Kanarialla tärisee taas

Kiittäen

Saisiko asiaa paremmin tuntevilta lisätietoja

11

1696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maa vapisee

      Tänään oli vähän vaille 18. ensimmäisen kerran 5,1 mb järistys El Hierron pohjoispuolella. Niin voimakasta ei ole ollut 4 vuotena, jotka olen asunut täällä. Muutama päivä sitten alkoi olla järistyksiä, ensin n. 50/päivä, sitten 100/päivä, eilen oli hijaisempaa. Geologit eri maista tutkivat tapahtumia koko Kanariansaarten alueella ja ovat todenneet, että magmakammio saarten alla pullistuu yhä enemmän, taisikohan olla 6 cm viikossa. Siis magma pyrkii hitaasti ylöspäin.
      Tässä on Espanjan Geologisen viraston sivu:

      http://www.ign.es/ign/layoutIn/sismoListadoTerremotos.do?zona=1&cantidad_dias=10

      Tätä sivua voi käyttää tietojen saamiseksi koko maailmasta. Eniten on järistyksiä Tyynen meren ympärillä (Filippiinit, Japani, Venäjän saaret pohjoisessa, Alaska ja koko Pohjois-ja Etelä-Amerikan länsipuoleltaja (Mexico, Colombia, Peru). Sitten menee järistysvyö Filippiineiltä Intian yli Välimeren alueelle ja sieltä Kanarialle. Mys keski-Afrikassa puhisevat vanhat tulivuoret.

      • maa vapisee-lisäys

        Tässä vielä hyvän journalistin kokemukset ihan paikan päältä. Hän asuu vuorotellen El Hierrolla ja La Palmalla: Googlelta esim. saa automaattiset käännökset, jos on ottanut sen palvelun Googlelta:

        http://elhierro1.blogspot.com.es/


    • jihuups

      ja muutes, kyseinen järistys tuntui Teneriffallakin asti, monet sen tunsi. oli nk. semmonen "täräys"..

      • don Luis

        Minä kävin pöntöllä kykkimässä. Siitä pamaus ja maan tärinä johtui. Maha sekaisin. Ei sovi paikalliset ruoat minulle ja ens kerralla otan hernerokkaa ja ruisleipää mukaan enemmän. HK:n sinistäkin olisi voinut ottaa enemmän kuin 6 lenkkiä koska ne ovat jo loppuneet nekin. Kananmunia otin kuuden kappaleen paketin koska kuvittelin että niitä saa täältä Inglesista. Ei niitä missään myydä. Vinkkinä siis matkalaisille että suomesta omat eväät mukaan.


      • -tölsten-

        Mä häpeen teidän puolesta. Pitikö teidän pölhö-kustaitten ihan ihmisten ilmoille mennä pilaamaan härmlandilaisten viimeinenkin se vähäinen maine mikä vielä oli jäljellä? Oisitte vaan suosiolla pysyneet siellä Taka-hikiällä ja kantaneet pimeen tultua Siwasta kaljat ja hk:n siniset kotio. -Eihän tässä teidän pösilöitten jäliltä ilkiä Kanariallekaan enään matkustaa, paitsi jos ootte kertoneet olevanne ruotsalaisia.


      • paikallista ruokaa
        don Luis kirjoitti:

        Minä kävin pöntöllä kykkimässä. Siitä pamaus ja maan tärinä johtui. Maha sekaisin. Ei sovi paikalliset ruoat minulle ja ens kerralla otan hernerokkaa ja ruisleipää mukaan enemmän. HK:n sinistäkin olisi voinut ottaa enemmän kuin 6 lenkkiä koska ne ovat jo loppuneet nekin. Kananmunia otin kuuden kappaleen paketin koska kuvittelin että niitä saa täältä Inglesista. Ei niitä missään myydä. Vinkkinä siis matkalaisille että suomesta omat eväät mukaan.

        Tänään luin jutun Ilta-Sanomista että ruisleipä ei sovi kaikille. Kannattaisiko etsiä niitä paikallisia ruokakauppoja niin massu toimisi. Saa sitä ruokaa täältäkin kaupoista. Hyvää on. Ei aina kannata olla vain sen suomesta kannetun ruoan varassa.

        Tässä linkki ruisleipäuutiseen: http://www.ruokala.net/uutiset/syotko-sinakin-moni-suomalainen-pahentaa-tajuamattaan-vatsaongelmiaan-talla-ruoka-aineella/1288603271284


      • Matkailija jo 42v.
        -tölsten- kirjoitti:

        Mä häpeen teidän puolesta. Pitikö teidän pölhö-kustaitten ihan ihmisten ilmoille mennä pilaamaan härmlandilaisten viimeinenkin se vähäinen maine mikä vielä oli jäljellä? Oisitte vaan suosiolla pysyneet siellä Taka-hikiällä ja kantaneet pimeen tultua Siwasta kaljat ja hk:n siniset kotio. -Eihän tässä teidän pösilöitten jäliltä ilkiä Kanariallekaan enään matkustaa, paitsi jos ootte kertoneet olevanne ruotsalaisia.

        Juuri näin!!!


      • Granille tammikuussa
        don Luis kirjoitti:

        Minä kävin pöntöllä kykkimässä. Siitä pamaus ja maan tärinä johtui. Maha sekaisin. Ei sovi paikalliset ruoat minulle ja ens kerralla otan hernerokkaa ja ruisleipää mukaan enemmän. HK:n sinistäkin olisi voinut ottaa enemmän kuin 6 lenkkiä koska ne ovat jo loppuneet nekin. Kananmunia otin kuuden kappaleen paketin koska kuvittelin että niitä saa täältä Inglesista. Ei niitä missään myydä. Vinkkinä siis matkalaisille että suomesta omat eväät mukaan.

        Onko käynyt mielessä että jos kannat matkalaukussasi makkaraa suomesta, se joutuu olemaan lämpimässä liian pitkään. Siitä massuvaivat voi johtua. Liiallinen ryypiskely on toinen. Kyllä sieltä kanarialtakin saa ruokaa ja suosittelen tutustumaan paikallisiin ruokiin. San Fernandon puolelta löytyy mahtavia paikallisia ravintoloita, tämä sinulle don Luis tiedoksi.
        Suomalaisille se on jotenkin ihme juttu että kaikki pitää kantaa suomesta voista, hernekeitosta ja makkaroista lähtien. Eikö sitä pärjää edes viikkoa ilman sitä Valion voita?


      • don Luis kirjoitti:

        Minä kävin pöntöllä kykkimässä. Siitä pamaus ja maan tärinä johtui. Maha sekaisin. Ei sovi paikalliset ruoat minulle ja ens kerralla otan hernerokkaa ja ruisleipää mukaan enemmän. HK:n sinistäkin olisi voinut ottaa enemmän kuin 6 lenkkiä koska ne ovat jo loppuneet nekin. Kananmunia otin kuuden kappaleen paketin koska kuvittelin että niitä saa täältä Inglesista. Ei niitä missään myydä. Vinkkinä siis matkalaisille että suomesta omat eväät mukaan.

        Kun näköjään piikkiini kijoitellaan mitä milloinkin,niin käytän kirjattua ninimekkiä toistaiseksi.


      • hoh-hoijakkaa
        Granille tammikuussa kirjoitti:

        Onko käynyt mielessä että jos kannat matkalaukussasi makkaraa suomesta, se joutuu olemaan lämpimässä liian pitkään. Siitä massuvaivat voi johtua. Liiallinen ryypiskely on toinen. Kyllä sieltä kanarialtakin saa ruokaa ja suosittelen tutustumaan paikallisiin ruokiin. San Fernandon puolelta löytyy mahtavia paikallisia ravintoloita, tämä sinulle don Luis tiedoksi.
        Suomalaisille se on jotenkin ihme juttu että kaikki pitää kantaa suomesta voista, hernekeitosta ja makkaroista lähtien. Eikö sitä pärjää edes viikkoa ilman sitä Valion voita?

        Onko nämä tosissaan nämä vastaajat, jotka suosittelevat paikallisia ruokakauppoja? Ei siellä ole. Asuin saarella kymmenen vuotta ja laihduin kuusikymmentä kiloa. Onneksi sentään välillä sukulaiset toivat tullessaan ruisleipiä. Eksoottisesta paikallisesta wienerschnitzelistä ja pizza quattro stagionista en oppinut koskaan pitämään ja terassiravinteleiden muovituolit olivat kiikkeriä. Kauhia paikka, biafralaisillakin oli paremmat oltavat.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      709
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      685
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      31
      565
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe