http://www.nettikone.com/mercedes-benz/sprinter-511-cdi/1241566
Onnittelut tämän tekijälle! Kyllä saisi TraFi ottaa luvat tämän härvelin hyväksymältä katsastajalta. Ei jumalauta, miten tämä kaveri on edes päässyt töihin tälle alalle, jos ammattitaito on tuota luokkaa! Vai matkailuauto, tällä kaverilla taitaa olla silmät perseessä ja toisin päin.
Veronkierto
29
1340
Vastaukset
- EI jumalauta
Oisko Nokian A-katsastus. On tullut aikasemminkin vastaan tuomoisia. Oon tehny useita kyseilyitä trafiin, mutta ei heitä kiinnosta tehä asialle näköjään mitään. Tai en ole ainakaan tietoinen, että trafi oisi heitä huomauttanut.
- Trafi hyväksyy.
Suomessa on tuhansittain "retkeilyautoja" ja "huoltoautoja", mitkä eivät ole niitä oikeasti / niitä ei käytetä ko. ajoihin. Ne on tehty pelkästään veronkiertoa varten.
Esim. autokatsastaja ajaa "huoltoautolla" töihin aamulla.
Trafi ja LM ovat nämä viritykset hyväksyneet lainsäädännöllisesti.
Tuo ilmoituksen mersu on ei kyllä täytä minkaanlaisia kriteerejä matkailuautosta.- 6+19
Kyllä se täyttää juuri ne lain minimi vaatimukset matkailuautosta.
Voitte lukea trafin sivuilta vaatimukset.
Teidän kirjoituksista voi sanoa, että olette vähä-älyisiä KATEELISIA apinoita ! - Ei täytä määräyksiä.
6+19 kirjoitti:
Kyllä se täyttää juuri ne lain minimi vaatimukset matkailuautosta.
Voitte lukea trafin sivuilta vaatimukset.
Teidän kirjoituksista voi sanoa, että olette vähä-älyisiä KATEELISIA apinoita !Oltava yhtenäinen tila ohjaamo / takaosa (kontti).
Kuormakoria ei ole millään muotoa rakennettu matkailukäyttöön.
Hylsy tulee seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa, kuin manulle illallinen.
Ja ilmoitus Trafiin tietenkin.
Eikä tässä ole millään muotoa kyse kateudesta, vaan pelkistä faktoista. - jäminki
Ei täytä määräyksiä. kirjoitti:
Oltava yhtenäinen tila ohjaamo / takaosa (kontti).
Kuormakoria ei ole millään muotoa rakennettu matkailukäyttöön.
Hylsy tulee seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa, kuin manulle illallinen.
Ja ilmoitus Trafiin tietenkin.
Eikä tässä ole millään muotoa kyse kateudesta, vaan pelkistä faktoista.Ja paskat tule mitään hylsyä. Tai vaikka, jos tuleekin voi sen viedä
toiselle asemalle hyväksyttäksi. Helsingissä aikaisemmin Tattarisuon
Katsastus, nykyään Kunnon(ton) Katsastus tai Helppo-Heikin
Katsastus. Ja tietysti Mäntsälässä Mäntsälän Katsastus. Ei puhettakaan
hylsystä, vaan kehoitus tulla vuoden päästä uudestaan.
Sen sijaan en kehoita viemään sitä esim. Hitsaajankadun katsastukseen.
Siellä ukko voi jopa siihen puuttua. Eikä ole kiinnostunut selityksistä: "Aina
se on näin kelvannut, sinähän niuho olet." Heitä ei liikuta, tuletko sinne
uudestaan.
Tieto siitä, kuka runkkari sen on aikanaan matkailuautoksi laittanut, on
kyllä Trafilla. Heitä ei kiinnosta. Sen takia tämmöistä jatkuvasti tehdään.
Katsastusalalla on useita suorastaan kriminaaleja henkilöitä tai muuten
vaan joo joo -miehiä. Hävetköön.
- Mikäs vika
Mitäs kummaa tossa on... tosin auton alkuperäinen kokoanispaino on 5000kg... eli kantavuutta tossa ehkä noin 500kg
Ja näyttää tuolla olevan keittolevy, kaappi, pöytä, ja sänky... ainostaan istuin puuttuu...
Ja laki EI vaadi matkailuautoon esim. seuraavia asioita:
Kulku ohjaamon ja matkustamon välillä
Valaistusta asunto-osaan
Oven kahvoja sisäpuolelle asunto-osaan
Lämmitystä asuto-osaan
PEHMUSTETTUA sänkyä
Eli vikaa on enemmänkin LAISSA kun tommosilla "säädöillä" saadaan auton verot pieneksi.
On tossa sekin hyvä homma, että poliisi tai tulli ei voi mennä tavaratilaan (eli asunto-osaan) ilman kotietsintälupaa...- 84848
Eikä muuten vaadita ilmanvaihtoaukkoja eikä ikkunoita myöskään :)
- Autoilija vai?
KS Trafi tiedotteet
TRAFI/23400/03.04.03.03/2013
Julkaistu 11.12.2013
Ei täytä nykyvaatimuksia, jos tehtäisiin nyt.
KS. Yleiset vaatimukset
"tulee olla ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, hossa on majoitustila. Sen sisustuksen, verhoilun, kulkuaukkojen, ikkunaoiden ja ilmanvoihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu."
Tämä koskee 1.1.2014 jälkeen tehtäviä matkailuautoja.
Ks. 3 Soveltaminen jo matkailuautoksi hyväksyttyihin ajoneuvoihin
"Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastuksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin.
Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilan sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikta, keittomahdollisuus sekä säilytystilat."
Vanhassa ja uudessa ohjeessa käytännössä vaaditaan pitämään peitteet ja patjat mukana ja tässä niitä nyt ei ole. lisäksi Uudessa ohjeessa vaaditaan sängyn olevan rakenteeltaan riittävän tukeva ja käyttöön soveltuva, joten riippuen kuinka paksua tuo vaneri on niin ei mene läpi.
Lisäksi istuimet puuttuu, keittomahdollisuuden asianmukainen kiinteä johdotus ei kuvasta nyt näy joten se jää arvailujen varaan.
Eli ei kun yrittämään ja toivomaan parasta ettei katsastaja ole lukenut uutta matkailauto ohjetta - Oikein meni
Autoilija vai? kirjoitti:
KS Trafi tiedotteet
TRAFI/23400/03.04.03.03/2013
Julkaistu 11.12.2013
Ei täytä nykyvaatimuksia, jos tehtäisiin nyt.
KS. Yleiset vaatimukset
"tulee olla ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, hossa on majoitustila. Sen sisustuksen, verhoilun, kulkuaukkojen, ikkunaoiden ja ilmanvoihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu."
Tämä koskee 1.1.2014 jälkeen tehtäviä matkailuautoja.
Ks. 3 Soveltaminen jo matkailuautoksi hyväksyttyihin ajoneuvoihin
"Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastuksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin.
Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilan sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikta, keittomahdollisuus sekä säilytystilat."
Vanhassa ja uudessa ohjeessa käytännössä vaaditaan pitämään peitteet ja patjat mukana ja tässä niitä nyt ei ole. lisäksi Uudessa ohjeessa vaaditaan sängyn olevan rakenteeltaan riittävän tukeva ja käyttöön soveltuva, joten riippuen kuinka paksua tuo vaneri on niin ei mene läpi.
Lisäksi istuimet puuttuu, keittomahdollisuuden asianmukainen kiinteä johdotus ei kuvasta nyt näy joten se jää arvailujen varaan.
Eli ei kun yrittämään ja toivomaan parasta ettei katsastaja ole lukenut uutta matkailauto ohjettaLaki sanoo verovapaasta matkailuautosta seuraavaa:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta
Mikä ongelma siis?
Istuimet löytyy ohjaamosta
Pöytä taitetaan seinästä
Euteseinästä taitetaan sänky
Pöydän päällä 1 keittolevy
Vasemmalla puolella kaappi säilytystiloina.
Laki EI vaadi siis matkailuautoon:
Kulkua ohjaamon ja asunto-osan välillä
Valaistusta asunto-osaan
Oven kahvoja asunto-osan sisäpuolelle
lämmitystä
PEHMUSTEITA sänkyyn
Eikä ikkunoita
Eikä edes ilmanvaihtoa.
Vaikka kaikki noista on ihan mukavia, jos meinaa OIKEASTI oleskella siellä - Autoilija vai?
Oikein meni kirjoitti:
Laki sanoo verovapaasta matkailuautosta seuraavaa:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta
Mikä ongelma siis?
Istuimet löytyy ohjaamosta
Pöytä taitetaan seinästä
Euteseinästä taitetaan sänky
Pöydän päällä 1 keittolevy
Vasemmalla puolella kaappi säilytystiloina.
Laki EI vaadi siis matkailuautoon:
Kulkua ohjaamon ja asunto-osan välillä
Valaistusta asunto-osaan
Oven kahvoja asunto-osan sisäpuolelle
lämmitystä
PEHMUSTEITA sänkyyn
Eikä ikkunoita
Eikä edes ilmanvaihtoa.
Vaikka kaikki noista on ihan mukavia, jos meinaa OIKEASTI oleskella sielläVaatii pehmusteet ja asunto osassa täytyy olla istuimet.
Ks. linkki.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1386770412/bdd287f0c5b15a03f25c05ee19384986/13769-Ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin_.pdf
Sieltä löytyy uudet ohjeet niin ei tartte hämmästellä.
Vanhoista en nyt ihan tarkkaan kaikkea muista, mutta kyllä se tuolta kansioista löytyy jos haluat tarkennusta. - vrvev
Autoilija vai? kirjoitti:
Vaatii pehmusteet ja asunto osassa täytyy olla istuimet.
Ks. linkki.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1386770412/bdd287f0c5b15a03f25c05ee19384986/13769-Ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin_.pdf
Sieltä löytyy uudet ohjeet niin ei tartte hämmästellä.
Vanhoista en nyt ihan tarkkaan kaikkea muista, mutta kyllä se tuolta kansioista löytyy jos haluat tarkennusta.Mutta tuo kuorma-auto täyttää vaatimukset. ainut että asunto-osasta uupuu istuin, mutta ohjaamosta se löytyy... on munkin autossa sama istuimet etupenkkeinä kuin asunto-osassa, eli semmoset kääntyvät.
Ja tosiaan "veronkiertoautoja" voitaisi estää lisäämällä vaatimuksiin eism. kulkuyhteys ohjaamon ja matkustamon välillä, ikkuna, ilmanvaihto,. valaisistus, oven kahva sisäpuolelle, sängyn pehmusteet...
Samalla voitaisi "tavaratilan" koko rajoittaa järkeväksi
- JumppaJoonas
Ilmoituksessa puhutaan retkeilyautosta eikä matkailuautosta. Mitä lie tuo retkeilyauto tarkoittaa. Matkailuauto on määritetty laissa, mutta retkeilyautoa ei laki tunne, joten autoa ei voi sellaiseksi reksiteröidä.
- dweqd wed
Voihan rekisteröidä. Retkeilyauto on kansankielinen nimitys pakettiautoon (ei muunneltua koria) tehdystä asuntoautosta.
Sen voi tehdä itse tai ostaa valmiina.
Esim. oma autoni on Citroen Jumper (viralliselta nimeltä Citroen PÖSSL 2 WIN) ja se on juurikin retkeilyauto, se tosin ei ole mikään veronkiertoauto, löytyy mm:
Oven kahvat sisäpuolilta
Ikkunoita verhoilla ja hyttysverhoilla
Kulku ohjaamon ja matkustamon välillä
Istuimia
Kaasuliesi, kaasujääkaappi, ja kaasulämmitys
WC suihkulla ja lämpimällä vedellä
Televisio
Ilmanvaihto
Yms.
Eli ainut keino millä saataisi vähennettyä oikeita veronkiertoautoja, olisi lisätä vaatimuksia, esim juuri sisävalaistus - Autoilija vai?
dweqd wed kirjoitti:
Voihan rekisteröidä. Retkeilyauto on kansankielinen nimitys pakettiautoon (ei muunneltua koria) tehdystä asuntoautosta.
Sen voi tehdä itse tai ostaa valmiina.
Esim. oma autoni on Citroen Jumper (viralliselta nimeltä Citroen PÖSSL 2 WIN) ja se on juurikin retkeilyauto, se tosin ei ole mikään veronkiertoauto, löytyy mm:
Oven kahvat sisäpuolilta
Ikkunoita verhoilla ja hyttysverhoilla
Kulku ohjaamon ja matkustamon välillä
Istuimia
Kaasuliesi, kaasujääkaappi, ja kaasulämmitys
WC suihkulla ja lämpimällä vedellä
Televisio
Ilmanvaihto
Yms.
Eli ainut keino millä saataisi vähennettyä oikeita veronkiertoautoja, olisi lisätä vaatimuksia, esim juuri sisävalaistusJos vilkaisit antamaani linkkiä niin siellähän lukee lainaamani:
KS. Yleiset vaatimukset
"tulee olla ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila. Sen sisustuksen, verhoilun, kulkuaukkojen, ikkunaoiden ja ilmanvoihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu."
-Eli tuollainen kuormakoriin teko ei käy enää, koska se ei ole ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila.
-Tämä myös tarkoittaa sitä että vanhan hiacen tai uuden proacen takapäästä ei voi tehdä matkailukäyttöön sopivaa ilman että vähintään vaneroi seinät ja pistää matot lattialle.
-Se että miten katsastaja lopulta tulkitsee tuota trafin lauselmaa on kokonaan eri juttu.
-Itse lähtisin siitä että vähintään vanerit seinissä ja laitialla koko asunto-osan peittävä matto ja riittävä sisävalaistus. Vähintään kaksi kunnon istuinta (vaaditaan jo vanhassa ohjeessa) kiinteästi asennettuna. Pöytä jossa on jonkin lainen koukku tms. kiinnitys esim. seinään jolloin sen saa helposti irti tarvittaessa. Ohje vaatii myös että sen täytyy olla ruokailuun sopiva ja istuimien täytyy olla ryhmitelty järkevästi niin että pöydän ääressä voi syödä. Ilman vaihto eli (vaaditaan muutenkin) vähintään tarkoitukseen sopiva läpivienti katon rajassa ja lattian rajassa. Riittävän iso kaappi että sinne menee esim ulkovaatteet ja vähän muutakin. Ohjeessa lukee säilytystiloja joten pelkästään yksi kaappi ei riitä. Riittävän tukeva sänky että jos minä vermeet päällä rojahdan väsyyneenä siihen sänkyyn niin ei hajoa. (a 100 kg) Liesi tai mikro (sallittu) ja kunnon johdotus esim lohkolämmittimen pistokesarja oli jo vanhassa ohjeessa sallittu. Kaikki kiinteästi.
-Jos luetaan tota ohjetta lisää niin verottaja puuttuu asiaan, jos ajoneuvo ei vastaa ominaisuuksiltaan vastaavaa kyseiseen ajoneuvoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa.
-Lisäksi trafi vaatii että majoitustilan täytyy olla niin iso että kaikki tavarat saa laitettua sinne turvallisesti niin että sieltä pääsee hätätilanteessa helposti ja turvallisesti pois.
Käytännössä uudet ohjeet on jo niin tiukat että jos mennään ihan minimin kautta niin monet viritelmät jää pois.
Kuten
Pitkä korkea sprintteri jossa takapään matkustamo ja tavara osa on jaettu väliseinällä ja katon rajasta pudotetaan alas laveri josta muodostuu sänky noin 1.5 metrin korkeuteen lattiarajasta ja sinne pääsee vain avaamalla liukuoven. Istuimia on 5 kpl ja seinässä kiinni keittolevy ja pieni pöytä. Ohjaamon yläpuolella oleva säílytystila toimii patjojen ja peitteiden säilytystilana.
Näitä on tehty aika paljon.
Jos alkaa nihilistiksi niin ei mee enää läpi edes vanhat koska makuupaikkaan ei ole tikkaita ja sieltä ei pääse nopeasti ja turvallisesti pois esim tulipalon syttyessä. - Teppo Takatukka
Autoilija vai? kirjoitti:
Jos vilkaisit antamaani linkkiä niin siellähän lukee lainaamani:
KS. Yleiset vaatimukset
"tulee olla ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila. Sen sisustuksen, verhoilun, kulkuaukkojen, ikkunaoiden ja ilmanvoihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu."
-Eli tuollainen kuormakoriin teko ei käy enää, koska se ei ole ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila.
-Tämä myös tarkoittaa sitä että vanhan hiacen tai uuden proacen takapäästä ei voi tehdä matkailukäyttöön sopivaa ilman että vähintään vaneroi seinät ja pistää matot lattialle.
-Se että miten katsastaja lopulta tulkitsee tuota trafin lauselmaa on kokonaan eri juttu.
-Itse lähtisin siitä että vähintään vanerit seinissä ja laitialla koko asunto-osan peittävä matto ja riittävä sisävalaistus. Vähintään kaksi kunnon istuinta (vaaditaan jo vanhassa ohjeessa) kiinteästi asennettuna. Pöytä jossa on jonkin lainen koukku tms. kiinnitys esim. seinään jolloin sen saa helposti irti tarvittaessa. Ohje vaatii myös että sen täytyy olla ruokailuun sopiva ja istuimien täytyy olla ryhmitelty järkevästi niin että pöydän ääressä voi syödä. Ilman vaihto eli (vaaditaan muutenkin) vähintään tarkoitukseen sopiva läpivienti katon rajassa ja lattian rajassa. Riittävän iso kaappi että sinne menee esim ulkovaatteet ja vähän muutakin. Ohjeessa lukee säilytystiloja joten pelkästään yksi kaappi ei riitä. Riittävän tukeva sänky että jos minä vermeet päällä rojahdan väsyyneenä siihen sänkyyn niin ei hajoa. (a 100 kg) Liesi tai mikro (sallittu) ja kunnon johdotus esim lohkolämmittimen pistokesarja oli jo vanhassa ohjeessa sallittu. Kaikki kiinteästi.
-Jos luetaan tota ohjetta lisää niin verottaja puuttuu asiaan, jos ajoneuvo ei vastaa ominaisuuksiltaan vastaavaa kyseiseen ajoneuvoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa.
-Lisäksi trafi vaatii että majoitustilan täytyy olla niin iso että kaikki tavarat saa laitettua sinne turvallisesti niin että sieltä pääsee hätätilanteessa helposti ja turvallisesti pois.
Käytännössä uudet ohjeet on jo niin tiukat että jos mennään ihan minimin kautta niin monet viritelmät jää pois.
Kuten
Pitkä korkea sprintteri jossa takapään matkustamo ja tavara osa on jaettu väliseinällä ja katon rajasta pudotetaan alas laveri josta muodostuu sänky noin 1.5 metrin korkeuteen lattiarajasta ja sinne pääsee vain avaamalla liukuoven. Istuimia on 5 kpl ja seinässä kiinni keittolevy ja pieni pöytä. Ohjaamon yläpuolella oleva säílytystila toimii patjojen ja peitteiden säilytystilana.
Näitä on tehty aika paljon.
Jos alkaa nihilistiksi niin ei mee enää läpi edes vanhat koska makuupaikkaan ei ole tikkaita ja sieltä ei pääse nopeasti ja turvallisesti pois esim tulipalon syttyessä.Jos jollekin olosuhteelle tai toimenpiteelle on annettu sellainen oikeudellinen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta, on verotusta toimitettaessa meneteltävä niin kuin asiassa olisi käytetty oikeata muotoa.
Jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista, ajoneuvosta voidaan kantaa vero sen mukaan, mitä ajoneuvoryhmää ajoneuvon tai sen käytön on tosiasiallisesti katsottava vastaavan, vaikka ajoneuvo olisi sen luokittelun tai tämän lain säännösten nojalla verosta vapaa tai verotettu alemman verokannan mukaisesti
autoverolaki 77§ - fref
Autoilija vai? kirjoitti:
Jos vilkaisit antamaani linkkiä niin siellähän lukee lainaamani:
KS. Yleiset vaatimukset
"tulee olla ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila. Sen sisustuksen, verhoilun, kulkuaukkojen, ikkunaoiden ja ilmanvoihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu."
-Eli tuollainen kuormakoriin teko ei käy enää, koska se ei ole ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila.
-Tämä myös tarkoittaa sitä että vanhan hiacen tai uuden proacen takapäästä ei voi tehdä matkailukäyttöön sopivaa ilman että vähintään vaneroi seinät ja pistää matot lattialle.
-Se että miten katsastaja lopulta tulkitsee tuota trafin lauselmaa on kokonaan eri juttu.
-Itse lähtisin siitä että vähintään vanerit seinissä ja laitialla koko asunto-osan peittävä matto ja riittävä sisävalaistus. Vähintään kaksi kunnon istuinta (vaaditaan jo vanhassa ohjeessa) kiinteästi asennettuna. Pöytä jossa on jonkin lainen koukku tms. kiinnitys esim. seinään jolloin sen saa helposti irti tarvittaessa. Ohje vaatii myös että sen täytyy olla ruokailuun sopiva ja istuimien täytyy olla ryhmitelty järkevästi niin että pöydän ääressä voi syödä. Ilman vaihto eli (vaaditaan muutenkin) vähintään tarkoitukseen sopiva läpivienti katon rajassa ja lattian rajassa. Riittävän iso kaappi että sinne menee esim ulkovaatteet ja vähän muutakin. Ohjeessa lukee säilytystiloja joten pelkästään yksi kaappi ei riitä. Riittävän tukeva sänky että jos minä vermeet päällä rojahdan väsyyneenä siihen sänkyyn niin ei hajoa. (a 100 kg) Liesi tai mikro (sallittu) ja kunnon johdotus esim lohkolämmittimen pistokesarja oli jo vanhassa ohjeessa sallittu. Kaikki kiinteästi.
-Jos luetaan tota ohjetta lisää niin verottaja puuttuu asiaan, jos ajoneuvo ei vastaa ominaisuuksiltaan vastaavaa kyseiseen ajoneuvoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa.
-Lisäksi trafi vaatii että majoitustilan täytyy olla niin iso että kaikki tavarat saa laitettua sinne turvallisesti niin että sieltä pääsee hätätilanteessa helposti ja turvallisesti pois.
Käytännössä uudet ohjeet on jo niin tiukat että jos mennään ihan minimin kautta niin monet viritelmät jää pois.
Kuten
Pitkä korkea sprintteri jossa takapään matkustamo ja tavara osa on jaettu väliseinällä ja katon rajasta pudotetaan alas laveri josta muodostuu sänky noin 1.5 metrin korkeuteen lattiarajasta ja sinne pääsee vain avaamalla liukuoven. Istuimia on 5 kpl ja seinässä kiinni keittolevy ja pieni pöytä. Ohjaamon yläpuolella oleva säílytystila toimii patjojen ja peitteiden säilytystilana.
Näitä on tehty aika paljon.
Jos alkaa nihilistiksi niin ei mee enää läpi edes vanhat koska makuupaikkaan ei ole tikkaita ja sieltä ei pääse nopeasti ja turvallisesti pois esim tulipalon syttyessä.No eikös LAKIIN tulisi lisätä nuo kaikki kohdat...
Itse laittaisin SUHTEELLISEN tavaratilan koon suhteessa "asunto-osaan" olisi aika tehokas keino
Myöskin sisävalastus olisi ihan OK
Kulku ohjaamon ja matkustamon välillä myös voitaisi vaatia, tosin jossain MEGA kokoluokan autoissa tätä ei ole, eikä myöskään muutamassa itse tehdyssä autossa, missä on kuitenkin vessat, lämppärit yms.
Ikkunat olisi ihan OK vaatimus, tosin olen nähnyt ainakin yhden tehdastekoisen auton missä ei ole matkustamon ikkunoita
Oven kahvat voitaisi ehdottomasti vaati myös sisäpuolelle.
Eli laki tulisi muutaa niin että ei olisi TULKINTAVARAA. vaan olisi SELKEÄT säännöt
Pehmustetut sängyt pitäisi olla, ainakin katsastuksen aikana
Nykylailla kun tuo irtokortinen "kuorma-auto" on myös kunnon asuntoauto - verovirkailija
Autoilija vai? kirjoitti:
Jos vilkaisit antamaani linkkiä niin siellähän lukee lainaamani:
KS. Yleiset vaatimukset
"tulee olla ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila. Sen sisustuksen, verhoilun, kulkuaukkojen, ikkunaoiden ja ilmanvoihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu."
-Eli tuollainen kuormakoriin teko ei käy enää, koska se ei ole ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila.
-Tämä myös tarkoittaa sitä että vanhan hiacen tai uuden proacen takapäästä ei voi tehdä matkailukäyttöön sopivaa ilman että vähintään vaneroi seinät ja pistää matot lattialle.
-Se että miten katsastaja lopulta tulkitsee tuota trafin lauselmaa on kokonaan eri juttu.
-Itse lähtisin siitä että vähintään vanerit seinissä ja laitialla koko asunto-osan peittävä matto ja riittävä sisävalaistus. Vähintään kaksi kunnon istuinta (vaaditaan jo vanhassa ohjeessa) kiinteästi asennettuna. Pöytä jossa on jonkin lainen koukku tms. kiinnitys esim. seinään jolloin sen saa helposti irti tarvittaessa. Ohje vaatii myös että sen täytyy olla ruokailuun sopiva ja istuimien täytyy olla ryhmitelty järkevästi niin että pöydän ääressä voi syödä. Ilman vaihto eli (vaaditaan muutenkin) vähintään tarkoitukseen sopiva läpivienti katon rajassa ja lattian rajassa. Riittävän iso kaappi että sinne menee esim ulkovaatteet ja vähän muutakin. Ohjeessa lukee säilytystiloja joten pelkästään yksi kaappi ei riitä. Riittävän tukeva sänky että jos minä vermeet päällä rojahdan väsyyneenä siihen sänkyyn niin ei hajoa. (a 100 kg) Liesi tai mikro (sallittu) ja kunnon johdotus esim lohkolämmittimen pistokesarja oli jo vanhassa ohjeessa sallittu. Kaikki kiinteästi.
-Jos luetaan tota ohjetta lisää niin verottaja puuttuu asiaan, jos ajoneuvo ei vastaa ominaisuuksiltaan vastaavaa kyseiseen ajoneuvoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa.
-Lisäksi trafi vaatii että majoitustilan täytyy olla niin iso että kaikki tavarat saa laitettua sinne turvallisesti niin että sieltä pääsee hätätilanteessa helposti ja turvallisesti pois.
Käytännössä uudet ohjeet on jo niin tiukat että jos mennään ihan minimin kautta niin monet viritelmät jää pois.
Kuten
Pitkä korkea sprintteri jossa takapään matkustamo ja tavara osa on jaettu väliseinällä ja katon rajasta pudotetaan alas laveri josta muodostuu sänky noin 1.5 metrin korkeuteen lattiarajasta ja sinne pääsee vain avaamalla liukuoven. Istuimia on 5 kpl ja seinässä kiinni keittolevy ja pieni pöytä. Ohjaamon yläpuolella oleva säílytystila toimii patjojen ja peitteiden säilytystilana.
Näitä on tehty aika paljon.
Jos alkaa nihilistiksi niin ei mee enää läpi edes vanhat koska makuupaikkaan ei ole tikkaita ja sieltä ei pääse nopeasti ja turvallisesti pois esim tulipalon syttyessä.Autoilija vai? kirjoittaa: Jos luetaan tota ohjetta lisää niin verottaja puuttuu asiaan, jos ajoneuvo ei vastaa ominaisuuksiltaan vastaavaa kyseiseen ajoneuvoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa. Tästähän voi tehdä sellaisen johtopäätöksen ettei nykyiset katsastajat pysty tekemään mitään muuta, kuin määräaikaiskatsastuksia. Kaikki vaativat muutoskatsastukset tuleekin siirtää verottajan tehtäväksi.Näin ei ole mitään tulkinnanvaraisia päätöksiä.
- cewcewrcwe
verovirkailija kirjoitti:
Autoilija vai? kirjoittaa: Jos luetaan tota ohjetta lisää niin verottaja puuttuu asiaan, jos ajoneuvo ei vastaa ominaisuuksiltaan vastaavaa kyseiseen ajoneuvoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa. Tästähän voi tehdä sellaisen johtopäätöksen ettei nykyiset katsastajat pysty tekemään mitään muuta, kuin määräaikaiskatsastuksia. Kaikki vaativat muutoskatsastukset tuleekin siirtää verottajan tehtäväksi.Näin ei ole mitään tulkinnanvaraisia päätöksiä.
No JOS haluttaisi vähentään veronkiertoautoja, niin tulisi tehdä tarkat säännökset vaatimuksista
Eli ovenkahvat sisäpuolelle
ilmanvaihtoa
sängyn pehmusteet
kulku ohjaamon ja matkustamon välillä jne.
Ei se niin voi olla että katsastaja vain katsoo onko auto tarpeeksi kodikas... vaan TARKAT säännöt pitää olla - Autoilija vai?
cewcewrcwe kirjoitti:
No JOS haluttaisi vähentään veronkiertoautoja, niin tulisi tehdä tarkat säännökset vaatimuksista
Eli ovenkahvat sisäpuolelle
ilmanvaihtoa
sängyn pehmusteet
kulku ohjaamon ja matkustamon välillä jne.
Ei se niin voi olla että katsastaja vain katsoo onko auto tarpeeksi kodikas... vaan TARKAT säännöt pitää ollaJos olet lukenut ketjua yhtää niin huomaat minun lainanneen UUTTA 1.1.2014 voimaan tullutta Trafin ohjetta matkailuautojen tekoon.
Siellä vaaditaan riittävä ilmanvaihto.
Sängyn pehmusteet.
Oven kahvat voidaan vaati sillä perusteella että ohjeessa lukee että nopea ja turvallinen poistuminen asunto-osasta täytyy varmistaa. Eli jos ei ole sisäkahvoja niin ei sieltä uloskaan tulla.
Eli sisäkahvat täytyy olla.
Lisäksi ohjeessa lukee että ajonevo tulee olla selkeästi matkailukäyttöön tarkoitettu ja sen SISUSTUKSEN, ILMANVAIHDON, IKKUNOIDEN, KULKUAUKKOJEN tulee olla selkeästi matkailukäyttöön suunniteltu.
Eli
Vähintään 2 ikkunaa
Sänkyjen patjat!
Ilmanvaihto
Sisäkahvat
Kulkuaukot täytyy olla matkailukäyttöön tarkoitettu. (eli ei takalaitanostinta)
Sisäverhoilu
Valaistus (vai muistaako joku sellaista tehdastekoista matkailuautoa jossa ei olisi sisävaloja?)
Pakollisten ja ei pakollisten varusteiden tulee olla sijoitettu niin että ne eivät haittaa tai aiheuta varaa kun autosta poistutaan hätätilanteessa. - ewfrwf ewf
Autoilija vai? kirjoitti:
Jos olet lukenut ketjua yhtää niin huomaat minun lainanneen UUTTA 1.1.2014 voimaan tullutta Trafin ohjetta matkailuautojen tekoon.
Siellä vaaditaan riittävä ilmanvaihto.
Sängyn pehmusteet.
Oven kahvat voidaan vaati sillä perusteella että ohjeessa lukee että nopea ja turvallinen poistuminen asunto-osasta täytyy varmistaa. Eli jos ei ole sisäkahvoja niin ei sieltä uloskaan tulla.
Eli sisäkahvat täytyy olla.
Lisäksi ohjeessa lukee että ajonevo tulee olla selkeästi matkailukäyttöön tarkoitettu ja sen SISUSTUKSEN, ILMANVAIHDON, IKKUNOIDEN, KULKUAUKKOJEN tulee olla selkeästi matkailukäyttöön suunniteltu.
Eli
Vähintään 2 ikkunaa
Sänkyjen patjat!
Ilmanvaihto
Sisäkahvat
Kulkuaukot täytyy olla matkailukäyttöön tarkoitettu. (eli ei takalaitanostinta)
Sisäverhoilu
Valaistus (vai muistaako joku sellaista tehdastekoista matkailuautoa jossa ei olisi sisävaloja?)
Pakollisten ja ei pakollisten varusteiden tulee olla sijoitettu niin että ne eivät haittaa tai aiheuta varaa kun autosta poistutaan hätätilanteessa.No jos on yhteinäinen ohjaamo ja matkustamo, niin silloinhan on vähintään 3 ikkunaa :)
SIsäkahvat on helppo laittaa "pakuun" tommoseen "kuorma-autoon" paljon vaikeampi
No patkoja saa ikeasti
Entä mimmoinen ilmanvaihdon sinä vaatisit? avattava ikkuna?
No saahan niitä tarralla liimattavia LED valoja vaikka Biltemasta
Jaa, ei saisi olla "perälautaa" miten sitten keikkabussit, ne kun on oikeasti "asuntoautoja" niin sisustukselta, kuin varustukseltakin?
Ja kyllä mä tiedän mitä ajat takaa, sitä että katsastajan tulisi katsoa KOKONAISUUTTA, mutta laki nyt ei voi ikinä sanoa että auton tulee olla tarpeeksi "asuntoautomainen" esim. omassa asuntoautossa on liesi, lavuaari yms. oven edessä, pieni aukko vain josta pääsee ulos, muuten auto taasen asuntoautomainen
- kuspää
Kummallista touhua. Ensin täällä vaaditaan tarkkoja sääntöjä, sitten joku vatipää katsuri niitä noudattaa ja taas valitetaan kun löytyy neljä valovikaa ja tulee hylkäys.
- Äläs huoli
LAKIKIRJA sanoo matkailuautosta että pitää olla seuraavat varustee:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Joten mikä ongelma? ainoastaan istuin uupuu kuvaushetkellä - autoveropois
Vika ei ole autossa, katsastajassa eikä myyjässä. Vika on Suomen AUTOVEROTUKSESSA.
- vero pois
loppuisi kikkailu eri ajoneuvoluokkien kanssa. Kukin ajaisi sellaisella autolla kun on tarvis.
- fref ef e
Onhan se väärin että sama auto voi olla
Linja-auto (ei dieselveroa eikä autoveroa)
Kuorma-auto (ei autoveroa, pieni dieselvero)
Asunto-auto (ei autoveroa, pieni dieselvero)
Pakettiauto (Pieni autovero, pieni dieselvero)
Henkilöauto (täysi autovero, ja täysi dieselvero)
Ja lisäksi nopeudet on noissa 80-120km/h ja ajokortiksi vaaditaan B tai D1 tai C1 vaikka auto olisi käytännössä sama, sisustuksessa vain vähän eroa...
Eli laki on pielessä siinä kohtaa kun jollain keittolevyllä ja vanerilla saa pudotettua autoveron kokonaan pois esim. 9 paikkaisesta henkilöautosta- Autoilija vai?
9 paikkaisessa henkilöautossa on sen verran vähän tilaa että ei matkailuauton teko ole ihan helpoimmasta päästä. Uudessa ohjeessa luki että säilytystiloiksi ei riitä penkin alla olevat vetolaatikot. Vaan vaatii kunnon kaapin tms. Sitten taas jonkinlainen penkkien alla oleva iso kannellinen arkku taas käy. En tosin muista milloin viimeksi olisin nähnyt esim. takarivin olevan istuinosaltaan arkun kansi. Ne on aika vanhoja vehkeitä missä sellaisia olen nähnyt. Toki voi niitä uusissakin olla en mene väittämään vastaan.
Mielestäni tässä kohtaa laki ei ole kyllä väärässä koska valmistaja on se joka määrittää auton massat. Jos he myyvät autoa niin että sen saa käytännössä identtisenä sekä alle 3500kg massalla että yli 3500 kg massa niin onko laki silloin virheellinen vai valmistajan ajatusmaailma? - jousipunkka
Autoilija vai? kirjoitti:
9 paikkaisessa henkilöautossa on sen verran vähän tilaa että ei matkailuauton teko ole ihan helpoimmasta päästä. Uudessa ohjeessa luki että säilytystiloiksi ei riitä penkin alla olevat vetolaatikot. Vaan vaatii kunnon kaapin tms. Sitten taas jonkinlainen penkkien alla oleva iso kannellinen arkku taas käy. En tosin muista milloin viimeksi olisin nähnyt esim. takarivin olevan istuinosaltaan arkun kansi. Ne on aika vanhoja vehkeitä missä sellaisia olen nähnyt. Toki voi niitä uusissakin olla en mene väittämään vastaan.
Mielestäni tässä kohtaa laki ei ole kyllä väärässä koska valmistaja on se joka määrittää auton massat. Jos he myyvät autoa niin että sen saa käytännössä identtisenä sekä alle 3500kg massalla että yli 3500 kg massa niin onko laki silloin virheellinen vai valmistajan ajatusmaailma?Auton kokonaismassa on 3500 kg. Lisäämällä taka-akseliston lehtijousipakkaan yhden 30 cm lisälehden auton kokonaismassa nousee arvoon 3600 kg. Käytännössähän autot ovat samanlaiset. Autonvalmistajathan tekevät sellaisia autoja, jotka menevät kaupaksi. Jos auton määrittely tehdään verotuspohjaiseksi, johonkinhan kohtaan rajat tulee asettaa.
- wqdwqedqwe
Autoilija vai? kirjoitti:
9 paikkaisessa henkilöautossa on sen verran vähän tilaa että ei matkailuauton teko ole ihan helpoimmasta päästä. Uudessa ohjeessa luki että säilytystiloiksi ei riitä penkin alla olevat vetolaatikot. Vaan vaatii kunnon kaapin tms. Sitten taas jonkinlainen penkkien alla oleva iso kannellinen arkku taas käy. En tosin muista milloin viimeksi olisin nähnyt esim. takarivin olevan istuinosaltaan arkun kansi. Ne on aika vanhoja vehkeitä missä sellaisia olen nähnyt. Toki voi niitä uusissakin olla en mene väittämään vastaan.
Mielestäni tässä kohtaa laki ei ole kyllä väärässä koska valmistaja on se joka määrittää auton massat. Jos he myyvät autoa niin että sen saa käytännössä identtisenä sekä alle 3500kg massalla että yli 3500 kg massa niin onko laki silloin virheellinen vai valmistajan ajatusmaailma?Esim. Fiat Ducato voi olla 3300kg 3500kg tai 3510kg
Ja ei ne vanerit, ja keittolevy takalaatikkoon paljoa vaadi, mutta säästää kymmeniä tuhansiad
- runkku56
kyseinen auto on matkailuauto ihan selvästi ,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja6814015Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va115593Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1545511Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu2005099SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1154366"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste873581Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan123381Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1093068HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.152995Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan552577