Nishiki trekking master pro?

1+1+1 =1000

Vein vanhan pyöräni tänään huoltoon, alkaa olla loppuun käytetty. Tarjosivat uutta n.1000e hintaista Nishiki trekking master pro pyörää. Onko kokemuksia?

Poljen n. 100km viikossa, ja kaipaan pyörältä kestävyyttä, luotettavuutta ja kevyttä pyöräilyä. Mukanani on aina satulalaukku jossa painoa n. 5kg

Onkohan kyseinen pyörä koottu laadukkaista osista?

23

3334

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Läheskään kaikkea ei Nishikin sivuilla kerrota, mutta se mitä osista kerrotaan, niin pyörä on kasattu pääosin huonoista Shimanon osista, vähän muuta seassa, mm. Tektron jarrut. Painoa on paljon, mikä viittaa huonolaatuiseen runkoon.

      Kokoja on vain kolme. Jos joku osuu kohdalleen, niin kai tuolla satasen viikossa ajaa aikansa.

      • 1+1+1=1000

        Tänään olen vähän pyöriä vertaillut, ja huomasin kanssa että painoa on suhteellisen paljon. Osien hyvyydestä en osaa sanoa.
        Nykyinen pyöräni on 8 vaihteinen (sisäväihteet) Helkama ja n. 8 v se on palvellut hyvin. Nyt kummankin vanteen kehät loppuunkuluneet ja vaihteet meni ilmeisesti kapasta jotenkin rikki.

        Nishikin sivustoja katsellessa huomasin halvemman vaihtoehdon: Hybrid comp sld. 300
        euroa halvempi ja painoakin vähemmän. Onkohan kellään mielipidettä tästä?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        1+1+1=1000 kirjoitti:

        Tänään olen vähän pyöriä vertaillut, ja huomasin kanssa että painoa on suhteellisen paljon. Osien hyvyydestä en osaa sanoa.
        Nykyinen pyöräni on 8 vaihteinen (sisäväihteet) Helkama ja n. 8 v se on palvellut hyvin. Nyt kummankin vanteen kehät loppuunkuluneet ja vaihteet meni ilmeisesti kapasta jotenkin rikki.

        Nishikin sivustoja katsellessa huomasin halvemman vaihtoehdon: Hybrid comp sld. 300
        euroa halvempi ja painoakin vähemmän. Onkohan kellään mielipidettä tästä?

        Ainakin yksi koko lisää ja teräs haarukka ovat plussaa edelliseen verratuna. Osat ovat halpa Shimanoa tässäkin. Niiltä osin kuin on mainittu, niin ehkä vähän tasapainoisempi kokonaisuus: rehellinen halpis. Positiivista molemmissa nyt mainituissa Nishikeissä on, ettei kummassakaan ole pomppukeppiä!

        Jos itse olisin hakemassa tuollaista pyörää, niin joku Kona Roven tapainen teräsrunkoinen "crossari" olisi ehkä vahvin vaihtoehto. Oma mielikuvitukseni vain ei riittä siihen, että ostaisin suoratankoisen pyörän yleispyöräksi.

        http://www.konaworld.com/rove.cfm


      • 1+1+1=1000
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ainakin yksi koko lisää ja teräs haarukka ovat plussaa edelliseen verratuna. Osat ovat halpa Shimanoa tässäkin. Niiltä osin kuin on mainittu, niin ehkä vähän tasapainoisempi kokonaisuus: rehellinen halpis. Positiivista molemmissa nyt mainituissa Nishikeissä on, ettei kummassakaan ole pomppukeppiä!

        Jos itse olisin hakemassa tuollaista pyörää, niin joku Kona Roven tapainen teräsrunkoinen "crossari" olisi ehkä vahvin vaihtoehto. Oma mielikuvitukseni vain ei riittä siihen, että ostaisin suoratankoisen pyörän yleispyöräksi.

        http://www.konaworld.com/rove.cfm

        Kiitos kovasti tiedoista. Olen alkanut katselemaan jo muitakin merkkejä
        Toisaalta Helkamani kesti hyvin 8v 1x huollettu ja paljon ajettu joten hintansa arvoinen on ollut. Nyt ehkä kaipaan vähän sporttisempaa fillaria ehkä Hybridiä tai jopa Cyclocrossia.


      • Nishiki sport
        1+1+1=1000 kirjoitti:

        Kiitos kovasti tiedoista. Olen alkanut katselemaan jo muitakin merkkejä
        Toisaalta Helkamani kesti hyvin 8v 1x huollettu ja paljon ajettu joten hintansa arvoinen on ollut. Nyt ehkä kaipaan vähän sporttisempaa fillaria ehkä Hybridiä tai jopa Cyclocrossia.

        Nishikin Hybrid sport mallistosta löytyy hyviä vaihtoehtoja. Vuoden 2011 jälkeen ei Nishikin Hybrideitä ole saanut enään joustoetupäällä.
        Itselläni moinen Nishiki ja siihen saa kunnolliset lokasuojat sekä tarakan helposti paikoilleen. Cyclo kannattaa jättää sohvien miehille, ei kukaan täysijärkinen aja kippurasarvisella pyörällä talvella (eikä kesälläkään ;=)


      • Pyörällä liikkuja
        1+1+1=1000 kirjoitti:

        Tänään olen vähän pyöriä vertaillut, ja huomasin kanssa että painoa on suhteellisen paljon. Osien hyvyydestä en osaa sanoa.
        Nykyinen pyöräni on 8 vaihteinen (sisäväihteet) Helkama ja n. 8 v se on palvellut hyvin. Nyt kummankin vanteen kehät loppuunkuluneet ja vaihteet meni ilmeisesti kapasta jotenkin rikki.

        Nishikin sivustoja katsellessa huomasin halvemman vaihtoehdon: Hybrid comp sld. 300
        euroa halvempi ja painoakin vähemmän. Onkohan kellään mielipidettä tästä?

        Nishikin Hybrid comp sld. 300 edullisempaa hintaa selittää mielestäni osin vähempi varustus - loka-/ketjusuojat sekä napadynamo/lamput puuttuvat. Osin se myös selittää keventynyttä painoa. Tukijalka näyttäisi olevan keskellä pyörää, jota itse pidän parempana ratkaisuna ja mekaaniset levyjarrut ottaisin myös nesteletkullisia hydraulisia mieluummin.

        Omassa käytössäni arvostan kunnollisia tahdasasennetuja lokasuojia, joten tämän pyörän valinta voisi kohdallani pysähtyä siihen jos tarjolla on ainoastaan 'heiluvia' jälkiasenteisia.


      • Pyörällä liikkuja
        Pyörällä liikkuja kirjoitti:

        Nishikin Hybrid comp sld. 300 edullisempaa hintaa selittää mielestäni osin vähempi varustus - loka-/ketjusuojat sekä napadynamo/lamput puuttuvat. Osin se myös selittää keventynyttä painoa. Tukijalka näyttäisi olevan keskellä pyörää, jota itse pidän parempana ratkaisuna ja mekaaniset levyjarrut ottaisin myös nesteletkullisia hydraulisia mieluummin.

        Omassa käytössäni arvostan kunnollisia tahdasasennetuja lokasuojia, joten tämän pyörän valinta voisi kohdallani pysähtyä siihen jos tarjolla on ainoastaan 'heiluvia' jälkiasenteisia.

        ps. tuli ilmaistua huonosti ajatukseni noista comp sld:n jarruista, eli:
        'plussaa minulta saavat, että sen levyjarrut ovat mekaaniset'. Itse siinä olevasta jarrumerkistä/mallista ei minulla kuitenkaan ole kokemusta, eli koeajon vaatisi käyttöominaisuuksien tarkempi selvittäminen.


      • Pyörällä liikkuja
        1+1+1=1000 kirjoitti:

        Kiitos kovasti tiedoista. Olen alkanut katselemaan jo muitakin merkkejä
        Toisaalta Helkamani kesti hyvin 8v 1x huollettu ja paljon ajettu joten hintansa arvoinen on ollut. Nyt ehkä kaipaan vähän sporttisempaa fillaria ehkä Hybridiä tai jopa Cyclocrossia.

        "kaipaan pyörältä kestävyyttä, luotettavuutta ja kevyttä pyöräilyä."
        "Nykyinen pyöräni on 8 vaihteinen (sisäväihteet) Helkama ja n. 8 v se on palvellut hyvin."
        "Helkamani kesti hyvin 8v 1x huollettu ja paljon ajettu joten hintansa arvoinen on ollut."

        Noiden lainausten jälkeen olisi ihan kiinnostavaa kuulla kysyjältä minkä merkityksen hän kokee ajo- ja käyttökokemukseensa seuraavan jatkossa siitä, että vaihteisto vaihtuu (ainakin esimerkkipyörien valossa) sisärattaallisesta ulkorattaalliseeen? Toisin sanoen onko siirtyminen ulkorattaalliseen vaihteistoon tietoinen valinta vai vaikuttavatko siihen jotkin muut syyt?

        On yleisesti tiedostettua, että sisävaihteet ovat jonkin verran raskaampia polkiessa. Sen sijaan esimerkiksi sisävaihteiden kestävyydestä / huollon tarpeesta on hyvin vähän luotettavaa kokemusperäistä tietoa olemassa.

        Kun kysyjä sanoo aiemman pyöränsä palvelleen hyvin 8 vuotta 1x huollettuna niin eittämättä voi sanoa, että ulkorattaallinen tulee vaatimaan enemmän huolenpitoa jos haluaa varmistaa moitteettoman toiminnan. Toisaalta suuren osan toimista hallitsee jos malttaa vähänkään paneutua aiheeseen.

        Kestävyyttä eräässä mielessä edustaa sekin, miten pyörä selviää kaatumisesta ajossa tai paikallaan ollessaan. Ei ole mitenkään tavatonta, että ulkorattaallinen takavaihtaja vääntyy pyörän kaatuessa sen päälle. Silloin tarvitaan ainakin vaihtajan oikaisu ja mahdollisesti hienosäätö vaijerista. Sisävaihteelliselle riittänee pyörän nostaminen seisaalleen.


      • 1+1+1=1000
        Pyörällä liikkuja kirjoitti:

        "kaipaan pyörältä kestävyyttä, luotettavuutta ja kevyttä pyöräilyä."
        "Nykyinen pyöräni on 8 vaihteinen (sisäväihteet) Helkama ja n. 8 v se on palvellut hyvin."
        "Helkamani kesti hyvin 8v 1x huollettu ja paljon ajettu joten hintansa arvoinen on ollut."

        Noiden lainausten jälkeen olisi ihan kiinnostavaa kuulla kysyjältä minkä merkityksen hän kokee ajo- ja käyttökokemukseensa seuraavan jatkossa siitä, että vaihteisto vaihtuu (ainakin esimerkkipyörien valossa) sisärattaallisesta ulkorattaalliseeen? Toisin sanoen onko siirtyminen ulkorattaalliseen vaihteistoon tietoinen valinta vai vaikuttavatko siihen jotkin muut syyt?

        On yleisesti tiedostettua, että sisävaihteet ovat jonkin verran raskaampia polkiessa. Sen sijaan esimerkiksi sisävaihteiden kestävyydestä / huollon tarpeesta on hyvin vähän luotettavaa kokemusperäistä tietoa olemassa.

        Kun kysyjä sanoo aiemman pyöränsä palvelleen hyvin 8 vuotta 1x huollettuna niin eittämättä voi sanoa, että ulkorattaallinen tulee vaatimaan enemmän huolenpitoa jos haluaa varmistaa moitteettoman toiminnan. Toisaalta suuren osan toimista hallitsee jos malttaa vähänkään paneutua aiheeseen.

        Kestävyyttä eräässä mielessä edustaa sekin, miten pyörä selviää kaatumisesta ajossa tai paikallaan ollessaan. Ei ole mitenkään tavatonta, että ulkorattaallinen takavaihtaja vääntyy pyörän kaatuessa sen päälle. Silloin tarvitaan ainakin vaihtajan oikaisu ja mahdollisesti hienosäätö vaijerista. Sisävaihteelliselle riittänee pyörän nostaminen seisaalleen.

        Hyviä kommentteja...Kaksi edellistä pyörääni on ollut sisävaihteisia, eka 7 vaihteinen joka varastettiin ja nykyinen siis 8 vaihteinen. Sitä ennen on ollut n, 20v sitten ulkovaihteinen pyörä. Halusin sisävaihteisen juuri huolettomuuden takia, ja hyvin ovat toimineet.

        Nyt ajattelin kokeilla ulkovaihteellista kevyemmän polkemisen takia ja myös oletan että vaihteet on parantuneet siitä mitä ne olivat 20v sitten. Olen myös ymmärtänyt, että vaihteiston laadulla on suuri merkitys huolettomaan toimintaan. Jos siirryn ulkovaihteelliseen on se tietoinen valinta, ehkä pieni riski, sillä olen laiska korjaamaan ja huollattamaan pyörää. Se myös pääsyy miksi valitsin sisävaihteisen aiemmin..

        Kieltämättä sisävaihteelliset on tulleet edullisiksi juuri siksi koska en ole huollattanut pyörää, säästöä n. 80-90e vuodessa, ja pyörän hinnat olleet n 600e muistaakseni. Ulkovaihteisiin tulee väkisinkin jotain ylimääräisiä kustannuksia, rattaat ja ketjut kuluu nopeemmin...kyllä tässä alkaa empimään kannattaako sittenkin ostaa kappavaihteisen


      • Alkup. Maantiepyöräi
        1+1+1=1000 kirjoitti:

        Hyviä kommentteja...Kaksi edellistä pyörääni on ollut sisävaihteisia, eka 7 vaihteinen joka varastettiin ja nykyinen siis 8 vaihteinen. Sitä ennen on ollut n, 20v sitten ulkovaihteinen pyörä. Halusin sisävaihteisen juuri huolettomuuden takia, ja hyvin ovat toimineet.

        Nyt ajattelin kokeilla ulkovaihteellista kevyemmän polkemisen takia ja myös oletan että vaihteet on parantuneet siitä mitä ne olivat 20v sitten. Olen myös ymmärtänyt, että vaihteiston laadulla on suuri merkitys huolettomaan toimintaan. Jos siirryn ulkovaihteelliseen on se tietoinen valinta, ehkä pieni riski, sillä olen laiska korjaamaan ja huollattamaan pyörää. Se myös pääsyy miksi valitsin sisävaihteisen aiemmin..

        Kieltämättä sisävaihteelliset on tulleet edullisiksi juuri siksi koska en ole huollattanut pyörää, säästöä n. 80-90e vuodessa, ja pyörän hinnat olleet n 600e muistaakseni. Ulkovaihteisiin tulee väkisinkin jotain ylimääräisiä kustannuksia, rattaat ja ketjut kuluu nopeemmin...kyllä tässä alkaa empimään kannattaako sittenkin ostaa kappavaihteisen

        Et vain huomaa napavaihteen kulumista. Napavaihde tulee huoltaa vuosittain, ihan samalla tavalla kuin ketjuvaihdekkin. Ketjuvaihteen kulumisen vain näkee helpommin ja pystyy arvioimaan rattaiden vaihtoyarpeen silmämääräisesti avaamatta monimutkaista napaa.


      • Pyörällä liikkuja
        1+1+1=1000 kirjoitti:

        Hyviä kommentteja...Kaksi edellistä pyörääni on ollut sisävaihteisia, eka 7 vaihteinen joka varastettiin ja nykyinen siis 8 vaihteinen. Sitä ennen on ollut n, 20v sitten ulkovaihteinen pyörä. Halusin sisävaihteisen juuri huolettomuuden takia, ja hyvin ovat toimineet.

        Nyt ajattelin kokeilla ulkovaihteellista kevyemmän polkemisen takia ja myös oletan että vaihteet on parantuneet siitä mitä ne olivat 20v sitten. Olen myös ymmärtänyt, että vaihteiston laadulla on suuri merkitys huolettomaan toimintaan. Jos siirryn ulkovaihteelliseen on se tietoinen valinta, ehkä pieni riski, sillä olen laiska korjaamaan ja huollattamaan pyörää. Se myös pääsyy miksi valitsin sisävaihteisen aiemmin..

        Kieltämättä sisävaihteelliset on tulleet edullisiksi juuri siksi koska en ole huollattanut pyörää, säästöä n. 80-90e vuodessa, ja pyörän hinnat olleet n 600e muistaakseni. Ulkovaihteisiin tulee väkisinkin jotain ylimääräisiä kustannuksia, rattaat ja ketjut kuluu nopeemmin...kyllä tässä alkaa empimään kannattaako sittenkin ostaa kappavaihteisen

        "Olen myös ymmärtänyt, että vaihteiston laadulla on suuri merkitys huolettomaan toimintaan."

        Noinhan se on. Seuraava kysymys kuulukin paljonko huolettomuudesta täytyy maksaa?
        Ihan tavis pyöräiljälle riittävä vastaus olisi, että kyllä luotettavasta pyöräliikeestä 500 - 1000eur hintaluokasta ostetussa pyörässä vaihtajat tyypillisesti toimivat jos sen vielä omalla koeajollaan on todennut.

        Omat pyöräni kuuluvat mainittuun hintaluokkaan ja niissä on käytetty kyseisessä hintaluokassa yleisiä Shimanon edullisemman pään Acera, Alivio ja Deore -sarjojen vaihtajia. Ainoa pettymys on ollut Acera -takavaihtaja ja syy voi johtua pyörästä itsestään: Vaijerin kulussa jotain häikkää. Samaisen pyörän Acera etuvaihtajan kanssa ei ongelmia ole ollut. Kokemusteni mukaan kyseisten vaihtajien laatu/valmistuksessa käytetyt materiaalit ovat niin hyviä, että ne kestävyytensä ja käytettävyytensä perusteella riittävät arkikäyttöön. Sijoittamalla kalliimpiin saa varmasti parantuneita ominaisuuksia mutta esimerkiksi tarvetta säätöihin on itselläni esiintynyt vain siinä vaiheessa kun uusi vaihdevaijeri tyypilliseen tapaan käyttömäärästä riippuen ensimmäisten viikkojen/kuukausien aikana venyy lopulliseen mittaansa. Tuon säädön jälkeen vaihtajat ovat toimineet kunnes vaihdevaijeri kuluu vaihtokuntoon (itselläni kestävät 1,5 - 2vuotta).

        "Ulkovaihteisiin tulee väkisinkin jotain ylimääräisiä kustannuksia, rattaat ja ketjut kuluu nopeemmin..."

        Kokemukseni mukaan aivan varmasti kuluja on enemmän jos sitä vertaa siihen mitä olet omasta pyöräilystäsi kertonut:

        8v x 100km/vko - (1xhuollettu) = palvellut hyvin

        joka tuntuu melko lyömättömältä.

        Omalla pyörälläni en ole tosin yrittänytkään selvitä ilman keväisin tekemääni voimansiirron puhdistushuoltoa, jossa yhteydessä uusin myös vaihdevaijerit ja tarkistan jarrut. Samassa yhteydessä pesen pyörän kauttaaltaan ja saatanpa suorittaa autovahakäsittelynkin runkoputkille. Pienempää puhdistamista voitelua tulee harrastettua pitkin vuottakin koska lika kuluttaa tekniikkaa ja lyhentää sen käyttöikää mutta heikentää myös toimintaa.

        Viikottainen ajokilometrimääräni on ehkä suunnilleen samaa suuruusluokkaa ja ajan ympärivuotisesti (eri pyörä kesä- ja talvikäytössä). Uusimman 3x8v (Deore) pyöräni takarataspakka ja ketju menivät vaihtoon 4vuoden käytön ja n. 7000-9000km ajon jälkeen. (laaja km -haarukointi johtuu siitä, että arvio perustuu ajopäiväkirjamerkintöihini).

        Pyörä on kuitenkin muutakin kuin vaihtajat ja muu voimansiirto.
        Esimerkiksi kiekkojen (siis vanteet pinnat keskiö) kunto on ratkaisevan tärkeää jotta pyöräilystä nauttisi.
        Itse kerroit "kummankin vanteen kehät loppuunkuluneet". Sitä hieman ihmettelen kun kehien kuluminen on yleensä seurausta vannejarrujen käytöstä. Eikö kappavaihteellisessasi takajarruna ole rumpujarru? Mikä on takavanteen kehän kuluttanut?


      • 1+1+1=1000
        Pyörällä liikkuja kirjoitti:

        "Olen myös ymmärtänyt, että vaihteiston laadulla on suuri merkitys huolettomaan toimintaan."

        Noinhan se on. Seuraava kysymys kuulukin paljonko huolettomuudesta täytyy maksaa?
        Ihan tavis pyöräiljälle riittävä vastaus olisi, että kyllä luotettavasta pyöräliikeestä 500 - 1000eur hintaluokasta ostetussa pyörässä vaihtajat tyypillisesti toimivat jos sen vielä omalla koeajollaan on todennut.

        Omat pyöräni kuuluvat mainittuun hintaluokkaan ja niissä on käytetty kyseisessä hintaluokassa yleisiä Shimanon edullisemman pään Acera, Alivio ja Deore -sarjojen vaihtajia. Ainoa pettymys on ollut Acera -takavaihtaja ja syy voi johtua pyörästä itsestään: Vaijerin kulussa jotain häikkää. Samaisen pyörän Acera etuvaihtajan kanssa ei ongelmia ole ollut. Kokemusteni mukaan kyseisten vaihtajien laatu/valmistuksessa käytetyt materiaalit ovat niin hyviä, että ne kestävyytensä ja käytettävyytensä perusteella riittävät arkikäyttöön. Sijoittamalla kalliimpiin saa varmasti parantuneita ominaisuuksia mutta esimerkiksi tarvetta säätöihin on itselläni esiintynyt vain siinä vaiheessa kun uusi vaihdevaijeri tyypilliseen tapaan käyttömäärästä riippuen ensimmäisten viikkojen/kuukausien aikana venyy lopulliseen mittaansa. Tuon säädön jälkeen vaihtajat ovat toimineet kunnes vaihdevaijeri kuluu vaihtokuntoon (itselläni kestävät 1,5 - 2vuotta).

        "Ulkovaihteisiin tulee väkisinkin jotain ylimääräisiä kustannuksia, rattaat ja ketjut kuluu nopeemmin..."

        Kokemukseni mukaan aivan varmasti kuluja on enemmän jos sitä vertaa siihen mitä olet omasta pyöräilystäsi kertonut:

        8v x 100km/vko - (1xhuollettu) = palvellut hyvin

        joka tuntuu melko lyömättömältä.

        Omalla pyörälläni en ole tosin yrittänytkään selvitä ilman keväisin tekemääni voimansiirron puhdistushuoltoa, jossa yhteydessä uusin myös vaihdevaijerit ja tarkistan jarrut. Samassa yhteydessä pesen pyörän kauttaaltaan ja saatanpa suorittaa autovahakäsittelynkin runkoputkille. Pienempää puhdistamista voitelua tulee harrastettua pitkin vuottakin koska lika kuluttaa tekniikkaa ja lyhentää sen käyttöikää mutta heikentää myös toimintaa.

        Viikottainen ajokilometrimääräni on ehkä suunnilleen samaa suuruusluokkaa ja ajan ympärivuotisesti (eri pyörä kesä- ja talvikäytössä). Uusimman 3x8v (Deore) pyöräni takarataspakka ja ketju menivät vaihtoon 4vuoden käytön ja n. 7000-9000km ajon jälkeen. (laaja km -haarukointi johtuu siitä, että arvio perustuu ajopäiväkirjamerkintöihini).

        Pyörä on kuitenkin muutakin kuin vaihtajat ja muu voimansiirto.
        Esimerkiksi kiekkojen (siis vanteet pinnat keskiö) kunto on ratkaisevan tärkeää jotta pyöräilystä nauttisi.
        Itse kerroit "kummankin vanteen kehät loppuunkuluneet". Sitä hieman ihmettelen kun kehien kuluminen on yleensä seurausta vannejarrujen käytöstä. Eikö kappavaihteellisessasi takajarruna ole rumpujarru? Mikä on takavanteen kehän kuluttanut?

        Kummatkin jarrut on vannejarruja. Täytyy sanoa ettei talvikuukausina aina tullut pyöräiltyä 100km viikossa ehkä 50 km samoin kesälomilla pyörä seisoi kun tehtiin muuta. Muuten hinta-laatu suhteella ollut hyvä pyörä,

        Nyt ostin uuden, ja tuntuu että sillä suorastaan lentää. Tektron jarrut ja Shimanon 105 vaihdesarjalla varustettu ns Fitness pyörä. Oli tarjouksessa ja koko tuntui sopivalta. Asiantuntevasta liikkeestä ostettu, Ehkä kuitenkin minulle parempi kuin pässitankoinen, sillä talvella varmaan järkevämpi.

        Yhtä huoleton tämä ei varmastikkaan tule olemaan. Kohta pitää viedä 200km ensihuoltoon, joka varmasti järkevä. Myöhemmin huoltokustannukset varmaan 50-100e/ vuosi. Välineurheilua tämä on vanhaan verrattuna. Toisaalta lenkkeilen paljon ja välillä juoksen maratoneja. Tästä voi tulla uusi erillainen liikuntaharrastus.


      • Pyörällä liikkuja
        1+1+1=1000 kirjoitti:

        Kummatkin jarrut on vannejarruja. Täytyy sanoa ettei talvikuukausina aina tullut pyöräiltyä 100km viikossa ehkä 50 km samoin kesälomilla pyörä seisoi kun tehtiin muuta. Muuten hinta-laatu suhteella ollut hyvä pyörä,

        Nyt ostin uuden, ja tuntuu että sillä suorastaan lentää. Tektron jarrut ja Shimanon 105 vaihdesarjalla varustettu ns Fitness pyörä. Oli tarjouksessa ja koko tuntui sopivalta. Asiantuntevasta liikkeestä ostettu, Ehkä kuitenkin minulle parempi kuin pässitankoinen, sillä talvella varmaan järkevämpi.

        Yhtä huoleton tämä ei varmastikkaan tule olemaan. Kohta pitää viedä 200km ensihuoltoon, joka varmasti järkevä. Myöhemmin huoltokustannukset varmaan 50-100e/ vuosi. Välineurheilua tämä on vanhaan verrattuna. Toisaalta lenkkeilen paljon ja välillä juoksen maratoneja. Tästä voi tulla uusi erillainen liikuntaharrastus.

        Omat uudet pyöräni olen ensihuollattanut. Olipa yhden pyöräni takuukortissa paikka ensihuollon tehneen liikkeen merkinnöille/leimalle, josta päätellen tekemättömyydellä saattaisi olla vaikutusta myöhempään takuuseen.

        Ensihuollon sopivasta ajankohdasta voitaneen esittää erilaisia näkemyksiä. Viimeisimmän hankintani huollatin 700km jälkeen. Oli myös myyjäliikkeen huollon suositus ajaa reilumpi matka, että "on jotain säädettävää".

        Onnittelut uuden pyörän hankinnasta.


    • kyl maar

      ehdottomasti kannattaa ostaa CYCLO CROSS fillari monipuolisuutensa vuoksi...voit ajaa nappularenkailla tai halutessasi maantie fillari efektiä laitat sliksiä alle ja nautit vauhdin hurmasta josta et hypridi rohjakkeilla pysty nauttimaan..ja jos rahaa olisi paljonkin niin suosittelin hiilikuitu rungolla ja paino olisi silloin tosi "kevyt" suositeltavia merkkejä cycloista......focus....ridley...merida...giant...spezialed etunenässä!! älä osta mitään välimallin romua ...= nishiki rohjake

    • Pyörällä liikkuja

      Nishiki trekking master pro näyttää olevan varusteltu käyttöpyörä arkikäyttöön - asiointien hoitoon ja sen tyyliseen käyttöön tarkoitettu. Oma työmatkapyöräni on pitkälti saman kaltainen - tehtaan lokareilla varustettu - joita pidän jälkiasennettuja parempina. Tavaratelineen asennutin liikkeessä kaupanteon yhteydessä ja sekin istuu kuin olisi tehtaalla pyörää varten tehty.

      Tuossa Master prossa itseäni oudoksuttavat seisontatuen sijoitus takarenkaan seutuville sekä tavaratelineen kapeus. Itse arvostan noissakin varusteissa toimivuutta ja kiinteä tehdasasenteinen seisontatuki on itselläni ollut sääntönä. Napadynamo valo tuovat helppoutta pimeällä ajoon, josta plussaa. Kattavaa ketjusuojaa pidän arkikäytössä hyvänä. Yhdessä omista pyöristäni samanlaiselta näyttävä läpinäkyvästä 'kovamuovista' tehty suoja ei ole kestänyt kovinkaan hyvin. Toinen jo menossa ja sekin jo teipattu ja vaihtumassa marketista ostamaani mustamuoviseen, jolta toivon parempaa kestävyyttä.

      Levyjarrut ovat omassa pyörässänikin mutta 'Master Prosta' poiketen mekaaniset eli vaijeritoimiset. Hydraulisten nesteletkut eivät ole saaneet itseäni vielä vakuuttumaan. Juuri sattui fillarifoorumin sivuilta silmiini keskutelu aiheesta, kuinka nesteletkut ovat 2-3 vuoden käytön jälkeen alkaneet vuotamaan. Vaijerien vaihto on edullisempaa ja tee se itse miehelle kertaluokkaa yksinkertaisempaa kuin nesteletkujen asentaminen.

      Puheen siirtyessä pyörän painoon ja osasarjojen hintoihin tietää, että äänessä on jonkin sortin harrastaja. Menossa hänellä on mahdollisesti jo ties kuinka mones polkupyörä ja intohimona vertailla sitä aiempiin omistamiinsa. Tällöin on hyvin inhimillistä, että pienikin 'parannus' tuntuu huimalta ja aiemmasta pyörästä ei ehkä tunnu olevan mihinkään. Täytyyhän sijoitetulle rahalle saada hyväksyntä itseltäkin. Enkä sano tätä sillä, että näkisin tuossa sinällään mitään pahaa.

      Jos kuitenkin on hankkimassa pyörää etupäässä liikkumisten hoitamiseen niin kunnon koeajolla pitkälti selviää kuinka hyvin itselle sopivasta pyörästä on kysymys. Myös sen voi testata mitä paino itselleen merkitsee kun koeajaa kevyempää myös.

      Edullisemman pään osasarjat eivät itseäni häiritse jos tiedän ne muuten asiallisiksi ja ne käyttöominaisuuksiltaan vastaavat odotuksiani. Esimerkiksi vaihtajat eivät käytössä pahemmin kulu jos ne on järkevistä materiaaleista rakennettu kuten omista kokemuksistani tiedän tuossa 'Master Prosssa' käytettyjen Aceran ja Deoren olevan. Hinnalla ei täten niiden kohdalla ole vaikutusta kestävyyteen, jota kysyjä yhtenä valintaperusteenaan painotti.

      • Akup. Maantiepyöräi

        Nishikin komponentit on tässäkin tapauksessa valittu pääsääntöisesti periaatteella vain halvin on kyllin hyvää. Kun tekee vertailuja, niin hyvätkin Nishikit ovat pääsääntöisesti kalliimpia kuin kilpailijansa. Nishikeistä aloittajan käyttöön sopii lähinnä Cross Master Pro, jota mainostekstissä kehutaan juuri yleispyöräksi.

        http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/cyclocross/cross-master-pro

        Haasteena vain on, että saman tasoisia pyöriä on muilla merkeillä paljon halvemmalla.

        http://www.konaworld.com/jake.cfm

        Itse en ole laittanut seisontatuke pyörään vuosiin. Pyörä on joka tapauksessa aina lukittava rungostaan kiinni johonkin, joten seisontatuelle ei todellisuudessa ole käyttöä.

        Napadynamo on yksi vaihtoehto toteuttaa yleispyörän valo. Ihan halpaa napadynamoa en omaan pyörääni ottaisi jarruksi. Yhtä helppo on akkukäyttöinen led-valaisin.

        Levareista olen samaa mieltä. Nestelevarit eivät ole vielä kypsiä talvikäyttöön. Letkuja suurempi ongelma ovat tiivisteet.

        Useampia pyöriä ajaneena ja huoltaneena oppii tuntemaan eri mallien heikkot kohdat. Kun osasarja vaihtuu shimanokurasta vähän parempaan, Shimanolla 105 tai Campalla Veloce, tuntuu se huimasti kestävyydessä ja huollon helppoudessa. Kyllä halvemmatkin sarjat saa toimimaan, mutta se vaatii jatkuvaa työtä. Käytetyt materiaalit halpiksissa ovat liian pehmeitä.

        Napavaihteet ovat sitten oma lukunsa. Kuluvien osien ollessa piilossa ja muutoksen tapahtuessa vähitellen, ei sitä välttämättä huomaa. Vaikka häviöt olisivat 30% luokkaa, huomaa muutoksen vasta, kun vaihteet eivät mene päälle!

        Pyörän ajomukavuus on materiaalien ja geometrian summa. Alumiini on kovaa ajaa kun taas teräs ja kuitu mukavampia. Jos pyörää käyttää paljon, en itse viitsisi ajaa alurunkoisella tai haarukkaisella pyörällä. Kaunis, klassisesti muotoiltu teräsrunko ja haarukka tehtynä kelvollisesta putkisarjasta takaavat yleensä mukavan ajotuntuman.


      • LZ 127
        Akup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Nishikin komponentit on tässäkin tapauksessa valittu pääsääntöisesti periaatteella vain halvin on kyllin hyvää. Kun tekee vertailuja, niin hyvätkin Nishikit ovat pääsääntöisesti kalliimpia kuin kilpailijansa. Nishikeistä aloittajan käyttöön sopii lähinnä Cross Master Pro, jota mainostekstissä kehutaan juuri yleispyöräksi.

        http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/cyclocross/cross-master-pro

        Haasteena vain on, että saman tasoisia pyöriä on muilla merkeillä paljon halvemmalla.

        http://www.konaworld.com/jake.cfm

        Itse en ole laittanut seisontatuke pyörään vuosiin. Pyörä on joka tapauksessa aina lukittava rungostaan kiinni johonkin, joten seisontatuelle ei todellisuudessa ole käyttöä.

        Napadynamo on yksi vaihtoehto toteuttaa yleispyörän valo. Ihan halpaa napadynamoa en omaan pyörääni ottaisi jarruksi. Yhtä helppo on akkukäyttöinen led-valaisin.

        Levareista olen samaa mieltä. Nestelevarit eivät ole vielä kypsiä talvikäyttöön. Letkuja suurempi ongelma ovat tiivisteet.

        Useampia pyöriä ajaneena ja huoltaneena oppii tuntemaan eri mallien heikkot kohdat. Kun osasarja vaihtuu shimanokurasta vähän parempaan, Shimanolla 105 tai Campalla Veloce, tuntuu se huimasti kestävyydessä ja huollon helppoudessa. Kyllä halvemmatkin sarjat saa toimimaan, mutta se vaatii jatkuvaa työtä. Käytetyt materiaalit halpiksissa ovat liian pehmeitä.

        Napavaihteet ovat sitten oma lukunsa. Kuluvien osien ollessa piilossa ja muutoksen tapahtuessa vähitellen, ei sitä välttämättä huomaa. Vaikka häviöt olisivat 30% luokkaa, huomaa muutoksen vasta, kun vaihteet eivät mene päälle!

        Pyörän ajomukavuus on materiaalien ja geometrian summa. Alumiini on kovaa ajaa kun taas teräs ja kuitu mukavampia. Jos pyörää käyttää paljon, en itse viitsisi ajaa alurunkoisella tai haarukkaisella pyörällä. Kaunis, klassisesti muotoiltu teräsrunko ja haarukka tehtynä kelvollisesta putkisarjasta takaavat yleensä mukavan ajotuntuman.

        On tuo Trekking Master Pro kyllä jäätävän hintainen tasoonsa nähden. 1300 euroa Acera-tasoisesta pyörästä!

        "Levareista olen samaa mieltä. Nestelevarit eivät ole vielä kypsiä talvikäyttöön. Letkuja suurempi ongelma ovat tiivisteet. "

        En välttämättä sanoisi ihan noinkaan. Minulla on lähinnä ollut Shimanon jarrujen kanssa sellaista ongelmaa, että öljy muuttuu kovilla pakkasilla viskoottisemmaksi, jolloin kahvojen vapaaliike säätyy lyhyemmäksi ja palat alkavat laahata. DOT-jarrunesteitä käyttävissä jarruissa tuo ongelma on pienempi.


      • Pyörällä liikkuja
        LZ 127 kirjoitti:

        On tuo Trekking Master Pro kyllä jäätävän hintainen tasoonsa nähden. 1300 euroa Acera-tasoisesta pyörästä!

        "Levareista olen samaa mieltä. Nestelevarit eivät ole vielä kypsiä talvikäyttöön. Letkuja suurempi ongelma ovat tiivisteet. "

        En välttämättä sanoisi ihan noinkaan. Minulla on lähinnä ollut Shimanon jarrujen kanssa sellaista ongelmaa, että öljy muuttuu kovilla pakkasilla viskoottisemmaksi, jolloin kahvojen vapaaliike säätyy lyhyemmäksi ja palat alkavat laahata. DOT-jarrunesteitä käyttävissä jarruissa tuo ongelma on pienempi.

        Toki täytyy huomata, että pyörä irtoaa tällä hetkellä liikkeistä tonnin hintaan, kuten kysyjäkin kertoo. Samoin se, että kriittisempi takavaihtaja on Deore -sarjaa.

        Alkuperäiselle kysyjälle vielä vinkiksi, että mekaanisella levyjarrulla varustettua Trekking Master sisarmallia tarjotaan 300eur edullisemmin. (ovh. 999 - 699 mm. bikeshop.fi).

        Mainitsemasi hydraulisia levyjarruja koskeva ongelma on eri mitä tässä on tuotu esille. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että ongelmia esiintyy ja tiettyyn varovaisuuteen on aihetta.

        Oma ensikosketukseni hydraulisiin tapahtui koeajaessani yhtä ehdokasta viimeisintä hankintaani (01/ 2008) tehdessäni. Koeajo päättyi onnettomasti: Yksi voimakas koejarrutus etujarrulla ja tehot katosivat. Nesteet tulivat jarrulevylle. Ollessani sitten viikkoa myöhemmin noutamassa lopullista valintaani, mekaanisilla levareilla varustettua pyörää liikkeestä, kuulin sivusta pätkiä keskustelusta huollon kaverin tultua myyjän luokse: "Kaikista niistä tulee nesteet pihalle. Kaikkiin cressuihin ja (toinen merkki jäi kuulematta) ne pitää vaihtaa. Tämä tulee shimanolle kalliiksi." Ei ollut vaikea arvata, mistä oli kysymys. Olin nimittäin odotellut kuumeisesti kolme kuukautta keskellä talvea minulle luvattua edullista hydraulisin levyjarruin varustettua uutta Crescentin mallia.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Pyörällä liikkuja kirjoitti:

        Toki täytyy huomata, että pyörä irtoaa tällä hetkellä liikkeistä tonnin hintaan, kuten kysyjäkin kertoo. Samoin se, että kriittisempi takavaihtaja on Deore -sarjaa.

        Alkuperäiselle kysyjälle vielä vinkiksi, että mekaanisella levyjarrulla varustettua Trekking Master sisarmallia tarjotaan 300eur edullisemmin. (ovh. 999 - 699 mm. bikeshop.fi).

        Mainitsemasi hydraulisia levyjarruja koskeva ongelma on eri mitä tässä on tuotu esille. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että ongelmia esiintyy ja tiettyyn varovaisuuteen on aihetta.

        Oma ensikosketukseni hydraulisiin tapahtui koeajaessani yhtä ehdokasta viimeisintä hankintaani (01/ 2008) tehdessäni. Koeajo päättyi onnettomasti: Yksi voimakas koejarrutus etujarrulla ja tehot katosivat. Nesteet tulivat jarrulevylle. Ollessani sitten viikkoa myöhemmin noutamassa lopullista valintaani, mekaanisilla levareilla varustettua pyörää liikkeestä, kuulin sivusta pätkiä keskustelusta huollon kaverin tultua myyjän luokse: "Kaikista niistä tulee nesteet pihalle. Kaikkiin cressuihin ja (toinen merkki jäi kuulematta) ne pitää vaihtaa. Tämä tulee shimanolle kalliiksi." Ei ollut vaikea arvata, mistä oli kysymys. Olin nimittäin odotellut kuumeisesti kolme kuukautta keskellä talvea minulle luvattua edullista hydraulisin levyjarruin varustettua uutta Crescentin mallia.

        Miten takavaihtaja olisi sen kriittisempi kuin muutkaan osat? Kokonaisuuden toiminnasta on kuitenkin kyse.

        Valmistajat vain kusettavat asiakkaita laittamalla pyörään paremman takavaihtajan kuin muut osat ja myymällä pyörää sitten takavaihtajan nimellä. Deore ei kaiken lisäksi edes ole tielle tarkoitettu vaihtaja!

        Aloittelijan kannattaa vaatia pyöräänsä koko osasarja samaa. Silloin tietää, ettei mukana ole mitään hirveitä killereitä. Jos rahat riittävät, niin 105 tai Veloce ovat hyviä käyttö sarjoja.


      • Pyörällä liikkuja
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Miten takavaihtaja olisi sen kriittisempi kuin muutkaan osat? Kokonaisuuden toiminnasta on kuitenkin kyse.

        Valmistajat vain kusettavat asiakkaita laittamalla pyörään paremman takavaihtajan kuin muut osat ja myymällä pyörää sitten takavaihtajan nimellä. Deore ei kaiken lisäksi edes ole tielle tarkoitettu vaihtaja!

        Aloittelijan kannattaa vaatia pyöräänsä koko osasarja samaa. Silloin tietää, ettei mukana ole mitään hirveitä killereitä. Jos rahat riittävät, niin 105 tai Veloce ovat hyviä käyttö sarjoja.

        Takarataspakan hammasrattaat ovat lähempänä toisiaan, joten takavaihtajalta vaaditaan suurempaa tarkkuutta. Etuvaihtajaa harvemmin joutuu edes säätelemään juuri siitä syystä, että vähempikin tarkkuus riittää etäämpänä toisistaan olevien rattaiden takia.

        Edellä varmasti syy, miksi valmistajat tiukassa kilpailutilanteessa tekevät kuten kerrrot.

        Uusimmassa pyörässäni ovat Deoren vaihtajat ja valmistajan esitteen mukaan sillä "taittuvat vauhdikkaasti niin työmatkat kuin vapaa-ajan lenkitkin", joten tiellä ajoon se nähdäkseni on tarkoitettu. Luotan tässäkin asiassa valmistajan ilmoitukseen ja jatkan pyöräilyäni entiseen malliin jättäen kusetusteoriasi omaan arvoonsa.


    • Nishikisti

      Itselläni on juurikin kyseinen Nishiki Trekking Master Pro, lähti toissa syksynä kaupasta hintaan 799. Ajan ympäri vuoden ja näin vajaan puolentoista vuoden kokemuksella voin suositella pyörää lämpimästi käyttöpyöräksi. Etenkin jos alesta löytyy sopiva koko.

      Aiemmissa posteissa arvostelua saaneet hydrauliset jarrut on pelanneet kuin ajatus ja taakse sijoitettu seisontatuki on osoittautunut toimivaksi. Seisontatukea todella paikoittain tämän kanssa tarvitseekin, useissa pyörätelineissä etujarrulevy joutuu väännöksiä telineen rungon kanssa.

      Ainoa miinus tulee pyörän valoratkaisusta, takavalon johtimet on vedetty lokasuojan sisässä, johdot tulee kiinni lokasuojan päihin neppareilla. Tuo systeemi ei kestä suomen oloja, itseltä meni lokasuoja takuuseen ja uusikin hajosi, joten päädyin vetämään johdot lokasuojan päällä. Ja valoille kannattaa lisätä kytkin, toimivat muutoin hämäräkytkimellä ja lähtevät päälle jo melko kirkkaalla kelillä. Vastusta napadynamo ei juuri lisää, mutta näyttää jokseenkin hassulta painella valot päällä keskellä kirkasta päivää.

      • valot päällä

        Haittaa niistä valoista ei ole päivälläkään, kyllä ne havaittavuutta parantaa. Joissakin valoissa on sitten oikein päivävalotoimintokin, huomiovalo siis.


    • tyomatkapyora

      Heitämpä minäkin omat kokemukseni. Ko. pyörä ollut nyt n. 21 kk. Kilometrejä takana 8000-10000km. Käytössä oulun seudulla ympäri vuoden kuski n. 100 kg ja säilytys ulkona pääosin katoksessa. Tämän hetken saldo
      - Jarrut vaihdettu takuusen kerran (hydrauliset)
      - Takalokarista johdot poikki (takuu aikana, mutta varaosia ei löydy)
      - Takavanteesta pinna läpi eli vanne takuuvahtoon
      - Vaihdevipu hajosi, vaihdoin suosiolla omakustanteisesti uuden
      - Rattaat alkaa olla vaihtokunnossa
      Positiivista pyörässä on jarrujen teho ja valot
      Aikaiseemmin ollut napavaihteisia 7- ja 8 vaihteisia, joista 7-vaihteiset käytetty huollossa 7500 km välein eikä tullut muuta osa tarvetta kuin jotkut muutaman euron osat jotka vaihdetaan aina kun napa avataan. 7-vaihteisilla ajoin kokonaisuutena reilu 20000km ennen kuin vaihdoin uuteen. 8-vaihteiseen ei ollut osia ja sillä ajoin n. 18000 km ilman että avattiin kertaakaan. Ainut ongelma vaihteiden suhteen oli jäätyvä vaijeri. Eli oma kokemukseni on että napavaihteiset on varsin huolettomia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe