Nastasankarit

järjetöntä

4 kuukautta pässit jyrsinyt tiestöö nastoilla! Sen on näköistäkin!

51

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valvontaa lisää

      En usko että kovinkaan moni välittää ja / tai ymmärtää. Valtio (veronmaksajat) maksavat kustannukset. Nastat takaavat sen että voi huolette ajaa riskipitoisesti, eli luulla ajavansa turvallisesti.

      Toisaalta itse en uskaltanut luopua nastoista ennen kuin vasta kolme vuotta sitten. Yhtenä syynä oli se että "nastat tasoittavat kelieroja" (se olikin puhdasta bullshittia), toinen oli aloittelevan kuljettajan kokemukset takavetoisella autolla jossa oli nastoittamattomat nastarenkaat. Ei siis nastattomaksi suunniteltu malli, vaan nastarengas ilman nastoja. En siis ollut koskaan kokeillut kitkarenkaita.

      http://www.tirerack.com/images/tires/general/ge_altimax_arctic_ci2_l.jpg

      Nopeus on merkittävin turvallisuustekijä liikenteessä. Harmittavaa, mutta totta. Turvavälitkin voivat olla lyhyempiä hitaammilla nopeuksilla.

      • Huonompi on parempi

        Ei kai autossasi ole jarrujakaan? Ilman niitähän joutuu ajamaan hitaammin ja ajo on siis turvallisempaa.


      • valvontaa lisää
        Huonompi on parempi kirjoitti:

        Ei kai autossasi ole jarrujakaan? Ilman niitähän joutuu ajamaan hitaammin ja ajo on siis turvallisempaa.

        => Ei kai autossasi ole jarrujakaan?

        Itse asiassa niitä tulee käytettyä ehkä turhankin vähän koska useimmiten riittää että nostaa jalan jarrupolkimelta.

        http://motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/taloudellinen_ajotapa/vinkit_ajon_aikana

        "Risteyksiin ja liikennevaloihin tultaessa tai edellä ajavan kääntyessä hidasta moottorijarrutuksella niin, että liikennevalot ehtivät vaihtua tai voit muuten jatkaa ajoasi pysähtymättä."


      • Mitä ne nastapellet nyt sanoo, kun keskieuroopan maissa missä nastat on jo kielletty pidetään vuoristossa hiihtokilpailuja ja mäkihyppykisoja. Mutta meillä nastat jyrsivät paljaita asfaltteja. Onkohan nastakielto väärässä paikassa???


      • Otetaan keväällä sitten kuva nastojen tekemistä urista. Kuka kuvaa syvimmät urat sille minä tarjoan maukkaan lounaan. SOPIIKO???


    • BÖÖÖÖÖÖÖ

      BÖÖÖ BÖÖÖÖ

      • Tyhmä

        Etkö olekin?


    • nastoilla ei hätää

      Taas tyypillinen lepuuttajapellen avaus, kun hätä on suuri niin pitää täältä apua kysellä hermostuneisuuteen, on olemassa lääke siihenkin, hankitte kulkineeseenne oikeat talvirenkaat, nastarenkaat niin ei enää hädänpäivää.
      Tai sitten otatte rohkeasti yhteyttä lääkäriinne ja sanotte mikä teitä vaivaa, tiedän että lääkitys on sama, nastarenkaat.

    • Kolopappanen

      Joo-o, ainoa onni on tiestön kannalta se että vettä sataa niin prkeleesti. Tällöin kitka pienenee ja nastan aiheuttama tuho asfaltille on pienempi. Vastaavaan tilanteeseen pääseminen tiestön kannalta vaatisi kunnon jää- tai lumipinnan, josta nyt ei voi kuin unta nähdä. Eikä voi ns. "normaali" talvinakaan. Voihan olla että tämä on se tulevaisuuden "normaali". Pohjanmaalle on annettu tulvavaroituksia joulukuussa. Ei vttu, miksei minullakin ole nastarenkaita, vaikka venettä enemmän tarvitsisi.

      • the stud

        Toinen onni on se, että kun ei ole lunta, ei ole sitä pahimmillaan renkaanlevyista uraa, jossa melkein kaikki ajavat. Tienpinta siten kuluu tasaisemmin.


      • Porukka ei vaan ymmärrä
        the stud kirjoitti:

        Toinen onni on se, että kun ei ole lunta, ei ole sitä pahimmillaan renkaanlevyista uraa, jossa melkein kaikki ajavat. Tienpinta siten kuluu tasaisemmin.

        Ikävä kyllä vaikkei lunta olekaan niin väittäisin että 90% porukasta ajaa niissä urissa joita teillä on ikävän paljon. Luulisi jo se että niissä urissa oleva runsas vesi ja sen ryöppyminen auton pohjaan ja lokasuojiin herättäisi kuskin kiinittämään huomiota missä kohtaa ajorataa ajaa mutta ei. Siinä urassa vaan on renkaat pizegtävä vaikka auto jopa kiemurtelee ja hakee kun sybä ura renkaita ohjailee. Kun puoli metriä siirryttäisiin sivusuunnassa jommalle kummalle puolelle uria niin tiet urautuisivat selvästi hitaammin tai ainakaan urat ei muodostuisi niin syviksi kuin nuin on käynyt.


      • hervottomia
        Porukka ei vaan ymmärrä kirjoitti:

        Ikävä kyllä vaikkei lunta olekaan niin väittäisin että 90% porukasta ajaa niissä urissa joita teillä on ikävän paljon. Luulisi jo se että niissä urissa oleva runsas vesi ja sen ryöppyminen auton pohjaan ja lokasuojiin herättäisi kuskin kiinittämään huomiota missä kohtaa ajorataa ajaa mutta ei. Siinä urassa vaan on renkaat pizegtävä vaikka auto jopa kiemurtelee ja hakee kun sybä ura renkaita ohjailee. Kun puoli metriä siirryttäisiin sivusuunnassa jommalle kummalle puolelle uria niin tiet urautuisivat selvästi hitaammin tai ainakaan urat ei muodostuisi niin syviksi kuin nuin on käynyt.

        Noista raide-fanaatikoista voisi tulla hyvää kuskiainesta VR:lle, paitsi että hehän juuri eivät yhtään ajattele ajamistaan vaan mennään vanhoilla muistijäljillä eli käytännössä horroksessa.


      • diipadaii

        Pappa hei, vasta uutisissa kerrottiin että tämä on pahin mahdollinen keli asfaltin kulumisen kannalta, eli vesisade.
        Onneksi on kitkat alla.


    • Per Saukko

      1,5 v sitten ostin uuden auton ja elämäni ensimmäiset kitkat. Vielä ei ole tarvinnut katua ja totisesti tänä "talvena" täällä pk-seudulla on nastat sulaa hulluutta.
      Ne jotka eivät ole kitkoilla koskaan ajaneet, eivät osaa kuvitellakaan miten hyvät ne on, sama koski minua itseäni myös ja nyt ihmettelen miksen ole aiemmin uskaltanut kokeilla kitkoja.
      Suosittelen, en ole jäänyt (viime talvena siis) kiinni edes löysässä lumessa ylämäessä ja jäisellä tiellä missä on vesikalvo ei pidä nasta yhtään paremmin, olen sen kokenut ajettuani ensin 30 v nastoilla.
      Kaikki on kiinni ajotavasta.

    • turhaan vänkäät

      Onhan se noinkin, vaikka provo. Juttu nyt vain on niin, että autoilijoilla on kesä- ja talvirenkaat. Talvirenkaita on lain mukaan käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun riippumatta kelistä. Nastarenkaat ovat sallitut ja yleisesti myös suositellut.

      Syy on siis lainsäädännössä.

    • kertokaa joskus

      4 kuukautta pässit lepuuttajapellet huutaneet täällä että nastat tuhoaa tiet, mitenkä sen olette havainneet, kertokaa jos pystytte, jään odottamaan kertomuksianne, ja ne on sitten perustuttava faktaan eikä teidän vainoharhaisiin aisteihinne eikä mutu tuntemuksiin.

      • Että viitsinkin

        Siinä vaiheessa kun nastoja alkoi olla (ei vielä hiekoitusta tai suolausta), auton tuulilasi ja pellit saivat sen harmaan likakelmun, jota ei kesäisin näe. Kostealla säällä suojateiden valkoiset seepraviivat ruskean likaisia. Henkilöauton raideleveyden mittaiset urat asfaltissa. Ja lopuksi yleisesti ja erityisesti, johan sen sanoo tyhmemmänkin järki, että metalli on kovempaa kuin asfaltti.


      • kyllä sen arvasin
        Että viitsinkin kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun nastoja alkoi olla (ei vielä hiekoitusta tai suolausta), auton tuulilasi ja pellit saivat sen harmaan likakelmun, jota ei kesäisin näe. Kostealla säällä suojateiden valkoiset seepraviivat ruskean likaisia. Henkilöauton raideleveyden mittaiset urat asfaltissa. Ja lopuksi yleisesti ja erityisesti, johan sen sanoo tyhmemmänkin järki, että metalli on kovempaa kuin asfaltti.

        Siis kuitenkin pelkkää mutua, mitenlie arvasin ettei löydy mitään faktaa.


      • kateellisa ne vaan
        kyllä sen arvasin kirjoitti:

        Siis kuitenkin pelkkää mutua, mitenlie arvasin ettei löydy mitään faktaa.

        kun pitää aina ränkyttää kitka sitä nasta tätä.
        Ei ne kaikilla aloittelijoilla ole omatkaan asiat aina niin tiptop ja viinatkin meinaa loppua kaapista...


      • Kitkailevat nastat
        kyllä sen arvasin kirjoitti:

        Siis kuitenkin pelkkää mutua, mitenlie arvasin ettei löydy mitään faktaa.

        Ihan selvää faktaahan yllä kaveri kirjoitti. Nastat syö ne urat asfalttiin. Se on kiistaton tosiasia. Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään. Mulle on aivan sama millä kukakin ajaa mutta nastat rouhii ne urat ja kitkoilla ei pelkällä liukkaalla jäällä saada samaa pitoa kuin nastoilla. Siis m8lempi parempi.


      • että mistä ne oikein
        Kitkailevat nastat kirjoitti:

        Ihan selvää faktaahan yllä kaveri kirjoitti. Nastat syö ne urat asfalttiin. Se on kiistaton tosiasia. Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään. Mulle on aivan sama millä kukakin ajaa mutta nastat rouhii ne urat ja kitkoilla ei pelkällä liukkaalla jäällä saada samaa pitoa kuin nastoilla. Siis m8lempi parempi.

        Tuo urajuttu kiinnostaa senverran että kuinka ne urat oli syntynyt jo runsaasti ennen talvirengaskautta, eli jo syyskuussa oli urat.


      • nasta kuvassa
        Kitkailevat nastat kirjoitti:

        Ihan selvää faktaahan yllä kaveri kirjoitti. Nastat syö ne urat asfalttiin. Se on kiistaton tosiasia. Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään. Mulle on aivan sama millä kukakin ajaa mutta nastat rouhii ne urat ja kitkoilla ei pelkällä liukkaalla jäällä saada samaa pitoa kuin nastoilla. Siis m8lempi parempi.

        " Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään."

        Ai teillä on muija se kokeneempi kuski. Ei siinä mitään, miehekäs tunnustus. Tai sitten saneltu.


      • .. .. .
        nasta kuvassa kirjoitti:

        " Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään."

        Ai teillä on muija se kokeneempi kuski. Ei siinä mitään, miehekäs tunnustus. Tai sitten saneltu.

        Kakkosautossahan on yleensä ne paskat renkaat..


      • Kitkailevat nastat
        nasta kuvassa kirjoitti:

        " Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään."

        Ai teillä on muija se kokeneempi kuski. Ei siinä mitään, miehekäs tunnustus. Tai sitten saneltu.

        No sulla on näköjään luetun ymmärtämisvaikeuksia. Luepa kirjoitukseni vielä muutamaan kergaan uudestaan ja yritä ymmärtää lukemasi. Jooko?


      • voisiko olla niin?????
        että mistä ne oikein kirjoitti:

        Tuo urajuttu kiinnostaa senverran että kuinka ne urat oli syntynyt jo runsaasti ennen talvirengaskautta, eli jo syyskuussa oli urat.

        Voisiko olla niin että edellisen talven urat ne siellä syksylläkin jo oli näkyvissä? Voisiko olla niin?


      • Kokenut Rengas
        nasta kuvassa kirjoitti:

        " Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään."

        Ai teillä on muija se kokeneempi kuski. Ei siinä mitään, miehekäs tunnustus. Tai sitten saneltu.

        Miten se kokemus tai kokemattomuus vaikuttaa renkaiden valintaan?? Tekeekö jokin rengas kuljettajasta kokeneen ja joku toinen taas kokemattoman kuljettajan?


      • että mistä ne oikein
        voisiko olla niin????? kirjoitti:

        Voisiko olla niin että edellisen talven urat ne siellä syksylläkin jo oli näkyvissä? Voisiko olla niin?

        Ei voi olla, elokuussa päällystettyjä teitä. Siis kuukaudessa tulee normaalipainaumia, ei todellakaan nastojen aiheuttamia.


      • .. .. .
        Kitkailevat nastat kirjoitti:

        No sulla on näköjään luetun ymmärtämisvaikeuksia. Luepa kirjoitukseni vielä muutamaan kergaan uudestaan ja yritä ymmärtää lukemasi. Jooko?

        " Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään."

        Niinhän tossa selvästi lukee, kakkosautossa kitkat.....

        Naiset pärjäävät yllättävän paskoilla renkailla muutenki, eikä pelkästään sun muijasi....


      • Kitkailevat nastat
        .. .. . kirjoitti:

        " Mulla on perheen "pääautossa" nastat mutta muija ajaa kakkosautolla kitkarenkailla ja niillä pärjää ihan hyvin ei siinä mitään."

        Niinhän tossa selvästi lukee, kakkosautossa kitkat.....

        Naiset pärjäävät yllättävän paskoilla renkailla muutenki, eikä pelkästään sun muijasi....

        Missä kohtaa väitin että vain minun muijani pärjää kitkoilla ja muut ei??? Missä kohtaa vöitin että kitkarenkaat olisi jotenkin huonot ja niillä pärjätäkseen tarvii parempaa ajitaitoa kuin nastoilla?? Et siis vieläkään ymmärtänyt kirjoitukseni sisältöä.


      • Ihmettä minusta
        Kokenut Rengas kirjoitti:

        Miten se kokemus tai kokemattomuus vaikuttaa renkaiden valintaan?? Tekeekö jokin rengas kuljettajasta kokeneen ja joku toinen taas kokemattoman kuljettajan?

        Hyvä kysymys. Minäkin olen ihmetellyt kytkentää ajotaidon ja talvirenkaiden (nasta, kitka) pito-ominaisuuksien osalta. Kitkojen nastoihin verrattuna muka yhtä hyviä tai jopa paremmiksi väitettyjä talviominaisuuksiensa perustellaan jatkuvasti paremmalla ajotaidolla.
        Mitenkään rengasvalmistajat ovat osanneet yhdistää nuo jutut kitkarenkaisiin? Ja vain kitkarenkaisiin. Samat rengasvalmistajat tekevät sekä nasta- että kitkarenkaita...


      • nastoitta tänäänkin
        Ihmettä minusta kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Minäkin olen ihmetellyt kytkentää ajotaidon ja talvirenkaiden (nasta, kitka) pito-ominaisuuksien osalta. Kitkojen nastoihin verrattuna muka yhtä hyviä tai jopa paremmiksi väitettyjä talviominaisuuksiensa perustellaan jatkuvasti paremmalla ajotaidolla.
        Mitenkään rengasvalmistajat ovat osanneet yhdistää nuo jutut kitkarenkaisiin? Ja vain kitkarenkaisiin. Samat rengasvalmistajat tekevät sekä nasta- että kitkarenkaita...

        => Minäkin olen ihmetellyt kytkentää ajotaidon

        Ajotaito on määrittelykysymys. Yksi tärkeimpiä on ennakointi ja se ettei ota sellaisia riskejä joissa ajetaan sekä pitokyvyn että osaamisen rajoilla. Se ei siis tarkoita että olisi nopea tai kykenisi ajamaan sivuluisussa.

        Nastarenkailla puolestaan halutaan antaa nastoille vastuu pidosta, eli sen sijaan että hidastetaan mutkaan (kyytikin miellyttävämpää) uskotaan että tienpintaa kuluttavat metallipiikit takaavat riittävän pidon.

        http://www.ajotapa.eu/index.php?page=ajotapa

        "Ennakoiva autoilija ajattelee liikenteessä siten, että hän miettii omaa tilannettaan 10 sekunnin päähän."

        Toisaalta osti sitten kummat renkaat tahansa on asenne se olennaisin. Itse en saa nastoista mitään etua koska en ajaessani ylitä kitkarenkaan pitorajaa.

        Kesälläkin (29.5.2013) ajetaan ketjukolareita, eli yksinään nastat eivät takaa turvallisuutta:

        http://www.pohjalainen.fi/uutiset/poliisiuutiset/ketjukolari-pohjantien-liittymassa-1.1397627


      • oletpas sanonko mikä
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        => Minäkin olen ihmetellyt kytkentää ajotaidon

        Ajotaito on määrittelykysymys. Yksi tärkeimpiä on ennakointi ja se ettei ota sellaisia riskejä joissa ajetaan sekä pitokyvyn että osaamisen rajoilla. Se ei siis tarkoita että olisi nopea tai kykenisi ajamaan sivuluisussa.

        Nastarenkailla puolestaan halutaan antaa nastoille vastuu pidosta, eli sen sijaan että hidastetaan mutkaan (kyytikin miellyttävämpää) uskotaan että tienpintaa kuluttavat metallipiikit takaavat riittävän pidon.

        http://www.ajotapa.eu/index.php?page=ajotapa

        "Ennakoiva autoilija ajattelee liikenteessä siten, että hän miettii omaa tilannettaan 10 sekunnin päähän."

        Toisaalta osti sitten kummat renkaat tahansa on asenne se olennaisin. Itse en saa nastoista mitään etua koska en ajaessani ylitä kitkarenkaan pitorajaa.

        Kesälläkin (29.5.2013) ajetaan ketjukolareita, eli yksinään nastat eivät takaa turvallisuutta:

        http://www.pohjalainen.fi/uutiset/poliisiuutiset/ketjukolari-pohjantien-liittymassa-1.1397627

        "Itse en saa nastoista mitään etua koska en ajaessani ylitä kitkarenkaan pitorajaa."

        Ilmankos oletkin tientukkeena.

        "Kesälläkin (29.5.2013) ajetaan ketjukolareita, eli yksinään nastat eivät takaa turvallisuutta"

        Eihän kesällä saa ajaa nastarenkailla.


      • Ihmettä minusta
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        => Minäkin olen ihmetellyt kytkentää ajotaidon

        Ajotaito on määrittelykysymys. Yksi tärkeimpiä on ennakointi ja se ettei ota sellaisia riskejä joissa ajetaan sekä pitokyvyn että osaamisen rajoilla. Se ei siis tarkoita että olisi nopea tai kykenisi ajamaan sivuluisussa.

        Nastarenkailla puolestaan halutaan antaa nastoille vastuu pidosta, eli sen sijaan että hidastetaan mutkaan (kyytikin miellyttävämpää) uskotaan että tienpintaa kuluttavat metallipiikit takaavat riittävän pidon.

        http://www.ajotapa.eu/index.php?page=ajotapa

        "Ennakoiva autoilija ajattelee liikenteessä siten, että hän miettii omaa tilannettaan 10 sekunnin päähän."

        Toisaalta osti sitten kummat renkaat tahansa on asenne se olennaisin. Itse en saa nastoista mitään etua koska en ajaessani ylitä kitkarenkaan pitorajaa.

        Kesälläkin (29.5.2013) ajetaan ketjukolareita, eli yksinään nastat eivät takaa turvallisuutta:

        http://www.pohjalainen.fi/uutiset/poliisiuutiset/ketjukolari-pohjantien-liittymassa-1.1397627

        Noin varmaan on, mutta ei niillä ole mitään tekemistä renkaiden pitokyvyn tai muiden talviominaisuuksiensa kanssa. Nastarenkaat ovat selvästi paremmat talviolosuhteissa ihan riippumatta siitä onko ratin takana taitava vai taitamaton kuljettaja. Vastaavasti kitkarenkaiden talviominaisuudet ovat heikompia ihan riippumatta kuljettajan taidoista. Onko tästä jollakin epäselvyyttä?


      • nastoitta tänäänkin
        oletpas sanonko mikä kirjoitti:

        "Itse en saa nastoista mitään etua koska en ajaessani ylitä kitkarenkaan pitorajaa."

        Ilmankos oletkin tientukkeena.

        "Kesälläkin (29.5.2013) ajetaan ketjukolareita, eli yksinään nastat eivät takaa turvallisuutta"

        Eihän kesällä saa ajaa nastarenkailla.

        => Ilmankos oletkin tientukkeena.

        Onko sinulla linkkiä tuohon väitteesesi?

        Jos koet minunlaiseni tientukkeeksi pitäisi sinun kirjoittaa kansanedustajallesi että hän yrittäisi nostaa nopeusrajoituksia. Viimeksi muutamat (mm. edustaja Alatalo) epäonnistuivat tuossa tientukkeiden vähentämisyrityksessä.


      • Nastoilla tänäänkin
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        => Ilmankos oletkin tientukkeena.

        Onko sinulla linkkiä tuohon väitteesesi?

        Jos koet minunlaiseni tientukkeeksi pitäisi sinun kirjoittaa kansanedustajallesi että hän yrittäisi nostaa nopeusrajoituksia. Viimeksi muutamat (mm. edustaja Alatalo) epäonnistuivat tuossa tientukkeiden vähentämisyrityksessä.

        Ajelin aamulla töihin. Tiet peilijäässä. Saavutin uudehkon bemarin, joka ajoi n. 40 km/h. Ja hiljensi vielä kaikkiin mutkiin. Ensimmäisissä valoissa huomasin, että sillä oli kitkat. Onneksi bemarin kuski oli fiksu, ja ajeli varovaisesti.


      • M+S
        että mistä ne oikein kirjoitti:

        Ei voi olla, elokuussa päällystettyjä teitä. Siis kuukaudessa tulee normaalipainaumia, ei todellakaan nastojen aiheuttamia.

        Kotikaupungin eräs vilkkaimmista pääkaduista päällystettiin elo-syyskuunvaihteessa. Mitään uria tai painumia ei näkynyt kuin vasta Itsenäisyypäivän aikoihin ja nyt jo selkeemmin. Kyllä ne nastat sen uran rouhii.


    • Nastanaapurimies

      Espoolaisessa taloyhtiössä yksi yli 70-kymppinen nainen sanoo, että hän pärjää mainiosti kitkoilla.

      • 19+2

        Onpa tosi vanha. 70x10


    • Kolopappanen

      "Noista raide-fanaatikoista voisi tulla hyvää kuskiainesta VR:lle"

      Tuo "raide-fanaatikko" ilmiö on suoraa sukua hanurissa roikkumiselle. Aina täytyy olla joku jälki minkä perässä mennä. Se on vähän niin kuin rottakoe, jossa "onnistuminen" palkitaan suupaloilla.

      Jos pääsisi pään sisään katsomaan miten homma menee, niin näinhän se:
      Takavalot saavutettu, kilometri tolkulla turhaa roikkumista, vihdoin turhaakin turhempi ohitus, järjetön kiihdytys kohti seuraavia takavaloja, koska nehän TÄYTYY saavuttaa jne.

    • E.N. Emmistö

      Pienen vähemmistön edustajan isoa itkua...

      • Kolopappanen

        Enemmistö on aika harvoin ainakaan täysin oikeassa. Siitä tulee myös sanonta: "Joukossa tyhmyys tiivistyy".

        Sen lauseen paikkansapitävyydestä ei voi olla eri mieltä kun näitä rengaskeskuusteluja seurailee.


      • 12+4
        Kolopappanen kirjoitti:

        Enemmistö on aika harvoin ainakaan täysin oikeassa. Siitä tulee myös sanonta: "Joukossa tyhmyys tiivistyy".

        Sen lauseen paikkansapitävyydestä ei voi olla eri mieltä kun näitä rengaskeskuusteluja seurailee.

        Näissä keskusteluissa nuo vannoutuneet kitkahemmot ovatkin enemmistönä, joten olen samaa mieltä


    • kylmä totuus

      Missä ei kitka pidä, ei nastakaan. Silloin oikea tilannenopeus!

      • nastoilla tänäänkin

        Olet oikeassa tuosta tilannenopeudesta.
        Kopsaan tähän tuon ylempänä olevan viestini.
        "Ajelin aamulla töihin. Tiet peilijäässä. Saavutin uudehkon bemarin, joka ajoi n. 40 km/h. Ja hiljensi vielä kaikkiin mutkiin. Ensimmäisissä valoissa huomasin, että sillä oli kitkat. Onneksi bemarin kuski oli fiksu, ja ajeli varovaisesti."
        Tuossa tapauksessa kitkoilla ajavalle oikea tilannenopeus oli tuo 40. Itse pystyin ihan ilman ongelmia ajamaan sallittua 60 km/h. Siksi kehuin tuota bemaristia, hän osasi valita oikean tilannenopeuden.


      • mikä vika?
        nastoilla tänäänkin kirjoitti:

        Olet oikeassa tuosta tilannenopeudesta.
        Kopsaan tähän tuon ylempänä olevan viestini.
        "Ajelin aamulla töihin. Tiet peilijäässä. Saavutin uudehkon bemarin, joka ajoi n. 40 km/h. Ja hiljensi vielä kaikkiin mutkiin. Ensimmäisissä valoissa huomasin, että sillä oli kitkat. Onneksi bemarin kuski oli fiksu, ja ajeli varovaisesti."
        Tuossa tapauksessa kitkoilla ajavalle oikea tilannenopeus oli tuo 40. Itse pystyin ihan ilman ongelmia ajamaan sallittua 60 km/h. Siksi kehuin tuota bemaristia, hän osasi valita oikean tilannenopeuden.

        Otti varmanpäälle. Varmaan saman olisi pystynyt. Miten kitkan hyödyt tuhansina muina aamuina?

        Ei paluuta ropisijoihin, kun kitkan makuun pääsee.. Väittävät samaa automaattivaihteista!


      • mikä vika?
        nastoilla tänäänkin kirjoitti:

        Olet oikeassa tuosta tilannenopeudesta.
        Kopsaan tähän tuon ylempänä olevan viestini.
        "Ajelin aamulla töihin. Tiet peilijäässä. Saavutin uudehkon bemarin, joka ajoi n. 40 km/h. Ja hiljensi vielä kaikkiin mutkiin. Ensimmäisissä valoissa huomasin, että sillä oli kitkat. Onneksi bemarin kuski oli fiksu, ja ajeli varovaisesti."
        Tuossa tapauksessa kitkoilla ajavalle oikea tilannenopeus oli tuo 40. Itse pystyin ihan ilman ongelmia ajamaan sallittua 60 km/h. Siksi kehuin tuota bemaristia, hän osasi valita oikean tilannenopeuden.

        mulkku


      • Kolopappanen
        nastoilla tänäänkin kirjoitti:

        Olet oikeassa tuosta tilannenopeudesta.
        Kopsaan tähän tuon ylempänä olevan viestini.
        "Ajelin aamulla töihin. Tiet peilijäässä. Saavutin uudehkon bemarin, joka ajoi n. 40 km/h. Ja hiljensi vielä kaikkiin mutkiin. Ensimmäisissä valoissa huomasin, että sillä oli kitkat. Onneksi bemarin kuski oli fiksu, ja ajeli varovaisesti."
        Tuossa tapauksessa kitkoilla ajavalle oikea tilannenopeus oli tuo 40. Itse pystyin ihan ilman ongelmia ajamaan sallittua 60 km/h. Siksi kehuin tuota bemaristia, hän osasi valita oikean tilannenopeuden.

        Mistä tiedät kuinka se uudehkolla bemarilla ajava kuski olisi toiminut vastaavassa tilanteessa vaikka nastat olisivatkin olleet alla? Luulet vain löytäneesi syyn himmailuun, vaikka monista tulee talvella niin arkoja että hyvä kun uskaltavat ollenkaan ajaa. Ja moniin negatiiviset kokemukset vaikuttavat myös. Eivätkä ne kokemukset renkaisiin välttämättä edes liity.


      • Sandman
        Kolopappanen kirjoitti:

        Mistä tiedät kuinka se uudehkolla bemarilla ajava kuski olisi toiminut vastaavassa tilanteessa vaikka nastat olisivatkin olleet alla? Luulet vain löytäneesi syyn himmailuun, vaikka monista tulee talvella niin arkoja että hyvä kun uskaltavat ollenkaan ajaa. Ja moniin negatiiviset kokemukset vaikuttavat myös. Eivätkä ne kokemukset renkaisiin välttämättä edes liity.

        Mikähän paikkakunta kyseessä. Tiet peilijäässä ja eteen tulivat liikennevalot. Liekö jossain höyhensaarilla.


    • Kolopappanen

      "Hyvä kysymys. Minäkin olen ihmetellyt kytkentää ajotaidon ja talvirenkaiden (nasta, kitka) pito-ominaisuuksien osalta. Kitkojen nastoihin verrattuna muka yhtä hyviä tai jopa paremmiksi väitettyjä talviominaisuuksiensa perustellaan jatkuvasti paremmalla ajotaidolla.
      Mitenkään rengasvalmistajat ovat osanneet yhdistää nuo jutut kitkarenkaisiin? Ja vain kitkarenkaisiin. Samat rengasvalmistajat tekevät sekä nasta- että kitkarenkaita..."

      Tuon kirjoittaja on joko erittäin nuori, tai sitten sellainen tyyppi joka ei taida käsittää liikenteessä liikkumisesta yhtään mitään. Esimerkiksi autolla ajamiseen liittyy monesti sellainen ilmiö kuin "kehitys". Oletko joskus kuullut? Se tarkoittaa sitä, että sellainen kuljettaja joka seuraa omaa ajamistaan huomaa myös olevansa esim. kymmenen vuoden kokemuksen jälkeen parempi kuljettaja kuin 18-vuotiaana ollessaan. Tämä johtuu siitä, että yleensä fiksut edes yrittävät oppia virheistään. Siitä seuraa väkisin kehitystä parempaan suuntaa.

      Täysi tollo ei tietenkään opikseen ota, sehän on selvää. Kun suomalaista "liikennekulttuuria" seuraa, voi havaita että tuo äsken esittämäni fakta on todella monelle täyttä tuubaa, eikä siitä mitään voikaan ymmärtää. Tämä pohdiskelun tuotos paljastaa sen ehkä eniten:
      "Mitenkään rengasvalmistajat ovat osanneet yhdistää nuo jutut kitkarenkaisiin?"

    • nastoitta tänäänkin

      "Samat rengasvalmistajat tekevät sekä nasta- että kitkarenkaita..."

      Kannattaa lukea TM:stä tuloksia. Sieltä kun poistaa kaksi parasta ja kaksi huonointa jää jäljelle melko tasaväkinen valikoima. Tosin se tarkoittaisi että Continentalin nasta ja Nokianin kitka tippuisivat pois jos arvostaa tuloksia paljaalla asfaltilla.

      Renkaiden kuluessa on testien mukaan nastojen pito heikentynyt (nastan kiinnitys väljenee, nasta kuluu, nastoja voi irrota). Kun sitten vielä luulee että kitkarenkailla ajaisi paljonkin isommalla riskillä kuin turvarenkailla on lopputulos perillepääsy ilman kolareita.

      Testeissä ABS-jarrutus jäällä on yksi mietinnän aihe. Testi tehdään sileällä jäällä, ja ABS vaikuttaa pysähtymiseeen. TM testasi joku vuosi sitten että ABS voi pidentää pysähtymismatkaa merkittävästi, eli sikäli lumella jarrutus on ehkä enemmän käytännön olosuhde. Siinä taas kaikki renkaat pysähtyvät 2,9 metrin vaihteluvälillä 52,6 - 55,5 m. Poikkeuksena kaksi halpisnastaa ja yksi asfaltille painotettu kitka jotka jäivät ilman TM-tähtiä, huonoin (nasta) jatkoi 59,3 metriin.

      Märällä asfaltilla tuo hajonta on se sama 7 metriä, tosin kokonaismatkat ovat lyhyempiä 30-37 metriä.

    • Kovamies

      Mitäs nyt kitkapelle tekee kun pakkaset tulee ja kumi kovenee?
      No se pamauttaa puuhun ja joutuu kumitaivaaseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      100
      3499
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      308
      1894
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1717
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      96
      1577
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      411
      1526
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      431
      1428
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1420
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1180
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      357
      1024
    10. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      27
      1018
    Aihe