Vaelluspäivän päätteeksi olisi hienoa saada kenkiin kerääntynyt kosteus pois.
Käytän vaellussukkia ja kengät ovat Goretexia. Yhdestä jutusta luin että joku on jopa tuikkukynttilän laittanut kenkään palamaan, kosteutta haihduttamaan. Mun pieniin naisen kenkiin en taida uskaltaa tiukkua laittaa, olis tarkoitus käyttää kenkiä vielä seuraavanakin päivänä;) Kengän kuivatusvinkkejä kaipailisin vaellusreissulle, saattaa nimittäin olla muutenkin aika kosteat oltavat Lapissa, jos säätiedotukseen on uskominen...
Kengät kuiviksi
17
9511
Vastaukset
- lienetkö tosissasi?
lapsiperheissä toimii sanomalehtipaperi, joka työnnetään illalla kenkiin - aamuun mennessä kosteus on imeytynyt lehtiin...
- Jakke _/"\_
Kyllä ainakin koleahkolla ja kostealla säällä on ilman tulia hankala kenkiä kuivaksi saada jos ne niin on päässyt kostumaan. Kenkään en tulta laittaisi, ja kengän ulkopuolellekin erittäin varovasti (MAX kädenlämpö).
Ennemmin, jos jalka tuppaa kostumaan, ota mukaan senverran vaihtosukkia että saat vaikka puolessavälissä päivää vaihdettua kuivat sukat. Illalla pohjalliset pois ja makuupussiin sukkien kanssa kuivumaan. Myös kaksia pohjallisia voi kuljettaa mukana jolloin toisia voi kuivatella ainakin hiukan päivänaikana. Jos ei sada niin (ruoka)tauoilla kengät pois jalasta ja sandaalit tms. tilalle.
Noilla pitäisi pärjätä tarpeeksi. - *Nilla
kikka on sellainen, että jos nuotiota pidätte, niin laitat sopivan kokoisia (pieniä) kiviä lämpiämään sinne nuotioon tai vierelle. Sitten kun ne on riittävän kuumia, niin saappaaseen sisälle. Itse olen käyttänyt sormenpään kokoisia pikkukiviä, jotka olen pannarilla kuumentanut, ja sitten kenkään kaadettuna huljutellut kenkää eestaas niin, ettei kivet pääse polttamaan kenkää tai vuorausta. Systeemi toimii hyvin, ihan kuin sellainen säköllätoimiva saapaskuivuri.
Rahallista vastuuta en kuitenkaan vinkistäni ota...! :)- Tiinu taas
Toi saattais tepsiäkin! Voittaa ainakin tuon tuikkuidean, jonka jostain kuulin, heh ;)
Kiviä ei kovin kuumiksi varmaan uskalla lämmittää, mutta sellaisiksi sopivan lämpimiksi kuitenkin.
Kiitti vinkistä! - Vincet
Tiinu taas kirjoitti:
Toi saattais tepsiäkin! Voittaa ainakin tuon tuikkuidean, jonka jostain kuulin, heh ;)
Kiviä ei kovin kuumiksi varmaan uskalla lämmittää, mutta sellaisiksi sopivan lämpimiksi kuitenkin.
Kiitti vinkistä!kivet voi myös lämmittää/keittää kattilassa, jonka jälkeen kivet kuivataan ja laitetaan esim. sukan tai kankaan sisälle ja sitten kenkään kenkää kuivattamaan
- vanha partiolainen
Tiinu taas kirjoitti:
Kiitti vinkistä!Älä laita gore-tex kenkään kuumia kiviä, sillä gore-tex laajenee jo 60-70 celsiuksen lämpötilassa, eikä kalvo enää sitten ole vedenpitävä. Kumppareihin nämä kivet toimivat oikein hyvin.
- Eräwallu
vanha partiolainen kirjoitti:
Älä laita gore-tex kenkään kuumia kiviä, sillä gore-tex laajenee jo 60-70 celsiuksen lämpötilassa, eikä kalvo enää sitten ole vedenpitävä. Kumppareihin nämä kivet toimivat oikein hyvin.
Erä -lehti No 10 2004 ja sieltä sivuilta 18 ja 19 löytyy melkoisen pätevä apuväline tuohon kuivatusongelmaan,ainoa haittapuoli on paino.
Omaa kokemusta ei tuosta vielä ole mutta kohtapuolin kyllä.
E-Wallu - vaeltaja
Eräwallu kirjoitti:
Erä -lehti No 10 2004 ja sieltä sivuilta 18 ja 19 löytyy melkoisen pätevä apuväline tuohon kuivatusongelmaan,ainoa haittapuoli on paino.
Omaa kokemusta ei tuosta vielä ole mutta kohtapuolin kyllä.
E-Walluainakin kumisaappaissa toimii hyvin ja lisäksi valaisee pimeässa.
Siis jos vettä mennyt saappaisiin niin muulla tavoilla ei kuivatus oikein onnistu, mutta kuivia sukkia vaihtamalla voi märilläkin kengillä kulkea. - Eräwallu
vaeltaja kirjoitti:
ainakin kumisaappaissa toimii hyvin ja lisäksi valaisee pimeässa.
Siis jos vettä mennyt saappaisiin niin muulla tavoilla ei kuivatus oikein onnistu, mutta kuivia sukkia vaihtamalla voi märilläkin kengillä kulkea.>muulla tavoin ei kuivatus oikein onnistu.
Jäikö tuo yläpuolella oleva viesti lukematta vai jäikö se ymmärtämättä ?
Saat toki tehdä vaikka "nuotion" omiin jalkineisiisi mutta itse en tuota tekisi,kuten en herra paratkoon kehoittaisi muitakaan noin menettelemään.
En myöskään laittaisi kuumia kiviä jalkineisiini kuten en myöskään paista niitä nuotiolla ovat sitten mitä materiaalia tahansa.
Tuo ensimmäisessä viestissäni oleva apuväline on ensimmäinen järkevä ratkaisu tuohon kuivausongelmaan ja itse tulen mieluusti tuon lisäpainon kantamaan.
E-Wallu - vaeltaja
Eräwallu kirjoitti:
>muulla tavoin ei kuivatus oikein onnistu.
Saat toki tehdä vaikka "nuotion" omiin jalkineisiisi mutta itse en tuota tekisi,kuten en herra paratkoon kehoittaisi muitakaan noin menettelemään.
En myöskään laittaisi kuumia kiviä jalkineisiini kuten en myöskään paista niitä nuotiolla ovat sitten mitä materiaalia tahansa.
Tuo ensimmäisessä viestissäni oleva apuväline on ensimmäinen järkevä ratkaisu tuohon kuivausongelmaan ja itse tulen mieluusti tuon lisäpainon kantamaan.
E-Wallumikä se painava menetelmä on kun ei erälehti tule minulle.
Tuikkukynttilät ei kuumenna kenkiä liikaa ja käytännössä toimii koska ei paina paljoa. - *Nilla
Eräwallu kirjoitti:
>muulla tavoin ei kuivatus oikein onnistu.
E-Walluimee aika huonosti kosteutta, kun sen paperi on päällystettyä... sehän se vinkkisi oli vai? :)
Ainakin itse pyrin kulkemaan mahdollisimman kevyellä kantamuksella ja käytän mielummin luonnon tarvekaluja kaikenmaailman turhakkeiden sijasta. Toki meitä on joka lähtöön... - Erävallu
*Nilla kirjoitti:
imee aika huonosti kosteutta, kun sen paperi on päällystettyä... sehän se vinkkisi oli vai? :)
Ainakin itse pyrin kulkemaan mahdollisimman kevyellä kantamuksella ja käytän mielummin luonnon tarvekaluja kaikenmaailman turhakkeiden sijasta. Toki meitä on joka lähtöön...Myös itse pyrin mahdollisimman pieneen painoon siinä olen samoilla linjoilla.
Joskus vain tulee tilanteita jolloin hyvän ja mukavuutta lisäävän tuotteen lisäpaino on hyväksyttävissä,näin ainakin itselläni.
Toisilla ihmisillä tuo hien eritys (myös jaloissa) on voimakkaampaa kuin toisilla,siksi olen tuskaillut tuon asian kanssa ja tietyn merkkisiä vaellussaappaita en pysty käyttämään ollenkaan,esimerkkinä vaikka Nokia.
Kivi on luonnon tarvekalu kuten tulikin,kiven voit pomia laillisesti mutta tuo nuotio jolla kivi lämmitetään meneekin jo laittomuuden puolelle (poislukien sitä varten olevat nuotiopaikat).
Toisekseen avotunturissa tuon nuotion tekeminen ei ole kovinkaan yksinkertainen asia (ei ainakaan kostealla kelillä).
Laitan linkin kyseisen "turhakkeen" lähempää tarkastelua varten.
http://www.finscoop.fi/
Etsi Dytsone kuivauspussit.
Ensimmäisen viestin kirjoitusvaiheessa en moisia "turhakkeita" omistanut mutta nyt kylläkin,käyttökokemus (omakohtainen) on kuitenkin vielä niin minimaalinen etten halua antaa mitään kommentteja.
Kyseisessä Erä-lehdessä no. 10 - 2004 on tosiaan artikkeli sivuilla 18 ja 19 kyseisestä tuotteesta käyttökokemuksineen,kenellä ei muuten ole mahdollisuus tuota artikkelia lukea niin kyseistä julkaisua on myös hyvin yleisesti kirjastoissa. - *Nilla
Erävallu kirjoitti:
Myös itse pyrin mahdollisimman pieneen painoon siinä olen samoilla linjoilla.
Joskus vain tulee tilanteita jolloin hyvän ja mukavuutta lisäävän tuotteen lisäpaino on hyväksyttävissä,näin ainakin itselläni.
Toisilla ihmisillä tuo hien eritys (myös jaloissa) on voimakkaampaa kuin toisilla,siksi olen tuskaillut tuon asian kanssa ja tietyn merkkisiä vaellussaappaita en pysty käyttämään ollenkaan,esimerkkinä vaikka Nokia.
Kivi on luonnon tarvekalu kuten tulikin,kiven voit pomia laillisesti mutta tuo nuotio jolla kivi lämmitetään meneekin jo laittomuuden puolelle (poislukien sitä varten olevat nuotiopaikat).
Toisekseen avotunturissa tuon nuotion tekeminen ei ole kovinkaan yksinkertainen asia (ei ainakaan kostealla kelillä).
Ensimmäisen viestin kirjoitusvaiheessa en moisia "turhakkeita" omistanut mutta nyt kylläkin,käyttökokemus (omakohtainen) on kuitenkin vielä niin minimaalinen etten halua antaa mitään kommentteja.
Kyseisessä Erä-lehdessä no. 10 - 2004 on tosiaan artikkeli sivuilla 18 ja 19 kyseisestä tuotteesta käyttökokemuksineen,kenellä ei muuten ole mahdollisuus tuota artikkelia lukea niin kyseistä julkaisua on myös hyvin yleisesti kirjastoissa.kätsyltä! ;)
"Kostealla" reissulla et siis tarvitse kuin pari pussia per päivä (esm. parin viikon reissulla 28 kpl), ellet sitten kanna mukanasi MIKROAALTOUUNIA tai LÄMPÖPATTERIA kuivataksesi kuivauspussit!
Samantapaisia on kokeiltu ja leluiksi huomattu... Toimivat jotenkuten siällä kuivissa oloissa, mutta ulkona kosteassa ilmassa, saati sitten sadeolosuhteissa, tulos on yhtä tyhjän kanssa, kiteiden imettyä itsensä jo ilmasta riittävästi kosteutta.
Kokeilukohteina ovat olleet mm. perhokalastussaappaat ja - housut sekä sukelluspuvut. - pussit
Erävallu kirjoitti:
Kyseisessä Erä-lehdessä no. 10 - 2004 on tosiaan artikkeli sivuilla 18 ja 19 kyseisestä tuotteesta käyttökokemuksineen,kenellä ei muuten ole mahdollisuus tuota artikkelia lukea niin kyseistä julkaisua on myös hyvin yleisesti kirjastoissa.Eiköhän tuon taikapussin sisältö liene apteekista ostettavaa silicageeliä. Ehkä lisätty jotain että voidaan puhua jostain ihmeaineesta. Kyllä se on ihan toimiva juttu, mutta ei sillä valtameriä kuivateta. Ja ne kengät pitää olla suljetussa tilassa tai muuten se aine kyllästyy ulkoilmasta, eli siitä kosteudesta joka siihen helpoiten imeytyy. Kyllä se aine myös kuivalla aurinkoisella säällä luovuttaakin sitä kosteutta pois itsestään. Epäilen tuossa mittakaavasssa toimivuutta painoonsa nähden, vaikka kyllähän ne kuumat kivetkin painaa. :-D
- Juuso
Erävallu kirjoitti:
Kyseisessä Erä-lehdessä no. 10 - 2004 on tosiaan artikkeli sivuilla 18 ja 19 kyseisestä tuotteesta käyttökokemuksineen,kenellä ei muuten ole mahdollisuus tuota artikkelia lukea niin kyseistä julkaisua on myös hyvin yleisesti kirjastoissa.Ovat näemmä keksineet vanhalle glauber suolalle uuden käyttöidean ja nimen. Niitähän löytää pienen pussin sieltä ja täältä pakkauslaatikoista.
Joskus on tullut itsekin kuivaultua kenkiä nöösipoikana töissä ollessa, sähköfirmassa kun sitä suolaa oli säkeittäin. Taisivat käyttää muunjan huohotinilman kuivaukseen. - Eräwallu
Juuso kirjoitti:
Ovat näemmä keksineet vanhalle glauber suolalle uuden käyttöidean ja nimen. Niitähän löytää pienen pussin sieltä ja täältä pakkauslaatikoista.
Joskus on tullut itsekin kuivaultua kenkiä nöösipoikana töissä ollessa, sähköfirmassa kun sitä suolaa oli säkeittäin. Taisivat käyttää muunjan huohotinilman kuivaukseen.Hankittu tosiaan on ja käyttökokemus tulee sitten käytön myötä.
Minulle noilla on käyttöä vaikka kuivilla kesäilmoilla ja puhumattakaan talvesta jolloin se ilma vasta kuivaa voi ollakkin.
Yksi käyttökohde tulee varmasti olemaan pelastuspuvun saappaiden kuivatus,tuo tapahtuu sisätiloissa jolloin tuo ilmankosteus on myöskin pieni.
Perhokalastussaappaat ? no jaa itse käytän kenkiä ja eivät nuo ikinä ehdi oikein kuivua eikä niiden tarvitsekkaan,talvella saavat rauhassa kuivua jos aina silloinkaan.
E-Wallu
- jnr
On olemassa tuikkukynttilöitä jotka ovat vartavasten tarkoitettu kenkien kuivatteluun, eli eivät todellakaan ole niitä normaaleita tuikkukynttilöitä vaan pienempiä, palavat pienemmällä liekillä jne. Itse en ole niitä käyttänyt mutta monet ovat niitä käyttäneet ja kehuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937968
- 403812
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321093Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281033Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10810Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31802Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749