imu/pakokanavien muotoilu?

jooseppi2

11

2288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tästä on aikaa

      Muutaman kannen olen tehnyt. Silloin oli kyseessä auto, jossa palotila oli sen muotoinen, ettei palotilan ja venttiilin välistä virrannut kunnolla. Palotilaa muotoilemalla sai täytöksen paranemaan. Imukanavista poistettiin samalla tavaraa paljon, kun niissä oli "katossa" paljon ainetta venttiilinohjurin kohdalla. Venttiilinohjurit tehtiin messinkilejeeringistä ja muotoiltiin virtauksen maksimoimiseksi. Pakokanaviakin veistin, mutta niissä ei ollut niin paljon työtä. Pakokanavan pitää virrata 80% imukanavasta. Jos se sen tekee, niin loppu on tavallaan turhaa.
      Knoppitietona: jotkut ovat tehneet silikonimallit kanavista, eli täyttäneet kanavat silikonilla, jonka saa sen kuivuttua vedettyä kanavasta pois. Silloin ne ahtaat paikat, joita pitää avartaa, näkee kelposti. Ja jos aikoo oikein pidemmälle menevää viritystä tehdä, niin niitä kansia pitäisi olla muutama, jotta näet kuinka paljon voi ainetta poistaa, ennenkuin törmäät öljy- tai vesikanavaan. Niinkuin yrityksen ja erehdyksen kautta... Sen ensimmäisen kannen voi sahata kappaleiksi, jotta näkee. kuinka lähelle kanavaa uskaltaa mennä, onkin sitten kiinni omasta urheiluhengestä.

      • Tästä on aikaa

        Jaahas. Ja heti luin väärin. Aineesta -> aiheesta. Aineesta siis ei :(


      • jooseppi2
        Tästä on aikaa kirjoitti:

        Jaahas. Ja heti luin väärin. Aineesta -> aiheesta. Aineesta siis ei :(

        kyseessä on prätkän neliventtiilikansi muuta pelkoa ei ole kuin ylimääräisen ilmareiän teko kanaviin,no täytyy pohtia,en kummiskaan haluaisi alkaa pilaamaan kantta varsinkaan kun ei ole kokemusta asiasta


      • Tästä on aikaa
        jooseppi2 kirjoitti:

        kyseessä on prätkän neliventtiilikansi muuta pelkoa ei ole kuin ylimääräisen ilmareiän teko kanaviin,no täytyy pohtia,en kummiskaan haluaisi alkaa pilaamaan kantta varsinkaan kun ei ole kokemusta asiasta

        Onko sulla tietoa siitä, että siellä on joku paikka josta pois ottamalla saat lisää virtausta? Tietty mahdolliset valupurseet kannattaa poistaa, mutta muuten se on vähän hakuammuntaa, jollei sitten näe selvästi paikkaa mistä kannattaa ottaa ainetta.

        Sen sijaan imusarjan ja kannen "parittaminen" on ehdottoman kannattavaa. Siinä saa pienellä työllä helposti paljonkin vastinetta, jos valut ovat vähänkin epätarkkoja. Menee siis sillälailla, että katsot värillä, että imusarjan ja kannen aukot osuvat tarkasti toisiinsa. Virtaussuuntaan ei saa tulla minkäänlaista pykälää, toiseen suuntaan ei ole niin kamalan tarkkaa, voi vaikka sipaista kannen reiän kympin pari yli. Tarkoitusta varten täytyy kansi ja imusarja saada myös pysymään siinä asennossa, johon ne paritetaan. Kiinnityspultti ei keskitä tarpeeksi. Olen käyttänyt pientä putkisokkaa. Ja tarkistus vielä, ettei tiiviste välissä tee pykäliä.

        Pakosarjan kanssa sama juttu.

        En prätkän koneiden kanssa ole paljon tekemisissä ollut. Voi olla, että niiden kannet ja imu/pakosarjat ovat jo valmiiksi niin hyviä valuja, että noi parittamiset on turhia.


      • jooseppi2
        Tästä on aikaa kirjoitti:

        Onko sulla tietoa siitä, että siellä on joku paikka josta pois ottamalla saat lisää virtausta? Tietty mahdolliset valupurseet kannattaa poistaa, mutta muuten se on vähän hakuammuntaa, jollei sitten näe selvästi paikkaa mistä kannattaa ottaa ainetta.

        Sen sijaan imusarjan ja kannen "parittaminen" on ehdottoman kannattavaa. Siinä saa pienellä työllä helposti paljonkin vastinetta, jos valut ovat vähänkin epätarkkoja. Menee siis sillälailla, että katsot värillä, että imusarjan ja kannen aukot osuvat tarkasti toisiinsa. Virtaussuuntaan ei saa tulla minkäänlaista pykälää, toiseen suuntaan ei ole niin kamalan tarkkaa, voi vaikka sipaista kannen reiän kympin pari yli. Tarkoitusta varten täytyy kansi ja imusarja saada myös pysymään siinä asennossa, johon ne paritetaan. Kiinnityspultti ei keskitä tarpeeksi. Olen käyttänyt pientä putkisokkaa. Ja tarkistus vielä, ettei tiiviste välissä tee pykäliä.

        Pakosarjan kanssa sama juttu.

        En prätkän koneiden kanssa ole paljon tekemisissä ollut. Voi olla, että niiden kannet ja imu/pakosarjat ovat jo valmiiksi niin hyviä valuja, että noi parittamiset on turhia.

        eilen purin kannen ja täytyy sanoa ettei viimeistelyssä tosiaan ollut hurraaamista,parissa imuventtiilissä seetirenkaat muodosti joihinkin kanaviin selvät pykälät,valuryysteitä siellä täällä,no kannethan ovat aina kompromissi varsinkin massatuotanto koneissa.Virtauspenkkihän olisi oiva apuväline millä saisi kaikki kanavat samoihin arvoihin,vaan kun ei sellaisia yksityisillä ole :),ilmamassamittarilla ja siihen kytketyllä volttimittarilla saisi jonkinlaisia päättelyarvoja per sylinteri.


      • kookkkoo
        jooseppi2 kirjoitti:

        eilen purin kannen ja täytyy sanoa ettei viimeistelyssä tosiaan ollut hurraaamista,parissa imuventtiilissä seetirenkaat muodosti joihinkin kanaviin selvät pykälät,valuryysteitä siellä täällä,no kannethan ovat aina kompromissi varsinkin massatuotanto koneissa.Virtauspenkkihän olisi oiva apuväline millä saisi kaikki kanavat samoihin arvoihin,vaan kun ei sellaisia yksityisillä ole :),ilmamassamittarilla ja siihen kytketyllä volttimittarilla saisi jonkinlaisia päättelyarvoja per sylinteri.

        jos et muuta niin kannattaa kiillottaa ainakin pakokanavat niin poistuu kaasut vähemmillä pyörteillä ja nopeammin. imukanavat taas saa olla hieman rosoisemmat niin tulee tasaisempi seos


      • Tästä on aikaa
        jooseppi2 kirjoitti:

        eilen purin kannen ja täytyy sanoa ettei viimeistelyssä tosiaan ollut hurraaamista,parissa imuventtiilissä seetirenkaat muodosti joihinkin kanaviin selvät pykälät,valuryysteitä siellä täällä,no kannethan ovat aina kompromissi varsinkin massatuotanto koneissa.Virtauspenkkihän olisi oiva apuväline millä saisi kaikki kanavat samoihin arvoihin,vaan kun ei sellaisia yksityisillä ole :),ilmamassamittarilla ja siihen kytketyllä volttimittarilla saisi jonkinlaisia päättelyarvoja per sylinteri.

        Kovin lähelle seetiä ei käsin oikein uskalla mennä. Tarvitsisit Miran, jolla kairaisit sen venttiilin ympärystän puhtaaksi. Ne purseet tietty pois. Ja se paritus.
        Tuosta kiillottamisesta sanoisin, että ei oikein maksa vaivaa. Virtauspenkissä ei ole saatu sanottavia eroja, vaikka ollaan kiillotettu peilille verrattuna normaaliin siistiin työstöjälkeen. Lähinnä se on semmonen ammattimiehen viimeinen silaus. Voi olla että imupuolella saadaan rosoisemmalla jopa parempi palaminen niinkuin kookkkoo mainitsi. Siihen tosin vaikuttaa sitten enemmän jo venttiilien sijoitus, palotilan muotoilu jne. Palotiloihin et vissiin ajatellut koskea?


      • jooseppi 2
        Tästä on aikaa kirjoitti:

        Kovin lähelle seetiä ei käsin oikein uskalla mennä. Tarvitsisit Miran, jolla kairaisit sen venttiilin ympärystän puhtaaksi. Ne purseet tietty pois. Ja se paritus.
        Tuosta kiillottamisesta sanoisin, että ei oikein maksa vaivaa. Virtauspenkissä ei ole saatu sanottavia eroja, vaikka ollaan kiillotettu peilille verrattuna normaaliin siistiin työstöjälkeen. Lähinnä se on semmonen ammattimiehen viimeinen silaus. Voi olla että imupuolella saadaan rosoisemmalla jopa parempi palaminen niinkuin kookkkoo mainitsi. Siihen tosin vaikuttaa sitten enemmän jo venttiilien sijoitus, palotilan muotoilu jne. Palotiloihin et vissiin ajatellut koskea?

        palotilat jää rauhaan,ovat sen muotoiset ettei siellä otettavaa paljoa ole,kanavat vaan pitäis saada pikkusen isommaksi ja virtaus paremmaksi kun koneeseen on suunnitteilla turbo,ihan katukäyttöön vaan maksimitehoja ei haeta,vaan taidan kiikuttaa suosiolla ammattipajalle koska en millään pysty mittaamaan tehtyjä muutoksia niin en ala ottaan riskiä että kansi menee pilalle,koska kummiskin 8 imu ja 8 pakokanavaa minkä virtaukset pitäisi saada samoiksi ettei tule tilanne että joku sylinteri saa enemän kuin toinen


    • akaankansi

      Noihin edellämainittuihin keinoihin lisäisin vielä venttiilien lisäviisteet tiivistepinnan yläpuolle ja R-seetit ainakin imukanaviin. Kannattaa sitten muistaa, että ahdetuissa pakopuolen virtausominaisuudet ovat hieman tärkeämmät kuin mitä vapaastihengittävissä.

      Noiden seetien ja lisäviisteiden kanssa voin auttaa, virtauspenkkikin löytyy. Yhteystietoja löytyy tuolta: www.akaankansi.suntuubi.com

      • turboilija

        Onko R-seetistä hyötyä pakokanavassa ? vai perinteinen kulmat venttiliin vain,turbosta kyse.


    • teppo312312

      Turbossa on helppo ruuvata ahtopaineita ylöspäin, jos lisää tehoa haluaa. Muu virittäminen on "turhaa" turbojen kanssa. Kunnon pakoseetit tekemällä voit saada ehkä prosentin enemmän tehoa. Hinta/hyöty suhde ei kohtaa missään kohtaa, sillä ahtopaineita voit ruuvata meisselillä, joka kaikilta harrastajilta löytyy työkalupakista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9367
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      69
      4864
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4531
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      59
      2887
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2088
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      41
      1354
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      47
      1276
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1242
    Aihe