan, sillä 34 viikon työssäoloehto ei aivan täyty tällä paremmalla palkalla?
Mitä laki sanoo asiasta? Yritin etsiskellä, mutta en löydä varsinaista kohtaa tapauksesta, jossa tulot olisivat suuremmat, eikä uusi työssäoloehto täyty.
"Palkansaajan ansiopäivärahan perusteena oleva palkka lasketaan henkilön vakiintuneen palkan pohjalta työttömyyttä välittömästi edeltäneeltä ajanjaksolta, jona henkilö on täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon. "
Näin siis sanoo laki, mutta eikö työttömyyskassa tosiaan laske päivärahaa edeltävien tulojen mukaan, jos työssäoloehto ei edellisen työttömyyden jälkeen täyty? Eikö ne voi laskea sen 28 viikkoa paremmalla palkalla ja 6 puuttuvaa viikkoa huonommalla palkalla/niiden keskiarvon mukaan?
Ansiopäivärahan uudelleen laskeminen!?
14
477
Vastaukset
- 17+3
vanhan mukaan menee kun on jo avattu se 500pv....
- Byro B
Kysyjä siis työtön 1.1.2014 alkaen? Eikö silloin ole voimassa uusi 26vk sääntö ja pvraha lasketaan sen mukaan?
- 12+7
tulkinnanvarainen juttu... kun on jo avattu se 500pv... niin ensin varmaan pitäisi käyttää sitä.... tuskin suostuvat uudelleen laskemaan ja ottamaan uudelleen käyttöön.... voi menetellä miten käsittelijä haluaa tuossa rajatapauksessa. Itse ajattelisin kuitenkin niin että aloitettaisi uudelleen alusta se 500pv ja katsottaisi 6kk taa päin se laskenta... mutta tulkitsijoita voi löytyä monenkinlaisia.
- Närkästynyt
Aivan oikein, 1.1.2014 alkaen olen työttömänä. Lueskelin itsekin tuota uutta 26 vk sääntöä, mutta TYJ:n sivustolla lukee näin: "Lyhyempi 26 viikon jäsenyys- ja työssäoloehto koskee niitä henkilöitä, jotka ovat työskennelleet 29.12.2013 jälkeen vähintään yhden työssäoloehdon täyttävän työviikon ajan. " Minähän ehdin työskennellä vain 2 päivää, eli muutos ei aivan koskisi minua. :(
Kysyin asiaa omasta työttömyyskassasta (YTK) ja vastasivat, ettei lasketa uudelleen. Silti koen tämän aika epäreiluksi, jos joudun olemaan pitempään työttömänä,eikä päiväraha edes vastaa viimeisimpiä tulojani. Varsinkin kun ottaa huomioon, että uudistetun työttömyysturvalain mukaan päiväraha laskettaisiin uudelleen. Työttömyys on muutenkin kyllin ahdistavaa.. Voisi harkita työttömyyskassan vaihtamista, vaikkei se mitään autakkaan, niin periaatteen vuoksi! - 12+7
aina näissä muutostilanteissa joutuu joku väliinputoajaksi..valitettavaa mutta niin se tuppaa menemään.
- 15+8
Näinhän se on. Yhtä hyvin voisi olla, että työttömyys alkoi vaikka 23.12. ja sitten valitettaisiin siitä kun jäi vain viikkoa vajaaksi muutoksesta. Aina joku on tosiaan väliinputoaja.
- Casööri
Yksinelävän pienpalkkalaisen ei kannata edes ottaa ansiosidonnaista koska liittojen kassat ovat hitaita maksamaan korvausta. Vaan kannattaa ottaa asumistuki peruspäiväraha toimeentulotuki. Näiden avulla rahat ovat aina sovittuna aikana pankkitilillä. Siis yksinasuvan "nettoansiot" em. tuista on n. 1000 euroa, että täytyy olla hyvä palkka, että yltää 1000 euron netto ansiosidonnaiselle korvaukselle. Siis omaisuutta ei saa olle enempää kuin multa kynsien alla, niin yltää tuolle n. 1000 euron sosiaalitukien korvaustasolle per kk.
- pienipalkkainen
Mutta kun ei saa (en ole hakenutkaan) asumis- ja toimeentulotukea, niin silloin kannattaa ottaa pienipalkkainenkin työ. Ja pitää muistaa, että palkasta peritty vero on pienepi kuin päivärahasta, ja palkasta kertyy eläkettä.
Ihmettelen, miten tuo voi olla noin automaattista, että saa 1000 €/kk tukia? Tämä näyttää olevan yleinen käsitys palstalla. Pitäisiköhän mennä laittamaan hakemukset vireille, kun saan ansiosidonnaista vain 700 € netto?
Minulla on ainakin päivärahat tilillä samalla viikolla, kun laitan hakemuksen ma-ti.
- PienempikinVoiOlla
No paljonko ansiosidonnaisesi olisi suurempi tai PIENEMPI tuolla uudella määreellä? Eli jos olisi ollut vielä 3 päivää työssä alkuvuodesta 2014.
Vai oliko kyseessä uuden 500 vuorokauden ansainta ansiosidonnaisen tasosta riippumatta. - Närkästynyt
Tuo asumistuki, peruspäiväraha toimeentulotuki pitää paikkaansa, harmillinen 2kk tauko tulee itselle tuloihin. En vaan ole yksinasuva, vaan samassa taloudessa asuu 3 alaikäistä lasta ja asumme omassa omakotitalossa. Toimeentulotukea ja asumistukeahan voi saada korko asumismenoihin, mutta ne ei kovin suuria summia ole.
Tuo huonompi päiväraha on 1250 e/kk ja parempi olisi 1392 e/kk nettona (vero 20 %). Ei nyt kauhean suurista summista ole kyse, mutta velkaa ja menoja on sen verran, että tartteis kyllä tuon 140 e.. Jos joutuu olemaan kauan työttömänä, niin kyse on jo useista sadoista euroista. Toivottavasti löydän pian töitä! Ärsyttää olla työttömänä vaikka osaamista, innostusta ja halua työntekoon löytyy. - Casööri
"Jos joutuu olemaan kauan työttömänä, niin kyse on jo useista sadoista euroista. Toivottavasti löydän pian töitä! Ärsyttää olla työttömänä vaikka osaamista, innostusta ja halua työntekoon löytyy. "
Perheellinen ja omassa mutta vellaisessa asunnossaan asuvan työttömyys on kaikkein pahinta mitä ihmisille voi satttua. Tuossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin löytää oieka työpaikka, millä maksaa talovelkaansa ja sum muut normaalit perheen kulut.
Minun mieleni tekisi kirota ja kiroankin Nokian maasta taivaasee ja monet muut suurtyönantajat. Nimittäin kun noiden työnantajien työpaikkojen lopettamisen myötä, työttömiksi jäävät menettävät koko elämäntyönsä sen takia, että heidän varat eivät riitä maksamaan jäljelläolevaa asuntolainaansa, tai toisesta työpaikasta eiheutuvia kuluja.
Tuosta vaan ihmisten elämäntyön arvo siirtyy hyeenoille.
Eli hyeaanat nyt vaan odottavat kuinka peheellisten on pakko myydä asuntonsa pilkkahintaan. - 12+7
selviät kyllä kun käyt pankissa sopimassa pienemmästä lyhennyksestä... ei mitään kokonaan vapaita vaan pienempi kk-lyhennys.Mekin selvittiin 80-luvulla vaikka vakuutusyhtiö istui puolisoni eläkkeitten päällä 9kk, ettei tullut rahaa mistään hänelle ja minä olin aika-ajoin lomautettuna, silti selvisimme, eikä haettu sitä pienempää lyhennyserääkään. Usko pois, asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella.Älä nyt ala mitään taloa myymään tms.
- Närkästynyt
Kiitos kannustuksesta! Onpa hienoa huomata, että ihmiset osaa myös tukea täällä sm24:ssa! Työttömyys on aika raastavaa, kun alkaa olla vuosia kestävä ongelma. Harmittaa, kun perhesyistä olen sidottu pienelle paikkakunnalle, jossa ei ole ammattia vastaavaa työtä tarjolla. Ja muiden töiden saanti koulutuksesta johtuen hankalaa.
Kyllä ne asiat järjestyy ja todella pienillä tuloillakin tulee toimeen, sen olen tässä vuosien varrella oppinut ja huomannut. Ei vaan jaksaisi enää kituuttaa rahallisesti, kun vuosia jo mennyt kikkaillessa. Mutta eiköhän tämä tästä vielä paremmaksi muutu ;) - 12+7
tsemppiä sulle ja parempaa ensivuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225494- 324810
- 282731
- 342354
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191647- 121601
- 231472
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons251449