Joulu tuli, joulu meni...

Haikea mieli jäi

Millainen maku jäi menneestä joulusta? Oliko tunnelma kateissa lumettomuuden vuoksi vai onnistuiko joulutunnelmanluominen ilman lunta?

Kyllä ne parhaat joulut lusittiin pikkupoikana 70-80-90 luvuilla. Tunnelmaa oli yllinkylllin ja mustia jouluja harvemmin.
70 luvulla kuusiissa käytettiin aivan aitoja kynttilöitä, nykyisten ledien sijaan.
Jouluvalotkin olivat tuolloin pääosin kynttilänliekin värisiä.
80 luvulla alkoivat sitten värivalot yleistymään. Oma suosikkini on ehdottomasti värikkäät tähtivalot! Niitä ripusteltiin jokajoulu ikkunoihin!
Koulusta oli joulukirkon jälkeen parhautta siirtyä joulunviettoon.
Tuntuu, että joulua ei vain enää ole.

Missä olet joulutunnelma?

10

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusimaa Kirkkonummi

      Joulu meni hienosti. Oli vara ostaa jouluruokaakin kun ei kaikki rahat mennyt lämmitykseen.
      Bensakin säästyi kun ei tarvinut linkoa startata.

    • Joulu hukassa

      En tiedä johtuiko lumettomuudesta, tästä kurjasta joulun säästä.Vai mistä mahtoi johtua.
      Mutta tuntuu, kuin ei mitään joulua olisi ollutkaan.Sellaista oikeaa joulun tunnelmaa en löytänyt tämän joulun aikana kertaakaan.Vaikka vietin joulua perheeni kanssa ihan perinteisin menoin.Ennen joulun tunnelma on aina jossakin vaiheessa löytynyt.
      Mutta nyt.Aamusta iltaan sama synkkä pimeys tai harmaus ulkona, se väsytti ja teki monella tapaa haluttomaksi.Jouluvalotkin näyttivät rumilta ja räikeiltä ilman lunta.
      Ihmisetkin ovat jotenkin erilaisia kuin ennen ja koko elämänmeno. Huomasin, jo viime jouluna, että monet luopuneet joulukorttien lähettämisestäkin, vaikka eihän se mikään niin järkevä tapa tosin edes ole.Kukaan tuntemistani ihmisistä ja perheistä,
      ei enää edes kyläillyt joulunpyhinä toistensa luona..Kaikki nyhjäsivät vaan omissa oloissaan facebookissa tai räpläsivät tablettejaan.
      Sulkeutuivat omiin pieniin kotipiireihinsä.Tai joivat itsensä tolkuttomaan humalaan.
      En siis reagoinut entiseen tapaan tälläiseen jouluun.Enkä uskalla edes ajatella millainen seuraava joulu onkaan.Tuskin uudenvuodenaaton tunnelmakaan on samanlainen kuin ennen.

    • ---------

      Menneinä vuosina ajattelin aina että seuraava joulu on sitten parempi, no ei ole toteutunut ikinä kaikki asiat hyvin jouluna, tunnelmaa silti löytyi.
      Pöytäliinat pesty, silitetty ja laitettu komeron ylähyllylle. Sulatan pakastimen kun kaikki joululeivonnaiset on syöty.
      Lapsena kerrottiin perheestä joka juhli joulua etukäteen kesällä koska sukulaiset saivat työkomennuksen pois Suomesta ettei voitu olla yhdessä pyhinä. Kai se lapsille kuuluu enimmäkseen siksi Hyvä Joulumieli -keräykset ovat tärkeitä.

    • Joulu jäi lapsuuteen

      Kadotin joulutunnelman lopullisesti heti aikuistuttuani.Se jäi sinne lapsuuteen muistoineen.Aikuisena joulu on vain päiviä muiden päivien joukossa, lähinnä pyhäpäiviä ja lomaa. Mikään tilpehööri, notkuvat jouluruokapöydät, lahjominen ja joka joulu soivat samat joululaulut eivät tuo minulle jouluntuntua.Lasten riemua ja intoa jouluisin on kyllä kiva katsella.

      • Haikea mieli jäi

        Haikean hienoja kommentteja ja kirjoituksia.
        Olen niin samaa mieltä kanssasi. Todella vain lasten reaktioita enää voi joulumielisesti katsella, muuten joulu jäi sinne kauas taakse lapsuuteen. Toivottavasti uusi vuosi antaisi edes jotain takaisin!
        Hyvää sellaista siis toivottaen!


      • 2 ja 1= 0 tai 3

        Minä inhoan jouluhössötystä, joulutressiä ja kaikkea mitä on PAKKO ja pakko tehdä. Sinne lapsuuteen jäivät kamalat suku joulut joita en halua edes muistella. Lahjat olivat aina pettymys joku tussit ja värityskirja joita oli ihan typerää aukoa jostain vanhoista käärepapereista laihan kuusen alta jossa liehui itsetehdyt paperiset suomenliput ja piparit. Joku vanha muori piti raahata sitä pelleilyä katselemaan keinutuliin joka hädin tuskin pysyi hereillä kun sille piti jotain tipetop tonttu lauluja esittää. Sellaista teennäistä riemua piti esittää vaikkei ollut hauskaa pätkääkään. Aikuiset rähisivät jostain rahasta kun viinat loppuivat, lopuksi kuuset lentelivät pihalle ja läskisen kinkun perät seiniin. Vaatteet äkkiä niskaan ja sitten lähdettiin kävelemään kotiin mihinkä ei oltu viitsitty mitään joulua laittaa.

        Aikuisena sain vasta joulutunnelman kun tein itselleni unelmien joulun.Rakastan Andrea Bocellin joulumusiikkia. Tykkään kokata laadukasta ruokaa (unohtaen pula- ajan jouluruuat kokonaan). Kaikki joulukoristelu on laadukasta eikä mitään tilpehööriä ja halpaa paskaa. Jouluvalot ovat harkittuja viimeisenpäälle eikä nennä mauttomuuksiin. Olen siirtynyt vanhanaikaisesta ja vanhoista perinteistä kokonaan uuden ajan moderniin joulutunnelmaan. Kehittämistä on ja kehittymisen varaa että pääsee kokonaan eroon vanhoista perinteistä jotka yököttävät. Tuon tekokuusenkin aion jättää kohta historiaan ja korvaan sen jollain ledivalo puulla. Aitoja kuusiahan en ole enään kymmeneen vuoteen sisälle tuonut kun ulkona kasvaa pari komeaa mäntyä jotka on voinut valoilla koristella. Kynttilöitä ei enään sisätiloissa poltella vaan ulkoroihuja tarpeeksi kaukana talosta jos sää sallii. Paloturvallisuus on otettu joka asiassa huomioon. Meillä on kummallakin lähiomainen kuollut varomattoman sähkölaitteiden- ja tulenkäsittelyssä.

        Joulurauha ja tunnelma tulee sieltä omasta sydämmestä jos haluaa ja tekee siitä ihan omanlaisensa välittämättä perinteistä ja siitä muiden asettamasta kuvasta minkälainen sen muka pitäisi olla. En ole ikinä kaivannut lapsia jouluun enkä mihinkään vuodenaikojen juhliin muutenkaan. Miksi kaipaisin jouluun kun en juhannuksiinkaan kaipaa lapsia.

        Sen joulunhan voi luoda itse itselleen juuri sellaiseksi miksi sen haluaa ilman minkäänlaista tressiä, suvun painostusta tai kenenkään muunkaan painostusta. Tekisin niin oli lapsia tai ei niin ettei minulla ainakaan lapset vaikuttaisi siihen mitenkä jouluni viettäisin. Kokemukseni mukaan ei se ei toivottujen lahjojen mukaan teennäinen tehty köyhä joulu ollut yhtään mitään aikuisten tapellessa.

        Kun jouluntuntu on mennyt niin se on merkki siitä ettei osaa nauttia ja tehdä siitä joulusta juuri sellaista kun itse haluaa.


    • jrjfjfj

      Noniin jatketaan taas noin vuoden kuluttua :)

    • tytär

      Minulle tulee joulumieli jo joulua valmistellessa, kuuntelen joululauluja ja vähän muistelen niitä lapsuus jouluja. Nyt jo monena vuona olen tehnyt joulun vanhalle äidilleni, hän on meillä joluaaton.

      • Torvinen on salainen

        Ihmettelen että tässä ketjussa puhutaan heti tapaninpäivän jälkeen kuinka "joulu oli ja meni". Joulun aika kestää loppiaiseen asti. Ilmeisesti joulu on niin kaupallistunut enemmistön mielissä, että edes jouluaikaa ei tiedetä.


      • jrkrkkfkf
        Torvinen on salainen kirjoitti:

        Ihmettelen että tässä ketjussa puhutaan heti tapaninpäivän jälkeen kuinka "joulu oli ja meni". Joulun aika kestää loppiaiseen asti. Ilmeisesti joulu on niin kaupallistunut enemmistön mielissä, että edes jouluaikaa ei tiedetä.

        Höpöhöpö.Ei kai kukaan nyt joulua loppiaisena vietä.Silloinhan on arki kestänyt jo melkein viikon...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe